Wat kost een tuin??

17-06-2008 14:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
Het betegelen van onze tuin kostte 1500 euro: twee terrassen en een pad langs de schuur. Onze tuin is 5x9, wel iets kleiner dus.



Het beplanten zijn we nu zelf aan het doen. Ik had het nooit gedacht, maar ik begin tuinieren zowaar leuk te vinden ;-) . Dus als je nog een hobby zoekt, zou ik dat gedeelte zelf doen. Scheelt ook een hoop geld.
anoniem_648d867ac9e9b wijzigde dit bericht op 17-06-2008 14:30
Reden: Blij dat ik vakantie heb - mijn spelling is echt abominabel
% gewijzigd
Overigens hebben wij antieke rode bakstenen op het ene terras (passend bij ons eeuw-oude huis) en grijze abbeys op het andere terras. Staat erg mooi.
anoniem_648d867ac9e9b wijzigde dit bericht op 17-06-2008 14:21
Reden: add
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Planten kan je (vooral in het najaar) goed scoren bij vrienden en familie. Stekken, scheuren en zaadjes kosten ove rhet algemeen niets. Ik zou zo zeggen, pak als eerste je terassen aan en ga daarna met de planten in de weer via vrienden en familie. Ze zullen je graag willen helpen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Hihi.....ik ging voor de grap eens kijken op zo'n site van een tv programma die je tuin dan komt opknappen. Natuurlijk had ik verwacht dat de kosten voor jezelf waren van de materialen. Je moest inschatten hoeveel geld je kwijt wilt zijn voor je eigen tuin. Het begon vanaf 7500 -10.000 euro, hihi......

Ik hoorde laatst iemand die bij hun nieuwbouwhuis een tuin had laten aanleggen voor 23.000 euro! En dan woon je in een vrijstaand huis in een woonwijk, dus niet aan een landweggetje met km tuin achter je huis.



Met andere woorden: Begin maar met sparen.

Misschien een tip: Kijk voor tegels eens op marktplaats ofzo, kan soms veel schelen tov tuincentra's.
Ga voor je tuinspullen en planten niet naar een dure intratuin maar naar de plaatselijke tuintoko, dat scheelt heel wat!
Alle reacties Link kopieren
Met een tuin van die afmeting bij een hoveniersbedrijf waarschijnlijk tegen de 25.000.



Als je het door een beun laat doen (17,5 p/u) zo'n 8 à 9000 verwacht ik incl. materiaal)
Alle reacties Link kopieren
O nee, sorry ik had de afmeting verkeerd gezien.

Door een bedrijf denk ik dan zo'n 9000 en door een beun 2000
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een tuin van 300 vierkantemeter...daar van zijn er zo'n 200 van bestraat..dat koste ons 6000 euro (incl. matreiaal)

wel bij een bedrijf dus wit maar het is geen hovenier.

planten kon hij dus niet regelen of aanleggen.



gewoon in het telefoonboek kijken en een aantal laten komen voor een offete
Alle reacties Link kopieren
Onderdezon schreef op 17 juni 2008 @ 14:20:

Het betegelen van onze tuin kostte 1500 euro: twee terrassen en een pad langs de schuur..
betegelen zelf , toch ? Stenen zaten hier toch niet bij neem ik aan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ojee, ik ben even vlug aan het rekenen, 2 terrassen van ongeveer 25/30 vierkante meter elk en een tuinpad van ruim 20 meter en 1 breed. Stenen terras bij elkaar een euro of 700,-. Stenen pas waren hergebruikt. Stratenmaker en uitgraven en zand aan en afvoeren...

Ik denk dat we nog geen 2000,- kwijt waren voor alles.

Planten koop en kweek ik het hele jaar door. Ik maak een lijstje en als ik een plant ervan zie bijv, in de aanbieding dan koop ik ze.

Zorg dat de basis goed is, (de bestrating en de indeling) en de rest kun je stukje bij beetje doen.

Zo'n hovenier laten komen is in huize nogeensdan financieel gezien geen optie, mede door de grootte van onze tuin, maar ik zou het ook niet willen omdat ik het zelf veel te leuk vind.

Alleen zelf bestraten als je het echt kan, anders baal je echt (geloof me, heb ervaring. voor zulke dingen sparen we tegenwoordig)
Alle reacties Link kopieren
Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Als je bereid bent zelf dingen te leren en te doen kan je heel veel geld besparen.



En ik heb ook veel geld bespaard door een hoop uit de oude tuin te recycelen en wat we niet meer gebruikten te verkopen op marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Ik schat zo in dat je het daar niet mee redt.

Minimaal 5000 en dan moet je niet gek doen en heel veel zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
O ja, en Intratuin is heel duur en slechte kwaliteit planten.

ga naar een plaatselijke kweker en koop je planten in het najaar of voorjaar.

Deze planten kunnen uit de volle grond verplaatst worden namelijk en zijn vele male goedkoper dan potgekweekte planten.
Alle reacties Link kopieren
iry schreef op 18 juni 2008 @ 01:35:

O ja, en Intratuin is heel duur en slechte kwaliteit planten.

ga naar een plaatselijke kweker en koop je planten in het najaar of voorjaar.

Deze planten kunnen uit de volle grond verplaatst worden namelijk en zijn vele male goedkoper dan potgekweekte planten.




in het najaar zetten heeft ook nog het voordeel dat je veel minder hoeft te begieten /sproeien dan in de droge/warme zomer

(oke nu niet echt warm droog maar dat kan veranderen he
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wij hebben een paar maanden onze tuin laten opknappen,

(12 bij 5 mt) dat kostte ons 5000,- euro incl. tuinhuisje vlonder van +/- 5 bij 5, tegelwerk & schutting.



Groetjes Patricia
blijfgewoonbianca schreef op 17 juni 2008 @ 16:37:

[...]



betegelen zelf , toch ? Stenen zaten hier toch niet bij neem ik aan ?
De grijze abbeys zaten er bij in, de rode bakstenen hebben we gerecycled van de vorige bestrating. Als ik de bedragen zo lees hier was het inderdaad schokkend goedkoop (en wit!). En dan te bedenken dat ik bij de offerte nog heb getwijfeld of het niet veel te duur was. Blij dat ik het toch gedaan heb! :-d
anoniem_648d867ac9e9b wijzigde dit bericht op 19-06-2008 12:32
Reden: goedkoop bedoel ik - maar goed was het ook ;-)
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben trouwens ook onze oude tegels opnieuw laten gebruiken, waren grinttegels, maar als je die omdraait heb je 'gewone' mooie grijze tegels!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net onze tuin (14m x 5m) aangelegd met een terras aan t huis van 3,5m x 5m (EUR 57 m2)

4 plantenbakken gebouwd van steentjes (400 stenen)

Terras achter moet nog gedaan worden, liggen nu klinkers van de straat...

Tussen de 2 terrassen in en de plantenbakken ligt grind (1 zak 1.500 kg) en 4 grote tegels (EUR 25 per stuk)



Zijn hiervoor rond de EUR 2.500 kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouwhuis (zo'n 2 jaar nu) en zijn nu bijna klaar met zowel huis als tuin.



Onze achtertuin is ca. 6x20 en de voortuin 6x6. We hebben eigenlijk alles zelf gedaan:



Bestrating gekocht (trommelstenen) voor zo'n 1500 euro (80 vierkante meter).

Grasmatten gekocht voor een grasveldje 200 euro (25 vierkante meter)

Van oude stoeptegels twee verhoogde bloembakken gemetseld. Een aantal heesters overgenomen van mijn ouders (die hun tuin op de schop namen toen wij overgingen, dat was vooral een geluk want voor een beetje grote heester betaal je veeeeeeeeeel geld ook bij de plaatselijke kweker!)

En twee bomen hebben we gekregen als kado bij de housewarming (hadden we gevraagd).



Verder veel plantjes gekregen, veel zelf gezaaid en stiekem toch ook nog wel veel gekocht.



Alles bij elkaar denk ik dat wij zo'n 3000 euro hebben besteed aan de voor- en achtertuin samen. En ik heb er een leuke hobby bij want ik vind het echt geweldig!
Alle reacties Link kopieren
O ja en naast het huis hebben we ook nog de oprit, maar die is gewoon bestraat met stoepstenen en die lagen er al.
Alle reacties Link kopieren
Nog één keertje dan meisje: hoe zit het met de schutting/heg/scheidsmuur? Staat er al iets? Want ik kan me nog herinneren dat ik dat ook érg duur vond!
Alle reacties Link kopieren
Voor goedkopere bestrating kun je altijd kijken bij uitloop-partijen... Wij hebben voor een terras-bestrating van 75 m2 flagstones (kwartsiet, da's de dure variant van ong 40 euro p.m.) daardoor uiteindelijk maar 17 euro per meter betaald. Gewoon bij Michel Oprey, dat is de grootste leverancier van natuursteen in NL.

We moeten het wel zelf leggen (wat een klere-karwei is, maarja, geld is op!)



Beplanting doen we stukje bij beetje. Krijgt eens her en der wat en idd gaan we ook naar lokale kwekers en niet naar die grote ketens.



Moet er wel bij zeggen dat onze tuin zo groot is dat ik nevernooitniet een offerte zou durven aanvragen, (3/4 hectare nl... krijg je als je op het platteland gaat wonen haha) dus wij zien het gewoon als een meerjarenplan van zo'n 20 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in april onze tuin gedaan. Onze tuin is 5x14. Ook hebben we 2 terrassen (20 M2 en 10M2), een pad naar achteren betegeling voor de schuur etc. Het komt erop neer dat we de tuin grotendeels hebben betegeld. Wij wilden een onderhoudsvrije tuin.



We hebben zwarte chinees hardstenen tegels van 80x80. Echt PRACHTIG! Verder hebben we een beukenhaagje, 2 rijen aan beide kanten met annabelle (10 st.) en grijs grind.



Incl. het leggen waren we 1500 euro kwijt!!!! We hebben echt enorme mazzel gehad. De tegels zijn gewoon nieuw en bij een tegelhandelaar gekocht. We hebben het laten leggen door een stratenmaker in zijn vrije tijd (22,50 p. uur) hij was in 1 zaterdagje klaar.



Het ziet er in ieder geval uit alsof we ons scheel hebben betaald aan ontwerp, aanleg, materiaalkosten etc. Terwijl we spotgoedkoop klaar zijn!
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven