Werk & Studie alle pijlers

7 weken vakantie (werk in onderwijs), bijbaan?

04-07-2010 17:02 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik heb me al redelijk suf gegoogled, maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen hier. Ik ben werkzaam in het onderwijs en heb vanaf komende week 7 weken vakantie... Omdat ik maandelijks steeds net wel / net niet rondkom, ben ik aan het kijken of ik een klein bijbaantje kan nemen in de vakantie. Ik wil wel het gevoel houden dat ik vakantie heb (noodzakelijk i.v.m. burn-out-gevoelig), maar een aantal uren per week zou ik dus graag iets doen om bij te verdien.



Wie heeft er tips of ervaringen met:

- thuiszorg

- folders/kranten rondbrengen

- iets anders?



En dan ook wat de verdiensten zijn en wat belastingtechnisch nadelen zijn? Ik moet er wel wat aan over houden natuurlijk, anders hou ik liever helemaal vakantie



Bedankt alvast,



Groetjes Miauwww
Nadeel is dat je maar bij 1 werkgever heffingskorting krijgt. Bij tweede werkgever betaal je veel meer belasting.



Zeker als je gevoelig bent voor een Burn out zou ik liever elk dubbeltje omdraaien dan voor een heel mager loon me in de ronte werken
Alle reacties Link kopieren
Is er een camping/vakantiepark/speeltuin bij je in de buurt? Die hebben het nu waanzinnig druk en kunnen vaak mensen gebruiken. Lichamelijk kan het best buffelen zijn, maar ik heb het jaaaaren gedaan, tussen de pubers die vakantiewerk doen, na het werk met z'n allen een duik in het zwembad, naborrelen, qua vakantiegevoel kwam het best dichtbij moet ik zeggen
Iets anders
Alle reacties Link kopieren
Misschien in een ziekenhuis? Daar zoeken ze ook vaak vakantiewerkers.

Ben alleen bang dat de meeste vakantiebaantjes nu al vergeven zijn...
Alle reacties Link kopieren
je kunt waarschijnlijk goed terecht bij een bso, daar kun je als leerkracht zo aan de slag
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Oppassen? Ik denk dat veel ouders wel een oppas kunnen gebruiken in de vakantie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is pgb een optie voor je. Waarschijnlijk is het wel even zoeken, maar kan me voorstellen dat er ouders zijn die extra hulp zoeken voor de vakantie wanneer kinderen veel thuis zijn.

Je kunt met ouders het aantal uren afspreken en het verdient best lekker. Kijk anders eens hier; www.mee.nl

Je kunt je woonplaats invoeren en wordt dan doorverwezen. Je komt dan uit op een prikbord waar ouders oproepjes kunnen plaatsen en jij kan reageren. Maar kunt ook zelf een oproepje plaatsen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wil je in je vakantie wel iets met kinderen doen of ben je vanwege het vakantie gevoel juist opzoek naar iets heel anders?
Alle reacties Link kopieren
krantenwijk,als je vroeg op wilt, veel bezorgers hebben ook vakantie dus daar zoeken ze wel invallers
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Heffingskorting die je niet hebt gekregen wordt later verrekend, mits je niet te veel hebt verdiend, toch?



Thuiszorg zoeken ze volgens mij altijd wel invallers.
Alle reacties Link kopieren
Hou je er wel rekening mee dat je formeel toestemming moet vragen aan je werkgever, als je nu een fulltime aanstelling hebt? En als je burnout-gevoelig bent, zou ik niet gek opkijken als je die toestemming niet krijgt.

Is het niet verstandiger om deze vakantie te gebruiken om iets structurelers te doen? Waarom kun je moeilijk rondkomen, werk je te weinig uren of zijn je lasten te hoog? En waarom ben je gevoelig voor burnout, bevalt het onderwijs je wel? Of is het tijd voor wat anders?
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt toch gewoon in de vakantie doorbetaald?

Je zoekt dus iets extra's voor erbij neem ik aan?
quote:sassafras schreef op 04 juli 2010 @ 18:38:

Hou je er wel rekening mee dat je formeel toestemming moet vragen aan je werkgever, als je nu een fulltime aanstelling hebt? En als je burnout-gevoelig bent, zou ik niet gek opkijken als je die toestemming niet krijgt.

Is het niet verstandiger om deze vakantie te gebruiken om iets structurelers te doen? Waarom kun je moeilijk rondkomen, werk je te weinig uren of zijn je lasten te hoog? En waarom ben je gevoelig voor burnout, bevalt het onderwijs je wel? Of is het tijd voor wat anders?



Het verbaast me dat je toestemming moet vragen aan je werkgever. Ik werk al jaren in het onderwijs en heb tot vorig jaar altijd in de zomervakantie voor mijn oude werkgever gewerkt. Mijn directeur was hier ook van op de hoogte (informeel) en heeft hier nooit wat van gezegd (hooguit zijn verbazing uitgesproken )



@TO is het geen idee om een uitzendbureau in te schakelen? Die hebben misschien wel kdv/bso werk voor je op invalbasis en willen je graag hebben want je bent gediplomeerd.
Alle reacties Link kopieren
In mijn contract (semi-overheid) staat dat ik bij een full time aanstelling altijd toestemming moet vragen als ik een nevenfunctie (bijbaantje) wil vervullen. Dus ook als ik dat in mijn vakantie, het weekend, of 's avonds wil doen. Ik vond het zelf wel een beetje vreemd, want feitelijk gaat het ze niks aan wat ik met mijn vrije tijd doe, maar het staat er dus idd wel in. En ik weet ook dat een collega wel eens geen toestemming heeft gekregen (het waarom daarvan weet ik dan weer niet).
[quote]Miauwww schreef op 04 juli 2010 @ 17:02:

Ik wil wel het gevoel houden dat ik vakantie heb (noodzakelijk i.v.m. burn-out-gevoelig),





Als je inderdaad burn-out gevoelig bent, is het slimmer om gewoon echt je rust en vakantie te hebben. Je moet al hard zat werken als de school weer begint!
Ga lekker zwart werken bij 'n v.d. Valk als serveerster of waar dan ook waar je (grotendeels) zwart kunt werken
Miauwwwww... ik weet wel zeker dat ze bij de dagbladen staan te springen om extra hulp. Veel jongeren gaan de komende tijd met vakantie en die krant moet dagelijks op de mat verschijnen.
Ik heb in de vakanties ook altijd bij een KDV gewerkt. Daarnaast werkte ik in het onderwijs. Hier waar ik woon, hebben ze een grote flexpool voor kinderdagverblijven. In de vakantie erg leuk werk, minder kindjes door de vakanties en lekker veel buitenspelen, leuke dingen doen enzovoort. Iets voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft geen toestemming te vragen tenzij dat is afgesproken in je contract of cao.



De reden waarom dat wel vaak door werkgevers wordt gevraagd is dat als je bijv. in de avonduren of weekends werkt naast je "gewone" baan, je de normen van de arbeidstijdenwet overschrijdt. Het is gewoon niet gezond om structureel heel veel te werken. Het ligt denk ik wel anders in zo'n lange zomervakantie.
Alle reacties Link kopieren
Precies zoals nausica schrijft staat het ook in mijn Arbeidsovereenkomst (onderwijs, openbaar, dus soort van semi-overheid). Ik weet dat een fulltime collega een tijd een bijbaan op zaterdag had en die had netjes toestemming gevraagd en gekregen.
Horeca? In een strandtent ofzo? Is hasske vakantie-achtig en verdient best goed, zeker als je goede fooi krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ooit overwogen. Kwam met m'n onderwijsbaan ook niet zo geweldig rond, kon dus in die zeven weken niet op vakantie en dacht: "laat ik ze dan maar nuttig gebruiken om bij te verdienen". Ik dacht toen aan een vakantiebaan als postbode, omdat ik dat in m'n studententijd ook als bijbaan had.



Een collega heeft me dat toen van harte afgeraden. Ten eerste omdat je je vakantie echt wel nodig hebt, in die 7 weken ben je vaak toch al een gedeelte bezig met lesmateriaal maken voor volgend schooljaar en studiewijzers enzo, en als je er dan ook nog bij gaat werken hou je geen rust meer over.



Ten tweede omdat het maar weinig oplevert. De post betaalt tegenwoordig erg slecht en je zit ook nog met belastingen e.d.

Als je al overweegt vakantiewerk te gaan doen zou ik dus zoeken naar iets dat goed betaalt, anders is het de moeite niet en kun je beter je rust pakken.



Is het misschien sowieso een optie om in je onderwijsbaan meer uren te gaan draaien zodat je beter rondkomt, of om gewoon een heel andere baan te zoeken waarmee je beter rondkomt?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Wauw, super zeg, die reacties.. Ik ga alles nog een keer rustig nalezen en erover nadenken, want er staan goede tips bij!

Ik heb helaas maar een kleine baan in het onderwijs (had 2 dagen) en krijg er gelukkig iets bij, maar meer dan 2 1/2 dag gaat het nog niet worden komend jaar... Omdat ik er nog een studie naast doe, zoek ik echt iets voor alleen in de zomervakantie, omdat ik het na de vakantie weer druk genoeg krijg met werk, studie en een dag stage. Ik ga inderdaad afwegen of iets bijverdienen opweegt tegen de werkdruk die het oplevert. Maar een paar weken een weekkrant rondbrengen o.i.d. (geen dagblad) lijkt me niet zo stressvol en levert ook weer de nodige beweging op... Ik hou jullie op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zou doen als ik jou was..

Op zoek naar een leuke "zwarte" bijbaan. Is er niet ergens een terras bij je in de buurt waar het vaak druk is of een gezellig eethuisje, schoonmaken bij ouderen of een oppasadres voor een paar weekjes? (briefje in de supermarkt)

Belastingtechnisch is een tweede baan inderdaad niet handig. Je moet hard werken voor weinig centjes.

Nadelen van zwartwerken zijn wel. Er staat niks op papier dus bij een conflict met werkgever heb je geen poot om op te staan. En als er iets gebeurt ben je niet goed verzekerd. Ikzelf zou dat risico wel nemen. Maar ik weet niet hoe jij daar in staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:nouschi schreef op 04 juli 2010 @ 17:32:

Oppassen? Ik denk dat veel ouders wel een oppas kunnen gebruiken in de vakantie.Pcies! En van een paar uurtjes ergens 's avons op de bank zitten als de kinderen op bed liggen en de ouders uit eten zijn, bederft je vakantiegevoel niet en kun je de volgende dag op een terrasje hangen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven