Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: Wel of niet studeren? (Voeding en Diëtetiek

01-10-2014 10:22 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.



Ik zit met het dilemma of de voltijd hbo opleiding voeding en diëtetiek wil gaan doen



Mijn situatie: ik ben 20 jaar oud, heb 2 mbo 4 diploma's behaald. (juridisch medewerker en doktersassistent). Sinds een half jaar werk ik 32 uur als doktersassistent op een poli en ik woon samen met mijn vriend.



De grootste reden dat ik twijfel is doordat we dan minder geld te besteden hebben.



Ik heb de voor en nadelen al op een rijtje gezet



Voordelen:



- Investering voor de toekomst (meer verdienen)

- Ik vind het leuk om te leren

- Leuke periode

- Vaker vakantie

- Trots om mezelf kunnen zijn

- Mezelf kunnen uitdagen

- Een verantwoordelijke/uitdagende baan na behalen van diploma (hoop ik)



Nadelen:



- Minder kunnen sparen

- Minder tijd voor mijn vriend

- Extra moeten werken

- Minder geld kunnen besteden aan ‘luxe’ dingen zoals uiteten, vakantie, kleding etc.

- (meer stress?)



Daarnaast heb ik de vraag of jullie wat meer kunnen vertellen over de opleiding. Hoeveel uren les heb je per week? hoeveel tijd besteed je buiten de schooluren aan de opleiding? etc.



Alvast bedankt!
Tuurlijk moet je dat doen. De 'nadelen' die je noemt zijnallemaal van tijdelijke aard.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Taralina,



klopt dat de nadelen tijdelijk zijn. maar 4 jaar is toch best lang. en dan voel ik mij vooral schuldig tegen over mijn vriend, die hier ook veel voor moet inleveren..
Meen dat de genoemde studie tegenwoordig opleidt voor de WW. En daar bedoel ik geen weight watchers mee.
Beste Diene, goed dat je jezelf verder wil ontwikkelen. Je bent pas 20! In goed overleg met jouw vriend moet dit toch kunnen? Wat moet hij allemaal inleveren dan, als jij deze opleiding gaat doen? Bovendien blijf je je hele leve lang leren en doorontwikkelen, dus als je het nu niet doet (terwijl je perfecte leeftijd hebt en nog geen kinderen), dan doe je het wel later als je ouder bent ;)



Wel zou ik heel goed kijken naar welke HBO opleiding je gaat volgen. Ik heb namelijk de indruk dat er niet veel werk is voor mensen die deze opleiding hebben afgerond (onder meer omdat de vergoeding vanuit de zorgverzekeraars voor een diëtist zijn stopgezet/verminderd). Dan zit je met een HBO diploma zonder werk, dat lijkt mij zonde. Welke andere HBO opleidingen lijken jou interessant?
Heb je het er al over gehad met je vriend?

Mijn vriend en ik steunen elkaar in elkaars ontwikkeling, dus als mijn vriend dit zou willen zou ik hem steunen.

Bovendien zou ik het raar vinden om iets niet te doen vanwege mijn vriend, terwijl hij zich waarschijnlijk wel ontwikkelt. Daar heb je later alleen jezelf mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:diene10 schreef op 01 oktober 2014 @ 10:45:

en dan voel ik mij vooral schuldig tegen over mijn vriend, die hier ook veel voor moet inleveren..zie het niet als Inleveren, maar als Investeren
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zit niemand te wachten op nog een dietiste. De banenkansen zijn beroerd en gezien de huidige ontwikkelingen op zorgverzekeringsgebied en bezuinigingen in de zorg zal dat alleen maar minder worden.



Lijtk me zonde van de tijd, het geld en de moeite om een opleiding te volgen die je geen goede baan oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de opleiding niet, maar je kunt vast meer worden dan diëtiste. Vast ook commerciële functies, weet ik het, vitaminepillenverkoper oid
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 01 oktober 2014 @ 11:40:

Ik ken de opleiding niet, maar je kunt vast meer worden dan diëtiste. Vast ook commerciële functies, weet ik het, vitaminepillenverkoper oid

Vitaminepillenverkoper????



Als dat al bestaat, waarom lijkt dat jou een goede baan????
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 01 oktober 2014 @ 11:44:

[...]



Vitaminepillenverkoper????



Als dat al bestaat, waarom lijkt dat jou een goede baan????je hebt over de drie woordjes "weet ik het" heen gelezen?



Zo'n studie leidt op tot een zorgfunctie, maar vaak ook tot commerciële functies. Ik ken de studie niet goed en heb geen diëtiste nodig, maar kan me voorstellen, dat er commerciële functies zijn, voeding is big business.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 01 oktober 2014 @ 11:47:

[...]



je hebt over de drie woordjes "weet ik het" heen gelezen?



Zo'n studie leidt op tot een zorgfunctie, maar vaak ook tot commerciële functies. Ik ken de studie niet goed en heb geen diëtiste nodig, maar kan me voorstellen, dat er commerciële functies zijn, voeding is big business.

Je begrijpt duidelijk niet waartoe ie opleiding opleidt.



In ieder geval niet tot een topfunctie in de voedingsindustrie.



Het is een opleiding tot dietist, veel anders kun je er niet mee.



Het is toch stom om aan een opleiding te beginnen zonder dat je weet wat het banenperspectief is?
Heb je Food & business ook overwogen? Is misschien een opleiding met een betere kans op een baan.
Een vriendin van mij heeft bijna precies hetzelfde gedaan. MBO4 doktersassistente en daarna voeding en dietetiek. Ze is net afgestudeerd. Het is een erg leuke studie!



De nadelen die je noemt zijn allemaal tijdelijk. Wat je met je studie kunt is veel langduriger dan dat. Ik zou het doen!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn bijna geen banen te vinden in dat werkveld.

En fulltime al helemaal niet. Ik ken een aantal diëtistes die nu werken in een ander functie, of een andere hbo opleiding gaan doen omdat ze geen baan kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 01 oktober 2014 @ 11:06:

Beste Diene, goed dat je jezelf verder wil ontwikkelen. Je bent pas 20! In goed overleg met jouw vriend moet dit toch kunnen? Wat moet hij allemaal inleveren dan, als jij deze opleiding gaat doen? Bovendien blijf je je hele leve lang leren en doorontwikkelen, dus als je het nu niet doet (terwijl je perfecte leeftijd hebt en nog geen kinderen), dan doe je het wel later als je ouder bent ;)



Wel zou ik heel goed kijken naar welke HBO opleiding je gaat volgen. Ik heb namelijk de indruk dat er niet veel werk is voor mensen die deze opleiding hebben afgerond (onder meer omdat de vergoeding vanuit de zorgverzekeraars voor een diëtist zijn stopgezet/verminderd). Dan zit je met een HBO diploma zonder werk, dat lijkt mij zonde. Welke andere HBO opleidingen lijken jou interessant?





Er is minder tijd voor ons samen, we kunnen minder geld besteden aan grote reizen of andere grote uitgaven.



Wat betreft de banenkans.. er is tegenwoordig sowieso weinig werk als aansluiting op een HBO, dus ik doe liever een opleiding wat ik echt leuk vind, het wordt sowieso geen andere opleiding.



Ik heb wel gehoord dat de er meer werk komt voor een diëtist door de vergrijzing en door andere factoren. en desnoods kan ik nog een tijdje werken als doktersassistent
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 01 oktober 2014 @ 11:10:

Heb je het er al over gehad met je vriend?

Mijn vriend en ik steunen elkaar in elkaars ontwikkeling, dus als mijn vriend dit zou willen zou ik hem steunen.

Bovendien zou ik het raar vinden om iets niet te doen vanwege mijn vriend, terwijl hij zich waarschijnlijk wel ontwikkelt. Daar heb je later alleen jezelf mee.





ja ik heb het er over gehad met mijn vriend. hij heeft in iedergeval niet direct nee gezegd en ik denk dat hij mij steunt als ik dit wil doorzetten. we zijn alleen nog een beetje aan het uitvogelen of het wel echt direct haalbaar is.

Het is ook niet alleen dat ik twijfels heb door mijn vriend maar ik zelf twijfel ook gewoon heel erg
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 01 oktober 2014 @ 11:28:

Volgens mij zit niemand te wachten op nog een dietiste. De banenkansen zijn beroerd en gezien de huidige ontwikkelingen op zorgverzekeringsgebied en bezuinigingen in de zorg zal dat alleen maar minder worden.



Lijtk me zonde van de tijd, het geld en de moeite om een opleiding te volgen die je geen goede baan oplevert.met deze opleiding kun je nog meer dan alleen diëtiste worden, ook al zou ik dit wel willen bereiken. Ik weet dat er momenteel weinig banen zijn op dit gebied, maar dit trekt weer aan door de vergrijzing en andere factoren. overigens vind gemiddeld afgestudeerde niet snel een baan. en wil ik gewoon vooral een opleiding doen wat ik leuk en interessant vind
Alle reacties Link kopieren
quote:Waxine schreef op 01 oktober 2014 @ 11:55:

Heb je Food & business ook overwogen? Is misschien een opleiding met een betere kans op een baan.bedankt voor de tip. heb ik ook naar gekeken, maar is toch niet wat ik wil
Alle reacties Link kopieren
quote:Ephina schreef op 01 oktober 2014 @ 11:55:

Een vriendin van mij heeft bijna precies hetzelfde gedaan. MBO4 doktersassistente en daarna voeding en dietetiek. Ze is net afgestudeerd. Het is een erg leuke studie!



De nadelen die je noemt zijn allemaal tijdelijk. Wat je met je studie kunt is veel langduriger dan dat. Ik zou het doen!Het lijkt mij ook super leuk! heeft zei al werk kunnen vinden?
Alle reacties Link kopieren
quote:WillemijnLodewijkx schreef op 01 oktober 2014 @ 12:29:

Er zijn bijna geen banen te vinden in dat werkveld.

En fulltime al helemaal niet. Ik ken een aantal diëtistes die nu werken in een ander functie, of een andere hbo opleiding gaan doen omdat ze geen baan kunnen vinden.ik weet dat er weinig werk in is, maar als je iets wilt lukt dat vast. en als je het niet probeert weet je het nooit. moet ik dan nu in dit werk blijven wat me nu al niet heel erg meer interesseert? ik moet nog minimaal 45 jaar werken. een andere studie is ook geen optie, want dan zit ik over 5 jaar waarschijnlijk weer met dit zelfde dilemma
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 01 oktober 2014 @ 11:50:

[...]



Je begrijpt duidelijk niet waartoe ie opleiding opleidt.

In ieder geval niet tot een topfunctie in de voedingsindustrie.

Het is een opleiding tot dietist, veel anders kun je er niet mee.



http://www.carrieretijger ... zorg/voeding-en-dietetiek

ach, ik zat er niet ver naast, met mijn aannames
Alle reacties Link kopieren
quote:diene10 schreef op 01 oktober 2014 @ 12:48:

[...]





met deze opleiding kun je nog meer dan alleen diëtiste worden, ook al zou ik dit wel willen bereiken. Ik weet dat er momenteel weinig banen zijn op dit gebied, maar dit trekt weer aan door de vergrijzing en andere factoren. overigens vind gemiddeld afgestudeerde niet snel een baan. en wil ik gewoon vooral een opleiding doen wat ik leuk en interessant vind

Door de vergrijzing?

Is dat wat ze je wijsmaken? Reken er niet op en bovendien, wat heb jij er aan als er over tien jaar opeens meer werk in dat gebied zou zijn.



ik zeg; zonde van je moeite...
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 01 oktober 2014 @ 13:05:

[...]



http://www.carrieretijger ... zorg/voeding-en-dietetiek

ach, ik zat er niet ver naast, met mijn aannames



je spreekt jezelf juist tegen met dat artikel. met deze opleiding kun op veel meer gebieden werken, dan ben je geen dietist.



maar dan alsnog. ik wil wel dietist worden, het liefst in een ziekenhuis. en dat er momenteel weinig werk in is, houd mij niet er van om deze opleiding te doen. er is sowieso weinig werk en waar een wil is, is een weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 01 oktober 2014 @ 13:08:

[...]



Door de vergrijzing?

Is dat wat ze je wijsmaken? Reken er niet op en bovendien, wat heb jij er aan als er over tien jaar opeens meer werk in dat gebied zou zijn.



ik zeg; zonde van je moeite...Ook is er weinig werk op dit gebied; er is werk. en waar een wil is, is een weg. Als ik niet meteen werk vind met deze opleiding kan ik alsnog als doktersassistent aan de slag en nee dat vind ik niet zonde van mijn moeite. een opleiding maakt je er sowieso nooit slechter op en ik krijg er spijt van als ik het niet doe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven