mag niet rijden in auto van mijn vriend

22-09-2014 16:13 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend laat me niet meer rijden in zijn auto omdat zijn auto nu 2x stuk is geweest nadat ik er vaak in had gereden.

Hij zegt dat ik eerst maar weer rijles moet nemen, maar ik heb pas een klein jaar mijn rijbewijs, dus dat is een domme opmerking van hem.

Mijn vriend heeft een benzine auto en ik heb lessen gehad in een diesel. In het begin viel de motor heel vaak stil waardoor mijn zelfvertrouwen om te rijden daalde tot een dieptepunt.

Nu vind ik dat ik best wel redelijk kan rijden in zijn benzine auto, optrekken en file rijden blijf ik spannend vinden omdat ik nog steeds bang ben dat de motor stil valt. Met een klein beetje gas geven maakt de motor al veel toeren en de koppeling voel ik niet goed en daardoor gaat de auto stuk zegt mijn vriend.

De 2e keer dat de auto stuk ging was toen ik lang in de file stond, steeds een klein stukje opschuiven.

Heeft mijn vriend gelijk dat ik de auto stuk maak?
quote:novasky schreef op 23 september 2014 @ 10:35:

[...]





Je bent geen gevaar op de weg? Je kunt heus wel autorijden?

Maar je laat een spoorovergang niet vrij bij file?



Ja eerlijk gezegd vind ik dit nog het meest schokkende aan dit hele topic! Basisvaardigheden die zelfs ik beheers zonder rijbewijs.



TO, echt je bent wel een gevaar op de weg. Onderken dit en ga nog wat lessen nemen.
Zijn auto, zijn beslissing. Als ik jou was zou ik een eigen auto kopen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het ook wel wat ver gaan wat sommigen zeggen. Niet iedereen is even handig met de koppeling en sommigen leren het simpelweg nooit. Maar toch: een slechte technische motoriek met de koppeling hoeft echt niet te betekenen dat je automatisch ook een slecht verkeersinzicht hebt. Verkeersinzicht is nog altijd het belangrijkste om een veilig chauffeur te kunnen zijn. Veilig van A naar B komen en je eigen beperkingen kennen.



Je merkt wel dat het zo ook niet kan. Doe er wat aan, maar blijf niet doormodderen in de auto van je vriend! Neem weer enkele rijlessen, geef aan bij die instrukteur aan hoe deze problemen zijn ontstaan en probeer over je trauma heen te komen. Mocht het schakelen je echt blokkeren, kun je een automaat gaan rijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ilse95 schreef op 22 september 2014 @ 17:05:

Het is een peugeot 206 benzine en ik heb inderdaad 2x de koppelingsplaat stuk gemaakt zegt mijn vriend.

Ik ben gewoon niet handig met de koppeling, voel niet goed hoe ver ik het pedaal nog ingedrukt heb en dan loeit de motor met optrekken soms heel erg. Ik heb ook al verschillende schoenen geprobeerd, maar echt verschil merk ik niet.

Een parkeergarage ga ik al niet meer in, want toen ik de laatste keer daar was kwam ik stil te staan op de helling en toen raakte ik in paniek en heb heel veel gas gegeven dat het begon te stinken in de auto. Mijn vriend zat er toen bij in en die was heel boos terwijl ik juist heel erg blij was dat ik toch die helling op was gekomen.Anderhalve week nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, had ik een auto. Op benzine terwijl ik in een diesel lessen heb gehad. Dus ook bij mij sloeg de auto regelmatig af. Mijn vriend en ik zijn op een zondagmiddag op het lege parkeerterrein gaan oefenen op optrekken. Ik denk dat ik zeker een uur alleen maar in de 1e versnelling constant heb opgetrokken en daarna ging het al heel goed. Nu kan ik zelfs in de 2e versnelling optrekken en slaat ie niet af. Dus ga oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Je zult zien dat het dan beter gaat.
Een spoorwegovergang niet vrijlaten bij file daar zak je gewoon op op een examen.



Wees een grote meid: neem extra lessen!
Helemaal niet gek hoor om nog een paar extra rijlessen te nemen om te leren omgaan met een benzineauto. Heb ik ook gedaan
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook een kneus met autorijden. Na 4 keer mijn rijbewijs gehaald, heel weinig zelfvertrouwen achter het stuur en soms dingen onhandig inschatten. Toen ik een benzineauto stapte kon ik hem nieteens starten....... Heb de geleende auto van mijn moeder beschadigd (spiegel eraf) en toen gestopt met rijden een paar jaar lang.



Maar gelukkig kreeg ik een baan waarbij ik wel een auto nodig had. En dat vond ik doodeng. Heb een paar lessen genomen. Toen zelf gaan rijden. En toen kwam ik tot de ontdekking: als ik alleen rij en niemand naast me heb, dan heb ik wel de rust en niet die stress van iemand die continue oordeelt naast je.

Daarna ging autorijden prima, na een jaar of 2 vind ik iemand naast me hebben zitten ook geen stressfactor meer. Ik rij zo de drukste stad in en heb vertrouwen dat ik er veilig uit kom, al ken ik de weg niet en moet ik fileparkeren.



Dus neem je eigen auto, wees vrij van iemand die oordeelt over je rijstijl of allerlei advies geeft en ga gewoon rijden. Maar laat je niet opfokken. Mocht je iets kapot maken, sloop dan je eigen auto.



Maar daarnaast: na twee koppelingsplaten snap ik je vriend wel. En ik snap dat je na een ervaring als die spoorovergang onzeker wordt, maar met logisch nadenken had je daar ook nooit mogen staan, maakt niet uit wat je voorganger doet. Bewaar de rust, doe geen gevaarlijke dingen en je komt er echt wel.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik nog wat extra lessen nemen. Dat is niet alleen voor jouw veiligheid, maar ook voor die van de medeweggebruikers.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Mensen die in paniek raken achter het stuur horen niet op de weg thuis.

Niet in de auto van hun vriend en niet in een eigen koekblik.



Neem rijles, tot je niet meer in paniek raakt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt weinig rij-ervaring, je hebt twee koppelingsplaten stuk gereden en je hebt een super-enge en gevaarlijke ervaring gehad bij die spoorwegovergang.



Resultaat: je bent onzeker.



Dat is niet raar, is heel logisch zelfs.



De oplossing: rijschool bellen, een paar lessen volgen en je zelfvertrouwen gaat vanzelf weer omhoog.



Probleem opgelost.





Roepen: 'Het is een domme opmerking van mijn vriend' is bullshit.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt er op dat het niet per se de techniek is die je niet beheerst maar meer een gebrek aan zelfvertrouwen waardoor alles fout gaat, zoals EvyBlissy ook zeft.



Misschien een idee om een aantal faalangst-rijlessen te nemen? Als je zekerder achter het stuur gaat zitten, zal de rest ook vanzelf beter gaan.
Alle reacties Link kopieren
ben ik blij dat ik de auto van mn vriend al zo snel onder controle heb :D



oke buiten dat..

ik heb nu 3,5 week mijn rijbewijs, en inderdaad toen ik de eerste keer in de auto van mijn vriend ging rijden heb ik 'm ook af laten slaan. ( ook omschakeling van diesel naar benzine)



Ik heb bijvoorbeeld nooit een hellingproef gehad omdat mijn lesauto een automatische handrem had als ik op een helling stond.. niet bepaald handig aangezien ik vaak bij mensen op bezoek ga die aan een dijk wonen en ik 'm daar echt moet doen.

Ben nu met mijn vriend steeds de hellingproef aan het oefenen.

Buiten de hellingproef om, heb ik namelijk de auto al wel onder controle..



Ik zou dus inderdaad of 'n eigen auto kopen, of les nemen in een benzine auto.
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
WTF?! Je rijdt 2 koppelingsplaten naar de mallemoer en beseft je niet dat dat spoorweg-incident je eigen schuld is, maar je vriend is onredelijk en hij moet jou in zijn auto laten rijden?

Volgens mij kreeg je mijn fiets nog niet eens mee!

Een auto is in zekere zin een moordwapen, voor jezelf als je niet beseft dat je tijdens een file nooit op een spoorwegovergang moet stil gaan staan, maar ook nog eens voor een ander als je niet beseft dat dit voor gewone kruispunten ook geldt. En dat betwijfel ik na het lezen van je verhaal over de spoorwegovergang.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou de enige die geen bal gelooft van de verhalen van TO? Er zit er nu eentje zich achter zijn/ haar computer te bescheuren om jullie woedende reacties. Natuurlijk heeft deze muts geen rijbewijs of hij/ zij zit het bij elkaar te verzinnen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
quote:ilse95 schreef op 23 september 2014 @ 10:30:

Veel onaardige opmerkingen :(

Ik ben echt geen gevaar op de weg!

De onzekerheid met optrekken is ontstaan nadat ik op een spoorwegovergang stil stond, file en toen de slagbomen naar beneden gingen en ik weet ik hoe vaak de motor heb laten afslaan wetende dat er een trein aan kwam. Gelukkig ben ik toen uit de auto gestapt en heb de auto van de rails gedrukt. Daarna heb ik een aantal weken niet gereden en toen ik weer ging rijden ben ik blijkbaar onbewust iets anders gaan doen met de koppeling en het gaspedaal. Daarom raakte ik ook in paniek op die helling in de parkeergarage.Dat paniekerige is het gevaar, neem wat rijlessen om je zelfvertrouwen weer te vinden. Autorijden is één te serieuze bezigheid om het van het moment te laten afhangen. Er kan altijd een onverwachte situatie ontstaan en dan moet je ten alle tijden rustig kunnen blijven.
Alle reacties Link kopieren
JIj hebt de auto niet onder controle, de auto heeft jouw onder de duim.



Erkenning van het probleem is de eerste stap! Erken en realiseer dat je door je onzekerheid de auto niet onder controle hebt. En dat je daarom niet veilig rijdt.



Het probleem is niet dat je vriend niet wil dat jij in zijn auto rijdt. Dat is het resultaat van je onzekere en potentieel onveilige rijstijl.



Het rijbewijs is alleen een papiertje dat je de auto onder controle hebt en de verkeersregels kent en kan toepassen. Dit betekent niet automatisch dat je echt goed kan autorijden. Dat komt pas na veel rijden.



Wees verstandig, come of your high horse, en ga het probleem bij jezelf zoeken. Want dan pas kan je er wat aan doen. Oefenen op een leeg parkeerterrein, rustige straat, etc. Eventueel met een professionele rijinstructeur (kan ook in eigen auto, je hebt tenslotte een rijbewijs) of een vriend(in) of familielid.



Dat het op dit moment niet matcht tussen jou en de auto is duidelijk. Jij hebt al meer problemen gehad dat ik in de 32 jaar dat ik rij,en met 25.000 km per jaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Voor 750 euro heb je een koekblik op wielen, kan je mee oefenen dan is het ook niet zo erg om een deukje te rijden.

Een trein koppen dat zou ik niet proberen daar heb je een tank voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
De opwinding over de 2 gesloopte koppelingsplaten is aan het verflauwen dus gooit TO de spoorwegovergang erin. Spoorwegbomen gingen dicht maar TO kon de auto gewoon van de rails duwen.............Tuurlijk. En niemand belt dan de politie omdat er een gevaar op de weg bezig is?
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 23 september 2014 @ 11:44:

Ben ik nou de enige die geen bal gelooft van de verhalen van TO? Er zit er nu eentje zich achter zijn/ haar computer te bescheuren om jullie woedende reacties. Natuurlijk heeft deze muts geen rijbewijs of hij/ zij zit het bij elkaar te verzinnen.Ik hoop het wel, maar er zijn echt te veel mensen die wel echt denken als TO. Kijk naar een programma als 'de slechtste chauffeur van NL.
Alle reacties Link kopieren
quote:ilse95 schreef op 23 september 2014 @ 10:30:

Veel onaardige opmerkingen :(

Ik ben echt geen gevaar op de weg!

De onzekerheid met optrekken is ontstaan nadat ik op een spoorwegovergang stil stond, file en toen de slagbomen naar beneden gingen en ik weet ik hoe vaak de motor heb laten afslaan wetende dat er een trein aan kwam. Gelukkig ben ik toen uit de auto gestapt en heb de auto van de rails gedrukt. Daarna heb ik een aantal weken niet gereden en toen ik weer ging rijden ben ik blijkbaar onbewust iets anders gaan doen met de koppeling en het gaspedaal. Daarom raakte ik ook in paniek op die helling in de parkeergarage.Priceless. Geen gevaar op de weg, duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:jaja8080 schreef op 23 september 2014 @ 11:47:

Voor 750 euro heb je een koekblik op wielen, kan je mee oefenen dan is het ook niet zo erg om een deukje te rijden.

Een trein koppen dat zou ik niet proberen daar heb je een tank voor nodig.Ik vind dat altijd zo'n raar advies, want een deuk in een ander of in andersmans bezit rijden zou toch altijd voorkomen moeten worden. Of dat in elk geval proberen...
Rijden moet automatisch gaan zodat je alle aandacht op de weg kan houden. Dat is minimaal nodig om jezelf een goede chauffeur te noemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fozziebear schreef op 23 september 2014 @ 11:50:

[...]





Ik vind dat altijd zo'n raar advies, want een deuk in een ander of in andersmans bezit rijden zou toch altijd voorkomen moeten worden. Of dat in elk geval proberen...Zo gek vind ik het niet. Want als je tegen een paaltje aanrijdt, dan is dat paaltje nog heel, maar heb je wel een deuk of kras in je auto. Als je tegen een andere auto aanzit of echt iets gemeentelijks vernield, dan is het anders, maar daar betaal je ook verzekering voor. Je hebt toch nog geen noclaim opgebouwd, dus betaalt het volle pond, maar valt ook niet echt terug.
Alle reacties Link kopieren
Zeker wel dat dat je altijd no claim kost, ook als je die nog niet opgebouwd had. Je schadevrije jaren kunnen zelfs in de min komen te staan. En probeer dan nog maar eens een andere verzekering te krijgen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:wbwb schreef op 23 september 2014 @ 11:53:

[...]





Zo gek vind ik het niet. Want als je tegen een paaltje aanrijdt, dan is dat paaltje nog heel, maar heb je wel een deuk of kras in je auto. Als je tegen een andere auto aanzit of echt iets gemeentelijks vernield, dan is het anders, maar daar betaal je ook verzekering voor. Je hebt toch nog geen noclaim opgebouwd, dus betaalt het volle pond, maar valt ook niet echt terug.Hoogstens zal de verzekeraar de verzekering beeindigen en dat zorgt er voor dat je bij een andere verzekeraar alleen tegen een fikse toeslag je nog kunt verzekeren of tegen een torenhoge premie bij Rialto. Maar ach dat is slechts geld, gewoon lekker botsautotje blijven spelen. Tis tenslotte de verzekering maar.......
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven