Wat kost asbest verwijderen ongeveer?

03-02-2012 23:42 51 berichten
Hoi,



We hebben een schuurtje in de tuin waarvan het dak van ellende bijna in elkaar zakt. Ik was van plan het eens te gaan vernieuwen en was (toen het nog niet zo koud was ) begonnen met de rotte platen van binnenuit los te trekken. Kom ik tot mij grote schrik asbest tegen! Er zit dus tegen de onderkant van de dakbalken asbest getimmert en daar onder weer (inmiddels rot) triplex.



Nu vroeg ik me dus af wat het ongeveer kost om dit asbest te laten verwijderen. Het is een klein schurtje, zo'n 2 bij 2,5 meter en dan een puntdakje er op, de dakgoten zijn op ooghoogte en de nok is misschien 3 meter hoog. In totaal zit er zo'n 4 a 5 vierkante meter asbest in denk ik. En het is dus heel makkelijk bereikbaar.



Ik heb bij een website waar je offertes kan aanvragen een aanvraag gedaan, maar geen reacties. Als ik zoek bij asbestverwijderingsbedrijven krijg je allemaal plaatjes van fabrieksloodsen te zien. Ons kleine schuurtje past er niet echt bij geloof ik



Volgens de website van onze gemeente mag ik dit formaat zelf verwijderen en hoeven er geen speciale stortkosten betaald te worden, mits je het op de goede manier wegbrengt. Dus we zouden het gewoon zelf kunnen loshalen, in vuilniszaken verpakken naar de afvalverwijdering brengen.



Maar ik wil dat niet! Ik wil niet onder die platen staan en die roestige spijkers er uit trekken, terwijl ik de loskomende deeltjes inadem (mondkanpje of niet). Ik wil ook niet dat mijn echtgenoot of iemand anders dat gaat doen en ik wil het de buren, net aan de andere kant van de schutting (schuurtje staat op de scheidslijn) ook niet aandoen dat ik van die deeltjes over hun tuin laat dwarrelen.



Dus: wie heeft er weleens asbest laten verwijderen en kan me een vage indicatie geven wat dit zou gaan kosten? Ik heb echt flauw idee of dit enkele honderden, een aantal honderd of over de duizend euro zal gaan kosten.



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Hier een site waar ze prijzen vermelden:

asbest laten verwijderen
We hebben het zelf gedaan. Maskers bij karwei, handschoenen en veel vuilniszakken. We zijn nog niet dood, en de konijnen ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn werk heb ik weleens asbest laten weghalen door een deskundig gecertificeerd bedrijf. Alleen al het in werking zetten van het circus was al een paar duizend Euro. Maar dat was een grote oppervlakte. Er zijn echter ook snelle jongens bij die het voor veel minder doen.



Ik vond het onderstaande en dat valt mee, ik denk dat het een kwestie van bellen is en gewoon vragen hoe duur het is.



http://huis-en-tuin.infon ... t-asbest-verwijderen.html
Ahh, dank Neurgenesis!
Alle reacties Link kopieren
Haha gewoon zoeken op asbest verwijderen particulieren kosten

Maar graag gedaan hoor
Alle reacties Link kopieren
Heb het zelf gedaan, gebracht naar de vuilstort. ( zijn speciae regels voor het verpakken)

Zo veel mogelijk heel houden, en jezelf beschermen.

Had ongeveer dezelfde hoeveelheid, en het is zwaar!
Mefs, ik weet dat het kan/mag, maar ik wil het toch niet.



Johand, ik heb inderdaad ook begrepen dat het een hele ramp wordt als het om grote oppervlakten gaan, dan moet er een vergunning komen etc. Het kleinste oppervlak in het lijstje begint bij E 800,-, dat lijkt op de prijzen die Neurgenesis vond.



Hmm, wel veel maar niet onoverkomenlijk als we de rest zelf doen.



Heeft er iemand ervaring met een echt klein oppervlakje?
quote:neurogenesis schreef op 03 februari 2012 @ 23:52:

Haha gewoon zoeken op asbest verwijderen particulieren kosten

Maar graag gedaan hoor Ik zie dat dat bedrijf niet in onze regio zit, ik had meer in deze omgeving gezocht en dan kom je dus allemaal bedrijven tegen die niets op de site zetten (alleen foto's met heftrucks etc). Heel verhelderend dus, iemand met een andere google actie
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bij je gemeente informeren of zij een tool- kit beschikbaar hebben voor het zelf verwijderen van asbest. Daarnaast het asbest goed natmaken met sla-olie, dan blijven alle stofdeeltjes aan de platen plakken. Inleveren bij de gemeentelijke stortplaats.
Waarom ga je 800 euro betalen voor iets wat je veilig zelf kunt doen? Laat je je niet leiden door ongefundeerde angsten?
Alle reacties Link kopieren
Ongefundeerde angsten??



Pas alsjeblieft goed op hiermee, het inademen van heel weinig deeltjes is al kankerverwekkend. Echt niet doen.
Nee, ik heb niet het idee dat ik me laat leiden door ongefundeerde angsten. Van asbestvezels kan je longkanker krijgen. Ik heb van dichtbij gezien hoe een nare ziekte dat is. Van de meeste dingen die giftig zijn geldt: hoe meer, hoe giftiger (bijvoorbeeld: een glaasje alcohol is niet giftig, maar veel alcohol is ongezond en heel erg veel alcohol is dodelijk). Bij kankerverwekkende stoffen is dat niet zo. Eén deeltje op de verkeerde plek kan het probleem zijn. De kans op dat deeltje is niet heel groot als je het goed doet, de kans dat je dat deeltje inademt en het longkanker veroorzaakt is, als je het goed doet, misschien wel kleiner dan dat je een autoongeluk krijgt (ik weet niet hoe die kans is, dus ik noem maar wat). Maar ik wil dat risico niet, als je het doet en je krijgt de ziekte wel, dan baal je echt zo enorm dat het hebt gedaan om geld uit te sparen.
Ik zeg ook niet dat het gezond is, maar de kans is zo ongelofelijk klein en wordt nog kleiner als je een mondkapje draagt. Lees maar eens na in de Nederlandse en Engelse wikipedia (goed onderbouwd met literatuur).



Wil je er niet vanaf praten hoor, maar vind het gewoon intrigerend Vraag me dan altijd of iemand in alles zo consequent is.
Alle reacties Link kopieren
Als je er geen goed gevoel bij heb moet je het gewoon niet doen.



Mijn broer die er veel mee te maken heeft en er een opleiding voor heeft gehad die heeft weleens verteld dat je het zelf inderdaad gewoon goed veilig kan doen. Kwestie van mondkapje en een goedkope weggooi overal en eventueel een iets op je hoofd. Verder moet je het heel goed nat maken met water, maar wellicht is sla olie nog beter ?
Alle reacties Link kopieren
Zet je klus op Werkspot! Net even gekeken, en er staan heel veel van dat soort klussen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:Tickel schreef op 04 februari 2012 @ 00:20:

Zet je klus op Werkspot! Net even gekeken, en er staan heel veel van dat soort klussen.

Da's ook een goed idee!



Achnein, ik weet dat de kans heel klein is, maar als je het treft zijn de gevolgen heel groot. Ik wil gewoon voorkomen er later spijt van te hebben .

En nee: ik ben niet altijd zo consequent, hoewel ik wel altijd wil voorkomen dat ik later ergens spijt van heb. Dus bij dingen met heel grote gevolgen (ookal is de kans klein) ben ik vaak wel erg consequent ja.



Ik ga nu trouwens slapen, kom hier morgen weer kijken.

Weltrusten en bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Truste en succes!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Goeiemorgen!

Misschien is er nu iemand aanwezig die een klein oppervlakje heeft laten verwijderen?
Mijn broer doet dit voor zijn werk, en hij zegt dat het geen enkel probleem is om dit zelf te doen.

Zoek een regenachtige dag uit, doe een masker voor, weggooi-overall aan, pak het spul goed in met verpakkingsmateriaal dat je van de gemeente kunt krijgen, en er is echt niks aan de hand.

Daarna goed douchen, melk drinken en verder gaan met de dingen van de dag.

Zo doet miijn broer dat ook, en die is ervoor opgeleidt.



Mijn vriend heeft ook zelf asbest verwijderd van ons schuurtje, ging prima.



Een tijd terug hebben wij een grote loods laten verwijderen (bedrijfsmatig) met een asbest dak. Als je dan ziet wat een circus je overhoop haalt, niet te filmen. En de kosten....
Ik kom niets bijdragen aan je topic Anne. Kom alleen maar feliciteren met je allereerste eigenste topic!
Katherina, wat ik me dan ook afvraag is: waar blijven de deeltjes die door de lucht zijn gevlogen? Ik kan wel dan even een overall en mondkapje dragen, daarna doe je de platen in plastic. En dan doe je gewoon op dezelfde plaats je mondkapje weer af. aannemende dat dit in de zomer zal gebeuren zal het een uur later ofzo toch echt wel opgedroogd zijn. Dan gaat het toch stuiven, onder andere naar de buren?



Ik heb inmiddels een offerteaanvraag gedaan bij een bedrijf in de buurt. Een heel circus is volgens mij niet nodig met kleine hoeveelheden en ik zou het toch een stuk prettiger vinden als er zo'n bedrijf komt met een supersonische softzuiger ofzoiets.
Alle reacties Link kopieren
.....is dit weer iemand van de hypochonder spam afdeling....???
quote:esther766 schreef op 04 februari 2012 @ 15:43:

.....is dit weer iemand van de hypochonder spam afdeling....???

Wat is dit nou voor een beledigende opmerking



Ik leg hierboven gewoon uit waarom ik het niet zelf wil doen. Waarom hypochonder, heb jij weleens van dichtbij iemand met longkanker meegemaakt? Mag ik zelf kiezen of ik liever niet zelf asbest verwijder?



Het is een gewone vraag om een prijsindicatie. Waarom noem je dat spam?



Ik hoop dat je zo netjes bent om nog even uitleg te komen geven.
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd zijn er steeds veel topics van hypochonders en smetvrees types. Eerlijk gezegd vind ik jouw kwestie ook een beetje overdreven. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om het te laten verwijderen en het niet zelf te doen, maar het is wel een beetje een overdreven keuze.....zeg nou eerlijk? En om dan direct te reageren met een vraag als: 'heb je weleens iemand van dichtbij met longkanker meegemaakt'....tja, dat bevestigt wel dat je angstig bent, toch?



Maar succes, stuur gewoon wat mails naar die bedrijven voor een offerte.



ps woon je trouwens in NL? Ben je op andere vlakken ook zo voorzichtig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven