(huishoud) klusjes net als oma

16-11-2010 12:22 32 berichten
Zonet een lading nieuw ondergoed voor dochter gekocht, en braaf alle kaartjes en stickers eraf gehaald. Nu staat het braaf in een emmer met koud water te wachten tot morgen. Van mn moeder geleerd en ik weet eigenlijk niet eens waarvoor het dient, om verkleuring en krimpen tegen te gaan waarschijnlijk. Wie doet het er nog meer klusjes of iets dergelijks omdat je dat van huis uit zo mee gekregen hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geleerd om steradent bij mijn sopje voor de "gordijnen" te doen.



Ik doe altijd een beetje azijn bij de snijbloemen,dan blijven ze langer mooi.



Ook azijn in een spuitfles doen en daarmee de kalk uit de badkamer verwijderen.(azijn wel warm maken)



Ik heb er nog 1001, mams hield nogal van poetsen;-)
Pffff. Nooit gedaan. Lijkt me ook een beetje veel moeite voor ondergoed?!
Alle reacties Link kopieren
emaille, als het werkt zeker niet. ik heb laatst een hele was roze gekleurd door een stuk ondergoed. weet niet of to dat bedoelde trouwens
O, nouja, ik was ondergoed op 60 graden met de handdoeken, er is nog nooit iets verkleurd. En als een handdoek verkleurt is dat niet zo erg als een bloesje.
Alle reacties Link kopieren
Dit valt misschien niet onder "klusjes", maar ik zet mijn boodschappen altijd keurig in de kar. Een soort van gestructureerd boodschappen doen



En bij het omwisselsen van winterkleren naar zomerkleren (de kledingkast dus) altijd alles uitzoeken, opnieuw vouwen en op kleur leggen. Uiteraard kast volledig uitzuigen en soppen en fris luchtje erin. Dus geen bosje laveldel maar gewoon Robijntje-geurzakjes.
Alle reacties Link kopieren
Alle kleding binnenstebuiten wassen. Weet niet of het nou echt zo zinvol is. Na het zwemmen meteen je zwemkleding afspoelen met water (later natuurlijk gewoon wassen).
Alle reacties Link kopieren
Een stuiver in de vaas met bloemen, van mijn oma, geen idee waar het goed voor is maar dat doe ik op de volautomatische piloot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Guinevieve schreef op 16 november 2010 @ 12:54:

Een stuiver in de vaas met bloemen, van mijn oma, geen idee waar het goed voor is maar dat doe ik op de volautomatische piloot.



Dat is net als met mijn azijn, schijnt iets met de zuurgraad te zijn.

Is heel goed voor de bloemen, oh ja als je geen azijn hebt of een stuiver kun je ook een beetje chloor in je vaas doen.



Blijft je water en je vaas mooi schoon van en je bloemen blijven ook langer mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik vouw de was meteen uit de wasmachine (nat) op en laat dat een nacht liggen.

Dan pas hang ik het op.

Scheelt veel strijkwerk, bijvoorbeeld spijkerbroeken hoef ik zelden te strijken..
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Alle reacties Link kopieren
Never, ever ga ik nieuw gekochte kleding uitwassen.

Alles trek ik of kids gelijk aan.

Echter ,wel was ik de 1e keren heel veel nieuwe kledingmet de hand( ja ook ouderwets) even snel handwasje met weinig sop.
quote:Hoephoephoephiera schreef op 16 november 2010 @ 13:06:

Ik vouw de was meteen uit de wasmachine (nat) op en laat dat een nacht liggen.

Dan pas hang ik het op.

Scheelt veel strijkwerk, bijvoorbeeld spijkerbroeken hoef ik zelden te strijken..Echt?? Hier heb ik nog nooit van gehoord. Word je was niet heel muf dan?
Alle reacties Link kopieren
Nou echt wel dat ik me nieuwe kleding eerst was. Weet jij veel hoeveel mensen het hebben gepast met vieze oksels of snel loslatende huidschilfers. Moet er niet aan denken.....
Alle reacties Link kopieren
M'n oma had een dienstbode.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoephoephoephiera schreef op 16 november 2010 @ 13:06:

Ik vouw de was meteen uit de wasmachine (nat) op en laat dat een nacht liggen.

Dan pas hang ik het op.

Scheelt veel strijkwerk, bijvoorbeeld spijkerbroeken hoef ik zelden te strijken..Doe je dan geen dubbel werk? Eerst (goed) opvouwen, laten liggen (waar trouwens??), ophangen, laten drogen, nogmaals opvouwen..
Alle reacties Link kopieren
Babet: daarom koop ik dus nooit in de uitverkoop, maar heb ik altijd als eerste nieuwe kleding in het seizoen.

Schoenen wil ik trouwens nieuw uit de doos....
Alle reacties Link kopieren
Ik zet nieuwe kleren ook in koud water maar dan wel met azijn. Want dan blijft de kleur beter behouden is mij verteld. Ik doe het dus alleen met gekleurde kleding.

Kleding alleen in koud water zetten lijkt mij niet veel nut hebben en al helemaal niet als het wit is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yraatje schreef op 16 november 2010 @ 13:23:

[...]



Doe je dan geen dubbel werk? Eerst (goed) opvouwen, laten liggen (waar trouwens??), ophangen, laten drogen, nogmaals opvouwen..



Twee keer vouwen is i.d.d. dubbel, maar het scheelt in tijd.

Ik heb een paar trucjes om de was snel en glad op te vouwen, is bij mij zo'n routine geworden dat het supersnel gaat.

Een stapel gevouwen was leg ik in zo'n rechthoekige wasmand, gewoon vol maken.



Blouses strijk ik gewoon, maar bijvoorbeeld spijkerbroeken en hooded sweaters, katoenen shirtjes zonder kraag gaat prima.
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 16 november 2010 @ 12:39:

O, nouja, ik was ondergoed op 60 graden met de handdoeken, er is nog nooit iets verkleurd. En als een handdoek verkleurt is dat niet zo erg als een bloesje.goed idee, ik ga m vanaf nu toepassen!
Alle reacties Link kopieren
Als ik eraan denk die ik ook een stuiver in een bloemenvaas.

Dat van chloor en azijn heb ik nog nooit gehoord maar valt te proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lexis schreef op 16 november 2010 @ 13:29:

Ik zet nieuwe kleren ook in koud water maar dan wel met azijn. Want dan blijft de kleur beter behouden is mij verteld. Ik doe het dus alleen met gekleurde kleding.

Kleding alleen in koud water zetten lijkt mij niet veel nut hebben en al helemaal niet als het wit is.





ja ik dacht ook dat het mét azijn was, ik doe het zelf overigens niet hoor.

Wel: een druppel chloor in het water bij de rozen. Dat doodt de bacterien en de rozen blijven daardoor langer mooi.



Waterstofperioxide (of hoe dat stinkspul ook heet) om vlekken uit mijn lichte vloerkleed te halen.



Azijn in de was machine ipv wasverzachter om de handdoeken weer zacht te krijgen en ook om restjes wasverzachter uit de machine te krijgen (na een tijdje heb je anders grijze spikkels ebn vlekken op je wasgoed)



Azijn in de waterkoker, een nachtje laten staan en klaar!



een halve citroen in een bakje water en in de magnetron, als het flink gaat stomen met een schone doek de magnetron schoonvegen en je hebt een perfect schone magnetron



citroen werk ook super om vlekken van zilver af te krijgen.



als je bent uitgeschoten met zout in een gerecht: een rauwe aardappel erbij en nog even door laten koken



en een bakje met zuiveringzout in de koelkast tegen geurtjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Misskatie schreef op 16 november 2010 @ 13:06:

Never, ever ga ik nieuw gekochte kleding uitwassen.

Alles trek ik of kids gelijk aan.

Echter ,wel was ik de 1e keren heel veel nieuwe kledingmet de hand( ja ook ouderwets) even snel handwasje met weinig sop.

weet je wel hoeveel chemicaliën er in de kleding zit,

als je ze uit de rekken hebt gehaals.



Als het bijvoorbeeld uit Azie komt en met de zeecontainer hier heen is vervoert zitten er zoveel gif op de kleding, omdat kleding uit azié wel welkom is, maar de diertjes en schimmels niet.



Het is juist erg goed om kleding, voordat je het aan doet even te wassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik vaak soda in het huishouden. De commercie maakt ons wijs dat we duur schoonmaak product x of y nodig hebben maar voor veel dingen kun je terug vallen op middeltjes uit grootmoeders tijd inderdaad.



Volgens mij was in koud water zetten ook tegen de krimp als ik het wel heb.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
een drupje chloor in het water bij de tulpen.. helpt ! blijven ze mooi lang staan
Alle reacties Link kopieren
o ja en nieuwe kleding was ik juist wel, zoals eerder geschreven bevat het vaak veel zooi en ruikt het raar. Ik heb een soort van opfris programma op mijn machine en daar doe ik het dan op wassen (is volgens mij 30 graden ofzo)..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven