Welke houten vloer heb jij en waarom?

12-05-2014 13:13 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Keuzes, keuzes... Het valt niet mee om iets moois te kiezen!

Wij zijn voor ons nieuwe huis, geen nieuwbouw overigens, op zoek naar een houten vloer. In ons huidige huis hebben we ook een houten vloer, eiken, behandeld met olie. Bevalt op zich goed, krassen en dergelijke zijn met wat olie goed weg te werken. Het is alleen een vrij landelijke vloer, met veel noesten en kieren. In ons volgende huis zouden we een iets strakkere vloer willen, niet superstrak, maar gewoon niet meer dat landelijke.

Natuurlijk zijn er veel websites over vloeren, maar we zien door de bomen het bos niet meer. Daarom steek ik hier mijn licht eens op, aangezien er vast heel wat viva-dames zijn die ook een houten vloer hebben.

Wat voor soort hout heb je gekozen en waarom? Moesten jullie nog rekening houden met een bepaalde periode na het leggen dat je niet op de vloer mocht lopen, bijvoorbeeld (onhandig!).

En waarom heb je een bepaalde vloerenzaak gekozen? Trouwens, als iemand goede ervaringen heeft met een bedrijf in Gelderland, dan hoor ik het graag!
Wij hebben zwarte kabbes parket in banen, zonder vellingkantje. Geen knoesten ed, vrij strak dus. De afwerking is met hardwaxolie.



Op deze vloer kwamen we uit omdat we graag een harde donkere strakke vloer wilden die later geen behoorlijke geel- of roodtint zou krijgen onder invloed van zonlicht. Eiken wordt bijvoorbeeld vaak wat gelig, terwijl merbau wat rood wordt.



De vloerenzaak die we gekozen hebben is er eentje die gewoon bij ons in de stad zit en waar we tevreden waren over het advies en de service. Maar die zaak zit in NH.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 10 jaar geleden kosten technisch een grenen vloer laten leggen. Deze hebben wij gelakt met een zijdeglans. Grenen is erg zacht en je krijgt veel butsen in de vloer. Daar en tegen blijft de lak gigantisch goed zitten (het zal er wel goed intrekken of zo). Wij zaten toevallig dit jaar te denken dat we hem weer eens moesten opschuren en lakken.
Heb je al eens aan PVC gedacht? Die hebben een strakke houtlook en zijn onderhoudsvrij.
Alle reacties Link kopieren
PVC is wel echt een andere beleving dan hout. Ik vind het persoonlijk wel een aardig alternatief als je in een flat woont. Het klik/klakt minder.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een bamboevloer. Mooi strak, geen onderhoud nodig (stofzuigen en dweilen), en ook nog eens goed voor het milieu.



Wij zijn er heel tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Geschilderde houten planken. Waarom? Omdat het er al lag, geschilderd in een andere kleur en ik heb er overheen geschilderd.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 12 mei 2014 @ 17:00:

Wij hebben een bamboevloer. Mooi strak, geen onderhoud nodig (stofzuigen en dweilen), en ook nog eens goed voor het milieu.



Wij zijn er heel tevreden over.Dat klinkt mooi! Hoef je het ook niet te lakken, hardwaxen, oliën of zo iets?
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 12 mei 2014 @ 17:11:

[...]





Dat klinkt mooi! Hoef je het ook niet te lakken, hardwaxen, oliën of zo iets?





Nee, we hoeven er helemaal niets aan te doen!

Lekker hoor!
Alle reacties Link kopieren
Hier lang getwijfeld tussen echt hout en een PVC vloer, en nu zooo blij dat we voor PVC hebben gekozen! Hout 'leeft' en is als je het direct naast PVC legt wel idd wel wat sfeervoller, maar met een goede kwaliteit PVC zie je echt bijna geen verschil. Mensen vroegen ons bij het zien van onze PVC vloer wat voor een soort hout het was Voordeel vind ik dat PVC zo goed als onderhoudsvrij is, het klinkt niet hol, neemt geen vlekken o.i.d. op, krasvast.. met huisdieren en kinderen in het vooruitzicht ben ik er heel blij mee!
anoniem_199420 wijzigde dit bericht op 12-05-2014 17:18
Reden: zinsfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg..
Alle reacties Link kopieren
In mijn huis lag al een houten vloer maar als ik een nieuwe moest nemen nam ik zeker lamelparket of hoe ze het ook noemen. Dat is een soort laminaat met daarop een laag van een paar millimeter hout.



Is volgens mij goedkoper dan puur hout terwijl het de volledige look van hout heeft en het werk niet dus je krijgt geen kieren of naden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ligt massief hout, verlijmd en genageld, werkt niet en ligt strak tegen de kanten. Verouderd zodat butsen niet opvallen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-08-2014 11:25
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gezellig Laura jij ook hier? Wederom gestafd, spam.
Alle reacties Link kopieren
Onze vorige vloer was laminaat, maar voor ons werkte laminaat gewoon niet zo goed... Ik vind de uitstraling 'nep' wanneer je het vergelijkt met een echte houten vloer. Nu hebben we een eiken vloer liggen, volgens mij alleen gelakt en verder niet afgewerkt. Dus lekker naturel. Maar het geeft wel een veel fijnere sfeer dan laminaat vind ik. En het viel ook reuze mee hoe duur uinteindelijk. Ik had het wel duurder verwacht... Maar lamelparket? nog nooit van gehoord maar klinkt wel heel handig. Voordelen van laminaat met houten uitstraling??
Eiken vloerdelen behandeld met wax .
White wash eiken plankenvloer en dat zat al in het huis toen we het kochten. Helemaal onze smaak dus zo gelaten.
Ik heb lamelparket. Zo'n 5 jaar geleden laten leggen dacht zo'n 3000 euro voor 65 m2.

Bovenlaag is hout (ik heb een whitewash achting iets maar dat witte vraagt veel onderhou zou de volgende keer dus wat donkerders nemen. En nu weinig knoesten ed maar daardoor zie je alle butsen en vlekjes wel extra goed).

Onderhoud bestaat uit dweilen met speciaal spul. Het werkt idd niet. Als het er echt niet meer uitziet kun je het schuren. Afhankelijk van de dikte van de houtlaag kan dat een aantal

keer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven