Werk & Studie alle pijlers

Carriere-switch? Iemand een goed idee?

17-04-2014 11:12 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Momenteel werk ik als verloskundige in een ziekenhuis. Het is een mooi beroep, alleen het onregelmatig werken en de hoge werkdruk in combinatie met mijn 3 kinderen worden me te zwaar.

Ik ben dus op zoek naar iets anders om te doen. Alleen is het zo dat je met mijn opleiding (verloskunde) niet zoveel anders kunt doen.

Heeft er iemand dezelfde stap gezet? Zo ja, wat ben je gaan doen?

Ik wil eventueel best een korte opleiding volgen.



Tips en suggesties van harte welkom!
Kantoorwerk bij een zorgverzekeraar, patiëntenvereniging oid?
lesgeven in die richting?
Alle reacties Link kopieren
Lactatiekundige worden? Zwangerschapscursussen geven?
Alle reacties Link kopieren
Kun je minder uren gaan werken?

Het is denk ik zo dat als je in een andere richting gaat werken, je niet meteen hetzelfde inkomen zal kunnen behouden. Dan verdien je fulltime even veel als part-time verloskundige.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat vroeg je niet.

Een carrière switch. Artsenbezoeker in de gynaecologische branche.
Ik weet dat een aantal van mijn verloskundigen op de hogeschool Maastricht lesgeven op de opleiding. Je kunt ook een opleiding tot echoscopiste doen!
Echoscopiste? Kijken of je op de poli kunt werken?

Verder zijn er niet veel opties, lesgeven kan op het MBO alleen met lesbevoegdheid en op het HBO moet je volgens mij je master hebben of halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 17 april 2014 @ 12:16:

Kun je minder uren gaan werken?

Het is denk ik zo dat als je in een andere richting gaat werken, je niet meteen hetzelfde inkomen zal kunnen behouden. Dan verdien je fulltime even veel als part-time verloskundige.



Minder uren is inderdaad financieel lastig, zoek het liefst iets dat niet meteen een enorme inkomensterugval veroorzaakt.

En dan werk ik nog steeds onregelmatig. Het lijkt me zo veel rust geven om gewoon van 9:00 tot 17u te werken zeg maar. Niet elke week weer oppas regelen op andere dagen en uren.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 17 april 2014 @ 12:17:

Maar dat vroeg je niet.

Een carrière switch. Artsenbezoeker in de gynaecologische branche.



Volgens mij is dat een sales functie (van de ergste soort ).

Ik denk dat ik wel graag met mensen blijf werken zonder ze iets te hoeven verkopen.

Klinisch geneticus lijkt me bijvoorbeeld heel leuk. Alleen moet je daarvoor een lange opleiding doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:n87 schreef op 17 april 2014 @ 13:12:

Echoscopiste? Kijken of je op de poli kunt werken?

Verder zijn er niet veel opties, lesgeven kan op het MBO alleen met lesbevoegdheid en op het HBO moet je volgens mij je master hebben of halen.Lesgeven op het MBO is dan misschien haalbaar. Denk je aan een opleiding voor kraamverzorgsters oid?
Lesbevoegdheid halen en als docent aan de slag gaan?

Zwangerschapscursussen geven bij 'speciale/moeilijke gevallen'?

Stagecoördinatie bij verloskundigen en kraamzorg?

Voorlichting geven over het vak?
Alle reacties Link kopieren
Zijn er dagen dat je echt vrij bent, en dus ook echt niet opgeroepen kunt worden? Heb je veel collega's en is er nog iets mogelijk met de planning?
Alle reacties Link kopieren
quote:sage-femmenl schreef op 17 april 2014 @ 13:37:

[...]





Volgens mij is dat een sales functie (van de ergste soort ).

Ik denk dat ik wel graag met mensen blijf werken zonder ze iets te hoeven verkopen.

Klinisch geneticus lijkt me bijvoorbeeld heel leuk. Alleen moet je daarvoor een lange opleiding doen.

Dat klopt. Heb ik ook eens naar gekeken en ik ben het niet gaan doen

Maar, had gekund, is in ieder geval een switch!
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 17 april 2014 @ 13:48:

Zijn er dagen dat je echt vrij bent, en dus ook echt niet opgeroepen kunt worden? Heb je veel collega's en is er nog iets mogelijk met de planning?Ik heb de vrijdag als vaste vrije dag..hoewel ik soms wel uit de nacht kom, en dus de vrijdag moet slapen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 17 april 2014 @ 13:50:

[...]



Dat klopt. Heb ik ook eens naar gekeken en ik ben het niet gaan doen

Maar, had gekund, is in ieder geval een switch!ja een switch is het zeker
Alle reacties Link kopieren
Soms geeft het rust als je weet waar je aan toe bent. Ik weet niet wat er planmatig allemaal kan.

Maar bijvoorbeeld enige regelmaat in het rooster, opbouw van dag naar avond naar nachtdienst. Meerdere dagen achter elkaar werken en dan een paar dagen echt vrij i.p.v. een losse dienst hier en een halve vrije dag daar.

Dan moeten er wel genoeg collega's zijn om het rooster rond te breien.
Alle reacties Link kopieren
Maar de optie onderwijs lijkt me ook een goede; vakanties vrij, regelmaat.
quote:sage-femmenl schreef op 17 april 2014 @ 13:38:

[...]





Lesgeven op het MBO is dan misschien haalbaar. Denk je aan een opleiding voor kraamverzorgsters oid?Ja, of op MBO-V. Daar heb ik (ook klinisch verloskundige) wel eens naar gekeken. Is alleen heel moeilijk om daar een baan in te vinden, omdat je dan je lesbevoegdheid moet hebben.. wat je alleen kan halen als je ergens werkt. En ze nemen op dit moment weinig mensen aan die hun lesbevoegdheid niet hebben omdat er veel mensen mèt lesbevoegdheid zijn die op zoek zijn naar een baan.. is het nog te volgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 17 april 2014 @ 14:10:

Maar de optie onderwijs lijkt me ook een goede; vakanties vrij, regelmaat.Begin alsjblieft met het leuk vinden om 30 kinderen les te geven, van die 30 de administratie houden en je te verantwoorden voor de leerontwikkeling van elk van de 30 kinderen. Dát is namelijk wel het beroep wat je dan gaat uitoefenen naast de vakanties en de regelmaat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 18 april 2014 @ 16:05:

[...]



Begin alsjblieft met het leuk vinden om 30 kinderen les te geven, van die 30 de administratie houden en je te verantwoorden voor de leerontwikkeling van elk van de 30 kinderen. Dát is namelijk wel het beroep wat je dan gaat uitoefenen naast de vakanties en de regelmaat.



Ja, en net zo veel of weinig vakantie hebben dan wie dan ook, maar minder weken werken omdat je in de weken dat je wel werkt standaard een stuk langer werkt dan in je contract staat. Want door dat te doen (altijd/standaard, en niet als optioneel extra overwerk) "verdien" je meer weken vrij. Het is een hardnekkige leugen dat mensen in het onderwijs zoveel vrij zijn. De uren worden echt wel gemaakt, alleen in minder weken per jaar.





Overigens is het regelmatig zo dat vakmensen in het HBO werken zonder een master op zak. Het is (nog) niet verplicht om een Master te hebben.
anoniem_197570 wijzigde dit bericht op 18-04-2014 16:21
Reden: typefout
% gewijzigd
quote:Wollstonecraft schreef op 18 april 2014 @ 16:21:

[...]



Overigens is het regelmatig zo dat vakmensen in het HBO werken zonder een master op zak. Het is (nog) niet verplicht om een Master te hebben.Klopt, maar omdat ze de opleidingen tot verloskunde naar academisch niveau willen krijgen (al jaren, maar toch..) zijn ze er wel mee bezig om alle docenten die opleiding te laten volgen
quote:n87 schreef op 18 april 2014 @ 16:27:

[...]





Klopt, maar omdat ze de opleidingen tot verloskunde naar academisch niveau willen krijgen (al jaren, maar toch..) zijn ze er wel mee bezig om alle docenten die opleiding te laten volgen



Ok, maar wellicht zou ze dan kunnen gaan werken in het HBO en alsnog haar master halen?

Bij mij op de opleiding doen sommige docenten die uit het beroepsveld komen dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Kraamverzorgende? Ik vrees alleen dat je dan wel een flinke terugval zult maken qua salaris.



De vraag is wat je het belangrijkste vindt natuurlijk.



Volgens deze site zijn dit de mogelijkheden met een diploma Verloskunde: http://www.carrieretijger ... zondheidszorg/verloskunde



Wat kun je ermee worden?



Je kunt als verloskundige gaan werken als:



zelfstandig verloskundige in een eigen (groeps)praktijk



verloskundige in dienstverband in een praktijk, gezondheidscentrum of opleiding (in de eerste lijn)



waarnemer in de praktijk van een collega, bijvoorbeeld bij ziekte of vakantie



verloskundige in dienstverband in een ziekenhuis (in de tweede lijn)



verloskundige in een ontwikkelingsland



medewerker van een onderzoeksinstituut



docent



echografist



beleidsmedewerker



De kansen om aan het werk te kunnen als verloskundige zijn heel gunstig. Zowel in zelfstandige praktijken als in ziekenhuizen zijn volop banen voor verloskundigen. De banen als onderzoeker, docent, echografist of beleidsmedewerker zijn beperkter, maar er zijn wel mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook wel wat in het verrichten van moeder&kind zorg voor een hulporganisatie. Iets waarbij je tienermoeders kunt begeleiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven