Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: solliciteren wegens betere arbeidsvoorwaarden?

18-04-2014 11:27 29 berichten
Sinds 8 maanden werk ik met plezier in mijn nieuwe functie, op WO niveau. Enige nadeel: het is een tijdelijk contract voor 2 jaar. En ik kan niet deeltijd werken, wat ik heel jammer vind, met een jonge dochter. Het werk is echter leuk en sluit inhoudelijk goed aan bij mijn achtergrond. En je wordt er ook niet zomaar aangenomen, dus best bijzonder.



Zie ik nu opeens een vacature staan voor een soortgelijke functie, in mijn eigen woonplaats, met een vast dienstverband! Mijn gedachten slaan op hol: hoewel het werk inhoudelijk iets minder goed aansluit is het ook leuk werk op WO niveau, als ik iets minder uren kan werken kan ik meer tijd met mijn dochter doorbrengen, met een vast contract kunnen we direct een leuk huis kopen wat we graag willen, en ik kan er tot mijn pensioen blijven zitten.



Zal ik solliciteren? En is dat niet lullig naar mijn huidige werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo lullig? Als het goed is heb je een zakelijke overeenkomst met je werkgever. Kom je een vacature tegen met betere voorwaarden, dan solliciteer je gewoon.



Als je werkgever niet meer tevreden met je is, voelt hij zich geen moment lullig om je te vervangen hoor.
Roaaarrrrr!
Alle reacties Link kopieren
Ja, doen!
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar op gesprek gaan, dan kan je nog altijd kijken of het echt zo leuk is als het lijkt.
quote:baukelien schreef op 18 april 2014 @ 11:27:

Enige nadeel: het is een tijdelijk contract voor 2 jaar. En ik kan niet deeltijd werken, wat ik heel jammer vind, met een jonge dochter.



Kun je dan wel eerder weg dan die twee jaar?



en ik kan er tot mijn pensioen blijven zitten.



Werkelijk? Bestaan banen voor het leven nog? En weet je zeker dat dat bij je past?

Alle reacties Link kopieren
Solliciteren betekent nog niet dat je al aangenomen bent, dus begin rustig bij het begin en hou je mond op je huidige werk. Niet geschoten....

Succes!
Dat is waar, maar ik denk dan vooruit: als ik in de toekomst verder wil in die richting is het lastig terug te keren (als ze weten dat je zo'n niet-loyale snel vertrekkende werknemer bent). Het is een beetje een voorrecht daar te kunnen werken. Alleen het gebrek aan zekerheid is zo belabberd.



In de nieuwe functie is alles meteen zoveel beter geregeld voor mijn privéleven en gezin eigenlijk. En nou ik een dochter heb wil ik niet die moeder zijn die altijd alleen maar aan het werk was.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 18 april 2014 @ 11:42:

[...]





Huh? Je kan toch altijd eerder weg uit een contract voor bepaalde tijd?



TO: gewoon solliciteren hoor! Je krijgt spijt als je het niet doet.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Nee, dat kan niet altijd pointdexter.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukelien schreef op 18 april 2014 @ 11:43:

Dat is waar, maar ik denk dan vooruit: als ik in de toekomst verder wil in die richting is het lastig terug te keren (als ze weten dat je zo'n niet-loyale snel vertrekkende werknemer bent). Het is een beetje een voorrecht daar te kunnen werken. Alleen het gebrek aan zekerheid is zo belabberd.



In de nieuwe functie is alles meteen zoveel beter geregeld voor mijn privéleven en gezin eigenlijk. En nou ik een dochter heb wil ik niet die moeder zijn die altijd alleen maar aan het werk was.



Dan moet je helemaal reageren. De tijd met je kindje krijg je nooit meer terug, die valt niet in te halen.



Je huidige werkgever zal het misschien niet leuk vinden, maar als die slim is gaat hij zich afvragen waarom je weg wilde. En daar kun je toch eerlijk antwoord op geven? Strictly business. Ik zou me er niet al te druk om maken. Het is misschien een voorrecht om daar te werken, maar als de omstandigheden werk/privé voor jou niet optimaal zijn, hoe bevoorrecht ben je dan?
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
quote:pointdexter schreef op 18 april 2014 @ 11:45:

[...]





Huh? Je kan toch altijd eerder weg uit een contract voor bepaalde tijd?



TO: gewoon solliciteren hoor! Je krijgt spijt als je het niet doet.Ligt aan het contract, zou ook zo maar kunnen dat je niet weg kunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 18 april 2014 @ 11:49:

[...]





Ligt aan het contract, zou ook zo maar kunnen dat je niet weg kunt.Aha. In dat geval zou ik dit eerst ff uitzoeken voordat ik mijn brief ging schrijven...
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Zekerheid vind je trouwens nergens, een vast contract zegt niet zoveel meer tegenwoordig.

Maar ik zou het zeker proberen als ik jou was!
Ozo.
quote:baukelien schreef op 18 april 2014 @ 11:43:

Dat is waar, maar ik denk dan vooruit: als ik in de toekomst verder wil in die richting is het lastig terug te keren (als ze weten dat je zo'n niet-loyale snel vertrekkende werknemer bent). Het is een beetje een voorrecht daar te kunnen werken. Alleen het gebrek aan zekerheid is zo belabberd.



In de nieuwe functie is alles meteen zoveel beter geregeld voor mijn privéleven en gezin eigenlijk. En nou ik een dochter heb wil ik niet die moeder zijn die altijd alleen maar aan het werk was.Stel je kunt wel weg tijdens dit contract, dan kun je solliciteren en dan met je nieuwe baan achter de hand, in gesprek met je huidige werkgever. Jij wilt parttime, dat kan elders wel, dus wil je weg. Maar....... je wilt ook blijven als zij je tegemoet komen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pointdexter schreef op 18 april 2014 @ 11:48:

maar als die slim is gaat hij zich afvragen waarom je weg wilde.



Ik zou dit meteen vermelden in de ontslagbrief als reden voor je ontslag.



Met een heel klein beetje geluk doen ze er meteen iets mee wanneer ze erg tevreden zijn over je en je eigenlijk niet kwijt willen.
Niet geschoten is altijd mis
Fijn jullie reacties! Het is niet per se onwil van mijn directe werkgever om een tijdelijk contract te geven, vaste contracten zijn heel zeldzaam in deze branche.



Het is eigenlijk de keus voor de inhoud van je werk of fijne arbeidsomstandigheden en een beter privéleven....
Niet geschoten is zeker mis, maar wil er wel uit zijn voor ik de brief schrijf. Heb in het verleden weleens gehad (in goede oude tijden op de arbeidsmarkt) dat je solliciteerde vanuit het idee "we zien wel", opeens was je aangenomen en dan is het ook weer zo lullig om nee te zeggen, bovendien moet je dan supersnel beslissen.



Andersom is minder erg (vanuit een situatie dat je werk hebt): een brief schrijven en niet uitgenodigd worden calculeer je in in deze tijden.
Alle reacties Link kopieren
Wie blijft er tegenwoordig nog tot zijn pensioen ergens zitten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is het geen optie om ouderschapsverlof aan te vragen? Dat is een wettelijk recht wat de werkgever niet mag weigeren. Je hebt daar na 1 jaar werken recht op en je moet het 4 mnd van te voren aanvragen (nu dus).
Wat Nummerzoveel zegt was ook mijn gedachte (al dacht ik dat het pas 3 maanden vantevoren hoeft/mag?). Dan heb je in ieder geval komend jaar overbrugt qua parttime werk, of je daar nu wel of niet verder mag.



Maar verder, als je inderdaad je contract tussentijds kunt opzeggen, zou ik zeker solliciteren en kijken wat er uit komt!
Oh, heb het even gecheckt, en de officiële regelgeving zegt 2 maanden! Kan wel bij CAO vanaf geweken worden, geloof ik.
Let wel even op of je geen concurrentiebeding hebt mocht je bij een zelfde branche solliciteren..



Ik vind dat teveel mensen hun werk hun leven maken.. ik werk om lekker te kunnen leven.. ik leef niet voor mijn werk.. (en daarvoor belangrijke dingen te missen)



De tijd met je dochter haal je indd niet terug, ik zou indd doen wat sandt zegt.. solliciteren en daarna onderhandelen bij je huidige werkgever.. misschien krijg je dan wel geen vast cr maar mag je wel deeltijd gaan werken en pakt het positief uit ..



Succes!
Nee, het is echt niet de bedoeling dat ik minder ga werken in deze functie (ook al heb ik wettelijk recht op ouderschapsverlof). Helaas.
Hoezo lullig voor je werkgever.... Zij naaien jou ook als ze dat beter uitkomt.



Het is een bikkelharde wereld.
Als je ergens boven 40+ wordt is het raadzaam om ergens vast binnen te komen (en dan inderdaad tot je pensioen te blijven), omdat de kans groot is dat je nergens meer wordt aangenomen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven