hoe pomp ik mijn fietsband op

17-08-2014 19:14 29 berichten
Ik heb een mountainbike , met een lege achterband. Deze achterband heeft een zgn autoventiel. Nu heb ik een verloopnippel gekocht om met een gewone fietspomp mijn band op te kunnen pompen.



En dat lukt niet, zodra ik die nippel ( dat nippel ? ) er op zet loopt de band leeg , zo snel leeg dat volpompen niet werkt. er komt dus geen lucht in de band, er gaat alleen lucht uit.



Ik heb inmiddels voor de 3e keer een nieuw nippeltje gekocht, maar alle 3 doen ze hetzelfde. de 1e heb ik in de fietsenwinkel gekocht toen ik mijn fiets kocht, dus ik weet zeker dat dit de goede is.



ben ik nu zo'n doos die niet eens haar band op kan pompen? Hoe werkt dit??



De vorige keer heeft mijn vader mijn banden gepompt en die keer daar voor bij de fietsenmaker toen ik met een lege voorband stond ( lekke band ).



wie oh wie?

Zo een heb ik dus:

Vraag het je vader?
Alle reacties Link kopieren
Langs de pomp rijden en dan daar de compressor gebruiken waarmee men autobanden vult?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Zoek op you tube, is het geen frans ventiel ipv auto?
Als je nou al 3 keer een nieuw nippeltje bent gaan halen, waarom heb je dan de fietsenboer niet gevraagd wat er mis gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ziet er namelijk hetzelfde uit als bij een autoband.



Maar:



A) Het ziet er waarschijnlijk nogal weird uit als jij daar met je fietsje staat ( niks van aantrekken)



B) Opletten dat je er niet gelijk 2 bar aan lucht in jaagt. Klapt je band en heb je echt een lege band...
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Autoventielen ( en dus ook deze?) Zijn echt anders dan een fietsventiel. Krijg je met een standaard fietspomp echt niet opgepompt. Integendeel; je laat de lucht alleen maar ontsnappen. Afijn.. hier was je zelf ook al achter.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij loopt de band leeg als je het ventiel halverwege erop draait. Dus ventiel helemaal vast schroeven en dan oppompen. Vervolgens er snel weer helemaal afdraaien. Tenminste, zo ging het bij mij goed.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend had een frans ventiel op zijn band. Met een gewone fietspomp lukt het ons niet om de band op te pompen. Mee naar de fietsenwinkel geweest en daar lukte het wel. Oplossing: het nippeltje eraf draaien. Dan heb je een soort dopje, dit houdt de lucht tegen. Deze snel een beetje losdraaien en supersnel het verlengnippeltje er weer op. Dan pompen. Zodra je klaar bent met pompen het verlengstuk eraf halen en snel het tussendopje dichtdraaien. Verlengstuk/nippel er weer op en voilá, band opgepompt. Hopelijk heb je hier iets aan?
* helemaal opschroeven heeft hetzelfde effect



* mijn vader woont aan de andere kant van het land.. dus hem vragen gaat wat moeilijk, de keer dat hij het heeft gedaan, was ik daar met fiets( achterop de auto , voor een fietstripje )



* volgens mijn broer was mijn 1e nipeltje stuk: dus daarom nr 2, die ben ik kwijt, dus nu nummer 3.



* als ik verdorie in de winkel zeg dat ik een fiets heb , merk xxx ,daar gekocht en dat ik een verloopnippel nodig heb zodat ik deze kan oppompen met een fietspomp dan mag ik er toch wel vanuit gaan dat ze me een goede nippel geven?? Ik heb verdorie bijna 1000 euro voor die fiets neergeteld!



* tankstation is te ver weg, fietsmaker , en mijn werk met veel mannelijke collega's is dichterbij.
Alle reacties Link kopieren
Hup naar de fietsenmaker. Ff vragen of ze het voordoen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een filmpje van een frans ventiel. http://youtu.be/fDZbVESz6Zk

En dit is een autoventiel, veelal bij mountainbikes gebruikt:

https://www.youtube.com/watch?v=13iaAZnoaJQ



Had je hierop gezocht bij Youtube?

Succes!
Filmpjes gezien, het is echt n autoventiel, ik heb precies zo'n nippel als in het filmpje maar zodra ik deze er in welke stand dan ook opdraai loopt de band met n rotvaart leeg. Hoe stevig ik ook draai.
quote:newimprovedkitty schreef op 17 augustus 2014 @ 19:31:

* helemaal opschroeven heeft hetzelfde effect



* mijn vader woont aan de andere kant van het land.. dus hem vragen gaat wat moeilijk, de keer dat hij het heeft gedaan, was ik daar met fiets( achterop de auto , voor een fietstripje )



* volgens mijn broer was mijn 1e nipeltje stuk: dus daarom nr 2, die ben ik kwijt, dus nu nummer 3.



* als ik verdorie in de winkel zeg dat ik een fiets heb , merk xxx ,daar gekocht en dat ik een verloopnippel nodig heb zodat ik deze kan oppompen met een fietspomp dan mag ik er toch wel vanuit gaan dat ze me een goede nippel geven?? Ik heb verdorie bijna 1000 euro voor die fiets neergeteld!



* tankstation is te ver weg, fietsmaker , en mijn werk met veel mannelijke collega's is dichterbij.

Als ze je tot 3 keer toe een nippel laten kopen en niet op zijn minst vragen wat er mis gaat dan is dat geen lekkere fietsenwinkel.

Heb je ook nog tot 3 keer toe betaald voor een nieuwe nippel? Niet gezegd dat het niet werkte? Geen uitleg gekregen?
Goed punt
Maak eens 'n foto van je ventiel
Alle reacties Link kopieren
quote:newimprovedkitty schreef op zondag 17 augustus 2014 19:50 Filmpjes gezien, het is echt n autoventiel, ik heb precies zo'n nippel als in het filmpje maar zodra ik deze er in welke stand dan ook opdraai loopt de band met n rotvaart leeg. Hoe stevig ik ook draai.En als je dat doet terwijl de pomp al op de nippel geclipt zit? Dan houdt dat de lucht tegen (dat gebeurd ook bij de pomp).
Pomp bij garage gaat nieten fietsband niet zo hard maken. In een auto band gaat weer bar in mijn racefietsband tien bar...
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op zondag 17 augustus 2014 20:04 Pomp bij garage gaat nieten fietsband niet zo hard maken. In een auto band gaat weer bar in mijn racefietsband tien bar...Whut??
Nippel op pomp : geen effect
Ik neem mijn fiets mee naar t werk , trek een collega met zo'n zelfde fiets achter zijn bureau vandaan en roep heel hard HELP. In get algemeen werkt dat wel😊
Kan geen foto maken en uploaden want laptop is net gecrashed.... Het is zo'n dag ... Pfff
quote:masque schreef op 17 augustus 2014 @ 20:08:

[...]



Whut??



Als ik het goed heb gaat in een autoband tussen de 2 en 2,5 bar, is natuurlijk een hele dikke band mer veel dik rubber.



In een racefiets band gaat tot 10 bar, die zijn erg dun en worden daardoor keihard en dat merk je echt meteen in de rolweerstand. Samen met de dikte van de band is dat het grootste verschil met een normale fiets. En je vliegt zo echt vooruit.
Ik heb een frans ventiel op mijn fiets en daar moet ik eerst een klein dingetje een beetje los draaien wat om het pinnetje zit, indrukken zodat er wat lucht vrij komt. Dan een opzetstukje erop draaien en dan op pompen met gewone fietspomp.



Is het ook toevallig niet zo'n constructie? Ik vind het raar dat je bij een fiets niet de banden op zou kunnen pompen.
Alle reacties Link kopieren
Prutsdingetjes met een goede fietspomp kun je direct aansluiten en gaan pompen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven