Werk & Studie alle pijlers

Een MBO-er op kamers

29-06-2012 21:34 76 berichten
Ook mijn jongste moet er aan geloven en gaat op kamers. Er is géén optie om thuis te kunnen blijven.

Natuurlijk krijgt hij een basis- en een aanvullende beurs die neer komen op zo'n 400 euro per mnd.

Kamer kost incl. 245 euro. Zorgkosten- toeslag is 60 euro, schoolgeld is 1065.

Helaas heeft hij in z'n nieuwe woonplaats geen werk, gaat hij wel zoeken dus mijn vraag is:

Wat is een redelijke bijdrage?
Alle reacties Link kopieren
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 21:34:

Ook mijn jongste moet er aan geloven en gaat op kamers. Er is géén optie om thuis te kunnen blijven.

Natuurlijk krijgt hij een basis- en een aanvullende beurs die neer komen op zo'n 400 euro per mnd.

Kamer kost incl. 245 euro. Zorgkosten- toeslag is 60 euro, schoolgeld is 1065.

Helaas heeft hij in z'n nieuwe woonplaats geen werk, gaat hij wel zoeken dus mijn vraag is:

Wat is een redelijke bijdrage?

Als ouder zou ik er voor zorgen dat je bijdrage+basis en aanvullendebeurs de "vaste" kosten dekken: huur, zorgkosten, boodschappen, telefoon.

Evt twee keer per jaar een extratje voor kleding/schoenen !

Voor de rest (uitgaan bijv) kan hij zelf bijdragen
Ik zou inderdaad ook alle kosten op een rij gaan zetten. Zelf zou ik denk ik geen telefoon abonnement betalen, dat is een pleziertje waar hij zelf voor moet werken (denk ik dan). Ik zou inderdaad kijken naar een bijdragen voor huur/schoolgeld/boodschappen etc.De echt nodige en grotere uitgaven.
Nibud

Ga daar eens even kijken. Goede tip inderdaad.
Cosima, ik werk te weinig om dat allemaal te kunnen betalen.

Ik heb uiteraard ook mijn vaste lasten ed. Partner wil ik hierin niet betrekken. Het is niet zijn kind.
quote:witch87 schreef op 29 juni 2012 @ 22:05:

Ik zou inderdaad ook alle kosten op een rij gaan zetten. Zelf zou ik denk ik geen telefoon abonnement betalen, dat is een pleziertje waar hij zelf voor moet werken (denk ik dan). Ik zou inderdaad kijken naar een bijdragen voor huur/schoolgeld/boodschappen etc.De echt nodige en grotere uitgaven.En Internet ! Kan ie skype installeren en zo nodig daarmee bellen/chatten !
Hier betaal ik de kamer, collegegeld, boeken (tweedehands) en ziektekosten. Van de basisbeurs en de zorgtoeslag betaalt dochter eten en kleding, ze krijgt geen aanvullende beurs. Ze werkt voor haar telefoon, uitgaan, vakantie, sport, spullen voor in haar kamer etc. Van dat geld spaart ze ook voor als ze stage wil lopen in het buitenland of een jaar bestuurswerk wil doen, dan gaat veel werken niet lukken.

Ik zou het zo berekenen dat je zoon kamer collegegeld boeken en eten heeft en dat hij voor kleren en uitgaan ed moet werken.
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 22:07:

Cosima, ik werk te weinig om dat allemaal te kunnen betalen.

Ik heb uiteraard ook mijn vaste lasten ed. Partner wil ik hierin niet betrekken. Het is niet zijn kind.

Heeft hij recht op huurtoeslag ?

Zijn vaste lasten zijn niet zo hoog lijkt me.

Huur 265

Telefoon ?

Boodschappen zo'n 150

Zorgverzekering 110-60 zorgtoeslag = 50

Als je hem 200 euro kan geven komt ie al een heel eind.
Helaas heeft zoon vorige maand een abonnement voor de tel afgelsoten voor min 2 jaar dus helaas kan hij daar niet onderuit.

Skype heeft hij inderdaad ook.

Is er voor MBO studenten uberhaupt makkelijk werk te vinden?

*Gaat verder op Nibud kijken*

Fijn dat jullie meedenken en helpen.
Schoonmaak/horeca/call-center/productie-werk kan elke student doen.
Huur is 245 incl. Het is een kamer dus geen huurtoeslag. Tel dus 20 euro, zorgverzekering 50 en die boodschappen ben ik even op de Nibud aan het kijken wat redelijk is.

Ik kom op 199 euro per mnd uit voor een alleenstaande.
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 22:13:

Bijbaan bedoel je? Ik ervaar geen verschil tussen mbo/hbo. :-)

Wel dat ik steeds ouder word en ik op mijn leeftijd gewoon geen bijbaan kan vinden.
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 22:13:

Helaas heeft zoon vorige maand een abonnement voor de tel afgelsoten voor min 2 jaar dus helaas kan hij daar niet onderuit.

Skype heeft hij inderdaad ook.

*Gaat verder op Nibud kijken*

Fijn dat jullie meedenken en helpen.

Ja, ik denk het wel Kwallenbal, hij is tenslotte 19.

Wat voor opleiding volgt hij ? Horeca/winkelbediening/postbezorger kan altijd !

Vergeet niet dat je ook "dingen" kunt bijdragen die niets kosten maar veel waard zijn... Lekker mama's eten bijvoorbeeld !
Het komt er op neer dat zoon óf moet lenen óf toch maar eens zijn best gaat doen om een baantje te vinden.

Het gaat niet lukken zo en dan heb ik kleedgeld er nog niet bij geteld.
Het is helemaal geen uitgaanstype dus HORECA valt af. Ik zit meer aan een winkel/groothandel te denken waar ze auto onderdelen of gereedschappen verkopen. MBO autotechniek.
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 22:16:

Het komt er op neer dat zoon óf moet lenen óf toch maar eens zijn best gaat doen om een baantje te vinden.

Het gaat niet lukken zo en dan heb ik kleedgeld er nog niet bij geteld.Je kunt het ook zo bekijken: wat voor maandelijks bedrag geef je NU voor hem uit ? Met andere woorden, hoeveel "kost" hij nu qua eten, en zorgverzekering (ik ga er vanuit dat jij deze voor hem betaald?)
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 22:16:

Het gaat niet lukken zo en dan heb ik kleedgeld er nog niet bij geteld.weet je, 19jarige jongens hebben weinig nodig qua kleding. Shirtjes/ondergoed/sokken kan hij goedkoop bij de H&M halen. Jeans/Jas/Schoenen in de uitverkoop, kan hij van zijn evt baantje betalen !
Eten en kleding ga ik uit van 40 euro per week. Als student kun je samen koken en ik ga uit van basisproducten van de markt/turkse winkel/aldi en kleren van de kringloop. Wil je meer, dan ga je meer werken.
Cosima, ik geef nu niks uit. Hij woont niet bij mij. Ik geef hem vaker kleding, schoenen, jassen etc. De rest was van een basisbeurs en aanvullende beurs thuiswonend. Hij had ook werk daar dus het was, tot nu toe, dus geen probleem.
Oké, is ook 200 euro per maand maar inclusief kleding ed. Scheelt wel even met wat de Nibud aangeeft.
Van mijn ouders kreeg ik in eerste instantie geen geld, al kocht mijn moeder wel mijn bed en toebehoren voor me. Bij mijn vader heb ik zijn oude pannenset meegenomen en voor hem een nieuwe set gekocht (met zijn pinpas, uiteraard) en mijn moeder heeft later geregeld dat de alimentatie voor mij direct naar mij ging (was 75 euro p.m.). Daarnaast heb ik alles (huur/lesgeld/booschappen/zorgverzekering/telefoon) zelf betaald. Maar dat is wel uniek hoor, en ik moet ook zeggen dat ik uiterst zelfstandig ben en het liefst ook alles zelf betaal.

Van anderen hoor ik dat ze vaak wel bepaalde dingen van hun ouders krijgen, varierend tot de zorgverzekering betalen (en wel de zorgtoeslag zelf mogen houden), tot jaarlijks collegeld en boeken, of gewoon een vast bedrag per maand als leefgeld. En de lucky ones kregen het allemaal.

Mijn ouders stopten me af en toe een tientje of briefje van 20 toe, daar was ik altijd heel blij mee.

Ik heb verder altijd gewerkt, 1 of 2 dagen in de week en in de vakanties wat meer. Soms was het krap, maar ik heb het voor elkaar gekregen om én nog een leuk sociaal leven te hebben (wel met veel wijn vooraf drinken zodat ik in de kroeg niet zoveel dure drankjes hoefde te betalen) én ieder jaar op vakantie te gaan én ook nog een klein bedrag te sparen.
Goed gedaan Laura. De eerste 3 maanden kreeg ik alles betaald, dat gaf mij ruimte en tijd om werk te zoeken naast mijn studie en betaalde daarna ook alles zelf.

Het liefste zou ik willen dat zoon wat enthousiaster is qua werk zoeken en niet zo negatief is.

Het liefste werkt hij niet en hangt de hele dag met zijn vrienden.

Hij verveelt zich nu al, vakantie is net begonnen en z'n vrienden werken wel dus het is meer onzekerheid en spanning denk ik.
ik zou proberen het schoolgeld/boeken en iig zijn zorgverzekering te betalen. En dan de rest bijlenen (kan dat ook met stufie op het MBO, geen idee?).. En dan kan je zo nu en dan eens een tas boodschapppen achterlaten ofzo.. En zodra hij werk heeft kan je wat minderen sponsoren (mits je budget dat toelaat)..

Zo willen wij het ook gaan doen.. College geld, boeken en zorgverzekering betalen wij. De rest is voor kind zelf... Mochten we ruim bij kas zitten betalen we meer.. we zullen ons uiterste best doen om kind zo studieschuldloos te laten eindigen.. (en dat voor alle 3 overigens). Maar wat niet kan , kan niet..Ze kunnen er ook prima bij gaan werken, heb ik ook altijd moeten doen en ik leef nog steeds
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 22:39:

Het liefste zou ik willen dat zoon wat enthousiaster is qua werk zoeken en niet zo negatief is.

Het liefste werkt hij niet en hangt de hele dag met zijn vrienden.

Hij verveelt zich nu al, vakantie is net begonnen en z'n vrienden werken wel dus het is meer onzekerheid en spanning denk ik.

Mijn broertje is precies zo. Die houdt ook niet van een baan waarbij hij heel veel met mensen om moet gaan dus was het altijd een beetje zoeken. Hij heeft een tijdje in het magazijn van een dierenwinkel gewerkt en nu doet hij 'iets' bij een vervoersbedrijf. Ik weet niet precies wat, maar volgens mij moet hij de vrachtwagens lossen of daarmee helpen.

Wat ik ook wel eens heb gedaan, was werken via een uitzendbureau en dan af en toe wat losse dingetjes aannemen als ik geld nodig had. Dan zit je niet aan iets vast maar stond ik zo weer een ochtend broodjes te smeren of vakantiehuisjes schoon te maken. Misschien dat hij zoiets prettiger vindt?
En is de reisafstand de reden om uit huis te gaan ? 1.5 uur vind ik persoonlijk geen reden om uit huis te gaan..

Ik zou toch daar eens naar kijken.

Mijn kind moet straks ook zoiets gaan reizen (wij wonen wat landelijk gelegen zeg maar).. maar die blijft gewoon thuis wonen, ze is dan , naar onze smaak , te jong om op zichzelf te kunnen.

Er is een goede busverbinding van waar wij wonen naar de stad van studeren.. Ze heeft dan OV dus kan gratis reizen. Reistijd gebruikt ze dan als studietijd..
o en dan lees ik nog even over het feit dat hij niet zo hard loopt om een baantje te zoeken.. dan zou ik 0,0 sponsoren.. Ik ben geen filantropische instelling.. HIj is 19 .. tijd voor eigen verantwoordelijkheid..Ik zou alleen schoolgeld en zorgverzekering betalen.. verder noppes.. Eerst maar een baan zoeken dan zou ik hem pas gaan sponsoren..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven