mag niet rijden in auto van mijn vriend

22-09-2014 16:13 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend laat me niet meer rijden in zijn auto omdat zijn auto nu 2x stuk is geweest nadat ik er vaak in had gereden.

Hij zegt dat ik eerst maar weer rijles moet nemen, maar ik heb pas een klein jaar mijn rijbewijs, dus dat is een domme opmerking van hem.

Mijn vriend heeft een benzine auto en ik heb lessen gehad in een diesel. In het begin viel de motor heel vaak stil waardoor mijn zelfvertrouwen om te rijden daalde tot een dieptepunt.

Nu vind ik dat ik best wel redelijk kan rijden in zijn benzine auto, optrekken en file rijden blijf ik spannend vinden omdat ik nog steeds bang ben dat de motor stil valt. Met een klein beetje gas geven maakt de motor al veel toeren en de koppeling voel ik niet goed en daardoor gaat de auto stuk zegt mijn vriend.

De 2e keer dat de auto stuk ging was toen ik lang in de file stond, steeds een klein stukje opschuiven.

Heeft mijn vriend gelijk dat ik de auto stuk maak?
Alle reacties Link kopieren
Tja, een koppelingsplaat gaat niet zomaar kapot natuurlijk. Laat staan twee keer. Dus ik ben bang dat je vriend gelijk heeft.



Rijles in een benzine auto, of goede uitleg van je vriend lijkt me een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 22 september 2014 @ 17:11:

Heb jij de hellingproef niet geleerd?



Hellingproef heb ik met rijles in een diesel gedaan.

Benzine gaat echt moeilijk vind ik.



Ik heb de 2e keer meebetaald aan de reparatie.



PS. Het is mijn vriend, we wonen samen.
quote:ilse95 schreef op 22 september 2014 @ 17:14:

[...]





PS. Het is mijn vriend, we wonen samen.



Nou en? Dat betekent dat hij jou in zijn auto moet laten rijden, terwijl jij zijn koppelingsplaten naar de Filistijnen helpt?



Of hebben jullie samen de auto gekocht?
Alle reacties Link kopieren
Je moet meer gas geven bij zo'n wagen tijdens het opkomen van de koppeling. Maar misschien ligt het aan je zitpositie en de manier waarop je de koppeling intrapt? Als ik te dicht bij het stuur zit dan gaat koppelen ook minder goed (door de lengte van mijn been). En zo zie ik veel jonge vrouwen rondrijden, met de borsten op het stuur.



Maargoed, een instructeur zou je dit toch vrij snel moeten kunnen bijbrengen lijkt me,
Of hij heeft een oud lor en hji zeikt, of je verneukt zijn Tesla met je rijstijl.
Alle reacties Link kopieren
Neem een paar lessen in een benzine-auto en ga alleen maar optrekken en weer stoppen en hellingproefjes doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 22 september 2014 @ 16:42:

Ik vind het wel heel flauw van hem. Van een beetje hard gas geven gaat een auto echt niet stuk.Van een beetje hard gas geven zal je auto inderdaad niet zomaar kapot gaan. Niet juist met de koppeling omgaan is er dan weer niet zo goed voor.
En nou is het afgelopen!
Als je wilt schakelen moet je de koppeling eerst helemaal indrukken, vervolgens schakel je en laat je de koppeling voorzichtig naar je toekomen en ondertussen geef je weinig gas.



Als je rustig aandoet, slaat de motor misschien wel af, maar maak je niets stuk.



Probeer het te leren evt. onder begeleiding van een rij-instructeur.

Als het echt niet lukt, dan kun je overwegen om een auto met automaat te kopen.
Alle reacties Link kopieren
2x de koppelingsplaat om zeep helpen is wel serieus, ben ik bang. Daar zou ik ook niet blij van worden. Ik geef je vriend in dat geval gelijk dat hij je niet meer laat rijden op deze manier.



Je kan natuurlijk proberen je rijtechniek te verbeteren met een rijschool met benzine auto. Als het je gelukt is om te slagen in een diesel zou dat best kan van slagen moeten hebben.



Als je het niet onder controle krijgt (of je wil dat niet) kun je ook een automaat nemen. Zelf of evt. als gezamenlijke auto.
Alle reacties Link kopieren
quote:ilse95 schreef op 22 september 2014 @ 17:05:

Een parkeergarage ga ik al niet meer in, want toen ik de laatste keer daar was kwam ik stil te staan op de helling en toen raakte ik in paniek en heb heel veel gas gegeven dat het begon te stinken in de auto. Mijn vriend zat er toen bij in en die was heel boos terwijl ik juist heel erg blij was dat ik toch die helling op was gekomen.Als ik dit zo lees, dan kan je inderdaad niet auto rijden. Je hebt toch geleerd hoe je een hellingproef moet doen? Waarom geef je heel veel gas? Voor hetzelfde schiet je voet van het koppelingspedaal af en knal jij snoerhard door de slagboom heen met alle gevolgen van dien. Daarnaast geeft de rook ook al aan dat er iets niet helemaal goed gaat. Je kunt inderdaad zijn koppelingsplaten helemaal naar de vernieling helpen. Autorijden doe je met beleid en feeling, maar schijnbaar heb jij dat niet in de vingers. Een koppeling laat je rustig opkomen, heel veel gasgeven heeft geen enkel nut. Dat soort dingen leer je standaard bij een rijles.
Alle reacties Link kopieren
quote:stekelbaars schreef op 22 september 2014 @ 17:13:

Tja, een koppelingsplaat gaat niet zomaar kapot natuurlijk. Laat staan twee keer. Dus ik ben bang dat je vriend gelijk heeft.

Idem.

Inderdaad nog rijles nemen en dan focussen op die hellingproef.

Als je die moeiteloos kan, dan 'voel' je ook je gaspedaal/koppeling.



En lekker in een eigen auto rondrijden lijkt mij een hele goede.

Goedkoop brikkie op de kop tikken.

Rijd je verder wel veilig? Qua kijken, overig verkeer enzo?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 september 2014 @ 17:19:

Of hij heeft een oud lor en hji zeikt, of je verneukt zijn Tesla met je rijstijl.Een Tesla heeft geen koppeling....
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 september 2014 @ 17:19:

Of hij heeft een oud lor en hji zeikt, of je verneukt zijn Tesla met je rijstijl.





Tja, Tesla.... rrrrr



Mijn lief is heel lief maar kan echt niet rijden en hij is geen 18 meer.

Toen ik nog een auto had liet ik hem ook niet rijden in mijn bolide ( geen Tesla natuurlijk).
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
De hellingsproef moet je gewoon met de handrem doen als je het rempedaal te lastig vindt! Ik vind de handrem sowieso prettiger, ook bij een flauwe helling voor het verkeerslicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel lullig om te zeggen, maar je klinkt gewoon niet als een goede chauffeur, dat kun je twee koppelingsplaten later toch wel zeggen.



Ik zou ook niet weten wat iemand je anders zou kunnen adviseren dan extra rijlessen, als je optrekken en filerijden nog steeds zo lastig vind. Dat kun je niet meer ophangen aan rijlessen met een diesel, want na een keer of twee rijden in een benzineauto zou je al aan dat verschil gewend moeten zijn.

Alles wat je vertelt wijst er inderdaad op dat door jouw rijstijl die koppelingsplaat aan gort ging, dus sorry, ik snap je vriend wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 22 september 2014 @ 17:24:

[...]



Een Tesla heeft geen koppeling....Nope en gaat heel snel van 0 tot 100!!!
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Kurritsj schreef op 22 september 2014 @ 17:24:

[...]





Rijd je verder wel veilig? Qua kijken, overig verkeer enzo?Zou je dat van jezelf kunnen zeggen eigenlijk?
Je bent zelf een theepot
Ik heb ook gelest in een diesel en heb onze benzine-auto in het begin ook wel eens af laten slaan. Dat gebeurt de beste chauffeur ook wel eens hoor.

Maar goed, ik heb mijn rijbewijs ook pas een jaar, maar het afslaan gebeurt me bijna nooit meer. Regelmatig rijden is de truc.

Ik kan me trouwens voorstellen dat je door de (al dan niet terechte) opmerkingen van je vriend onzeker in de auto wordt, vooral als hij ernaast zit. Regel dus een eigen auto.
quote:ilse95 schreef op 22 september 2014 @ 17:05:

Een parkeergarage ga ik al niet meer in, want toen ik de laatste keer daar was kwam ik stil te staan op de helling en toen raakte ik in paniek en heb heel veel gas gegeven dat het begon te stinken in de auto. Mijn vriend zat er toen bij in en die was heel boos terwijl ik juist heel erg blij was dat ik toch die helling op was gekomen.Sorry, maar dit is best wel grappig. Ik zie het al helemaal voor me: dat jij al blij was dat je die helling op was gekomen en je vriend boos naast je.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 22 september 2014 @ 16:59:

[...]



Dit dus!



Een auto van iemand anders lenen moet geen structurele gewoonte worden. Regel je eigen vervoer, dan kun je er mee doen en laten wat je wil.



Vind je? Ik leen standaard de auto van mijn vriend als ik moet werken in het weekend. We wonen wel samen.. maakt dat het anders?

Inderdaad koop zelf een autotje! Het is voor beide niet fijn als hier geregeld ruzie door komt.

Er zijn echt toffe autotjes voor 500! Moet je wel het geld hebben natuurlijk.
I've got nothing to do today but smile.
Alle reacties Link kopieren
Ok, ff serieus



TO,



Het lijkt dat je de koppeling ism het gaspedaal niet goed aanvoelt of -hoort.



Ik moest van mijn instructeur met blote voeten rijden in het begin, dan heb je meer grip/gevoel op de pedalen.

Horen wat de motor doet is deels ervaring en deels gevoel/jkennis
Je bent zelf een theepot
Ik denk dat jij beter een automaat kunt gaan rijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 22 september 2014 @ 17:31:

Ik denk dat jij beter een automaat kunt gaan rijden.Dat is misschien echt wel een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Als je 1 jaar je rijbewijs hebt en nu al twee keer de koppelingsplaat kapot hebt gereden, dan ben je een zeer slechte chauffeur.



Wat als je ergens in de bebouwde kom op zo een helling komt stil te staan, je raakt in paniek en er steekt een kind net achter je over?



Ik hoop dat je voortaan de fiets pakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:stekelbaars schreef op 22 september 2014 @ 17:25:

De hellingsproef moet je gewoon met de handrem doen als je het rempedaal te lastig vindt! Ik vind de handrem sowieso prettiger, ook bij een flauwe helling voor het verkeerslicht.Is er een hellingproef zonder handrem...?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven