Wespennest in huis; wat nu!?

17-10-2014 21:04 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een aantal dagen vinden we op zolder telkens wat wespen. We probeerden te achterhalen waar vandaan, maar zonder succes..

Gisteren trof ik in eens zo'n 30 (!) wespen op zolder bij het raam. Dikke, slome wespen.

Uiteraard onmiddellijk de gemeente gebeld om een verdelger langs te laten komen, maar deze kan pas dinsdag..

Inmiddels via internet twee imkers in de buurt gevonden, maar ook deze kunnen pas na het weekend.



Gisteren hebben we de wespen gedood en vandaag ook zo'n 50 wespen gedood en sinds 16u geen nieuwe wesp meer gezien.



Wat nu te doen?

Een aantal wespen is ook naar beneden gegaan, dus wij (man, kinderen en ik) slapen erg onrustig en durven ook nu nauwelijks naar bed..

Wij slapen op zolder, kinderen 1 verdieping lager.



Iemand een tip of ervaring?
Niet zo panieken, die doen niets en je kunt rustig tot dinsdag wachten, tot die tijd gewoon even niet naar zolder of hang desnoods een laken in het trappengat.
Zit het raam dicht? Zo ja, dan zit het nest binnen, maar anders kan het dat ze in de dakgoot zitten of onder de pannen. Ik zou de zolderdeur dichtdoen en misschien zelfs de kieren afplakken. En echt niet dat ik op zolder zou gaan slapen, desnoods met zijn allen logeren in de huiskamer. Brrr eng hoor. Sterkte ermee.
Heb je de korf gezien? Je hebt er bij de Intratuin een mousse voor die je er in spuit. Heeft hier, dan wel buiten, goed geholpen. Even de korf er af schrapen en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn laatste wespensteek resulteerde in een prednisonkuur, dus vandaar wel wat onrust/paniek.

Ik ben ook bang voor steken bij de kinderen en hun evt. Allergische reactie daarop.



Weet iemand of wespen 's nachts slapen? Als ik in 1 kamer het licht aanlaat, zou dat ze dan aantrekken?
Nee wespen slapen snachts niet en nee ze worden niet door licht aangetrokken.



Wel zijn ze nu door de kou suf en moeten ze alle energie op de korf richten en zij willen die niet in jullie steken. Ze willen in winterrust.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de deur dicht laten en een verdieping lager gaan slapen tot dinsdag de verdelgingdienst komt.



Wij hebben een paar jaar geleden ook een nest gehad onder de dakgoot. Eén slaapkamer konden we echt niet meer in. Iedere dag 30 dode of slome wespen, soms nog meer, brrrr. Toen de verdelgingsdienst was geweest, duurde het nog wel een week voor we geen levende wespen meer aantroffen.
Er zijn overigens heel veel andere bestrijdingsdiensten die 24u pd oproepbaar zijn.
Ik snap niet dat je kunt zeggen dat wespen niets doen. Het zijn agressieve kutbeesten (excusez le mot), die steken zonder aanleiding. Ik ben twee keer gestoken, beide keren vanuit het niets. Heel naar en ik heb een week last gehad van een pijnlijke arm.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is er na zonsondergang nooit een wesp te zien, in tegenstelling tot muggen
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:mariasophie schreef op 17 oktober 2014 @ 21:11:



Weet iemand of wespen 's nachts slapen? Als ik in 1 kamer het licht aanlaat, zou dat ze dan aantrekken?Ik heb 1 keer 's nachts een koningin wesp in huis gehad en die vloog wel naar de lamp. Volgens mij worden ze 's nachts wel rustig in het donker.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:betjebig schreef op vrijdag 17 oktober 2014 21:15 Ik snap niet dat je kunt zeggen dat wespen niets doen. Het zijn agressieve kutbeesten (excusez le mot), die steken zonder aanleiding. Ik ben twee keer gestoken, beide keren vanuit het niets. Heel naar en ik heb een week last gehad van een pijnlijke arm.

Kwestie van bad luck ;)



Ik ben altijd buiten, altijd in de buurt van wespen in de zomer, nog nooit gestoken, de mensen die gaan panikeren, die worden gestoken;) (maar kan ook luck van mij zijn). Maar hoe dan ook wespen zijn er niet op uit om te steken. Dat komt hun eigen soort namelijk niet ten goede.
Als prednison het gevolg is van een prik, wegwezen daar en een verdieping lager gaan slapen.
Wij hadden een nest in de garage. Bij de boerenbond een spuitbus gehaald en voila..
Alle reacties Link kopieren
Ze zitten wel echt binnen, ze komen ergens in de hal binnen, vanaf daar kunnen vrij door het trapgat naar boven of beneden.

De meesten vliegen rechtstreeks naar de kamer met het licht, maar een enkeling naar beneden. Ik heb er al drie in de badkamer doodgeslagen, drie bij mijn dochter en twee helemaal beneden in de keuken.



Ik geloof ook niet dat ze niets doen, al is het maar omdat ik ze misschien in mijn slaap bij mij wegsla, net als muggen. Dan zullen ze zich vast bedreigd voelen en kunnen steken.



Door het open trappenhuis is afschermen wat lastig, maar ik zal eens proberen of ik het met wat doeken kan dichten. Dank voor die tip.
He bah ze zitten dus niet alleen op zolder dat is k.t!



En toch een andere dienst proberen; deze is bv ook 24u http://www.bestrijding-ongedierte.nl
Alle reacties Link kopieren
Met rust laten en wachten tot de verdelgers zijn langs gekomen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Omg, als ik een wespennest ín huis zou hebben zou ik serieus een Uzi aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht nu maar rustig af.. Of bang. Ik wacht bang af. Maar heb bijzonder luchtig tegen de kinderen gezegd; niets aan de hand, ga maar lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Gruwel! Ik had echt allang bij m'n ouders, in een hotel of desnoods in een tent in de tuin gezeten! Sterkte
Alle reacties Link kopieren
quote:ketller schreef op 17 oktober 2014 @ 21:20:

[...]



Kwestie van bad luck ;)



Ik ben altijd buiten, altijd in de buurt van wespen in de zomer, nog nooit gestoken, de mensen die gaan panikeren, die worden gestoken;) (maar kan ook luck van mij zijn). Maar hoe dan ook wespen zijn er niet op uit om te steken. Dat komt hun eigen soort namelijk niet ten goede.Hoe zit dat? Bij bijen snap ik dat, die overlijden, maar wespen kunnen blijven steken, zelfs na hun dood.
Ik zou niet zelf gaan klussen met dat nest. Blijf vooral uit de buurt van het nest.
Ik zou met zijn allen gaan slapen in een ruimte waar ze niet komen, en dus ook de deuren van alle kamers consequent dichthouden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik eigenlijk niet snap, dat je er nu pas last van hebt. Je zou toch denken dat het nest er al langer zit. Is er een kans dat de weg naar buiten geblokkeerd is en ze daarom een andere weg hebben gezocht, helaas naar binnen.



Als je er al die tijd geen last van gehad hebt, zal het nu ook wel mee vallen.
Lionlily, een wesp heeft, zeker in de herfst wanneer voedsel schaars is, al zijn energie nodig. Hij kan wel steken maar het kost alsnog onnodig energie. De wesp raakt zelf gestrest van steken, het gif moet weer opnieuw gemaakt worden en hij is verstoord van zijn dagelijkse bezigheden, dat alles komt de overleving niet ten goede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven