Wel of geen wasverzachter?

28-03-2013 10:23 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de een hoor ik dat het goed is voor je kleren, en van de ander juist niet. Wat zeggen jullie?



Ik gebruik het nu een week niet, en mijn kleren voelen best ruw aan. Maar als ze zonder minder snel slijten, heb ik het daar wel voor over!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Lenor omdat het zo goddelijk ruikt, dat is de enige reden.
Ik gebruik azijn ipv Robijn oid. Beter voor wasmachine, portomonnee, was, en het milieu. Ik gebruik een dopje (van oude wasverzachterfles) azijn (natuurazijn) in het bakje van de wasverzachter. Was ruikt niet naar azijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosah schreef op 28 maart 2013 @ 10:23:

Van de een hoor ik dat het goed is voor je kleren, en van de ander juist niet. Wat zeggen jullie?



Ik gebruik het nu een week niet, en mijn kleren voelen best ruw aan. Maar als ze zonder minder snel slijten, heb ik het daar wel voor over!



Ik gebruik geen wasverzachter want ik vind het meestal stinken en je kleren gaan dan zo klef aanvoelen vind ik.



Maar hoe kom je er eigenlijk bij dat kleding sneller zou slijten van wasverzachter? Volgens hun eigen reclames maakt het de vezels gladder = minder wrijving = minder slijtage.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan van welk materiaal je kleding gemaakt is. Voor katoen is wasverzachter heel goed, voor materiaal als bijvoorbeeld viscose is het juist weer heel slecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag liever comfortabel zachte kleding met het risico dat ik sneller nieuw moet kopen dan dat ik in schuurpapier rondloop. Heb een gevoelige huid. Nu zit ik bijvoorbeeld onder de wondjes en uitslag omdat ik zonder pyjama in bed heb gelegen en het hoeslaken is gaan pillen en vervilten. Die moet dus weg.
Ik gebruik nooit wasverzachter
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 28 maart 2013 @ 10:31:

Ik gebruik Lenor omdat het zo goddelijk ruikt, dat is de enige reden.

Ik ook!

De lichtpaarse
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Die en de rode en de goude.



Net als de blauwe Robijn of de gele.

Maar die vervliegen veel sneller sinds een jaar of twee, ze hebben iets verandert maar wat?



Wasverzachter dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het eigenlijk alleen voor de de 60 graden was. Gewoon omdat dat lekker ruikt. Voor de gewone kleding niet. Deze droog ik het liefst gewoon buiten.



Wasverzachter is niet goed voor de wasmachine en het milieu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 28 maart 2013 @ 10:38:

Die en de rode en de goude.



Net als de blauwe Robijn of de gele.

Maar die vervliegen veel sneller sinds een jaar of twee, ze hebben iets verandert maar wat?



Wasverzachter dus.



Die Robijn hebben ze inderdaad veranderd. Ik vond tot een paar jaar geleden de gele zó lekker ruiken, maar toen was de geur opeens anders en helemaal niet lekker meer (vond ik). Nu heb ik de roze, maar ik heb inderdaad ook het idee dat je die geur minder lang ruikt.



Ik gebruik overigens ook alleen wasverzachter vanwege de geur. Ik vind mijn kleren er niet noemenswaardig veel zachter door worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook azijn. Niet alleen vanwege de kosten en het behoud van de wasmachine maar ook omdat azijn er voor zorgt dat alle zeepresten goed uit de was gespoeld kunnen worden. Twee gezinsleden die al beginnen te krabben zodra ze naar een pak wasmiddel kijken zijn me erg dankbaar voor het gebruik van azijn
Alle reacties Link kopieren
Ik wel, voelt veel fijner.

Ik koop trouwens huismerk van AH, Lenor vind ik te penetrant (=stinken)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het niet meer, maar doe een beetje schoonmaakazijn in het bakje. Schijnt veel beter te zijn voor zowel kleding als machine. Wasverzachter schijnt troep te zijn voor de machine, leidingen 'slippen' aan etc. Sinds ik azijn gebruik is mijn wasverzachterbakje mooi schoon en ik hoef de machine niet meer te ontkalken en calgon te gebruiken.



De kleding ruikt er absoluut niet naar, trouwens.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
quote:sugarmiss schreef op 28 maart 2013 @ 10:35:

[...]





Ik gebruik geen wasverzachter want ik vind het meestal stinken en je kleren gaan dan zo klef aanvoelen vind ik.



Maar hoe kom je er eigenlijk bij dat kleding sneller zou slijten van wasverzachter? Volgens hun eigen reclames maakt het de vezels gladder = minder wrijving = minder slijtage.Reclames vertellen je meestal precies wat je wilt horen...
Voor degenen hier die ook azijn gebruiken, wat voor wasmiddel gebruiken jullie? Ik las laatste over andere trucjes zoals zout toevoegen en bakpoeder voor de witte was. Hebben jullie hier ervaring mee? En hoe zit het met natuurazijn versus schoonmaakazijn? Is er verschil?
Alle reacties Link kopieren
Wij gebruiken ook azijn thuis. Onze handdoeken zijn veel zachter sinds we azijn gebruiken ipv wasverzachter. De theorie is dat van wasverzachter de vezels ' dichtgeplakt raken' en azijn lost dat vet juist op waardoor de vezels open gaan staan en de handdoek zachter aanvoelt.



En het is natuurlijk ook heerlijk goedkoop.
Ik vind wasverzachter stinken, sowieso hou ik niet van een penetrante wasmiddellucht.
Alle reacties Link kopieren
ik ga ook azijn gebruiken, mijn oudste heeft vaak huidjeuk.



een lenor verslaving heb ik ook gehad, de geur is fantastisch.

maar na een tijdje had ik wasluis. nu probeer ik me te beheersen en doe alleen nog een scheutje bij de kookwas.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Geen wasverzachter hier in een gezin met gevoelige huiden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
@Nomad: ik gebruik waspoeder voor de witte was van de Aldi. Die gebruik ik ook voor de niet-witte was. Azijn houdt de kleuren ook mooi, nooit problemen mee gehad.

Wel gebruik ik maximaal de helft van de aanbevolen dosering, dat is ruim voldoende want de was is altijd mooi schoon.
Ik gebruik wel wasverzachter (lenor of robijn) omdat het lekker ruikt en ook omdat de was niet zo statisch is als het uit de droger komt. Als ik geen wasverzachter gebruik dat knettert het gewoon (vooral nu) en springen de vonken er af!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook schoonmaakazijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 28 maart 2013 @ 10:35:

[...]



Maar hoe kom je er eigenlijk bij dat kleding sneller zou slijten van wasverzachter? Volgens hun eigen reclames maakt het de vezels gladder = minder wrijving = minder slijtage.



Noem me naief, maar dit geloof ik eigenlijk wel.



Ik gebruik de witte van Robijn. De witte van Lenor is hier uit het assortiment gehaald, en de overige Lenor geuren vind ik te aanwezig.
quote:marthe16 schreef op 28 maart 2013 @ 11:06:

Ik gebruik ook schoonmaakazijn.Ik gebruik tot nu toe natuurazijn, maar vraag me af of ik idd niet gewoon schoonmaakazijin kan gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven