Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsvoorwaardengesprek nieuwe job

16-09-2014 13:46 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
YES, ik heb (bijna) een nieuwe baan!



Vorige week 2e gesprek gehad en nu uitgenodigd voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Ik heb nog nooit een arbeidsvoorwaardengesprek met een nieuw bedrijf gevoerd, want zit nu 3 jaar bij dezelfde werkgever (zonder CAO). Het nieuwe bedrijf werkt daarentegen met een CAO en loonschalen, waarbij de functie is ingeschaald tussen de 2100-2900 bruto voor 36 uur. Momenteel zit ik op een salaris van 2100, maar natuurlijk wil ik stijgen in salaris. Ik heb 3 jaar ervaring met soortgelijke functie en ben WO opgeleid (functie is HBO niveau). Hoe zorg ik ervoor dat ik het maximale eruit haal tijdens het gesprek?



Huidig pakket:

2100 bruto (36 uur)

8% vakantiegeld

volledige reiskostenvergoeding

13e maand (betaald in dec. dus deze loop ik dit jaar mis)

geen pensioen



pakket volgens CAO nieuwe werkgever:

salaris tussen 2100-2900 (obv 36 uur)

8% vakantiegeld

1,65% eindejaarsbonus

60% van pensioenpremie betaald door werkgever

(waarschijnlijk) geen reiskostenvergoeding



Momenteel krijg ik dus 1650 euro netto gestort op mijn rekening en wil hier op vooruit gaan. Omdat ik bij de nieuwe werkgever ook pensioenpremie moet afdragen wordt het nettobedrag dus lager als ik met 2100 bruto akkoord zou gaan. Daarnaast is een 13e maand (175 euro/maand) ook niet aan de orde bij het nieuwe bedrijf.



Ik heb verder nog geen aanbieding gekregen, dit komt allemaal in het gesprek aan de orde. Wel heb ik mijn huidige pakket aan ze doorgegeven. Het lijkt mij slim om P&O tijdens het gesprek een bod te laten doen waar ik dan weer op kan reageren.



Met welk eindbod zouden jullie akkoord gaan?
Alle reacties Link kopieren
Wil je niet ontmoedigen maar denk dat er in huidige tijden weinig te onderhandelen valt.



P&O komt waarschijnlijk met voorstel voor treden in de betreffende schaal en daar zul je niet veel aan kunnen onderhandelen. Zeker grote bedrijven met CAO's hebben vaste schalen en treden en aangezien je pas 3 jaar werkervaring hebt zul je ook niet hoog worden ingeschaald.



Mijn verwachting is, datg als het beetje groot bedrijf is, je gewoon totaalpakket voorgeschoteld krijgt en het daarmee moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook onderhandelen qua treden, ik hoef geen schaal omhoog



Nu heb ik zelf de treden bekeken en met mijn huidige pakket zit ik rond trede 3 (als je de 13e maand erbij optelt). Als ik wil stijgen in salaris wil ik inzetten op schaal 4 of 5. Het bedrijf is niet heel groot, <50 werknemers.
Alle reacties Link kopieren
Als het met schalen werkt zal je waarschijnlijk in periodiek 3 van die schaal terecht komen.

Of misschien eerst een aanloopschaal (schaal lager, en dan qua periodiek dat je, als je in je functieschaal komt, op periodiek 4 uitkomt als dichtstbijzijnde stap).



Als het (semi) overheid is, zou ik niet te veel verwachten qua hard stijgen.



En hoeveel reiskosten maak je? Ik zou iig zorgen dat je wel reiskostenvergoeding krijgt als je meer dan 10 km van het werk af woont.



Je kan proberen te onderhandelen over je instapschaal, maar vaak is dat lastiger. Met 3 jaar ervaring krijg je niet voor 5 jaar betaald.



Oh en dat je WO hebt gedaan wil niks zeggen. Je krijgt betaald voor de functie die je doet, niet voor de opleiding. Of je moet relevante cursussen gedaan hebben oid waardoor jij meer kan dan iemand anders die 3 jaar werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:juffert22 schreef op 16 september 2014 @ 13:57:



Nu heb ik zelf de treden bekeken en met mijn huidige pakket zit ik rond trede 3 (als je de 13e maand erbij optelt).Waarom zou je dat doen? Nieuwe baan heeft toch ook eindejaarsuitkering? Omdat je oude werk het niet naar rato uitbetaalt, wil toch niet zeggen dat je nieuwe baan dat goed moet maken?
Wat jij jezelf en deze baan waard vindt moet je zelf beslissen maar ik heb wel een paar uitgangspunten voor je:



Allereerst voor jezelf goed alles doorrekenen en dan weet je met welk maandsalaris je uiteindelijk netto uitkomt op hetzelfde als wat je nu verdient (gezien de overige voorwaarden is dat dus meer dan 2100). Dat is je absolute minimum.



De functie wordt gewaardeerd tussen 2100-2900 bruto. Je hebt 3 jaar ervaring in een vergelijkbare functie dus het is logisch om een stuk boven de onderkant van de schaal (2100) te gaan zitten.



Bereidt je overige argumenten (ervaring,opleiding, etc) goed voor zodat je tijdens de onderhandelingen sterker staat.



In geen geval je huidige loonstrookje meenemen. Daar wordt vaak om gevraagd maar is niet relevant voor deze nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een huis gekocht op fietsafstand, maar de planning is om daar volgend jaar zomer in te trekken. Nu zal ik voor de komende tijd 10 euro reiskosten per werkdag maken. Kan dus bijv. onderhandelen dat ik de eerste 9 maanden reiskostenvergoeding wil en dat dat daarna niet meer nodig is.



Ik heb 2 jaar een eigen bedrijf gehad waarbij ik veel ervaring heb opgedaan m.b.t. de eisen van de functie (marketing).



Die treden.. ik snap dat dat normaal gesproken werkjaren zijn, maar je zou toch in principe ook een tree kunnen stijgen met een (hogere) opleiding in combinatie met werkervaring?



De instapschaal in de volgende schaal ligt op 2450, dit is denk ik niet haalbaar, ook vanwege het feit dat er functies aan schalen zijn gelinkt. Denk dat het onderhandelen over treden makkelijker zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 16 september 2014 @ 14:02:

[...]

Waarom zou je dat doen? Nieuwe baan heeft toch ook eindejaarsuitkering? Omdat je oude werk het niet naar rato uitbetaalt, wil toch niet zeggen dat je nieuwe baan dat goed moet maken?De eindejaarsuitkering van 1,65% komt natuurlijk niet echt in de buurt van de 13e maand.
Alle reacties Link kopieren
Even graag schaal en treden goed uit elkaar houden, anders wordt het verwarrend.

Want in je vorige post noem je treden en schalen door elkaar.



Je onderhandelt inderdaad niet over schalen. Want bij een bepaalde functie hoort die schaalt. Punt.

Over treden kun je onderhandelen. Zoals ik het ken, wordt je meestal in een trede geplaatst op basis van je ervaringsjaren. Dus als je drie jaar werkt is het niet zo gek dat je nu in trede 3 zit. Het is dus nog maar zeer de vraag of je dus omhoog gezet gaat worden. Je mag al in je handjes klappen met 1 tree omhoog denk ik.



Wat je dus kunt doen is eerst aan hun vragen wat zij je willen bieden. Eventueel een tegenbod doen.

Of uitleggen dat je er op achteruit gaat netto gezien en dat je daar niet meer akkoord gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:mabelle schreef op 16 september 2014 @ 14:12:

Wat je dus kunt doen is eerst aan hun vragen wat zij je willen bieden. Eventueel een tegenbod doen.

Of uitleggen dat je er op achteruit gaat netto gezien en dat je daar niet meer akkoord gaatDit is ook mijn plan... vinden jullie het een goede reden dan als ik aangeef dat ik er netto op achteruit ga? Of moet ik dan echt met redenen komen wat ik voor het bedrijf kan betekenen?
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand evt. nog andere gouden tips om het gesprek voor te bereiden?
Alle reacties Link kopieren
quote:juffert22 schreef op 16 september 2014 @ 14:16:

[...]





Dit is ook mijn plan... vinden jullie het een goede reden dan als ik aangeef dat ik er netto op achteruit ga? Of moet ik dan echt met redenen komen wat ik voor het bedrijf kan betekenen?



Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Dat jij er netto op achteruit gaat, kan je wel noemen, maar zal voor je werkgever geen reden zijn om je hoger in te schalen. Hij betaalt je voor wat je kan, niet voor wat jij wilt verdienen. En ik zou het ook niet op de reiskosten gooien. Bij ons zijn die trouwens in de cao vastgelegd en daar valt niets over te onderhandelen.



Ook dat je een wo-opleiding hebt terwijl er hbo wordt gevraagd is niet het probleem van je nieuwe werkgever. Dat wist je toch toen je solliciteerde?

Dus ik zou het vooral op je relevante werkervaring gooien, en met duidelijke voorbeelden komen hoe je deze werkervaring goed kunt inzetten in je nieuwe baan. Dan kan je er misschien nog een trede bijpraten, maar ook niet veel meer dan dat vrees ik. Je moet het bovendien eerst nog waarmaken.



Je zou ook kunnen onderhandelen dat je, als je straks bovenmatig goed blijkt te presteren, je over een jaar niet 1 trede omhoog gaat maar meteen 2 treden. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Valt er met de eindejaarsuitkering niets uit te ruilen qua reiskosten? Dat is vaak voordeliger!
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 16 september 2014 @ 15:43:

Valt er met de eindejaarsuitkering niets uit te ruilen qua reiskosten? Dat is vaak voordeliger!Wat bedoel je daar precies mee? Dat je de reiskosten netto krijgt en de eindejaarsuitkering daarvoor 'inruilt'?
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op salarisonderhandelen.nl, daar staan hele nuttige tips op. Wel jammer dat je al je huidige salaris en arbeidsvoorwaarden hebt prijsgegeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:ninon schreef op 16 september 2014 @ 16:01:

Kijk eens op salarisonderhandelen.nl, daar staan hele nuttige tips op. Wel jammer dat je al je huidige salaris en arbeidsvoorwaarden hebt prijsgegeven.



Daar heb ik voor gekozen zodat zij met een eerste voorstel kunnen komen. Aangezien ze dus waarschijnlijk in eerste instantie op basis van mijn werkervaring en opleiding periodiek 3 zouden aanbieden. Mijn huidige salaris ligt daarentegen hoger, dus wellicht dat ze hierdoor een meer passend voorstel gaan doen (hopelijk). Ikzelf zou voor praktisch hetzelfde als mijn huidige pakket sowieso de overstap al maken, heb het gewoon niet meer naar m'n zin in mijn huidige baan. Maar als ze met een hoger bod komen is dat altijd meegenomen.. meer is altijd beter natuurlijk



Bedankt voor jullie inzichten, heb er veel aan!
Alle reacties Link kopieren
Even een (laatste) update:



Ik ben tot een akkoord gekomen met de werkgever! En tegen alle adviezen in heb ik vrij hoog ingezet tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek. Er werd mij een salaris geboden van 2200 bruto, maar hierop zei ik dat dit niet helemaal in lijn was met wat ik verwachtte (200 euro hoger). P&O en de manager hebben het nog even doordacht en nu na het weekend heb ik een nieuw voorstel ontvangen: het akkoord is nu 2400 euro, incl. 100% reiskostenvergoeding! (en ik start in trede 4 )
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Juffert!!! Goed gedaan!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven