gaslighting

11-03-2024 22:09 45 berichten
Beste Allemaal,

Hoe ga je om met mensen die gebruik maken van gaslighting in de omgang?
Ik wil het contact niet verbreken met deze mensen, maar ik wil er geen last meer van hebben. De mensen die hier slachtoffer van zijn geworden. Hoe ga je er mee om? Hoe bescherm je jezelf ertegen?
Wat zijn jullie tips en tricks geweest?
Ik lees het graag, want soms kun je veel leren van mensen die er ervaring mee hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geleerd dat mensen verschillende redenen hebben dit te gebruiken.
Ik heb er in mijn naaste omgeving ook wel issues mee.
Wat mij helpt is: geen oordeel erover. Dus niet: jij liegt me voor in mijn gezicht, neemt me niet serieus etc.
Meer: bij mezelf blijven. Als ik iets niet wil of juist wel neem ik mezelf serieus. Kort zijn op onbeschoft gedrag, en ook mezelf daarin serieus nemen.
'ik ga nu weg want je schreeuwt tegen me/ik vind dit taalgebruik nu vervelend,' etc
Verhalen waaruit blijkt dat er geen andere optie is dan mij zo te behandelen, geen interesse in.
Rustig blijven volhouden wat je hebt gezien/gehoord.
Niet laten afleiden.
Benoemen wat er gebeurt.
Het is dodelijk vermoeiend maar je hebt prachtige schema's, het lijkt wel alsof deze mensen netjes het handboek volgen.
Darvo is er eentje,
Deny
Attack
Reverse Victim and offender.

Dat laatste is vermoeiend, ineens zit je weer in de verdediging terwijl je tegelijk aan het bijkomen bent van gekwetst of voorgelogen worden.
Gelukkig kun je er veel over vinden. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees ook graag mee, helaas worstel ik er ook mee.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk uiteindelijk heel simpel.

1. Neem geen advies aan van mensen
Waar je niet naartoe gaat voor raad.

2. Wat zij vinden mogen ze houden.

3. Probeer geen consensus te krijgen, want dat gaat nooit gebeuren.

4. Hou het zo neutraal mogelijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik wil wel even aanvullen dat ik een vorm van schematherapie volg en uiteraard zal ik het ook in de volgende sessie bespreken. Mijn ervaring is wel dat mensen die er zelf ervaring meehebben soms nuttigere adviezen kunnen hebben dan professionals.
Alle reacties Link kopieren Quote
Teflon. Denk teflon, je hebt een anti-aanbaklaag om je heen waardoor alles van jou af glibbert. Hysterische verwijten, verdraaien van jouw woorden, halve waarheden en leugens, passief-agressief slachtoffergedrag… het glijdt allemaal van je af.

Neutraal gezicht, gebroken grammofoonplaat met het volgende keuzemenu:
- vervelend dat jij je zo voelt
- wat rot voor je dat jij dat zo ervaart
- waarvan akte
Ik ben geen fan van de ik-boodschappen want die geven doorgaans weer grond voor verdere interactie (‘ik zie dat anders’ -> ja natuurlijk jij weer wel!, ‘ik voel mij hier niet prettig bij’ -> hoe denk je dat IK mij voel?! Denk je daar wel eens aan?!, enz.).

De truc is dat je op geen enkele wijze blijk geeft van ook maar enige aandrang om hen op hun gemak te stellen/helpen/troosten. Je bent teflon, een zwart gat waarin alles verdwijnt. En na een tijdje is dat ook echt zo. Dan is het enkel achtergrondgeluid zoals een zoemende tl-buis of een hond die op zijn botje zit te knagen. Het is er, je neemt de aanwezigheid waar maar verder hoef en doe je er niets mee en kun jij je richten op andere(n) (zaken).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent vatbaar voor mensen die gaslighten als je altijd als eerste naar jezelf kijkt, je eigen handelen en denkt dat de ander op dezelfde manier in een discussie, gesprek of beraad zit als jij.

Wees zeker van jezelf, laat je niet aan het twijfelen brengen. Weet ook dat je zelf eerlijk en transparant bent en dat de ander slechts een ander licht op je wil laten schijnen wat volgens de ander klopt, maar niet de waarheid is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
11-03-2024 23:39
Teflon. Denk teflon, je hebt een anti-aanbaklaag om je heen waardoor alles van jou af glibbert. Hysterische verwijten, verdraaien van jouw woorden, halve waarheden en leugens, passief-agressief slachtoffergedrag… het glijdt allemaal van je af.

Neutraal gezicht, gebroken grammofoonplaat met het volgende keuzemenu:
- vervelend dat jij je zo voelt
- wat rot voor je dat jij dat zo ervaart
- waarvan akte
Ik ben geen fan van de ik-boodschappen want die geven doorgaans weer grond voor verdere interactie (‘ik zie dat anders’ -> ja natuurlijk jij weer wel!, ‘ik voel mij hier niet prettig bij’ -> hoe denk je dat IK mij voel?! Denk je daar wel eens aan?!, enz.).

De truc is dat je op geen enkele wijze blijk geeft van ook maar enige aandrang om hen op hun gemak te stellen/helpen/troosten. Je bent teflon, een zwart gat waarin alles verdwijnt. En na een tijdje is dat ook echt zo. Dan is het enkel achtergrondgeluid zoals een zoemende tl-buis of een hond die op zijn botje zit te knagen. Het is er, je neemt de aanwezigheid waar maar verder hoef en doe je er niets mee en kun jij je richten op andere(n) (zaken).
Dit is voor mij ook de beste methode om er geen last van te hebben, om het los te laten. Laat problemen bij de mensen die ze veroorzaken.
Tegelijkertijd heb ik gemerkt dat die mensen het helemaal niet trekken als je ze geen aandacht geeft. Ze voelen zich genegeerd. Het lijkt alsof er geen goede keus is om met ze om te gaan maar op deze manier raakt het mijzelf het minst.

En ik hoef die mensen eigenlijk ook niet in mijn leven,
Alle reacties Link kopieren Quote
Dergelijke mensen denken natuurlijk op een minachtende manier over jou dus over een relatie daarmee hoef je je in totaal niet te bekommeren. Door zo te praten sluit hij zichzelf al uit.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het wel typisch vrouwelijk is om je te willen zorgen dat iedereen zich goed voelt in je omgeving maar in dit geval loont dat niet zo.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest even googlen wat het nou precies inhield en kwam dit tegen. staan goede tips/uitleg in, maar even serieus dit moet je toch niet willen in je leven?

https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/ ... oorbeelden

Sommige contacten/relaties werken gewoon niet. En de meeste mensen verander je ook niet, dus moet je voor jezelf beslissen tot in hoe ver jij daarmee kan leven.
Jij bent niet verantwoordelijk voor het geluk van iemand anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
12-03-2024 05:53
Ik denk dat het wel typisch vrouwelijk is om je te willen zorgen dat iedereen zich goed voelt in je omgeving maar in dit geval loont dat niet zo.
jij hebt zeker geen mannen in je omgeving?
Google op 'grey rocking', geeft misschien ook waardevolle tips.
Ik wilde het eigenlijk wat algemeen houden. Het gaat niet om een relatie of om een hij. Het gaat familieleden. Ik wil en ga dat contact niet verbreken. Daar is meermaals goed over nagedacht en de conclusie is dat dit geen rust gaat geven. Ondanks dit en ook ander gedrag zijn het geen slechte mensen, die hun eigen issues hebben. Enkel wil ik daar geen hinder meer van ondervinden. Ik moet leren omgaan met de mijne en verantwoording nemen voor mijn eigen keuzes en gedrag. Er zijn minstens 2 mensen nodig om dit gedrag en patronen in stand te houden en een van die twee ben ik en daar kan ik wat mee doen. Om die reden heb ik ook schematherapie sinds een paar weken. Ik kan mezelf wel veranderen. Heel flauw gesteld. "they can only hurt you with your consent" En ik wil dat ze mijn consent niet meer krijgen. Enkel dit gedrag raakt me behoorlijk en brengt me behoorlijk van de rit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn hier best wat goede tips gegeven en goed dat je therapie volgt.

Zijn er meer mensen in je familie die er last van hebben? Misschien eens praten met die persoon om te horen hoe zij er mee om gaan.

Kan je in de tussentijd het contact verminderen? Je hoeft niet te breken, maar ik heb helaas ook een familie lid die niet altijd even aardig en gezellig is. Houd nu oppervlakkig en minder bezoekjes en het gaat beter voor mij nu.
Alle reacties Link kopieren Quote
Droogtrommel schreef:
12-03-2024 08:17
Ik wilde het eigenlijk wat algemeen houden. Het gaat niet om een relatie of om een hij. Het gaat familieleden. Ik wil en ga dat contact niet verbreken. Daar is meermaals goed over nagedacht en de conclusie is dat dit geen rust gaat geven. Ondanks dit en ook ander gedrag zijn het geen slechte mensen, die hun eigen issues hebben. Enkel wil ik daar geen hinder meer van ondervinden. Ik moet leren omgaan met de mijne en verantwoording nemen voor mijn eigen keuzes en gedrag. Er zijn minstens 2 mensen nodig om dit gedrag en patronen in stand te houden en een van die twee ben ik en daar kan ik wat mee doen. Om die reden heb ik ook schematherapie sinds een paar weken. Ik kan mezelf wel veranderen. Heel flauw gesteld. "they can only hurt you with your consent" En ik wil dat ze mijn consent niet meer krijgen. Enkel dit gedrag raakt me behoorlijk en brengt me behoorlijk van de rit.
wat mij geholpen heeft is een complex geheel van:
- Mijn verdriet daarom accepteren
- Voelen waar dat verdriet allemaal zit
- Inzien dat hun rol NIET oke is
- Inzien dat ze het echt anders hadden kunnen doen
- En dan kom je langzaam op het punt dat je schouder-ophalend met ze om kan gaan

Maar het is een verrekte lang traject
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
12-03-2024 06:04
Ik moest even googlen wat het nou precies inhield en kwam dit tegen. staan goede tips/uitleg in, maar even serieus dit moet je toch niet willen in je leven?

https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/ ... oorbeelden

Sommige contacten/relaties werken gewoon niet. En de meeste mensen verander je ook niet, dus moet je voor jezelf beslissen tot in hoe ver jij daarmee kan leven.
Jij bent niet verantwoordelijk voor het geluk van iemand anders.

Natuurlijk moet je dit niet willen in je leven. Maar soms heb je weinig keus.
Als het om de vader van je kinderen gaat, bijvoorbeeld.

Tvp dus.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
12-03-2024 08:44
wat mij geholpen heeft is een complex geheel van:
- Mijn verdriet daarom accepteren
- Voelen waar dat verdriet allemaal zit
- Inzien dat hun rol NIET oke is
- Inzien dat ze het echt anders hadden kunnen doen
- En dan kom je langzaam op het punt dat je schouder-ophalend met ze om kan gaan

Maar het is een verrekte lang traject
Zelfde hier. Al ben ik erom uiteindelijk wel bij familielid weg gegaan toen schouder ophalen / negeren leidde tot dreiging met geweld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Droogtrommel schreef:
12-03-2024 08:17
Ik wilde het eigenlijk wat algemeen houden. Het gaat niet om een relatie of om een hij. Het gaat familieleden. Ik wil en ga dat contact niet verbreken. Daar is meermaals goed over nagedacht en de conclusie is dat dit geen rust gaat geven. Ondanks dit en ook ander gedrag zijn het geen slechte mensen, die hun eigen issues hebben. Enkel wil ik daar geen hinder meer van ondervinden. Ik moet leren omgaan met de mijne en verantwoording nemen voor mijn eigen keuzes en gedrag. Er zijn minstens 2 mensen nodig om dit gedrag en patronen in stand te houden en een van die twee ben ik en daar kan ik wat mee doen. Om die reden heb ik ook schematherapie sinds een paar weken. Ik kan mezelf wel veranderen. Heel flauw gesteld. "they can only hurt you with your consent" En ik wil dat ze mijn consent niet meer krijgen. Enkel dit gedrag raakt me behoorlijk en brengt me behoorlijk van de rit.
De grap is dat precies deze gedachte (ik ben er ook debet aan) zorgt dat je nooit goed om kunt gaan met dit type mens. Want zij vinden dat álles aan jou ligt. In elk geval nooit aan hen. Dus stap 1 dat vóór alles komt: laat je niet beïnvloeden door dit type mens.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Even iets anders. Ik heb twee narcistische mensen in mijn omgeving. Eigenlijk 3. en misschien zelfs wel 4. Ik heb PMT (psycho motorische therapie) en na jaren en jaren praten (schema therapie, in groepen, individueel etc etc) is dit het ei van columbus. Ik raad het iedereen aan. Je komt weer bij je gevoel en waarden en normen en het is heel concreet en kort en bondig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je ook een voorbeeld van hoe mensen je gaslighten? En wat doen of zeggen ze dan precies?
Ik vind de term gaslighten wel erg algemeen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
12-03-2024 09:15
De grap is dat precies deze gedachte (ik ben er ook debet aan) zorgt dat je nooit goed om kunt gaan met dit type mens. Want zij vinden dat álles aan jou ligt. In elk geval nooit aan hen. Dus stap 1 dat vóór alles komt: laat je niet beïnvloeden door dit type mens.
Ja dit idd, heel bijzonder hoe zulke mensen kunnen denken en letterlijk alles weten te verdraaien...
Alle reacties Link kopieren Quote
Vivamensje schreef:
12-03-2024 09:33
Heb je ook een voorbeeld van hoe mensen je gaslighten? En wat doen of zeggen ze dan precies?
Ik vind de term gaslighten wel erg algemeen.
https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/ ... oorbeelden

TO moet vooral geen voorbeelden gaan noemen, want dan gaan mensen in op incidenten, het gaat juist om een heel complex systeem
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk is er een Nederlands woord voor zulke Amerikaanse termen? Ik moest eerst googlen wat "gaslighting" was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
12-03-2024 10:22
https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/ ... oorbeelden

TO moet vooral geen voorbeelden gaan noemen, want dan gaan mensen in op incidenten, het gaat juist om een heel complex systeem
Noi het voorbeeld uit deze link is dus letterlijk wat mijn ex gedaan heeft; het was mijn schuld dat hij vreemdgegaan was.
(En ik kan nog 1000 andere voorbeelden noemen, maar ik las deze in die link)
.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven