Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 11:06.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Werk & Studie
  4. BOOS op HBO school ggrrrrr

Dit onderwerp heeft 76 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 25-02-2012 19:35.

[ BOOS op HBO school ggrrrrr - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. Grrrrrr sorry allemaal ik moet even mn agressie en boosheid kwijt. Hopelijk helpt het om hier even mn hart te luchten.

Vanavond zaten mijn vriend en ik gezellig een film te kijken. toen we even pauzeerde (ik had even een plaspauze nodig hihi) ging vriend even zijn mail checken. Had ie een mail van een docent gekregen dat het ene examen toch niet verplaatst werd.
    So what ! zul je denken, maar zal het even uitleggen. (hopelijk niet al te lange post)

Vriend volgt een HBO opleiding aan een instituut voor zijn beroep gerelateerd. Deze cursus volgt hij op zaterdag, en heeft daarom ook voor deze specifieke opleiding gekozen. Lessen worden op zaterdag om de week gegeven. zodoende hoeft hij doordeweeks na werk niet naar school. Dit is voor vriend gunstiger omdat hij dit dan makkelijker vol kan houden ivm zijn spierziekte.

Dat deze school als erg stoïcijns te boek stond en nog steeds vasthoud aan normen van 20 jaar geleden wist mijn vriend bij aanmelden niet, maar heeft ie nu dus inmiddels al meerdere malen ervaren.

Deze opleiding blijkt daarom ook erg zwaar te zijn. en dat zeg niet vriend alleen, maar ook alle medestudenten. Van zijn oorspronkelijke klas is bijna niemand meer over.
    Nu mag je zolang als je wil over de opleiding doen, maar zijn behaalde cijfers beperkt houdbaar. Hier liep vriend vorig jaar ook tegenaan toen hij bepaalde examens niet gehaald had, waardoor cursus niet gehaald en cijfers van andere examens na het jaar niet meer geldig waren.
    Flink balen natuurlijk, maar dispensatie bij de school aangevraagd ivm spierziekte van vriend. Na hemel en aarde hiervoor bewogen te hebben ( verklaringen artsen, brieven, noem maar op) is dit gelukkig toegekend. Vriend mag nu nog dit jaar gebruik maken van zijn eerder behaalde studiepunten.
    Nu moet hij het dit jaar dus halen, anders is alles voor niets geweest.

Wat mij nu zo boos maakt is dat vriend in april 2 examens moet doen voor 2 vakken. Dit zijn zware examen waaronder eentje die 7 uur duurt! Nou deze examens waren ingepland en toen kreeg vriend opeens een andere planning. Waren ineens deze examens op dezelfde dag en tijd gepland! Geen goede administratie dus daar. Nou na enige mailtje van vriend aan school (er zijn altijd meerdere mailtjes nodig voordat je een antwoord krijgt) kreeg vriend een nieuwe planning.

In deze planning is 1 van de examens een dag voor de andere examen gepland. Dus op vrijdag! Nu moet vriend dus op vrijdag vrij gaan nemen van zijn werk, waar hij nog in zn proeftijd zit en dus niet handig!. En dit is niet het enige, hij moet dat examen ook nog eens in een andere stad gaan doen dan waar de school staat omdat de docent die het examen geeft daar woont en werkt, dus natuurlijk lekker handig voor hem. Dit is wel aan de andere kant van het land zeg maar!

Hierop heeft vriend de docent gemaild het er niet mee eens te zijn. Die heeft nu dus teruggemaild dat hij en andere docenten het prima vinden het gewoon zo te laten en dat mijn vriend zich er maar aan te conformeren heeft.

Dit maakt me dus ontzettend kwaad. De autoritaire houding van die school dat ze dus zomaar alles kunnen maken.
    Het lijkt me toch dat als je een cursus op zaterdag geeft dat je de examens ook op die dag doet. En ook op de school waar je de lessen volgt. Dit staat althans ook in de examenbeschrijving die ik net van de site geplukt heb. Ze hebben heel handig geen algemene voorwaarden geplaatst.

PPfff wordt er zo moedeloos van. De strijd met die school. Eerder heeft vriend ook al meermalen verzocht zijn examens te mogen inzien zodat ie kan zien wat ie fout doet. Maar dit wordt dus ook al niet door hun toegestaan. Je betaald er verdorie een hoop geld voor. Bovendien moet vriend naast het schoolgeld, ook nog eens apart examengeld betalen.

Het maakt me zo boos en tegelijkertijd ook zo verdrietig omdat vriend echt heel graag de cursus wil halen en hier ook alles voor doet. Hij zit alleen ook met zijn spierziekte waardoor die examens zo na elkaar gewoon lichamelijk te zwaar zijn. Is ook veel te vermoeiend als hij naast die zware examens ook nog eens 2 dagen achter elkaar naar aparte steden moet gaan rijden.
    Hierdoor voelt vriend zich al gedoemd de examens niet te halen.

Sorry voor mn lange post. Moest ff mn hart luchten en wil vriend er niet teveel mee lastig vallen want dan voelt ie zich er nog rottiger onder.

1. Ik had net een heel antwoord getypt en dat is nu weg, maar kort samengevat:
    Nee, de school klinkt helemaal niet onredelijk, ze hebben al geprobeerd je vriend tegemoet te komen door een examen te verplaatsen, maar dit kwam je vriend ook niet goed uit. Ik vind dit al een erg flexibele houding van de school. Op de universiteit zou je vriend gewoon te horen hebben gekregen dat dit de planning is en dat als t hem niet uitkomt, dat hij pech heeft.
    Een school kan niet met iedere leerling die een examen moet doen gaan overleggen over welk moment hem t beste uit zou komen.

2. Je vriend kan toch gewoon vrij nemen? Als de opleiding werk geralateerd is zal er (zowat) geen werkgever zijn die dit afwijst.
    Voor de rest vind ik het verhaal niet onredelijk klinken. Er zijn gewoon op gestelde data examens. Ik doe een thuis studie en kan kiezen tussen examen op een handige dag op een rot lokatie of op een rot dag maar een beter te bereiken lokatie.
    Examengeld is heel normaal dus daar hoef je je ook niet zo druk om te maken.
    Steek de energie in hem helpen studeren.

Do I have to change my name? Will it get me far? Should I lose some weight? Am I gonna be a star?

3. Geneuzel. Je vriend mag blij zijn dat hij een HBO opleiding via zijn werk kan volgen.....school heeft gelijk.

a.k.a. T2

4. Alsof je geen dag vrij mag nemen als je in je proeftijd zit. Zeker voor zoiets. Gewoon vandaag meteen aanvragen. Dat het voor je vriend met zijn ziekte lastig is om twee examens een dag na elkaar te doen, op andere locaties, is vervelend, maar niet het probleem van de school. Die hebben de planning al aangepast zelfs.
    Je kunt niet verwachten dat zij van zijn probleem hun probleem maken. Anders neem je vrijdag ook vrij en rij jij hem, minder belastend lijkt me?

De beste manier om in te slapen is jezelf wijs maken dat het tijd is om op te staan.

5. Oh en misschien is het niet zo, maar het komt een beetje over of je verwachtingspatroon een tikkeltje te hoog ingesteld staat en dat je vindt dat er veel meer rekening met hem gehouden moet worden omdat hij ziek is. Maar dat is niet zo. Laat dat los, anders blijf je daarin teleurgesteld worden.

De beste manier om in te slapen is jezelf wijs maken dat het tijd is om op te staan.

6. Ik doe een HBO opleiding via e-learning en avondcolleges. Examens zijn altijd doordeweeks en overdag. Er zijn 4 examenrondes per jaar, 2 daarvan zijn alleen in Utrecht. Met een beetje pech heb je drie examens in twee dagen. Ik vind dit zelf verre van ideaal maar het zou niet in me opkomen om te mailen of ze dit niet anders kunnen aanpakken zodat het mij beter uitkomt.
    Ik snap dat het vervelend is voor je vriend, maar hij had deze zaken natuurlijk wel van te voren kunnen weten. Je kunt toch niet serieus verwachten dat de opleider met iedereen rekening kan houden wat betreft de planning en locatie?

7. Inholland was vreselijk flexibel...bleek ook nadelen te hebben.

8. anoniem36118813
    Afbeelding van anoniem36118813
    23-02-2012, 08:13

Ik vind dat je je onterecht druk en boos maakt.

Open je trouwens alleen maar topics over je vriend?
    Je houdt je wel heel erg veel bezig met zijn leven.

9. quote:
    hipslala schreef op 23 februari 2012 @ 08:13:
    Ik vind dat je je onterecht druk en boos maakt.

Open je trouwens alleen maar topics over je vriend?
    Je houdt je wel heel erg veel bezig met zijn leven.

Het valt mij op dat jij vaak dingen zegt die nergens op gestoeld zijn. Ook weer zoiets, dat suggereren dat TO zich veel bezig houdt met leven van haar vriend. Waar baseer jij dat op? Je komt op mij over als een onruststoker.

Ik vind ook dat TO onterecht boos is. Ze kan beter kijken naar oplossingen zoals vrij nemen, zelf vrij nemen en laten zoals het is.

Dat neemt niet weg dat ze best haar frustraties mag uiten. Misschien helpt dat alleen al.

TO; ik wens je vriend veel succes. OP dit moment zit mijn man ook aan een zwaar examen van meerdere uren. Die zal ook bekaf zijn, laat staan als je ook nog eens met je gezondheid tobt. Aan de andere kant is je vriend straks in korte tijd van die stress af. Sterkte!

10. quote:
    liemoentje schreef op 23 februari 2012 @ 01:04:Eerder heeft vriend ook al meermalen verzocht zijn examens te mogen inzien zodat ie kan zien wat ie fout doet. Maar dit wordt dus ook al niet door hun toegestaan.

Hier heb je wel een punt. Op een reguliere HBO-opleiding heb je recht op inzage en bespreking van gemaakt werk. Overigens wel op een door school bepaald tijdstip, dus niet naar voorkeur van de student.

Hoe dit met cursusinstituten zit weet ik niet. Het is me niet duidelijk aan wat voor school/instituut je vriend studeert.

Als je vriend op een reguliere HBO die deeltijdopleiding volgt, en de school weigert categorisch tentameninzage, dan kun je daar wel iets tegen doen.

While money can`t buy happiness, it certainly lets you choose your own form of misery - Groucho Marx

11. TO, onderwijsinstellingen zijn verplicht om rekening te houden met de handicap van studenten, of dat nu een spierziekte of dyslexie is.

Google maar eens op Wet Gelijke Behandeling op grond van Handicap of Chronische Ziekte (WGBh/cz).

Misschien kun je daar iets mee.

Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip.

12. Jij denkt dat je alles op een presenteerblaadje aangereikt dient te krijgen. Zo werkt het nou eenmaal niet; als je een opleiding volgt moet je investeren, flexibel zijn en je leven aanpassen. Ik vind de school absoluut niet onredelijk; jou wel.

Je schrijft bijv.d dat je 'hemel en aarde moet bewegen' om dispensatie aan te vragen voor je vriend. Natuurlijk moet je hiervoor de benodigde documenten overhandigen; het zou toch wat zijn dat iedereen die maar wat beweert, die dispensatie kan krijgen. Hij heeft het tenslotte gekregen, dus wat is je probleem?

Nu heeft de school op zijn verzoek beide examens opnieuw ingedeeld, en wéér is het niet goed. Tja, het kan niet altijd allemaal perfect naar jouw zin geregeld worden. De school heeft met meer belangen en eisen te maken dan alleen die van jou.

Zo, de waarheid is maar weer gezegd.

13. Willemeen, die wet zegt dat de school aanpassingen moet doen die én geschikt, én noodzakelijk, én niet onevenredig belastend voor de school zijn.
    Dat is iets anders dan alle wensen van studenten met een handicap vervullen, of dat studenten met een handicap niet aan de opleidingseisen hoeven te voldoen. Aangezien er al dispensatie is verleend, kan de opleiding aannemelijk maken dat er wel degelijk rekening gehouden wordt met vriend. Dan moet de vriend wel ook aannemelijk kunnen maken dat hij door zijn handicap die examens niet op de normale manier kan afleggen. Alleen maar zeggen "ik vind dat ik dat niet kan" is niet voldoende.

While money can`t buy happiness, it certainly lets you choose your own form of misery - Groucho Marx

14. Huh? Ik vind de school juist heel erg flexibel. No way dat ik '20 jaar terug' een examen kon verzetten. Een examen was op die en die dag... kon je niet? Dan mocht je gelijk door naar het reeds geplande her examen. Niks niet verzetten.

Ik snap dan ook niet zoveel van je verhaal.

Oh you got swag?!? I bet that looks great on your welfare application........

15. quote:
    Snormel schreef op 23 februari 2012 @ 09:33:
    Willemeen, die wet zegt dat de school aanpassingen moet doen die én geschikt, én noodzakelijk, én niet onevenredig belastend voor de school zijn.
    Dat is iets anders dan alle wensen van studenten met een handicap vervullen, of dat studenten met een handicap niet aan de opleidingseisen hoeven te voldoen. Aangezien er al dispensatie is verleend, kan de opleiding aannemelijk maken dat er wel degelijk rekening gehouden wordt met vriend. Dan moet de vriend wel ook aannemelijk kunnen maken dat hij door zijn handicap die examens niet op de normale manier kan afleggen. Alleen maar zeggen "ik vind dat ik dat niet kan" is niet voldoende.
    Deze dus.

16. Je vriend kan gewoon vrij nemen in zijn proeftijd. Geen enkele reden om het examen dus niet te kunnen maken....

17. En dat hij vrij moet vragen op vrijdag van zijn werk staat los van zijn handicap/ziekte. Dat was alleen maar 'niet handig' en voor 'niet handig' hoeft een school helemaal niks te verzetten.

18. quote:
    Oriane schreef op 23 februari 2012 @ 09:42:
    En dat hij vrij moet vragen op vrijdag van zijn werk staat los van zijn handicap/ziekte. Dat was alleen maar 'niet handig' en voor 'niet handig' hoeft een school helemaal niks te verzetten.

*

TO, je vriend gaat het vast super doen! Fijn dat zijn school zo meedenkt. Voor je het weet ben je van alle stress af en heeft ie z'n diploma in handen.

charlottecharles wijzigde dit bericht op 23-02-2012 10:16 met 39%
    Yeah, well, luck pushed me first.

19. Jeutje wat een reacties allemaal op mijn vriend zeg.

Denk dat toch het een en ander niet helemaal helder is. Zal proberen het te verduidelijken.

- Er zijn dus 2 examens welke door de school in eerste instantie beide op een andere zaterdag waren ingedeeld, met een week ertussen. Nou prima niks mis mee.

- Hierop heeft de school de planning omgegooid en heeft beide examen op dezelfde dag op hetzelfde tijdstip gezet. Dit was dus niet handig, je kan niet 2 examen tegelijkertijd doen toch?

- Hierop heeft vriend een mail gestuurd met joh, die examens zijn tegelijkertijd gepland, das niet zo handig. Hij is niet de enige die deze examens moet doen en andere studenten hadden hier ook zo op gereageerd en gemaild. Allemaal niet zo vreemd toch dat je dit aangeeft bij de school??

- Hierop heeft school (of docent) een andere planning gemaakt waarin nu dus 1 examen op vrijdag is en de andere de dag erna op zaterdag.

- Examen 1 moet vriend nu dus gaan doen in Nijmegen, waar de school geeneens een vestiging heeft. De docent die het examen geeft woont en werkt hier, en dus moeten de studenten maar naar nijmegen komen.

- Examen 2 word gehouden in Amsterdam, waar de school staat en ook alle lessen worden gegeven. Normale situatie dus.

- Vriend heeft hierop een mail gestuurd aan de docent om te vragen waarom het examen in Nijmegen gegeven wordt en niet gewoon in Amsterdam en waarom er niet gehouden kan worden aan planning 1, welke gewoon prima was.

- Hierop krijgt hij nu dus als reactie dat hij zich maar te houden heeft aan wat zij aangeven en dat de examens niet verzet worden.

20. anoniem36118813
    Afbeelding van anoniem36118813
    23-02-2012, 10:14

@Annie.Ooi: het valt me op dat jij net als vele andere vrouwen hier, nogal soft en slijmerig bent.
    Misschien zou je eens moeten proberen minder te likken bij mensen.
    Zouden er hier alleen maar vrouwen zijn zoals jij, dan zou het een ingekakte boel zijn.

Trouwens, wat een zinloze bijdrage heb je geleverd. Wat kan TO daarmee? Helemaal niets. Ze is niet geïnteresseerd in jouw man.

21. Wat er verondersteld wordt is dat de school dus erg flexibel is, maar dat is dus niet zo. De examens zijn niet steeds op verzoek van mijn vriend verplaatst. Ze hadden zelf geen goede planning gemaakt. Dat je hierover een bericht stuurt naar de school lijkt mij niet onnodig. LIjkt me dat je als student toch wel op mag komen voor je belangen?

Verder wordt er gezegd dat vriend het gooit op zijn spierziekte. Als er iemand juist is die dat er altijd buiten wil laten is het mijn vriend wel. Ik heb het er bij gezet, om aan te geven waarom het voor vriend juist zo lastig is om deze 2 examens achter elkaar te doen. Anders zou je idd denken waar maak je je druk om!

Dat hij dispensatie heeft aangevraagd is omdat ik en andere mensen in zijn omgeving hierop hebben aangedrongen. Ik hou van mijn vriend, en heb het beste met hem voor. En ik zie hoe hard hij ervoor werkt. Zijn spierziekte maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. En vorig jaar heeft de stress met nieuwe baan, geen contractverlenging, geen werk meer, nieuwe baan zoeken etc samen met de studie gewoon zijn tol geëist. En terwijl vriend normaal gesproken nooit iets op zijn spierziekte gooit of daar misbruik op wat voor manier dan ook van maakt heeft hij dit nu wel een keertje aangegeven. Is dit dan zo slecht? Ik vind van niet. Vriend heeft juist liever niet dat mensen van zijn situatie weten omdat je er vaak toch wel op de een of andere manier tegen aan loopt.

Verder wil ik even benadrukken dat vriend de cursus in zijn geheel zelf betaald. Er wordt niks door door baas betaald zoals gesuggereerd werd. Dit maakt juist dat vriend extra gemotiveerd is om het wel te halen. En dan wil je er toch ook alles aan doen om de cursus tot een goed einde te brengen?

Je betaald heel veel geld voor iets, dus dan mag je toch ook wel verwachten dat het een en ander goed geregeld wordt?
    Is hetzelfde dat je een hele dure auto of tv koopt en deze niet goed blijkt te werken, dan ga je toch ook terug naar de winkel?

22. Was ie maar prins he.

23. quote:
    liemoentje schreef op 23 februari 2012 @ 10:04:
    Jeutje wat een reacties allemaal op mijn vriend zeg.

Denk dat toch het een en ander niet helemaal helder is. Zal proberen het te verduidelijken.

- Er zijn dus 2 examens welke door de school in eerste instantie beide op een andere zaterdag waren ingedeeld, met een week ertussen. Nou prima niks mis mee.

- Hierop heeft de school de planning omgegooid en heeft beide examen op dezelfde dag op hetzelfde tijdstip gezet. Dit was dus niet handig, je kan niet 2 examen tegelijkertijd doen toch?

Waarom kun je niet twee examens op één dag doen? Staat ergens in het reglement dat de school dit niet zo mag plannen? Je moet voor je werk toch ook wel eens bijv. twee presentaties op één dag geven, of twee belangrijke vergaderingen houden, of wat dan ook.

Daarnaast; misschien heeft de school dit in eerste instantie niet handig gepland. Maak jij nooit fouten dan? Ik heb op een HBO gewerkt en weet van dichtbij wat een helse klus het is om alle tentamens goed in te plannen.
    - Hierop heeft vriend een mail gestuurd met joh, die examens zijn tegelijkertijd gepland, das niet zo handig. Hij is niet de enige die deze examens moet doen en andere studenten hadden hier ook zo op gereageerd en gemaild. Allemaal niet zo vreemd toch dat je dit aangeeft bij de school??

- Hierop heeft school (of docent) een andere planning gemaakt waarin nu dus 1 examen op vrijdag is en de andere de dag erna op zaterdag.

- Examen 1 moet vriend nu dus gaan doen in Nijmegen, waar de school geeneens een vestiging heeft. De docent die het examen geeft woont en werkt hier, en dus moeten de studenten maar naar nijmegen komen.

Tja, vervelend. Voor een keertje lijkt het mij geen drama echter. Ben jij altijd zo inflexibel?

- Examen 2 word gehouden in Amsterdam, waar de school staat en ook alle lessen worden gegeven. Normale situatie dus.

- Vriend heeft hierop een mail gestuurd aan de docent om te vragen waarom het examen in Nijmegen gegeven wordt en niet gewoon in Amsterdam en waarom er niet gehouden kan worden aan planning 1, welke gewoon prima was.

- Hierop krijgt hij nu dus als reactie dat hij zich maar te houden heeft aan wat zij aangeven en dat de examens niet verzet worden.

Terecht; de school zich hoeft zich niet overal voor te gaan verantwoorden, daar zouden ze een dagtaak aan hebben. Ze kunnen wel bezig blijven iedereen te pleasen.

Zo, de waarheid is maar weer gezegd.

24. Ik vind de school best flexibel. Op de uni hadden ze gerust tentamen 2 dan maar op zaterdag in de avond gepland. Ik ga er vanuit dat vriend parttime werkt vanwege zijn ziekte? kan hij toch best een keer een dag ruilen?

Over dat examen in Nijmegen. Tsja waarschijnlijk heeft de docent die dag ook andere verplichtingen en hebben ze het zo geregeld dat vriend toch examen kan doen. Komt je vriend uit Den helder oid en is Nijmegen veel verder weg dan Adam?