oude hond blaft ineens rond 4.00 uur Tips?

18-08-2014 10:51 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,



Ik hoop dat jullie tips hebben want ik heb een lastig probleem.

We hebben 2 oudere honden (12 en 13 jaar). Ze zijn naast beetje stijfjes en staar verder gezond.

Sinds enkele weken begint het oudste hondje ineens om een uur of 4 in de ochtend te blaffen. Als we naar beneden gaan is er niets aan de hand? Ze hoeft niet nodig naar buiten of iets. Het begint ons beetje op te breken. We hebben de bench geprobeerd maar dit maakte geen verschil.



Hebben jullie wellicht tips wat zou kunnen helpen?

thnx
Alle reacties Link kopieren
Gebeurd er sinds een paar weken iets rond 4 uur 's ochtends bij jullie buiten dat eerder niet gebeurde?

(buren naar het werk, krant, muizen, wat dan ook?)
Mee naar boven nemen? Mijn oudje heeft dit ook een tijdje gedaan, heb nog steeds geen idee waarom maar hij is er wel vanzelf weer mee opgehouden.
Camera op de hond zetten die hem filmt?

Dan kan je op afstand later bekijken wat hij doet en beter bepalen waarop hij reageert. Kan je met sensor doen als ik me niet vergis.
Oei, dat is heel naar voor jullie.



Wij bespraken recent soortgelijk issue met dierenarts. Die vertelde dat oude honden dit kunnen doen omdat ze dementerende raken. Hij gaf als tip op het moment dat het gebeurd even naar hond toe te lopen. Jezelf te laten zien zodat hond weer weet waar hij/ zij is en dat alles goed is.



Misschien helpt dat? Maar ik begrijp heel goed dat dit een enorme investering is met betrekking tot jullie eigen nachtrust!



Ik zou als ik jullie was dit ook eens met DA bespreken, bijvoorbeeld telefonisch. Misschien heeft die tips.
Alle reacties Link kopieren
@groenebroek; nee, niets in de omgeving is anders.



@kiki, naar boven nemen kan. Hoewel ik een beetje huiverig ben. Door de staar ziet ze minder goed en kan misschien gedesoriënteerd raken? Ga het vannacht in ieder geval proberen.



Zou het dementie kunnen zijn? Dat ze dag-nacht ritme omdraait?



Ze gaan nu echt achteruit :(
Of een babyfoon waarmee je hem kan toespreken en gerust stellen. Leg iets van jullie bij hem in de buurt of zo. Zodat hij de geur heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wordt of is hij/zij doof? Mijn hond van bijna veertien is nu ongeveer een jaar doof, die gaat zo nu en dan ook zonder reden blaffen, soms 's nachts, soms overdag. Ik vermoed dat ze dan denkt dat ze iets hoort. Het is ook mogelijk dat iemand rond die tijd zelf met een hond buiten loopt (wisselende diensten) en een hondenfluitje gebruikt, wij horen dat niet, een hond wel.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
@troelalaaatje, dat dacht ik dus ook, dat ze dementeert. Als we naar haar toe gaan is er niets aan de hand en is ze vrolijk maar gaan we weer naar boven begint ze opnieuw..
Alle reacties Link kopieren
Een babyfoon is geen slecht idee



Wat lief dat jullie zo meedenken
... Boodschap is gekruist. Vervallen.
Ik weet het natuurlijk niet zeker. Kan je enkel vertellen wat onze DA zei toen een tijd geleden onze hond soortgelijk gedrag begon te vertonen.



Ik vind echter het verhaal van geluiden en hondenfluitje ook plausibel.



Het moeilijke is......je weet het gewoon niet omdat hond niet kan praten.
Alle reacties Link kopieren
Ze hoeft dus niet nodig te plassen oid?

Dan kan het inderdaad beginnende dementie zijn of doofheid.

Met dat laatste heb ik ook ervaring bij mijn oudere honden (oudste 16,5 en net overleden en haar zoon leeft nog, is nu 14,5)



Ik zou haar (of allebei) mee naar boven nemen. Als ze bij je op de slaapkamer ligt gaat het wellicht wel goed omdat ze je dan ruikt (en hoort als ze niet doof is).



De babyfoon is een goede tip, maar dan zou ik echt even uitsluiten of ze niet doof is inmiddels. Dan hoort ze 'm niet of zorgt het voor meer verwarring.

Doofheid kun je herkennen doordat je hond ineens slechter lijkt te gehoorzamen, of gaat blaffen omdat ze denkt iets te horen of, en dat was voor mij de meest duidelijke: schichtigheid (omdat ze dus schrikken omdat ze denken dat er iets gebeurt maar niet hoorden aankomen) en vooral: niet wakker worden als je de ruimte betreedt als ze ligt te slapen. Die van mij werden soms pas wakker als ik al 5 minuten door de kamer liep. (sneu, maar het had ook wel weer iets aandoenlijks).
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Dementie is wel mogelijk, dat heeft de DA hier ook gezegd maar de mijne is er toch mee opgehouden.
ja dementie kan zeer zeker



mijn oude hond raakte zó dement dat hij 24/7 blafte, zelfs als je naast hem stond

de enige manier om hem stil te krijgen was door hem te aaien, echt heel sneu



overleg eens met je DA
Alle reacties Link kopieren
Ik verleg met DA en neem ze vanavond mee naar boven. Doof lijkt ze nog niet, zelfs als ik haar naam zacht roep lijkt ze dat te horen.



Het moment van afscheid komt sowieso dichterbij besef ik me.

Maar ze lijkt verder nog vrolijk en kan van dingen genieten

Zo lang ik die twinkeling in haar blauwe staar-oog zie is het haar tijd nog niet, toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:schuddebuikje schreef op 18 augustus 2014 @ 11:14:

Ik verleg met DA en neem ze vanavond mee naar boven. Doof lijkt ze nog niet, zelfs als ik haar naam zacht roep lijkt ze dat te horen.



Het moment van afscheid komt sowieso dichterbij besef ik me.

Maar ze lijkt verder nog vrolijk en kan van dingen genieten

Zo lang ik die twinkeling in haar blauwe staar-oog zie is het haar tijd nog niet, toch?



Om een lang verhaal kort samen te vatten: als het moment daar is dan voel je het. Dan weet je het. Echt waar.

Helemaal zolang je hondje nog blij is als jij wakker wordt, nog eet en nog mee naar buiten wil. Als die dingen stoppen, dan weet je waar je aan toe bent.



Ik kreeg als het ware een soort seintje van mijn hond door.

Ze keek me aan met een blik en het was alsof ik met telepathie wist wat ze bedoelde te zeggen. De volgende dag weigerde ze alle voedsel. Dat was de bevestiging die ik zocht. Het was klaar voor haar.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook aan dementie.

Het is wel een kenmerk.

Even de DA vragen.

Succes met je hond
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Hier trouwens ook een oudje, 14 met staar, en gehoorproblemen.

Stond van de week inenen 3 x op rij (dag) dus niet 3 x daags , in de kamer te plassen.

Even mee langs geweest , de dokter zegt het kàn beginnende dementie zijn.



Ja Schuddebuik, en zo ga je wat beleven met die oudjes.

Slaapt jouw hondje ook zo veel?



Ik kijk nu anders naar haar, het is mijn 2e ''ouwe dibbes'' van 14.

Als ik denk aan de dag dat ze er niet meer is brrrrr



Nogmaals sterkte!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:schuddebuikje schreef op 18 augustus 2014 @ 11:14:

Ik verleg met DA en neem ze vanavond mee naar boven. Doof lijkt ze nog niet, zelfs als ik haar naam zacht roep lijkt ze dat te horen.



Het moment van afscheid komt sowieso dichterbij besef ik me.

Maar ze lijkt verder nog vrolijk en kan van dingen genieten

Zo lang ik die twinkeling in haar blauwe staar-oog zie is het haar tijd nog niet, toch? Wat mooi.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 18 augustus 2014 @ 11:03:

Ze hoeft dus niet nodig te plassen oid?

Dan kan het inderdaad beginnende dementie zijn of doofheid.

Met dat laatste heb ik ook ervaring bij mijn oudere honden (oudste 16,5 en net overleden en haar zoon leeft nog, is nu 14,5)



Ik zou haar (of allebei) mee naar boven nemen. Als ze bij je op de slaapkamer ligt gaat het wellicht wel goed omdat ze je dan ruikt (en hoort als ze niet doof is).



De babyfoon is een goede tip, maar dan zou ik echt even uitsluiten of ze niet doof is inmiddels. Dan hoort ze 'm niet of zorgt het voor meer verwarring.

Doofheid kun je herkennen doordat je hond ineens slechter lijkt te gehoorzamen, of gaat blaffen omdat ze denkt iets te horen of, en dat was voor mij de meest duidelijke: schichtigheid (omdat ze dus schrikken omdat ze denken dat er iets gebeurt maar niet hoorden aankomen) en vooral: niet wakker worden als je de ruimte betreedt als ze ligt te slapen. Die van mij werden soms pas wakker als ik al 5 minuten door de kamer liep. (sneu, maar het had ook wel weer iets aandoenlijks).



4 op een rij





Gecondoleerd Miss met het verlies van je hondje

Wat een prachtige leeftijd.



Mijn hondje is ook dovig, herken het heel goed dat je zo 5 minuten bij ze kunt staan zachtjes roepend, en dat ze doorslapen .

Maar zou de hond zoals TO het beschrijft daar ook van kunnen gaan blaffen??





Nu wacht ik wel weer even op mijn beurt.

Sorry Buikje.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
@Eindelos, meedenken en meepraten vind ik fijn!



Dierenarts gesproken, aangezien ze verder 'gezond' is en niet doof denkt de dierenarts aan dementie en het omdraaien van dag/nacht ritme. Ze slaapt inderdaad overdag erg veel Eindeloos.

Om vervolgens weer als een pup naar een vliegje te happen ;)

DA raad aan om de honden op onze slaapkamer te laten slapen. Door het dementeren worden ze onzekerder en hebben meer bevestiging nodig. Vanavond man en ik dus met hond onder arm naar boven...
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Eindeloos



Zo te horen zit je in hetzelfde stadium als waar wij in zaten en waarschijnlijk met die andere ook nog gaan krijgen.



Als ik je een tip mag geven: probeer de combinatie staar en doofheid wel leefbaar te houden voor je hondje. Ik heb altijd gezegd dat als ze naast doof ook slechtziend of blind zouden worden, het voor mij einde verhaal zou zijn.



Nog een andere tip: de hond die net overleden is had ook last van urineverlies (tijdens haar slaap) en niet meer goed kunnen ophouden. Wij deden haar de laatste weken een luier om. Als in Pamper dus. Je weet wel. Achterstevoren en gat erin voor haar staart. Dat werkte prima, ze zat er niet mee.

(werkt alleen bij teefjes helaas, we zijn nog aan het verzinnen 'wat als het bij haar zoon ook zo gaat lopen'.... )
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 18 augustus 2014 @ 11:43:



Ik kijk nu anders naar haar, het is mijn 2e ''ouwe dibbes'' van 14.

Als ik denk aan de dag dat ze er niet meer is brrrrr



Nogmaals sterkte!



Yep, die knoop in je maag herken ik zo goed.

Huilen als ik er alleen al aan dacht dat ik afscheid van haar moest nemen.



En ondanks dat ik er verdriet van had/heb, weet ik wel dat 16,5 jaar een geweldige leeftijd was. Ze is nooit ziek geweest, was oersterk. Haar batterijtje was dus ook gewoon op. Maar ondanks dat ik haar had willen houden tot ze 100 was, heb ik er dus wel vrede mee. Ze heeft een prachtig leven gehad. En ik met haar, mijn vriendinnetje.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
@ Buikje, nou op zich te verwachten.

Dus vanavond een logé?

Als het '' probleem "' hier mee opgelost zou worden, dat zou fantastisch zijn.

Ik blijf meelezen.



@ Miss.

Dankjewel!

Toevallig raadde een kennis mij ook zoiets aan.

Dan met een rompertje en inlegverband.

Het heeft nu 3 x plaatsgevonden, (ze drinkt ook veel) en ik ben nu alerter, in de zin van we maken tot 2 x een extra wandeling.

Ze loopt haar hele leven al los, maar dat vertrouw ik niet meer (steekt zo maar over) dus nu aan de band.



Miss ik begrijp heel goed wat je bedoelt, als ik op een moment maar enig besef heb, dat mijn dibbessie niet gelukkig meer is, hak ik gelijk de knoop door.

Ze zal geen dag lijden.

Het zal mijn hart breken op 10 plaatsen, je weet dat het eens zal gebeuren, maar ohohoh als het er aan zit te komen.

Ik merk nu al dat ik stilletjes aan het afscheid nemen ben (klinkt misschien gek), ik knuffel haar nog meer dan normaal, en besteed ook wat meer aandacht aan haar dan aan mijn 7 jarige tante.



Mijn buurvrouw had een mops, (15) waar ze geen afscheid van kon nemen, die heeft echt bijna een jaar blind/doof en onzindelijk op de bank gezeten.

Geen haar op mijn hoofd, die daaraan denkt



Buikje , ik leef met je mee, mag de andere snuit vanavond ook mee naar boven :-)
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven