Wonen in Zoetermeer?

10-04-2009 13:24 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu in Amsterdam en werk in Den Haag. Omdat het reizen me de keel uit gaat hangen, wil ik misschien dichter bij m'n werk gaan wonen. Omdat ik genoeg heb van de grote stad, wordt het geen Den Haag. Mijn man is nog niet zo enthousiast, maar we hopen wijzer te worden van jullie ervaringen. Is Zoetermeer leuk om te wonen? Zijn alle voorzieningen aanwezig? Welke buurten zijn leuk om te wonen en welke juist niet? En dan met name de buurten die niet te ver van de Randstadrail liggen? Hoe staat het met de scholen? Enz. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
ik vind zoetermeer wel leik...je hebt er ook mindere wijken...

ik woon niet in zoetermeer...ben wel van plan er te gaan wonen...dus hou deze topic in de gaten
Ik vind zoetermeer persoonlijk niks, als ik er doorheen rijd vind ik het net een autoweg met wat dorpjes. Vind het niet gezellig. Die onwijze ring door Zoetermeer stoort me gewoon om de een of andere reden.

Wat ik wel super vind aan Z'meer is dat het de eerste 3 uur gratis parkeren is in de parkeergarages in het Stadshart en dat ze Snowworld hebben :p.

Ben meer van Rijswijk/Voorburg en Leidschendam.
Ik heb er van mijn 0e tot mijn 27e gewoond (in diverse wijken) en werkte er ook tot vorig jaar. Ik kom er nog graag (voel me ook nog Zoetermeerse), maar inderdaad zijn niet alle wijken meer wat het waren. (Delen van) Buytenwegh, Meerzicht, Palenstein zou ik ontwijken, De Leyens, Noordhove I en II, Driemanspolder, het oude Dorp en Oosterheem zijn dan leuker wonen. Ze zijn allen overigens goed bereikbaar met randstadrail, dus wat openbaar vervoer betreft richting Den Haag zit je wel goed.

Zelf woon ik sinds 3 jaar met veel plezier in Leidschenveen. Dat is officieel, samen met Ypenburg, Den Haag, maar ligt tussen Zoetermeer en Den Haag (ter hoogte van Leidschendam). Heel erg leuk wonen, veel jonge mensen en over het algemeen normale mensen. Het is een wijk nog in aanbouw, maar inmiddels zijn eigenlijk alle belangrijke faciliteiten er.

Mocht je nog vragen hebben, shoot!
Ik vind Zoetermeer wel leuk. Maar ik ben misschien wat bevooroordeeld, want ik ben er opgegroeid ;).

Ik weet niet precies wat je zoekt (rust of juist in de buurt van het centrum?) maar ik vind zelf de wijken De Leyens, Seghwaert en de grootste gedeeltes van het Dorp en Centrum leuk. Voordeel van deze wijken is dat ze in de buurt van het Stadshart liggen. In het Stadshart heb je (behalve redelijk wat winkels) ook een bioscoop en een theater.

Als je wat rustiger/groener wil wonen, zijn de gedeeltes van de Leyens tegen het Noord Aa ook leuk, of Noordhove.

Zelf zou ik niet kiezen voor Oosterheem (net nieuwe wijk, nog een beetje ongezellig en ver van alle voorzieningen af), Rokkeveen, Palenstein (slechte wijk) en de grootste gedeeltes van Meerzicht.

Leidschendam en Voorburg zijn ook erg leuk. Vooral vanuit Voorburg ben je snel in Den Haag, en het oude centrum heeft veel sfeer.

Roep maar als je nog meer wil weten!
O ja, vergeet ik bijna....het enige nadeel aan Zoetermeer vind ik het uitgaansleven....dat is er bijna niet! Er is echt een tekort aan leuke terrasjes en gezellige kroegen.
Inderdaad Nana, ik deel je mening. Seghwaert was ik vergeten.

En Leidschendam is ook erg leuk.... ik woon daar tegenaan en kom ook veel in Leidschenhage. Mijn kindje zit ook in L'dam op de creche en ik werk er trouwens ook.

(oeps, nu word ik wel heel volledig en herkenbaar)
Appeltje, ik ken Leidschenveen een beetje. Het trekt me helemaal niet. De huizen zien er wel mooi uit, maar zijn voor m'n gevoel erg dicht op elkaar gebouwd.

En Ypenburg, waren daar geen problemen met hangjongeren? Ik meen mij de berichtgeving te herinneren rond oud en nieuw. Dan kom ik van de regen in de drup, hangjongeren hebben we hier ook in overvloed
quote:nana_ schreef op 10 april 2009 @ 13:47:

O ja, vergeet ik bijna....het enige nadeel aan Zoetermeer vind ik het uitgaansleven....dat is er bijna niet! Er is echt een tekort aan leuke terrasjes en gezellige kroegen.Dat is jammer, als er geen leuke terrasjes of restaurantjes zijn. Nachtleven hoeft voor ons niet.
Hoe zit het trouwens met grote-steden-problematiek in Zoetermeer? Is de partij van Nawijn daarom zo groot geworden in Zoetermeer?
Ypenburg is redelijk groot (voor een nieuwbouwwijk) en er zijn echt niet in iedere straat hangjongeren.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Je kan wel lekker uit eten in Zoetermeer, maar dan heb je de duurdere restaurants zoals Julius, De Sniep en Hofstede Meerzigt. Terrasjes zijn er wel in het oude dorp en in het Stadshart, maar als je een nacht lekker wil stappen moet je naar Den Haag. Maar goed, dat is ook maar een kwartiertje....

Ik woon zelf in Meerzicht, lekkere ruime flats hebben ze daar.

Eengezinswoningen heb je daar ook, rond de 225.000 euro en die zijn echt groot! Maar wel bouwjaar 1972.
Hier ook een Zoetermeerse

Ik vind het een prima stad om te wonen. Elke stad heeft voor- en nadelen en dat heb je hier ook. Inderdaad de bovengenoemde uitgaansproblemen, maar aan de andere kant is Den Haag ook dichtbij. Cafe's, restaurants e.d. heb je daarentegen wel zat! Ook gewoon een bioscoop, theater en voldoende sportmogelijkheden. Natuur heb je hier ook redelijk, bijv. het balijbos. En ja, het OV is prima - alhoewel het qua bustijden s'avonds wel iets beter kan. De Randstadrail stopt bijna in elke wijk, alleen in Rokkeveen is het niet heel handig. Maarja daar heb je wel een bus en je zit dichtbij de twee NS stations die naar Den Haag en Utrecht rijden.

Er zijn inderdaad een aantal wijken waar ik persoonlijk niet graag zou wonen, maar anderen wonen er weer met veel plezier Dus da's persoonlijk. Je hebt in sommige wijken wel wat hangjongeren, ook waar ik woon. Nawijn woont trouwens om de hoek hier, dus die heeft het probleem niet verholpen hihi. Nee, geintje. Maarja dat heb je overal wel.. denk dat ze zich vervelen ofzoiets, want er is voor die leeftijd gewoon niet zo veel te doen hier. Nouja, als je nog vragen hebt.. stel ze gerust!
Ik heb zelf ook gewoond in Zoetermeer, in Noordhove (nooit gehoord van Noordhove I en II trouwens :p).

Wat leuk is aan Zoetermeer is dat er veel natuur is en alles met de auto goed bereikbaar is vanaf Zoetermeer. Alles is er wel (bios enz) maar uitgaan is in Zoetermeer meer voor kids tm 16 jaar.

Ik vind het wel een zielloze stad, het is veel beton. Bijvoorbeeld Den Haag of Amsterdam hebben echt eeuwenoude geschiedenis. Ik heb bij Zoetermeer hetzelfde gevoel als bij Rotterdam.

Maar er wonen leuke mensen en je kunt er mooi wonen (mits je in de goeie buurt gaat wonen, zoals Noordhove ;))
quote:Puccini schreef op 10 april 2009 @ 15:34:

Ik vind het wel een zielloze stad, het is veel beton. Dat idee heb ik ook. Naar mijn idee is het ook zo'n troosteloze jaren '70 groeikern, net als bijvoorbeeld Nieuwegein

Maar er wonen leuke mensen en je kunt er mooi wonen (mits je in de goeie buurt gaat wonen, zoals Noordhove ;))Hoeveel kost een eengezinswoning in een goeie buurt dan ongeveer? Ik heb al even op Funda rondgehangen, maar er staat niet altijd bij in welke buurt een woning ligt.
Het ligt er aan hoe nieuw een huis is.... de nieuwbouw van de afgelopen jaren is verhoudingsgewijs wat duurder dan de oudere woningen. Ook een stukje groter. Zeg dat je in een goede buurt voor een 'gewoon' rijtjeshuis gaat, dan zit je tussen de 2,5 ('oudere' wijken) en 3 ton (nieuwere wijken).

Het deel in Leidschenveen waar ik woon is trouwens helemaal niet dicht op elkaar gebouwd. Daar hebben wij het op uitgezocht. L'veen bestaat weer uit 4 subwijken waarvan de eerste 2 inderdaad wat krapper zijn opgezet, maar daar zijn de prijzen dan ook wel naar. Maar niet krapper dan Zoetermeer. Simpel voorbeeld misschien, maar het is hier beter ingesteld op het bezitten van 2 auto's. In Zoetermeer is dat gem. 1,3 auto per huis en in L'veen en 1,7 auto per huis. Maar goed, als iets je niet trekt, moet je het natuurlijk niet doen hè?!

Is het een idee om een echte Zoetermeerse makelaar in te schakelen en je vraag voor je leggen? (bv. Atta). Misschien dat er binnenkort wel zo'n openhuizendag wordt georganiseerd en dan kan je heel vrijblijvend eens wat huizen bezoeken in de verschillende wijken.

Toevallig dacht ik laatst nog even aan hoe het zou zijn als ik weer naar Zoetermeer zou gaan. Ik denk dat ik dan in de Leyens zou willen wonen.
quote:appeltje78 schreef op 10 april 2009 @ 16:31:

Zeg dat je in een goede buurt voor een 'gewoon' rijtjeshuis gaat, dan zit je tussen de 2,5 ('oudere' wijken) en 3 ton (nieuwere wijken). Om dat te kunnen betalen, moeten we wel een leuke winst op onze huidige woning maken. Even wachten op betere economische tijden dus...

Is het een idee om een echte Zoetermeerse makelaar in te schakelen en je vraag voor je leggen? (bv. Atta). Misschien dat er binnenkort wel zo'n openhuizendag wordt georganiseerd en dan kan je heel vrijblijvend eens wat huizen bezoeken in de verschillende wijken. Dat is wel een goed idee.
ik zou er niet dood gevonden willen worden
what about wassenaar?

heeft hele leuke normale wijken en je zit in no time in Den Haag, op het strand en in supermooie natuurgebieden!
Ik heb 2,5 jaar in Zoetermeer gewoond. In Palenstein notabene, maar wij woonden denk ik aan de goede kant

Ik vind het een leuke stad en ik zou de wijken Rokkeveen Oost en West aanraden om te gaan wonen, alleen de kleurenbuurten (in de straatnamen zitten kleuren) daar is alles zo dicht op elkaar gebouwd, daarom hebben wij aan de buitenkant van Rokkeveen gekeken (richting het Balijbos). In deze wijk heb je woningen van 2,5 ton. Ik weet dat Makelaardij van 't Hof ook in Zoetermeer zit, wij hadden die in Gouda. Prima makelaar.
Ik heb vroeger in Zoetermeer gewerkt, maar ik zou er nooit willen wonen.

Als je dichtbij Den Haag wilt zitten, dan kan je ook nog uitwijken naar Delft, Voorburg en Rijswijk.

Delft is een stad, maar het is niet groot en het heeft wel iets knussigs. (niet alle wijken, maar dat spreekt voor zich) Nadeel is wel dat de woningen doorgaans best prijzig zijn. Voordeel is dat je met het openbaar vervoer snel in Den Haag zit! Daarnaast zijn er leuke cafe's, de winkels zijn wel aardig, leuke restaurantjes en een leuke sfeer in de stad.

Voorburg is ook erg leuk! Leuke restaurantjes, knus en iets goedkoper dan Delft. (je krijgt meer waar voor je geld)

Rijswijk is ook aardig, maar het hangt er wel heel erg vanaf waar je woont. Oud Rijswijk is leuk, maar je hebt ook mindere delen.
Hallo,

Wij wonen in Duiven, en willen van de zomer verhuizen naar zoetermeer. Ik vraag me af of er iem. is die meer weet over de wijk seghwaer? welke kant van segwaert is wel leuk omte wonen. We hebben 2 kinderen.

Graag wil ik hier meer over weten.

de groeten,
quote:Vlin7 schreef op 10 april 2009 @ 16:55:

what about wassenaar?

heeft hele leuke normale wijken en je zit in no time in Den Haag, op het strand en in supermooie natuurgebieden!Dan zou ik eerder voor Voorschoten gaan. Dat is een hartstikke leuk dorp.
En haakje1 ben je al in Zoetermeer gaan wonen?
quote:Puccini schreef op 10 april 2009 @ 15:34:

Ik heb zelf ook gewoond in Zoetermeer, in Noordhove (nooit gehoord van Noordhove I en II trouwens :p).

Wat leuk is aan Zoetermeer is dat er veel natuur is en alles met de auto goed bereikbaar is vanaf Zoetermeer. Alles is er wel (bios enz) maar uitgaan is in Zoetermeer meer voor kids tm 16 jaar.

Ik vind het wel een zielloze stad, het is veel beton. Bijvoorbeeld Den Haag of Amsterdam hebben echt eeuwenoude geschiedenis. Ik heb bij Zoetermeer hetzelfde gevoel als bij Rotterdam.

Maar er wonen leuke mensen en je kunt er mooi wonen (mits je in de goeie buurt gaat wonen, zoals Noordhove ;))

Als je kleine kinderen hebt is Noordhove I niks meer om te wonen. Vroeger was het een jonge wijk, maar alle jonge gezinnen wonen nu in Noordhove II of Oosterheem. Noordhove I is erg 'oud' zeg maar.

Ik wil nog even Meerzicht verdedigen. Prima wijk!

@Haakje, Weet dat dit een topic van erg lang geleden is, maar eigenlijk is de hele wijk Segwheart heel goed te doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven