gordijn op maat kan niet op maat worden gemaakt?

11-09-2014 00:07 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik wilde bij de leen bakker gordijnen op maat laten maken. Netjes de maten opgenomen maar in de winkel zeiden ze dat ze ivm de breedte vd stof niet precies die maat kunnen maken, dus nu zou het aan beide zijden 8 cm breder worden?ik vond het een raar verhaal, ze kunnen de stof toch gewoon afknippen? Weet iemand hoe dit zit?
Ik denk dat ze bij Leen bakker wel weten hoe het zit...
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt een plooitje meer, wat is het probleem?
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Aan beide zijden 8 cm! Is dat niet teveel?
Alle reacties Link kopieren
Misschien in de winkel zelf vragen waarom ze het niet 'gewoon kunnen afknippen'?
Alle reacties Link kopieren
Welnee. Over een hele breedte valt dat toch niet op?

En bij Leen even vragen waarom ze er stukje af kunnen knippen. Lijkt mij namelijk niet zo moeilijk.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Het kon niet zei de verkoopster, had met de stof te maken!
Alle reacties Link kopieren
Wat voor stof is het?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Zit er een patroon in het gordijn?
Alle reacties Link kopieren
Naja, dan kan het zeker goed open en dicht. Hier hebben we gordijnen die gekrompen zijn in de was, daardoor sluiten ze niet helemaal meer, nou super irritant kan ik je vertellen. Dus ik zou het niet zo erg vinden
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een raar verhaal.

Je maakt gordijnen altijd van hele banen stof, een randje afknippen is niet handig en niet mooi. De uiteindelijke breedte wordt echter bepaald door het aantal en de diepte van de plooien. En daarmee kun je in principe precies de maat maken die je zelf wilt. Maar ik vermoed dat ze in het atelier van Leenbakker werken met een bepaalde standaard plooi, waar om tijd en kosten te besparen niet van kan worden afgeweken.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij het om hele smalle ramen gaat zal die 8 cm aan de zijkanten niet echt opvallen.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Denk ook dat het met de breedtevan de stof/het patroon te maken heeft. Ze kunnen moeilijk een stook van de baan afknippen.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook ronduit lelijk als die plooi er niet helemaal netjes in gezet kan worden. Breder is niet erg, smaller zou vervelender zijn.

Ik heb het daar ook eens gehad, maar dat was dus dat het net te smal zou worden met de plooi die ik wilde, en anders zou ik vrij veel extra gordijn overhouden. Samen met de verkoopster de opties bekeken en een andere plooi gekozen. Erg mooi geworden trouwens, patroon loopt ook erg mooi door van ene naar andere gordijn.
Het is niet raar, sommige stoffen komen in gezoomde banen, als je daar een stuk vanaf knipt dan de stof gaan rafelen.. Daarom kunnen sommige stoffen niet geknipt worden (vaak glimstoffen met bv bloemen erin). Het gaat om 8cm, dat ga je echt niet zien. Kies anders een andere stof/winkel
LeenBakker lijkt me geen goeie winkel om gordijnen te kopen en op maat te laten maken. Vraag anders advies in een duurdere gordijnenzaak? Of maak ze zelf, met wat hulp van internet?
Om wat voor soort gordijn gaat het? Gewoon stof? Rolgordijnen?



Die zitten bij de fabriek op rollen, die rollen hebben een bepaalde breedte. Als jij een maat opgeeft die bijvoorbeeld net 4 cm breder is dan de rol, moeten ze er dus een heel lullig klein stukje aanzetten dat het geheel erg lelijk maakt. Wanneer er 8 cm aan beide kanten bijkomt, dus 16 cm totaal, kunnen ze er een stuk van 20 cm inzetten wat wel weer mooi uit te lijnen valt.



Als je het navraagt bij de winkel zullen ze je waarschijnlijk vertellen dat het gordijn óf een paar cm korter wordt, óf aan beide kanten een aantal cm langer. Sommige winkels gaan er ook mee akkoord als de klant aangeeft er dus zo'n heel klein stukje aan te willen laten zetten, maar dat ziet er eigenlijk nooit mooi uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat ilonadenise zegt.



Mijn gordijnen heb ik expres 10 cm breder besteld, zodat ze goed over elkaar heen vallen als ze dicht zijn. Valt niet op hoor!
Alle reacties Link kopieren
Het is idd gewone stof, wel met een patroon. Een optie zou nog zijn om er een dubbele plooi in te doen ipv enkele, maar omdat er verduisterende stof achter komt raden ze dat ook weer af omdat het dan niet zo mooi zal vallen. Dit is de enige winkel waar we deze stof hebben gezien. Ik heb ook regelmatig bij de hema besteld maar daar heb ik dit verhaal nog nooit gehoord. Iig bedankt voor de uitleg. Als het uiteindelijk niet opvalt is het niet zo erg
Alle reacties Link kopieren
Ik ben beslist geen Leen Bakker fan maar jaren geleden heb ik er voor mijn moeder gordijnen laten en ik kan niet anders zeggen dan dat het perfect is gedaan. Ze hebben een heel goed computersysteem dat e.e.a. tot op de millimeter uitrekent (dat zullen alle zaken waar je gordijnen op maat kunt laten maken wel hebben maar het ging me om de korte levertijd van LB). Je moet natuurlijk wel zelf de juiste maten aanleveren.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
In totaal gaat het dus om 16 cm
Alle reacties Link kopieren
Idd, met verduisterende stof erachter met een dubbele plooi krijg je een prop. Dat is zonde. Je hebt prima advies gekregen😊
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb zelf bij een gordijnwinkel gewerkt dus denk dat ik wel weet hoe het zit. Winkels werken vaak met hele, halve of eventueel kwart banen. Hier kunnen ze zelf niks aan veranderen omdat dit nou eenmaal zo gaat in de ateliers waar de gordijnen gemaakt worden. Waarschijnlijk omdat het productiewerk is en dan zijn standaard maten knippen natuurlijk sneller.



Vaak kun je dit verschil opvangen doormiddel van een bepaalde plooidiepte. Hier zit echter wel een minimum diepte en maximum diepte aan vast omdat de gordijnen er anders vreemd uit komen te zien.



Soms komt dat nou eenmaal niet goed uit met de breedte van het gewenste gordijn. Was er een plooi weggelaten dan was je gordijn waarschijnlijk net een aantal centimeter te kort geweest.
Ik heb het bij de hema ook wel eens gehad hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik ga dan maar gewoon bestellen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven