kat overzetten naar brokken

01-08-2013 22:47 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.



Ik heb sinds een week een kat van iemand overgenomen van 4 jaar

Ze heeft bij de vorige eigenaar alleen maar nat voer gekregen. Ik heb van de vorige eigenaar ook nog een paar pakjes gekregen. Dat at ze helemaal niet. Had ik zelf ander nat voer gekocht en dat at ze wel.



Nu wil ik haar overzetten naar brokken. Maar het lukt niet egt. Ik had de brokken door het nat voer gemengt, maar dat at ze ook niet.



Weet iemand een anderen of betere manier om haar over te zetten?

Ik heb al 2 verschillende kattenbrokken geprobeert.



Groetjes Mieske
Alle reacties Link kopieren
Geduld. En is haar gebit wel goed?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik zou eerst half om half proberen en dan steeds meer brokken doen. Poes krijgt vanzelf wel honger en dan gaat het brokjes eten. Gebit laten controleren is ook geen slecht idee
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je dat dan?
Alle reacties Link kopieren
ik heb er met mups (toen was ze kitten) weken over gedaan om uit te vinden welk brok ze lekker vond. knieskeur. gelukkig ging zacht er wel in samen met Brinta.



Toen ze een jaar of 6 was, moest ze wegens medische reden over op andere brok. Ik wilde harde voor de tandjes en het is gewoon wat makkelijker als je is een dag weg bent enz.

Ik heb er 4 dagen over gedaan en dan ook echt niks anders aangeboden. Onder het mom ze verhongerd zichzelf niet.

Het is even volhouden
Alle reacties Link kopieren
Met geduld komt alles goed. Misschien wat vis er doorheen mengen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kan natuurlijk ook een paar brokjes weken, fijndrukken en door wat lekkerders mengen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Een kat zal zichzelf niet doodhongeren uit protest. Dat doen alleen mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 01 augustus 2013 @ 23:18:

Met geduld komt alles goed. Misschien wat vis er doorheen mengen.Ik heb heel wat kattenbeesten gehad, maar vis gek genoeg, wilden ze allemaal niet. (Gaat even tellen hoeveel poezenbeesten....)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 01 augustus 2013 @ 23:22:

Een kat zal zichzelf niet doodhongeren uit protest. Dat doen alleen mensen.Nou zeg, ben ik het zo maar eens.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Is het heus? Ik ken alleen de katten van mijn oma, en die kregen vaak gekookte wijting.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Waarom overstappen? Volgens mijn dierenarts is natvoer beter dan brokken.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
voetnootje: t is natuurlijk niet goed als ie te lang niet eet, leververvetting heet dat geloof ik.... maar geduld. Mengen enz. Ik geloof er niet zo in.

Veel aanbieden, desnoods vragen aan bekenden om een klein beetje zodat je het kan proberen.

heb wel is 4 smaken ofzo op de grond gehad...kiest u maar hier mag u het mee doen mevrouw!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 01 augustus 2013 @ 23:23:

[...]





Ik heb heel wat kattenbeesten gehad, maar vis gek genoeg, wilden ze allemaal niet. (Gaat even tellen hoeveel poezenbeesten....) ik heb er hier ook eentje die geen witvis wil, tonijn en zalm weer wel, maar dat vind ik dan weer een beetje ver gaan om dat dagelijks te geven
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze weleens geproefd (Felix, de eerste brok) en het smaakt echt heel vies.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn van origine woestijndieren. Dus dat ze geen vis moeten is dan wel logisch toch?
quote:little_angel89 schreef op 01 augustus 2013 @ 23:26:

voetnootje: t is natuurlijk niet goed als ie te lang niet eet, leververvetting heet dat geloof ik.... maar geduld. Mengen enz. Ik geloof er niet zo in.

Veel aanbieden, desnoods vragen aan bekenden om een klein beetje zodat je het kan proberen.

heb wel is 4 smaken ofzo op de grond gehad...kiest u maar hier mag u het mee doen mevrouw!Ohja, leververvetting. Maar geldt dat ook voor normaal gezonde katten? * gaat hulplijn inschakelen *
quote:Fame schreef op 01 augustus 2013 @ 23:24:

[...]





Nou zeg, ben ik het zo maar eens.You had me at 'voorbindding'
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 01 augustus 2013 @ 23:32:

[...]



Ohja, leververvetting. Maar geldt dat ook voor normaal gezonde katten? * gaat hulplijn inschakelen *koppel je het even terug? Als ik raaskal weet ik het ook graag
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook vers voer proberen. Een goed merk kvv uit de diepvries, of zelf barf- of nrv-maaltijden samenstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 01 augustus 2013 @ 23:33:

[...]



You had me at 'voorbindding' In je mand!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Klopt hoor, van die leververvetting. Meerdere dagen niet eten is echt erg slecht voor katten. KVV is een goede optie, Google maar ns op Carnibest.
Waarom wilt jij dat? Wilt je kat het ook? Wat jij wilt, wilt kat niet alteit!
quote:Amand schreef op 01 augustus 2013 @ 23:32:

[...]



Ohja, leververvetting. Maar geldt dat ook voor normaal gezonde katten? * gaat hulplijn inschakelen *

Jazeker. Het is wel zo dat een dikke kat hier eerder last van heeft dan een magere kat, omdat hij meer vet heeft dat naar de lever kan stromen. Doorgewinterde zwerfkatten die heel onregelmatig eten hebben er het minste last van, want hun spijsverteringssysteem is gewend geraakt aan periodes van erg weinig eten.



Het is dus zeker geen goed idee om zomaar over te schakelen op brokjes en dan maar dagen wachten totdat hij uit honger vanzelf gaat eten.



Het beste is een tijdje blikvoer te blijven geven, maar dan een klein beetje, om de spijsvertering op gang te laten blijven en daarnaast brokjes aan te bieden. Vaak vinden ze de goedkoopste brokjes het lekkerst, want die zitten vol met geur- en smaakstoffen.



Iets natmaken met warm water wil helpen, omdat de geur dan vrijkomt, maar mengen met blikvoer zou ik zelf niet doen, want dat wordt een plakzooi en daar houden veel katten niet van.
quote:ClaudeFiolle schreef op 01 augustus 2013 @ 23:26:

Waarom overstappen? Volgens mijn dierenarts is natvoer beter dan brokken.

Dat is gedeeltelijk waar. Goed blikvoer met veel vlees en zonder graan en suikers is inderdaad beter dan brokjes, maar gewoon supermarktblikvoer dat dat wel heeft heeft maar weinig bouwstoffen (wel veel vocht en vulmiddelen) en veel vet en is dus een dikmaker.



Het beste is:

- vers vlees of Carnibest;

- goed blikvoer zonder suikers en granen en met veel vlees;

- goede brokjes bijv. RC, Hills of Purina One;

- supermarktbrokjes;

- supermarktblikvoer.



Als je kat echter maar weinig drinkt zou ik hem wel blikvoer geven, vanwege het vele vocht dat daarin zit en dat kan dan nier- en blaasgruisproblemen helpen voorkomen.



Als een kat problemen met z'n tanden (tandvlees, tandvleesontsteking) heeft is blikvoer ook beter dan brokjes, want men dacht eerst dat brokjes de tanden goed schoonhouden door het kauwen, maar er is nu gebleken dat brokjes juist plak veroorzaken omdat ze aan en tussen de tanden blijven plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven