Werk & Studie alle pijlers

Doelgroep specificeren

25-07-2014 10:50 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Allemaal,

Ik meen dat dit de eerste keer is dat ik iets post op Viva, maar zeker weet ik dat eigenlijk niet.

Kennen jullie het gevoel dat je aan het werkt bent, maar in gedachten continue afdwaalt?

Dat heb ik nu al een lange periode. Sinds 8 maanden ben ik voor mezelf begonnen als kinderpsycholoog. In eerste instantie om kinderen te behandelen. Dit gaat best ok. Ik doe veel met speltherapie. Maar om eerlijk te zijn, als ik naar mijn binnenste binnen kijk, (is dit een woord?) dan wil ik enkel ouders handvatten geven. Ik wil hen niet adviseren, want ik ben het type : een ouder knows best. Nee...ik wil hen ondersteunen en begeleiden. Die speltherapie die ik kinderen geef.: hartstikke leuk en een kind heeft zichtbaar plezier, maar ik zou eigenlijk die ouder meer handvatten willen geven om het zélf te doen met zijn/haar kind.

Hoewel bovengenoemde echt uit mijn tenen komt weet ik niet hoe ik dit in praktijk kan brengen. Ik begeleid ook ouders hoor, maar ik zou willen dat het mijn focus is.

Zijn er mensen op het forum die hier goede ideeën over hebben of er met mij over willen praten?

Ik heb het er al met een paar mensen over gehad, maar ze kijken me dan alsof ze willen zeggen: wees blij dat je werk hebt, haha.
wat is het verschil tussen adviseren en ondersteunen/ begeleiden?

Ik begrijp niet goed wat je doet en vraagt eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Jeetje en jij hebt een universitaire studie afgerond?
Ik heb altijd het gevoel dat ik aan het werk ben.
JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN
Dus je wilt ouders handvatten geven, ze begeleiden en ondersteunen. Maar geen advies geven? Dat is toch hetzelfde?

En "ouder knows best" is ook echt niet altijd waar, heb je daar wel oog voor?
quote:groenebroek schreef op 25 juli 2014 @ 10:52:

Jeetje en jij hebt een universitaire studie afgerond? Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. TO wat is je opleiding?
Als ouders the best knowen, waarom zou Jeugdzorg dan zo druk zijn?
En wat betekent de titel in relatie tot de OP?
En deze zin verwondert me ook: "Ik meen dat dit de eerste keer is dat ik iets post op Viva, maar zeker weet ik dat eigenlijk niet"
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 11:02:

En deze zin verwondert me ook: "Ik meen dat dit de eerste keer is dat ik iets post op Viva, maar zeker weet ik dat eigenlijk niet" Die had ik niet eens gezien, ik vond het verhaal zo warrig.
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 11:02:

En deze zin verwondert me ook: "Ik meen dat dit de eerste keer is dat ik iets post op Viva, maar zeker weet ik dat eigenlijk niet"Gewoon al heel vaak berichten getypt, maar nooit op 'verstuur bericht' geklikt? (Wat een gemis... )
Alle reacties Link kopieren
Jaha...universitair afgestudeerd:-). Sabbaticalmeds, iemand die advies geeft zal eerder geneigd zijn om te zeggen hoe het moet of hoe de ouder het beter zou moeten doen. Dat is niet mijn manier van werken. Een ouder is de expert en kent het kind (vaak)-...want anders krijg ik miepers op mijn dak) het best.
quote:moosenkoos schreef op 25 juli 2014 @ 11:04:

Jaha...universitair afgestudeerd:-). Sabbaticalmeds, iemand die advies geeft zal eerder geneigd zijn om te zeggen hoe het moet of hoe de ouder het beter zou moeten doen. Dat is niet mijn manier van werken. Een ouder is de expert en kent het kind (vaak)-...want anders krijg ik miepers op mijn dak) het best.Miepers? Lekker vriendelijk zeg.
quote:moosenkoos schreef op 25 juli 2014 @ 11:04:

Jaha...universitair afgestudeerd:-). Sabbaticalmeds, iemand die advies geeft zal eerder geneigd zijn om te zeggen hoe het moet of hoe de ouder het beter zou moeten doen. Dat is niet mijn manier van werken. Een ouder is de expert en kent het kind (vaak)-...want anders krijg ik miepers op mijn dak) het best.wat is dan wel jouw manier van werken?
Denk je niet dat ouders juist graag adviezen willen krijgen dan? Ik kan me zo voorstellen dat het kind niet voor niks bij jou komt en dat ouders juist graag willen horen wat ze kunnen doen om hun kind te helpen. Of zijn dat dan handvatten volgens jou? Ik zie nog steeds het verschil niet.
Warrig verhaal, zou niet graag met mijn kind om advies komen bij jou. Uit je post blijkt zeker geen universitair niveau!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 25 juli 2014 @ 11:11:

Warrig verhaal, zou niet graag met mijn kind om advies komen bij jou. Uit je post blijkt zeker geen universitair niveau!!!Exactly my thoughts
Alle reacties Link kopieren
Liara...jij hebt er een ander idee over dan ik. Je stelt ouders komen naar mij toe zodat hun kind geholpen wordt. Dat klopt, dat doen ouders ook en zo ziet het gros van de maatschappij het ook, maar in de regel moeten ouders juist begeleid worden en kinderen mogen met rust gelaten worden als het gaat om opvoedingsvraagstukken.
Dus daar slaat je titel op: je wil met ouders praten om kinderen te helpen en je wil niet, wat je nu doet in je werk, met kinderen praten.
Alle reacties Link kopieren
Dus Carenza, uit mijn post waarin ik duidelijk aangeef dat ik het zelf niet zo goed weet...Zoekende, twijfelde etc is jouw reactie: Er blijkt geen universitair niveau uit? Mag je met universitair diploma op zoek niet zoeken, twijfelen of een chaotisch verhaal neerzetten? Moet het altijd een analytisch stuk van het hoogste niveau zijn?
Sorry maar ik begrijp niet wat nu precies je probleem is.

Waarom dwalen je gedachten af?

Wat bedoel je met liever ondersteunen dan adviseren?



Probeer het eens anders te formuleren.



En waarom weten de ouders het volgens jou het beste? Daar ben ik het niet mee eens. Sommige ouders maken er een potje van of hebben in ieder geval hulp nodig om kinderen goed op te voeden. Juist daarom doe jij dit werk toch?
Oh mijn reactie is enigszins mosterd...
Alle reacties Link kopieren
quote:moosenkoos schreef op 25 juli 2014 @ 11:24:

Dus Carenza, uit mijn post waarin ik duidelijk aangeef dat ik het zelf niet zo goed weet...Zoekende, twijfelde etc is jouw reactie: Er blijkt geen universitair niveau uit? Mag je met universitair diploma op zoek niet zoeken, twijfelen of een chaotisch verhaal neerzetten? Moet het altijd een analytisch stuk van het hoogste niveau zijn?Zowel je manier van formulieren, inhoudelijk tekst en de grammaticale opbouw komen totaal niet universitair over.
Je verhaal is wat onduidelijk dus als ik in jou ogen rare vragen stel is het zeker niet rot bedoelt.



Wil je het werk dat je nu doet met de kinderen blijven doen?



Waarom wil je het anders of denk je dat het anders moet? Voel jij je er niet prettig bij? Denk je dat ouders zich er niet prettig bij voelen of laten ze dat blijken?



Kun je concreet een voorbeeld geven hoe je zou willen begeleiden/ondersteunen in plaats van advies geven? Wat is volgens jou het verschil?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven