Werk & Studie alle pijlers

Een vast contract maar als er geen werk is moet je vakantie opnemen.

17-06-2007 19:09 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening. Ik werk bij een thuiszorginstelling waar ik een vast contract heb van 30 uur per week. Nu loopt de laatste jaren de zorg enorm terug mede door concurrentie. Het komt nogal eens voor dat er ineens een klant van je overlijdt waar je bijv. 5 uur per week kwam. Dat gat van 5 uur kan dan niet ineens worden opgevuld, dus werk ik ineens maar 25 uur per week. Volgens mij moet ik doorbetaald worden, maar wij worden min of meer gedwongen dan maar vakantieuren in te leveren.Ik vind het niet mijn probleem dat er soms niet genoeg werk is, maar het is soms vechten tegen de bierkaai.
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Ben je ook lid van een vakbond? Misschien kun je daar eens contact mee opnemen om te vragen of dit zomaar mag. Of misschien een collega die lid is kan eens informeren.



Het lijkt me stug dat dit zomaar kan!



Josje
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik werk weliswaar niet in de zorg, maar ben verpakkingsmedewerker. Waar ik werk verpakken wij bijvoorbeeld geschenkverpakkingen van een bekend merk dat je nogal eens in grote warenhuizen tegenkomt.

Nu breken de zomervakanties aan en is het bij veel bedrijven daardoor ook wat rustiger.



Bij ons gebeurt het ook wel, dat ze je 'verplicht' vrij geven. Als puntje bij paaltje komt kost dit ons onze eigen verlof- of ADV-uren.

Ze sluiten het bedrijf dan omdat er nauwelijks of geen werk is.



Aan de ene kant is stilzitten de hele dag ook geen optie en kan ik mijn tijd thuis ook wel nuttiger besteden op zo'n moment; anderzijds ben ik van mening dat ik graag zelf uitmaak wanneer ik vrij neem en niet mijn baas.

Hierover is ook enige onrust ontstaan op de afdeling, vooral over de vraag of dit inderdaad wel zomaar mag. Het schijnt dat in het CAO staat dat onze werkgever een aantal dagen per jaar mag verplicht mag inroosteren bij geen of te weinig werk voor iedereen.



Bekijk voor de zekerheid dus ook even je CAO na als je dat nog niet gedaan hebt, wellicht staat er daar iets over in dat helaas in je nadeel is.



Hoe dan ook, ik vind het sowieso raar en niet kloppen dat een werkgever bepaalt wanneer jij als medewerker vrij moet nemen omdat hij een probleem heeft (= geen of te weinig werk voor je hebben).
Alle reacties Link kopieren
Je hebt bedrijven waar ze in de vakanties verplichte periodes vrij hebben omdat het minder druk is. De bedrijven die ik ken die dat doen hebben dan ruimschoots vantevoren duidelijk om welke weken het gaat. En dan gaat het inderdaad van de vakantiedagen af.



Echter... in de situatie zoals TO het beschrijft lijkt me dit niet eerlijk. Jij hebt een contract voor 30 uur, dus zullen zij ook je werk voor 30 uur moeten verschaffen en als dat niet kan, dan is dat hun probleem. Anders moeten ze misschien wat andere klusjes erbij gaan verzinnen? Bijvoorbeeld op kantoor wat administratieve klusjes bijwerken in de uren die dan tijdelijk wegvallen?



Hoe dan ook, ik kan me haast niet voorstellen dat de thuiszorg instelling ermee weg komt juridisch gezien. Ik zou inderdaad in ieder geval de CAO er eens op na slaan als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt bedrijven waar ze in de vakanties verplichte periodes vrij hebben omdat het minder druk is. De bedrijven die ik ken die dat doen hebben dan ruimschoots vantevoren duidelijk om welke weken het gaat. En dan gaat het inderdaad van de vakantiedagen af.
Bij ons presteren ze het zelfs om er een dag van te voren mee aan te komen....
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag een baas als hij niet meer genoeg werk heeft je inderdaad voor een bepaald aantal uur verplichten om vrije uren op te nemen,net zoals hij je bij drukte kan verplichten wat extra uren over te werken,in principe moet dit dan tegen elkaar weggestreept worden als dat mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige werkgever werkte het zo: In drukke periodes werd je geacht wat extra te werken en die uren moest je opnemen in periodes dat het wat rustiger was. In de praktijk is het nooit voorgekomen dat we die uren moesten opnemen. Wel dat er extra uren gemaakt werden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hangt het af van de CAO of het wel/niet mag. Zelf werk ik bij een werkgever die je ook een aantal dagen verplicht om vrij te nemen ten koste van je vakantiedagen. Het gaat dan om dag na hemelvaart, dag tussen weekend en kerst etc. Bij elkaar zo'n 4 dagen, en nee, daar zit ik niet op te wachten want ik vind het af en toe wel lekker om zo'n dag te werken als er niemand is om de boel wat op te ruimen. Maarja.... staat in de CAO he!?!
Dit mag NIET. Neem contact op met je vakbond. Protesteer schriftelijk (!!!!!!) met de mededeling dat je je beschikbaar stelt op de opeens uitgevallen uren andere werkzaamheden te verrichten of zorg dat je die periode op kantoor zit. Eis uitbetaling van die uren. Laat ze hier niet zomaar mee wegkomen!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de bond gebeld, maar daar wordt je niet veel wijzer van. Krijg dan iemand aan de lijn die even in het cao boekje gaat zitten bladeren en dan vervolgens na lang nadenken zegt...........ja, het mag, ze mogen het je volgende maand bijv. laten 'inhalen'.

Maar is dit terecht? Ik heb toch ook nog een prive leven. Je bent al flexibel want ik werk ook in het weekend. Stel dat je bij een winkel werkt, wordt je dan ook te pas en te onpas naar huis gestuurd als het stil is?

Ik werk op zaterdag bijv. altijd 5 uur, maar nu is er een klant op vakantie, dat scheelt dan een uur en dat kom ik dus te kort. Dat moet ik dan zeker volgende week inhalen. Nu gaat het om een uur, volgende keer om meerdere uren, dan bestaat dus de kans dat ik een keer een week van 40 uur moet maken om mijn tijd in te halen. En dat terwijl ik om gezondheidsredenen minder ben gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte tijdens mijn studie als vaste invalkracht op een kdv. Ik had een contract voor 24 uur. En had daar het zelfde probleem. De ene week was er bv maar werk voor 16 uur en de week erna voor 32  uur. Het werd in een maand gemiddeld. Dus ik kreeg geen extra uren uitbetaald in de week dat ik meer werkte. Alleen als ik bv elke week meer dan 32 uur werkte. Nu wilde ik extra werken dus vond ik het niet erg. Ik heb er toen nooit bij stil gestaan, voelde wel eerlijk toen. Maar als ik er nu over nadenk... tja...  is best wel rare constructie. Het voelt nu een stuk oneerlijker.
Ik werk binnen de gehandicaptenzorg en daar is het binnen de CAO vast gelegd dat je binnen 3 maanden gemiddeld je aantal contract uren moet werken. Dus als je een contract van 20 uur hebt, kan het zijn dat je de ene week 15 uur moet werken en de andere week 25 uur. Zolang je in een periode van 3 maanden maar gemiddeld 20 uur werkt.
Alle reacties Link kopieren
Als jij voor 30 uur op contract staat dan heb je ten allen tijden recht op het krijgen van het salaris op basis van die 30 uur. Je werkgever is verplicht je dat te betalen..ook al werk je bijv. die week maar 20 uur.



Krijg jij gewoon dat salaris uitbetaald? Zoja, dan mag je werkgever idd uren in mindering brengen, maar dit zijn dan wel overuren (of meeruren als je parttime werkt)

Bij een thuiszorgorganisatie gebeurt dit veel. Mede omdat je vrij zelfstandig bent in het maken van afspraken. Het is dus ook afhankelijk van de aard van de werkzaamheden (zelfstandigheid van plannen van afspraken)

Daarbij moet wel in je contract vermeld staan dat overuren in de regel worden gecompenseerd door tijd...



Sta je bijv. voor 100 uur per maand op contract en je werkt in juni 110 uur, dan heb je 10 overuren. Werk je dan bijv. in juli 95 uur, dan worden die min 5 uren afgetrokken van die 10 overuren...



Minder uitbetalen dan je contracturen mag dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden heb ik ongeveer hetzelfde gehad. Ik kreeg een contract voor 32 uur maar er was gewoon te weinig werk. Uiteindelijk werkte ik vaak maar 26 a 28 uur. Ik heb toen meerdere malen aan mijn baas doorgegeven dat ik niet aan mijn uren kwam maar hij deed daar niets mee. In mei zou mijn vakantiegeld uitbetaald worden maar dat weigerde mijn baas, hij had het verrekend met de uren die ik niet gewerkt had. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben naar de rechter gegaan en heb gelijk gekregen. Wanneer je een contract hebt voor een bepaald aantal uren moeten ze die uren ook uitbetalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven