Wonen vlakbij hoogspanningsmast

23-09-2014 13:26 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even jullie mening hierover peilen. Ik heb een hartstikke mooie woning gezien. Maar het heeft een nadeel, wat zich uiteraard in de aantrekkelijke prijs terugvertaald.... het ligt op zon 100m van hoogspanningskabels af. Vanuit het huis zie je het nauwelijks.



Nu is het als ik het nakijk nooit helemaal bewezen dat het slecht is voor de gezondheid, maar nieuwe huizen worden op 150m gebouwd "voor de zekerheid". Er zijn wat aanwijzingen dat er een iets hogere kans is op leukemie bij kinderen, maar dat is dus absoluut niet zeker.



Zou jij er willen wonen of absoluut niet?
Alle reacties Link kopieren
Absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut niet, de hoeveelheid energie die er door die masten gaat is volgens mij niet gezond. Gewoon mijn gevoel hoor. Ik zou er dus echt niet vrijwillig gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Behalve vanwege het uitzicht zou ik er geen problemen mee hebben. Het elektrische veld van de stroomkabels door de muur van je huis is veel en veel sterker dan dat van hoogspanningsleidingen op meer dan 100 meter afstand.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Niet doen! Er zijn veel aanwijzingen dat het schadelijk is. Ook scholen die er vlak naast zitten schijnen slechter te presteren.

En er komt bij dat als er meer bewijzen naar buiten komen dat jouw huis onverkoopbaar wordt.
No way in hell dat ik daar ging wonen.



Zo af en toe komen er berichten naar buiten dat de NL overheid woningen die onder die kabels staan zal gaan opkopen. Ik weet niet hoe ver men daar al mee is, maar als de overheid dat doet is dat niet zomaar. En dat opkopen is voor een appel en een ei, daar ga je niet rijk van worden ook.



Overigens gaat het niet (alleen) om leukemie maar (ook) om hersentumoren.
Ik zou er niet aan beginnen. Het is echt slecht voor je gezondheid.



Dat men dit in het midden houdt is omdat de energielobby één van de machtigste is in de wereld, maar het is wel degelijk bewezen dat de mensen in dorpen die bij die kabels leven, veel vaker ziek zijn en veel vaker kanker krijgen.
Doe zoiets niet voor een huis of spullen. Het is het niet waard.
Alle reacties Link kopieren
als ik het nazoek is het eigenlijk nauwelijks bewezen. Dat is mijn probleem. Als het duidelijk slecht is, doe ik het natuurlijk niet, maar ik lees vooral dat binnenshuis er in gewone situaties en op werk er veel meer elektromagnetische straling is.
quote:wbwb schreef op 23 september 2014 @ 13:52:

als ik het nazoek is het eigenlijk nauwelijks bewezen. Dat is mijn probleem. Als het duidelijk slecht is, doe ik het natuurlijk niet, maar ik lees vooral dat binnenshuis er in gewone situaties en op werk er veel meer elektromagnetische straling is.

En dan krijg je dat er nog eens een keertje bovenop.

Het is niet het één of het ander, maar alles bij elkaar opgeteld.
Alle reacties Link kopieren
Aan alle mensen die zich hier druk om maken, maken jullie je dan ook druk om de kabels in huis? Als je met je hoofd naast een stroomkabel slaapt waar bijvoorbeeld de wasmachine 's op aangesloten is (die draait als je slaapt), sta je bloot aan vele malen grotere elektrische velden. Of slapen jullie met een aluhoedje op?



Gemiddeld is de veldsterkte in huis niet zo hoog, omdat het kwadratisch afneemt met de afstand. Maar tenzij je je bed midden in een kamer hebt staan, en nooit met je hoofd in de buurt van stroomkabels zit, heb je met grote regelmaat grote electrische velden in je omgeving.



Een hoogspanningskabel levert tot een meter of 20-30 een behoorlijk veld, maar daarbuiten is het lager dan op veel plekken in je huis.



Daarnaast zitten heel veel grote kabels onder de grond. Als je toevallig een flinke stroomkabel door de straat hebt lopen, maak je je daar dan ook druk om? En als je dat nog nooit hebt opgevraagd, waarom niet?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Handigmetgeld, sommige dingen zijn wellicht aluhoedjesachtig. Maar toch. Ik ga er niet wonen.

Jij dan wel. Geluk voor de mensen die willen verkopen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er ook niet wonen. Ik woon liever in de stad. En hoogspanningsmasten zijn lelijk, daar wil ik niet tegenaan kijken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 18 jaar praktisch onder gewoond en mijn ouders wonen er nog steeds. In al die tijd heeft er voor zover ik weet nooit iemand met leukemie in de buurt gewoond.



Één buurvrouw zei dat ze er hoofdpijn van kreeg, maar dat was een nogal zweverig type dat fan was van de Biostabil en Jomanda.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is een ding wel bewezen:



Mensen kunnen echt ziek worden van hoogspanningskabels in de buurt, en van GSM-masten op hun dak. Het maakt hiervoor alleen niet uit of er daadwerkelijk stroom doorloopt, of dat de mast is aangesloten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een flink aantal jaren naast een hoogspanningsmast gewoond. Pas toen we verhuisd waren kwamen we er achter dat de slapeloze nachten, hoofdpijnen en andere klachten door die mast veroorzaakt zijn. We zijn dan ook blij dat we er niet meer wonen en ik adviseer je ook oprecht om niet zo dicht bij een hoogspanningsmast te gaan wonen. De gemeente zal misschien zeggen dat het geen kwaad kan maar in veel gemeentes wordt er al schadevergoeding uitgekeerd voor mensen die in een bepaalde straal wonen. Succes met de keuze.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet doen. Niet omdat ik denk dat het gevaarlijk is, maar omdat je huis moeilijk te verkopen is, mocht je ooit nog eens willen verhuizen. Want er zijn genoeg mensen die geloven dat het gevaarlijk is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
dit zijn een aantal recente onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23337237 geen verband tussen kanker als volwassene en stroomkabels



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24297859

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24197706

geen verhoogde incidentie van leukemie bij kinderen.



Hoe ene elektromagnetisch veld zieketen moet veroorzaken weet niemand en is onwaarschijnlijk, behalve dus de alu hoedjes.



En dat soort masten bestaan al zo lang.



Toch?





Maar ja het moet wel prettig voelen om ergens te wonen. Als je je zorgen maakt dat je jezelf en je gezin erdoor wat aandoet, is dat niet fijn....
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 23 september 2014 @ 13:49:

Ik zou er niet aan beginnen. Het is echt slecht voor je gezondheid.



Dat men dit in het midden houdt is omdat de energielobby één van de machtigste is in de wereld, maar het is wel degelijk bewezen dat de mensen in dorpen die bij die kabels leven, veel vaker ziek zijn en veel vaker kanker krijgen.heb je een bron dan?
Sommige risico's zijn in de huidige maatschappij niet of nauwelijks te vermijden zonder jezelf buiten diezelfde maatschappij te plaatsen. Ondergrondse kabels (waarvan het risico aanmerkelijk kleiner/minder zou zijn overigens) en kabels binnenshuis (die van een heel ander kaliber zijn dan hoogspanningskabels) horen daar wmb bij.



Ik heb een aangeboren hersenafwijking èn NAH (niet-aangeboren hersenletsel). Ook al is er nog geen consensus over de schadelijkheid van hoogspanningskabels, ik wil het risico niet lopen. Asbest vond men ooit geweldig, voortschrijdend inzicht heeft aan dat standpunt een eind aan gemaakt. En zo is het met veel meer "zegeningen van de moderne tijd". Er zijn m.i. teveel twijfels over de schadelijkheid/onschadelijkheid van het wonen onder hoogspanningskabels om daar bewust en met een gerust hart voor te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat het bij jezelf ligt.



Als jij je er niet fijn bij voelt, niet doen.



Als je, zoals ik, het onzin vind dan zou ik er niks van aantrekken wat anderen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, 100 meter is toch best wel ver?
Alle reacties Link kopieren
Ohja de Biostabil! Die was ik allang weer vergeten!
Alle reacties Link kopieren
quote:bij_zonder schreef op 23 september 2014 @ 14:09:

Sommige risico's zijn in de huidige maatschappij niet of nauwelijks te vermijden zonder jezelf buiten diezelfde maatschappij te plaatsen. Ondergrondse kabels (waarvan het risico aanmerkelijk kleiner/minder zou zijn overigens) en kabels binnenshuis (die van een heel ander kaliber zijn dan hoogspanningskabels) horen daar wmb bij.



Inderdaad zijn kabels binnenshuis van een heel ander kaliber. Die zijn namelijk vele malen sterker!



Zoals ik al zei, de veldsterkte neemt kwadratisch af. Een kabel van 350 kV op 100 meter is dus even gevaarlijk als een kabel van 230 V op 65 centimeter. En een kabel van 230 V op 30 centimeter is 4 keer gevaarlijker.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik wandel regelmatig 's avonds een stukje en op één van de routes loop ik ook onder de hoogspanningskabels door. Ze maken zo'n akelig geluid, voortdurend ngingingigngngnigignging. Alleen daarom al zou ik er nooit onder willen wonen. Er staat wel een huis onder, onlangs verkocht nadat het 300 jaar te koop had gestaan. Nog een reden om het niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven