dakloos/thuisloos

28-07-2014 14:46 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey ik ben een meisje van 23 jaar en ik zit ergens mee en ik hoop dat mensen me een beetje kunnen helpen. Hopelijk zijn er ook mensen met ervaring.



Zoals de titel al zegt ben ik dus dak & thuisloos. Al 2 jaar om precies te zijn. Ik heb veel mee gemaakt en er is een hoop mis gegaan. Vooral qua geld. Vandaar dat ik in deze situatie zit.



Ik kan geen kamer huren heb 609 euro per maand en ze zoeken daar vaak iemand die studeert of werkt. Aan borg zou ik ook niet kunnen komen. Er is niemand die me dat zou kunnen lenen of geven.



Ik heb al bij instanties geprobeerd maar ik heb daar ooit al gewoond(Cardea) en die laten me niet meer toe.



Ik heb nu dus een urgentie aangevraagd. Maar ik ben super bang dat die word afgewezen. Ik hoor vaak dat dakloos zijn geen reden is. Wat mij betreft juist wel. Maargoed. Die vrouw met wie ik dat gesprek had twijfelde al. Alleen voor mij is het van groot belang. Ik heb ook onwijs veel stres.. wat logisch is. Heb altijd hoofdpijn, paniekaanvallen, en ben onwijs oververmoeid. En dan heb ik het nog niet gehad over de maagpijn en misselijkheid.



Ik moest dus zelf een brief schrijven. Heb ik gedaan. Daar staan deze dingen ook in. En mijn maatschappelijk werker heeft alles kunnen bevestigen. (Hij heeft dat ook in een brief erbij gedaan)



Nu zou ik graag wille weten of er mensen met ervaring zijn.. en of die mensen die die ervaring hebben weten of ik kans maak? Ok mensen die geen ervaring hebben mogen hun mening natuurlijk dele en vertellen of hun denken of ik kans maak.



Morgen moet ik mijn brieven en bewijs stukken inleveren.



MvG MMH
Zoek een goede beschermingsbewindvoerder. Eentje met wie het klikt. Die je verder wil helpen met een plan op jou situatie gericht. Niet een groot massaal kantoor waar je een nummertje bent en in dezelfde vorm mee moet lopen als de rest.



Met beslag op je uitkering is het helemaal handig om iemand met verstand van zaken te hebben, die je schuldeisers aan de regels kan houden. Ik ben zelf bewindvoerder (natuurlijk) en mocht je willen, stuur me dan even een pb (op het plusje onder mijn naam klikken) dan geef ik je een betrouwbaar kantoor waar je eens kunt informeren over het hoe en wat.



En als je een kamer hebt, dan schrijf je je daar in en vul je een wijzigingsformulier in bij de gemeente. Dan gaat je WWB omhoog. En als je een huis hebt, dan krijg je ook huurtoeslag, mits je geen schulden bij de belastingdienst hebt. De rechter heeft gehakt gemaakt van oude verhuurders die beslag leggen op de huurtoeslag voor oude huurschulden, dus daar hoef je voor nu even niet voor te vrezen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom adviseert jouw maatschappenlijk werker niet voor een jongere traject of iets dergenlijks. Het lijkt mij prettiger als je alles meteen aapakt en niet alleen een kamer. Maar werk/stage/onderwijs enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet alleen hoe het in Amsterdam gaat. Daar komen mensen vaak eerst in een opvanghuis terecht, van waaruit ze gaan werken aan toekomst/dagbesteding/schulden wegwerken etc. Ook evt verslavingen worden aangepakt.

Van daaruit wordt gekeken of/wanneer iemand zelfstandig kan gaan wonen. Daar wordt die persoon wel bij begeleid en voorwaarde is ook dat de dagbesteding/structuur wordt voortgezet.



Ik begrijp dat het overal anders gaat, maar is er in Leiden niet een soortgelijke route mogelijk?



Ik weet uit ervaring dat als je zelf een kamer gaat zoeken, mensen (huisgenoten/huisbaas) wel vragen wat voor studie/werk je doet. En dat ze dan meestal de voorkeur geven aan een huurder of huisgenoot met werk en/of studie....
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Onderhuurder voor een jaar:



http://kamernet.nl/huren/ ... emsperpage=15&sortorder=1
Alle reacties Link kopieren
quote:mmh schreef op 28 juli 2014 @ 15:48:

Ik heb geen eisen.. ik zou ook heel graag een kamer willen. Maar dat lukt me niet he. Moet toch ook 2 maanden borg betalen. Heb daar allang naar gekeken. En me maatschappelijk werker ook. En ik zou dolgraag een opleiding doen en werken. Maar hoe moet ik dat doen als ik afhankelijk ben van anderen? Ik kan niet eens slapen wanneer ik wil. Ik ben zwaar oververmoeid. Het is niet dat ik perse een eigen huis wil en daarom de zooi in de maling neem. Ik heb al zoveel geprobeerd en kom er niet uit. Dus ik dacht ik probeer het gewoon. Moet ik dan? Ik heb ook schulden heb al beslag op me uitkering. Krijg de komende tijd 609 per maand hoe moet ik dan particulier huren? Moet ok me rekeningen betalen en eten.



Het is geen hoog maandbedrag, maar het is te doen. Kijk eens op de vele vrekken en zuiniger leven sites en topics.

En leer budgetteren en verstandig met geld omgaan. Daar kan je ook hulp bij krijgen.
Ach meis je wanhoop klinkt door in je post.



Slaap je nu op straat? Ben je verzekerd voor je ziektekosten?



Het klinkt alsof het al een hele tijd geleden enorm mis is gegaan. Ik hoop dat ik je niet beledig en misschien wil je dat niet (openbaar) beantwoorden maar ik vraag me af op je drugs gebruikt (hebt)?



Krijg je nog andere hulp dan van maatschappelijk werk?



Ik stel misschien veel vragen maar ik probeer me een beeld te vormen zodat ik misschien met je mee kan denken. Niet dat ik de oplossing heb hoor maar misschien heb ik wel een idee welke richting je op kan.
Alle reacties Link kopieren
Probleem is altijd de borg en commisie enzo. Was het maar zo simpel. Daar gaat het niet om elk baantje is voor mij niet te doen. Ik slaap elke dag ergens anders en kom nooit tot rust.
quote:mmh schreef op 28 juli 2014 @ 15:59:

Probleem is altijd de borg en commisie enzo. Was het maar zo simpel. Daar gaat het niet om elk baantje is voor mij niet te doen. Ik slaap elke dag ergens anders en kom nooit tot rust.

Je kan sparen voor je borg.

Waar gaat je geld nu aan op?
Alle reacties Link kopieren
Mwcactus. Ik reageer later even op je post. ;) moet even iets doen. Zit niet aan de drugs :p
Alle reacties Link kopieren
Rekeningen en eten .. 609 permaand kan je niet van sparen hoor
Alle reacties Link kopieren
Vooral niet als je het grote deel van de dag op straat loopt.
Istar 609 euro, met beslag op uitkering dan zit je zonder geld. En met schuldeisers die bankbeslag kunnen leggen boeven beslagvrije voet voor een dakloze (¤300 euro) is het niet te doen.



Heb je al wel gevraagd voor een bijzondere bijstand voor de borg, bijvoorbeeld in de vorm van een lening, bij de gemeente?
quote:mmh schreef op 28 juli 2014 @ 16:02:

Rekeningen en eten .. 609 permaand kan je niet van sparen hoor

Ligt er aan. Je hebt geen vaste lasten voor huur, glw, auto, verzekeringen behalve ziektekosten.



Wat voor vaste lasten heb je dan? (serieus benieuwd, heb geen idee wat voor kosten je hebt als je dakloos bent)
Alle reacties Link kopieren
Wat voor rekeningen moet je dan betalen? Geen huur en energie toch?

En hoe kom je als adresloze aan een uitkering?

Just asking.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Overnachten kost geld, ook in de opvang. Zorgverzekering betalen. Geld voor eten. En je schrijft je als dakloze in bij de daklozengemeente en als postadres bij de daklozenopvang.
Nou ja, koken kan ze niet lijkt me. En een belegd broodje kopen is duurder dan de ingrediënten los van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:mmh schreef op 28 juli 2014 @ 16:02:

Rekeningen en eten .. 609 permaand kan je niet van sparen hoor



Als dakloze heb je dan weer weinig vaste lasten, zoals huur en energie. Welke rekeningen zijn het waar je verder geld aan kwijt bent? Buiten ziektekosten, kan ik me verder geen noodzakelijke rekeningen bedenken.

Misschien wil je hier neer zetten wat je lasten zijn, dan kunnen wij meedenken of het anders kan.
En ze heeft schulden. Dus alle schuldeisers wensen een regeling. Anders volgt beslag op inkomen, inboedel of bankrekening. Dat dit niet kan, is niet echt aan hen besteed. Daarom raad ik haar aan om tijdelijk bewind aan te vragen, zodat er rust komt in die kant van haar leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 28 juli 2014 @ 16:07:

Overnachten kost geld, ook in de opvang. Zorgverzekering betalen. Geld voor eten. En je schrijft je als dakloze in bij de daklozengemeente en als postadres bij de daklozenopvang.



Overnachten in de opvang kost zo'n 3 a 4 euro per nacht.(sommige zijn zelfs nog goedkoper) Zelfs als je er 30 dagen per maand gebruik van zou maken, kom je uit op 90 tot 120 euro per maand. Nog altijd minder dan huur.

Maaltijden voor daklozen zijn bij verschillende instanties ook gratis, of voor een zeer laag bedrag te verkrijgen.



Het valt absoluut niet mee om dakloos te zijn, dat begrijp ik. Maar ben benieuwd waar TO die 609 euro aan uitgeeft en of er misschien nog ruimte in zit als ze andere/verstandiger keuzes maakt.
Alle reacties Link kopieren
Bij stadswonen in rotterdam kan je zonder borg huren. Kijk ook daar eens.
quote:Istar_ schreef op 28 juli 2014 @ 16:05:

[...]



Ligt er aan. Je hebt geen vaste lasten voor huur, glw, auto, verzekeringen behalve ziektekosten.



Wat voor vaste lasten heb je dan? (serieus benieuwd, heb geen idee wat voor kosten je hebt als je dakloos bent)Het zal je verbazen, maar leven op straat is veel duurder dan leven in een huis.
quote:Cateautje schreef op 28 juli 2014 @ 16:42:

[...]



Het zal je verbazen, maar leven op straat is veel duurder dan leven in een huis.Dat had ik inmiddels begrepen, maar aan wat dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 28 juli 2014 @ 16:05:

[...]

Wat voor vaste lasten heb je dan?Goede vraag!
quote:mmh schreef op 28 juli 2014 @ 16:02:

Rekeningen en eten .. 609 permaand kan je niet van sparen hoor



Wat voor kosten heb je? Heb je veel verschillende schulden of een grote? Krijg je hulp bij je financiële situatie?



Ik keek even online en zag dat er in Leiden best mogelijkheden zijn en dat het SPIL je daarmee kan helpen. Waarom kun je daar niet in de opvang terecht? Of bij begeleid wonen?



Het probleem is dat je niet een probleem hebt. Je hebt meerdere problemen en die moeten allemaal aangepakt worden. Met alleen een kamer ben je er niet.
Ik kijk even rond, maar ik zie ook 10 euro per nacht staan. En dan ben je al 300 euro verder per maand. Een zorgverzekering, als wanbetaler 148 euro. En je zit op 448 euro. Dan blijft er 150 euro over voor eten, sparen, schulden aflossen en andere zaken. Dat is 35 euro per week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven