Werk & Studie alle pijlers

Bang om te switchen van studie; loting tandheelkunde (?)

23-09-2014 21:19 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste meiden..hopelijk gaat alles goed..



Ik zit in een lastig parket. Ben bijna afgestudeerd jurist maar de medische wereld heeft mij altijd aangetrokken. Helaas ben ik al uitgeloot voor medicijnen. Bij nader inzien is tandheelkunde een betere keuze.



Maar, tandheelkunde kan slechts op 3 plekken in Nederland; a'dam/ groningen/nijmegen, gezamenlijk komt dat uit op ongeveer 300 mensen p/jaar.



Nu heb ik de laatste jaren niet meer gewerkt aan een medisch cv om via decentrale selectie binnen te komen.. (dat ga ik wel rustig aan doen).



Alleen...op de een of andere manier ben ik bang om van studie te switchen. Misschien wordt ik weer niet gekozen...



Pff deze gedachten vreten mijn energie : (
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval zorgen dat mijn diploma rechten gehaald is. En verder: als je de komende pak `m beet 5 à 6 jaar je studie zelf kunt financieren zou ik zeggen: ga ervoor!
Maar als je al een studie hebt afgerond en dan een nieuwe studie wil doen moet je instellingscollegegeld betalen. Dat is ontzettend duur. En Tandheelkunde is een lange studie (5 jaar geloof ik)



Dus of het zo verstandig is om eerst Rechten af te maken?



Is er geen studieadviseur die je raad kan geven? En kun je niet proberen of je aangenomen wordt bij Tandheelkunde voordat je beslist of je met Rechten stopt?
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar als ze niet binnen 10 jaar een diploma heeft gehaald moet ze sowieso haar prestatiebeurs helemaal terugbetalen.

En ik denk: 4 jaar rechten en dan 5-6 jaar tandheelkunde...... dat wordt krap aan.
Alle reacties Link kopieren
Een studiegenoot (geneeskunde) van mij is jurist en na een paar jaar als jurist te hebben gewerkt is ze alsnog begonnen aan geneeskunde. Zij had ook geen medisch CV opgebouwd maar toch binnen gekomen. Inmiddels gaan we het laatste jaar in.

Volgens mij moet je inderdaad de volledige studie zelf betalen, ik weet niet precies hoe veel het instellingscollegegeld is maar dat zal hoger liggen dan het reguliere collegegeld (voor de UvA is dat 1900 op dit moment en voor de ACTA schijnt het nog hoger te liggen). Als je je studie niet afrondt, krijg je dan ook die boete van 20.000 euro (omdat je wel stufi hebt gekregen maar je studie niet hebt afgemaakt) of heb je wel een diploma gehaald? (weet niet precies hoe het zit bij rechten)

Tandheelkunde duurt 6 jaar. Een vriend van me doet tandheelkunde en op basis van zijn ervaring zou ik in ieder geval niet voor ACTA kiezen.

Ik zou je studie rechten afmaken, als het dan niet lukt met tandheelkunde kan je in ieder geval ergens aan de slag.



Edit: misschien is het handig om even te kijken op http://www.duo.nl/zakelij ... llegegeld/collegegeld.asp
Alle reacties Link kopieren
Het instellingscollegegeld is¤12.000. Kan je dit 5 -6 jaar (evt vertraging) betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Merisi schreef op 23 september 2014 @ 21:30:

Maar als je al een studie hebt afgerond en dan een nieuwe studie wil doen moet je instellingscollegegeld betalen. Dat is ontzettend duur. En Tandheelkunde is een lange studie (5 jaar geloof ik)



Dus of het zo verstandig is om eerst Rechten af te maken?



Is er geen studieadviseur die je raad kan geven? En kun je niet proberen of je aangenomen wordt bij Tandheelkunde voordat je beslist of je met Rechten stopt?Het is zo dat omdat mijn 1e studie geen gezondheidszorg-studie is, ik juist géén instellingstarief hoef te betalen..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de Duo even bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nushy schreef op 23 september 2014 @ 21:34:

Een studiegenoot (geneeskunde) van mij is jurist en na een paar jaar als jurist te hebben gewerkt is ze alsnog begonnen aan geneeskunde. Zij had ook geen medisch CV opgebouwd maar toch binnen gekomen. Inmiddels gaan we het laatste jaar in.

Volgens mij moet je inderdaad de volledige studie zelf betalen, ik weet niet precies hoe veel het instellingscollegegeld is maar dat zal hoger liggen dan het reguliere collegegeld (voor de UvA is dat 1900 op dit moment en voor de ACTA schijnt het nog hoger te liggen). Als je je studie niet afrondt, krijg je dan ook die boete van 20.000 euro (omdat je wel stufi hebt gekregen maar je studie niet hebt afgemaakt) of heb je wel een diploma gehaald? (weet niet precies hoe het zit bij rechten)

Tandheelkunde duurt 6 jaar. Een vriend van me doet tandheelkunde en op basis van zijn ervaring zou ik in ieder geval niet voor ACTA kiezen.



Hey Nushy, Thanks!

Maar ik had al een bericht gepost over dat ik geen instellingstarief zou hoeven betalen..want dat is voor iemand die zijn eerste studie in de gezondheidszorg heeft afgerond..



Weet je wat het is?

De faculteiten doen vrijwel niet meer aan de landelijke loting (dat was vroeger wel zo---> de gewogen loting door duo op basis van eindexamengemiddelde). Nu is het zo dat 80% >meer via decentrale selectie (vaak medisch cv) wordt gekozen...
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 23 september 2014 @ 21:37:

Ik zou de Duo even bellen.Heb ik gedaan : )..maar zij kunnen mij niet inloten helaas ; )... maar over dat tarief is iig bevestigd en staat ook op de site.
quote:nina12 schreef op 23 september 2014 @ 21:35:

[...]





Het is zo dat omdat mijn 1e studie geen gezondheidszorg-studie is, ik juist géén instellingstarief hoef te betalen..Dat wist ik niet, dat maakt het wel makkelijker. Fijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina12 schreef op 23 september 2014 @ 21:38:

[...]





Hey Nushy, Thanks!

Maar ik had al een bericht gepost over dat ik geen instellingstarief zou hoeven betalen..want dat is voor iemand die zijn eerste studie in de gezondheidszorg heeft afgerond..



Weet je wat het is?

De faculteiten doen vrijwel niet meer aan de landelijke loting (dat was vroeger wel zo---> de gewogen loting door duo op basis van eindexamengemiddelde). Nu is het zo dat 80% >meer via decentrale selectie (vaak medisch cv) wordt gekozen...

Ooh oke, dat scheelt in ieder geval wel.

Kan je niet nu nog werken aan je CV en daarna meedoen aan de loting? Je hebt nog een heel collegejaar te gaan. Wanneer is decentraal voor tandheelkunde?
Alle reacties Link kopieren
Tja... alleen is de decentrale selectie al begin februari. En uit ervaring weet ik dat ze graag vrijwilligerswerk van over minimaal 1 jaar willen zien..Ik gok dat ik dan te weinig heb en decentraal mag je per instelling maar 1x meedoen. In totaal heb je 3 lotingskansen.



Nu zat ik te denken;



alleen in Amsterdam kun je komend jaar meedoen aan de landelijke loting. Daar worden ongeveer van de 128 mensen, 28 mensen via landelijke loting gekozen. (Dat is natuurlijk niks he.. : ( )



Maar;

Als ik daar alleen aan meedoe en niet aan de landelijke loting.. dan heb ik wel 1 heel lotingskans verbruikt.



Of ik doe komend jaar niet mee.. besteed 1 jaar naast mijn eigen studie aan vrijwilligerswerk en doe in 2016 mee aan de decentrale selectie. Alleen bestaat dan geen landelijke loting meer...



Wat is wijsheid... Ik heb geen idee
Alle reacties Link kopieren
Waarom benader je de studieadviseurs van de opleidingen in alle drie de plaatsen niet? Leg je situatie voor, met je motivatie en kijk eens wat zij adviseren. Verder is tandheelkunde een heel erg praktisch vak, dus naast kennis heb je ook goede fijne motoriek nodig, heb je dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 23 september 2014 @ 22:07:

Waarom benader je de studieadviseurs van de opleidingen in alle drie de plaatsen niet? Leg je situatie voor, met je motivatie en kijk eens wat zij adviseren. Verder is tandheelkunde een heel erg praktisch vak, dus naast kennis heb je ook goede fijne motoriek nodig, heb je dat?Ja, dat spreekt mij juist aan..
Alle reacties Link kopieren
Is in belgie volgend jaar tandheelkunde studeren geen optie?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
quote:violetskies schreef op 23 september 2014 @ 22:10:

Is in belgie volgend jaar tandheelkunde studeren geen optie?Als ik naar Belgie zou verkassen.. (dat vind ik best een grote stap eigenlijk : ) ).. dan liever als ik echt klaar ben in NL. Dingen als eenzaamheid maar ook dat de studie daar erg veel nadruk heeft op theorie is iets wat mij minder trekt..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou rechten afmaken en dan kijken of je gnk of tandheelkunde wil doen. Instellingsgeld hoef je toch niet te betalen want het is een studie in de zorg en je eerste studie was niet in de zorg.



Wel zou ik er ook even goed over nadenken: ik ben níét gaan studeren tot mijn 22ste omdat ik wachtte op een lotingsplek bij geneeskunde en ik moet nu mijn 3de jaar afronden (heb nog 2 vakken openstaan waarvan 1 helemaal aan het eind van het jaar zucht) en ben het studeren nu al zat. Gelukkig is het een kwestie van een paar tentamens en daarna coschappen, die al veel meer op werken lijken dan dat het in de collegebanken hangen is en gelukkig verdient mijn man voldoende om mij en een kind te onderhouden, want ik kan met een kindje krijgen niet nog 4 jaar wachten (een volledig hormonale keuze, maar we gaan het zo doen omdat die hormonen nu eenmaal op de een of andere manier te sterk zijn om nog 4 jaar uit te stellen (ik loop dus een jaar uit) en we in principe financieel er goed genoeg voorstaan om het zo te rooien).



Maarr, op mijn 22ste, toen ik begon, dacht ik gewoon: ik ga lekker studeren en trouwen/kindjes/werken etc., dat komt allemaal wel als ik 35 ben. En nu vind ik het best wel jammer dat mijn vrienden afstuderen en op hun eigen salaris huizen kunnen huren en dergelijke en dat ik alleen maar kan 'profiteren' van mijn man maar nog jaren vast zou zitten in een kamertje als ik hem niet had. Dat afhankelijke, die rol past me niet zo.



Maar goed, je moet het er niet om laten, maar bedenk dat je misschien wel eens andere dingen kunt gaan willen in de loop van zo'n studie, en dat 6 jaar dan best wel lang is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voetjesinhetzand..ik waardeer trouwens elk bericht die jullie sturen :-).

Inhakend op je bericht.. ik begrijp dat ik als ik wordt ingeloot besy wat dingen moet laten..natuurlijk heb ik daar ook aan gedacht. Maar weetje ik vind dat niet erg..



Want er zijn genoeg vrouwen die wel vroeg zijn afgestudeerd en alsnog pas ver in de 30 de ware zijn tegengekomen.. daarnaast denk ik dat ik een leuker persoon ben als ik voldoening haal uit mijn werk en waarbij ik anderen kan helpen.



Als je de ene deur opent sluit een ander ook qua keuzes. Maar helaas kun je dingen als liefde niet voorspellen..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch kiezen om je studie eerst af te maken hoor. Tandheelkunde lijkt je nu een prachtig vak, maar wie weet valt het straks wel zo enorm tegen dat je er om een of andere reden toch mee moet stoppen. Dan heb je niks. Dat lijkt me ook niet handig?



De studie is nu inderdaad 6 jaar, geen 5 meer. En ACTA zou ik ook niet aanraden naar aanleiding van de verhalen die ik ken, maar feit is dat je eigenlijk niet zoveel keus hebt. Als je ergens door een loting/selectie komt moet je die kans gewoon pakken, waar dat ook is.



...(even wat weggehaald ivm herkenning)



Ohja, en nog wat. Bepaalde vakken kunnen studenten nu niet afronden omdat er te weinig docenten zijn daar. Veel studenten kunnen dat pas in andere jaren doen hoorde ik. Met dus ook extra kans op vertraging. Lijkt me ook niet ideaal.



Maar verder, inderdaad een mooi vak! Het is dat ik helaas al juf ben, anders had me dat ook best leuk geleken!
Alle reacties Link kopieren
@nina: ja dat dacht ik ook toen ik geneeskunde ging studeren, maar ik kwam dus onverhoopt ook nog de ware tegen en kreeg die rammelende eierstokken (bastards) en nu moet ik alles combineren. Het is geen ramp hoor en het komt allemaal goed en over 10 jaar lachen we erom, maar regelmatig vervloek ik dat ik niet eerder ben gaan studeren want dat was zoveel makkelijker geweest.



En als ik nu al een master had gehad in iets anders was ik dus denk ik lekker gaan werken. Het is echt mijn redding dat ik nog geen papiertje heb volgens mij Maar goed nu komt alles tegelijk en dat komt ook wel goed, alleen het is iets hectischer



Ik zeg dus niet dat je het níét moet doen, ik zeg dat je de lengte niet moet onderschatten. Maar ik zou zeker niet níét gaan studeren voor het geval je een vent tegenkomt. We leven niet in de jaren 50 toch?
Alle reacties Link kopieren
Dankje prulletje.. ik zou ook niet mijn studie helemaal opgeven.. dan is al die moeite ook voor niets zijn geweest.



Het is alleen zo.. juist om de voorbeeld die je noemde van je schoonzusje;

De laatste echte kans om door de landelijke loting geplaatst. te worden is slechts komend jaar. Daarna is het overal decentraal nog maar. Groningen is bv nu al 100procent decentraal en de rest gaan zoals gezegd ook die kant op...
Alle reacties Link kopieren
: ) Je hebt helemaal gelijk voetjesinhetzand. Als ik dan heel hard zou zijn voor mijzelf gaat het volgende wel op;

Een man kan je verlaten..een studie niet. Wie weet dromen je vrienden juist wel van jou keuzes!
Alle reacties Link kopieren
Mag je niet al meeloten tijdens de studie die je nu al doet? Mocht je ingeloot worden kun je alsnog beslissen dat je nog stopt met wat je nu doet. Maar die kans is zo klein, dat je ook gewoon je huidige studie nog kan afmaken omdat je dan best veel kans hebt om uitgeloot te worden.



En tja, als je niet door de decentrale selectie komt, dan heb je in elk geval nog een studie achter de hand. En heel lullig, maar misschien moet je dan ook accepteren dat je niet goed genoeg bent, of in elk geval dat anderen beter zijn. Dan had het misschien sowieso niks geworden. Dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht, maar zo is het dan wel een beetje denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ach welnee Prulletje, ik eindigde heel hoog bij de decentrale selectie van geneeskunde (bij de 1e 20) en ben echt geen super goede student (eerder niet zo'n goede) en weet niet eens meer zeker of ik nog wel dokter word.



't Zegt zo weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven