kleur in woonkamer

22-02-2009 12:25 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



De laatste tijd hebben er al vaker topics gestaan over verfkleuren in de woonkamer. Ik heb daar enthousiast meegelezen, maar wil nu zelf eigelijk met een soortgelijke vraag komen.. Dus wie heeft er goede ideeen en tips?



Wij hebben net een nieuw huis gekocht en ontvangen in mei al de sleutel! Ik ben dan ook al druk aan het nadenken over de inrichting. Nu is het zo dat we in ons huidige huis (huurwoning) al goede meubels hebben, welke we meenemen. De meubels (grote eettafel, salontafel, tvmeubel en dressoir) zij van teakhout (onbehandeld). Verder staan er aan de eettafel 4 bruinige stoffen stoelen (van die met armleuning en wieltjes eronder) en we hebben 2 zwarte draaikrukjes aan de zijkanten, maar die kunnen ook ergens langs de muur staan. Verder hebben we een bruin bankstel (2 en 2,5 zits). In het nieuwe huis ligt een massief eiken parketvloer, en ook deze laten we liggen.



Nu hebben we dus wel erg veel bruin in huis, en daar wil ik toch wel iets van kleur bij. Ik denk er dus over om 1 (of meer) muur (muren) te verven in een kleurtje. Wie heeft er tips wat hier bij gaat passen? Het moet niet te fel zijn. Zelf heb ik al zitten kijken naar de kleuren van flexa pure. Bijvoorbeeld middle tundra of soft tundra, maar ik heb geen flauw idee of dat mooi zal worden. Dus mocht iemand deze kleur (of een andere) gebruikt hebbben en er een foto van hebben, graag...



Ook zit ik er aan te denken om in de zithoek onder de salontafel iets van een wit(tig) vloerkleed neer te leggen? Maar waar koop je deze eigelijk, en zou dat mooi zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wittig kleed is het makkelijkst, zowel bouwmarkten, Leenbakker, Kwantum, Ikea, Trendhopper enz. hebben dat wel. Kan wel mooi zijn al zou ik structuur of patroontje voor een kleed met een beetje 'smoel' gaan, standaard roomwit is wel heel saai.



Of het een lang leven beschoren is is een tweede. Bij ons thuis (twee volwassenen) is het gebied rond de salontafel meestal het viest. Nu eten wij vaak op de bank en drink ik graag rode wijn dus dan is het een domme optie, heb je geen kinderen, eet je graag aan de eettafel en drink je liever wit kan dat anders liggen.



Ik heb de kleurtjes even gegoogled en ik kan me best voorstellen dat het mooi is. Wel lijkt het me extreem veilig en misschien zelfs saai worden. Als je hier voor kiest hoop ik wel dat je een aantal grote kleurvlakken toevoegt, met een felgekleurde chaise (zie bijvoorbeeld ikea), een schilderij van minstens een meter lengte of een felle tegenhanger op een klein muurtje of de deuren.
Alle reacties Link kopieren
bruin is heel neutraal, daar kun je vanalles bij doen.

maak aanders eens 1 of 2 moodboards?

combineer verschillende kleuren, haal staaltjes stof en verf haal wat tijdschriften en knippen en plakken maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die tundra kleur erg veilig en saai met wat je verder beschrijft. Ik zou zelf wel voor wat knallenders gaan, maar dat is heel persoonlijk.



Als je dat niet wil, zou ik in ieder geval voor een meer opvallende kleur. De hele pure lijn is wat mij betreft niet knallend, maar de volgende lijken me wel mooi passen:



- Rich/royal Ocean

- True/rich Lilac

- Rich red of rose

- Rich berry
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Alle reacties Link kopieren
Laatst las ik in een artikel van een binnenhuisarchitecte dat veel mensen 1 muur in een opvallende/afwijkende kleur doen en de rest wit laten en dan vervolgens met accecoires die ene muurkleur weer terug laten komen. Volgens haar wordt het dan juist onrustig in huis en komt er geen balans. Haar advies was juist om 1 kleur te kiezen en daar alle muren mee verven, de kozijnen en deuren dan wit houden. Dan krijg je rust en balans in huis en wordt het erg stijlvol. Bij dat artikel stonden ook foto`s en inderdaad: alle muren 1 mooie kleur was veel mooier en stijlvoller.



Ik weet natuurlijk niet waar je naar op zoek bent, naar welke stijl, maar denk er eens over na. Veel mensen doen uit 'veiligheidsoverwegingen' maar 1 muur, maar echt spannend wordt het niet dan.



Ik ben zelf ook op zoek naar een mooie kleur voor op de muren (alle muren dus, haha) dus qua kleurtips lees ik mee. Ik hou ook erg van naturel. Ik dacht zelf aan een lever/grijs/bruin tint, maar vind maar eens precies de goede!
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor jullie reacties.. ik weet het, ik kies weer voor saaie kleuren. Ik wil graag wat leuks, maar heb er ook eigelijk weer het lef niet voor... hoewel echt knallend ook sowieso niet wat voor ons is. ik zal iig die andere kleuren eens even bekijken. Hoewel ze op internet ook weer anders zijn dan in de winkel, dus zal eens even stalen gaan halen.



een moodboard maken is inderdaad een goed idee, daar ga ik me binnenkort eens op storten.



@mevrouwdekees: heb je een voorbeeld van een kleed wat jij bedoelt? Ik twijfel er zelf trouwens ook aan of het wel praktisch is, maar ik wil zo graag iets minder bruin in mijn huis..



we waren idd wel van plan om een groot fel schilderij op te hangen, we dachten in deze richting: www.heleenvandertuin.nl



Een wat gewaagdere kleur op een kleinere muur in natuurlijk ook een idee, en dan op de lange muur een wat saaier kleurtje. Iemand ideeen voor kleurcombinaties?
Alle reacties Link kopieren
Even gegoogled, de eerste twee vind ik vrij saai, die daarna met iets meer smoel, nog niet prachtig trouwens maar iig net iets meer karakter. Ik vind die heel hoogpolige kleden met extreem dikke pol ook heel leuk maar die krijg ik niet gegoogled







Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van een mooie kleur rood? Ik heb zelf roodtinten in huis met hout en dat staat erg warm.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad ook iets om over na te denken. Ik heb nu in onze slaapkamer 1 muur in het rood gedaan, en ik ben er helemaal niet tevreden over. (maar aan de andere kant, 4 rode muren lijkt me ook niet echt mooi..) In mijn nieuwe slaapkamer wil ik het dan ook rustiger houden, en waarschijnlijk ga ik voor verschillende grijstinten. Ons bed is ook antaciet, ik wou dan ook weer 1 muur in een wat andere grijstint (of een vergrijsde kleur) doen dan de andere muren ... misschien moet ik hier ook nog maar eens een topic over plaatsen, haha..



Toch zou ik het ook niet aandurven om alle muren in 1 opvallende kleur te schilderen.. Dan zou ik er eerder voor kiezen om uit hetzelfde staaltje (neem voor de handigheid even de tundra) 1 kleine muur in een tint boven uit het staaltje te kiezen, bijv true tundra, de langere muur dan wat lichter, bijvoorbeeld soft tundra, en de rest in white tundra (dat is dan wel wit maar niet spierwit).. Of zou dat niet kunnen? (of hetzelfde idee, maar dan met een andere kleur?



En the empress, als je een mooie grijs zoekt, in een ander topic had iemand een hele mooie grijs (met foto), moet je maar eens opzoeken. volgens mij heette het topic 'kleur lange muur woonkamer' of zoiets. (vraagje aan iedereen: dit forum heeft geen zoekfunctie naar oude topics he?)
Alle reacties Link kopieren
Dit is een voorbeeld van veilig spannender



maar je kunt ook nog een stapje verder gaan en een kleur toevoegen;



Doe es gek, nog een kleur;





Gooi je een leuke plaid over de bank (dit is beddegoed maar voor het idee van kleur/ patroon)



paar gekleurde kaarsen erbij en het valt reuze mee hoe saai je huis is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de foto's. Die onderste 2 vind ik erg leuk.. Alleen is de onderste weer zonder kleur (wat ben ik saai zeg...) en dat zal het wel weer saai maken?



@madamemicmac: rood doet het inderdaad heel goed bij teakhout. rode stoelen staan ook erg mooi aan een tafel, toch wil ik geen rood op mijn muren, mede doordat ik dat nu in mijn slaapkamer heb, en ik het helemaal niet mooi vind geworden (de tint is ook helemaal niet uitgevallen zoals hij bedoelt was..). Daardoor kijk ik nu toch naar iets rustigere, beetje meer naturelle kleuren..
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me geen slecht plan, twee tinten van dezelfde staal, een donker en een lichter.



Qua vloerkleed (ook IKEA voor het gemak, net als Mevr.deKees) lijken deze kleuren me wel mooi. Dan kun je ook nog meerdere kanten op met de kleuren voor de muren.



If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Alle reacties Link kopieren
De combi van verschillende tinten die je nu noemt lijkt me mooi, dan wel met een echt wit plafond, houtwerk en een paar accesoires als basis en dan een of twee accentkleuren voor het frisse.
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk als kleed idee (wederom geen kleed maar ja, dan moet jij de woonboulevards maar af voor een vergelijkbaar iets )



Alle reacties Link kopieren
Deze is ook erg mooi qua kleur, daarvan kun je ook prima in verschillende (lichtere tinten) op de muren werken.



If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Ik zou geen kleed leggen: dat is 'n bron van viezigheid, vooral onder 'n tafel waar je vaak zit te eten en drinken zoals aan de salontafel. En visite die hun schoenen niet uitdoet. Houten vloer is mooi genoeg van zichzelf en makkelijker schoon te houden.

Bij 'n houten inrichting passen veel kleuren: terra, oker, maar ook groen of blauw.
Alle reacties Link kopieren
Qua kleuren klinkt het als mijn woonkamer



Wij hebben teakhouten meubels: eettafel, salontafel, dressoir en tv-meubel. Bij de eethoek hebben we 6 witte stoffen stoelen (vind ik zelf errrug mooi) en in het zitgedeelte hebben we net zo'n kleut tapijt. Hoogpolig, ziet er knus uit.We hebben drie verschillende bruintinten op de muren. De ene lange muur is lichtbruin, de andere muren wit met een donkerbruin geverd vlak erop. Ook de deurpost naar de hal en de 'boog' naar de keuken (halfopen keuken) heeft een donkerbruine kleur.

De banken zijn leverkleurig en de accesoires zijn voornamelijk licht van kleur, gebroken wit.



Ik heb ook een periode gehad dat ik er kleur bij wilde, ik heb toen een aantal accesoires turqoois blauw toegevoegd (kussentjes, kaarsen, vazen, etc) Ik was er na een week alweer harstikke zat van, blijf lekker bij mijn natuurtinten



Succes en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Stitch,ik bedoelde ook een rood vloerkleed, geen muur. Had ik er even bij moeten zetten.. Ik heb van de week een rood kleed bij de ikea gekocht. Staat erg warm...de Hellum.
Alle reacties Link kopieren
hmm foto plaatsen lukte niet....ik heb in huis (donker)houten meubels gecombineerd met grijstinten en dan paarsige assecoires
Alle reacties Link kopieren
Ik zat even bij die flexa kleuren te neuzen. Wat vind je van een fris kleurtje als Flexa True Ocean? Volgens mij heel mooi bij een houten vloer en bruine meubels.
Alle reacties Link kopieren
Jee, wat veel reacties alweer. Ik ga jullie ideeen eens even goed doorlezen en kijken of er wat voor mij bij zit. Misschien dat ik een vloerkleed toch achterwege laat.. makkelijk schoon te houden vind ik ook wel belangrijk. (even tussen haakjes, parket mag je toch niet dweilen? hoe hou je dit dan schoon?)



nu ga ik eerst even goed jullie reaties bekijken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de True Ocean kleur bekeken, ik vind het een hele mooie kleur (de kleur ernaast, true river trouwens ook..) , ik weet alleen niet of ik het wel in de woonkamer zou durven gebruiken, of dat ik het dan toch weet net iets te zou vinden. Ik ga hem in ieder geval eens bekijken op een A4 kleurstaal, dan zien ze er weer anders uit dan op internet. De kleuren die ik zelf noemde (tundra) neigen ook net iets naar het groene en dat vind ik wel heel mooi. Is er toevallig iemand die deze True Ocean kleur gebruikt heeft en hier een foto van heeft en deze wil delen? ik vind het namelijk ontzettend moeilijk om te bedenken hoe een kleur er op een hele muur uitziet.. en ben mede daardoor ook geneigd het veilig te houden en zelfs alle muren in een wittint te verven..



Bij een ander in huis is het ook zo makkelijk om te zeggen wat je mooi vind en wat niet, maar in mijn eigen huis wil het maar niet lukken om de juiste combinaties te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ow, en stel dat ik voor een wat opvallendere kleur als True Ocean zou gaan, in welke kleur zou je dan de andere muren verven?
Alle reacties Link kopieren
Oh mooie kleur! een soort vergrijst pertrol toch? Ik zou het combineren met een warme wittint (ivoor) voor de andere muren, een heel licht parelgrijs en mostergele accenten.
quote:stitch schreef op 22 februari 2009 @ 18:58:

(even tussen haakjes, parket mag je toch niet dweilen? hoe hou je dit dan schoon?)ik stofzuig alleen, maar een keertje nat afdoen kan geen kwaad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven