Werk & Studie alle pijlers

Eerder weggestuurd door een cliënt en nu gezeur..

02-08-2014 09:39 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik werk als hulp in de huishouding bij ouderen thuis.

Deze week (dinsdag) ben ik eerder weggestuurd door een cliënt.

De dingen die ik daar moest doen,heb ik gedaan.

En vervolgens nog wat extra taken.



Toen ik daarmee klaar was,had ik nog ruim een half uur de tijd over..



Toen heb ik de cliënt gevraagd of hij het goed vond,dat ik de keukenkastjes aan de binnenkant ging schoonmaken.

Meneer vond dat niet nodig,want dat had ik pas nog gedaan.



Daarna vroeg ik meerdere dingen:

-zal ik de ramen voor u lappen?

Meneer antwoordde: nee,want ze zijn niet vies. (waren ze ook niet,maar ik moest toch iets bedenken voor het laatste half uurtje)



- zal ik u kledingkasten opruimen?

Meneer antwoordde: nee,nergens voor nodig? (was ook niet nodig)



- heeft u nog boodschappen nodig?

Meneer antwoordde: ja,maar die haal ik straks zelf wel.

Ik zei toen: als u het gezellig vind,wil ik wel met u meegaan?

Meneer ging liever alleen.



- Zal ik de dozen die in uw hobbykamer staan,voor u naar de schuur brengen? Dan hoeft u niet tot zondag te wachten tot u dochter komt.

Vond meneer niet nodig,want dat zal zijn dochter doen.



- Wilt u nog een praatje maken?

Meneer antwoordde: nee,want jij komt hier om te werken,niet om gezellig koffie te drinken en te kletsen. Dat doe je maar met je vriendinnen.



Omdat ik dus niks meer hoefde te doen,heeft meneer mijn een half uur eerder weggestuurd.

Ik heb gezegd dat ik niet weg mag en dat hij recht heeft op dat half uurtje hulp.

Toen begon hij te mopperen en stuurde hij me weg: ja,nu wegwezen. Dan kan ik boodschappen gaan doen.

Dus ik ben maar weggegaan.



Heb een notitie gemaakt in mijn agenda,zodat ik als ik (zaterdag mijn uren controleer) niet zal vergeten om de eindtijd aan te passen.



De dag erna (woensdag) werd ik s'middags boos gebeld door mijn leidinggevende,waar ik het lef vandaan haalde om eerder weg te gaan. Ik heb toen alles uitgelegd,maar ik werd niet geloofd.



De dochter van meneer had gebeld en gezegd dat ik bepaalde dingen was vergeten (wat niet zo was) en dat ik half werk had gedaan (dat is ook niet waar).

Ik zei dat ook en toen kreeg ik een hele preek.

Ik werd een beetje gefrustreerd en ik zei: Was zijn dochter erbij toen ik aan het werk was? nee,want ik was alleen met meneer.

Was zijn dochter bij hem thuis geweest toen ze jou belde?

Leidinggevende zei:nee,want ze gaat zondag pas naar meneer toen.

Het bleek dat meneer zijn dochter dinsdagavond naar meneer had gebeld om te vragen hoe het vandaag was gegaan en dat hij heeft gezegd dat de hulp eerder weg was gegaan omdat ze haar kind bij de oppas moest ophalen.



Toen zei mijn leidinggevende: je hebt de eindtijd niet aangepast.

Ik antwoordde: dat klopt,dat ga ik zaterdag doen.

Kreeg ik als reactie: nou dat zullen we nog weleens eens zien.

Omdat ik geen zin had in nog meer gezeur,heb ik na het gesprek direct de uren aangepast.



Mijn woord tegen die van de cliënt dus.



Eerder had ik een goeie klik met deze meneer,maar nu hij geopereerd is. Is die klik totaal verdwenen.

Hij liep mij af te snauwen,liep constant achter mijn kont aan.

In die drie en half uur dat ik daar heb gewerkt,mocht ik niet gaan zitten om even een broodje te eten of om wat te drinken.

Terwijl ik dat eerder wel mocht en we zelfs samen een bakje koffie dronken en even een praatje gingen maken.

Dat ik geen eet/drinkmoment heb gehad,gaat het mij niet om.

Maar wat ik wel vreemd vind,is dat iemand zo ineens kan omslaan,mij eerder naar huis stuurt omdat ik mijn kind bij de oppas moest ophalen. (wat helemaal niet zo is,mijn zoontje was een paar dagen bij opa en oma aan het logeren) en vervolgens mijn bazin belt met de mededeling dat ik eerder ben weggegaan.



Iemand hier ervaring mee? Of tips?



Ik moet binnenkort weer naar deze cliënt toe en wil graag een gesprek met hem aangaan,omdat ik het niet netjes vind dat hij mij eerder naar huis heeft gestuurd en vervolgens mijn leidinggevende heeft gebeld om te zeggen dat ik eerder weg ben gegaan.



Iemand tips hoe ik dat subtiel kan aanpakken?
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn werk komt dit ook wel eens voor.

Wij doen het op de volgende manier: Of het half uurtje wordt een andere keer langer gewerkt (in overleg gezin), of de uren worden gewoon (direct) geschreven met de mededeling dat personeel eerder naar huis is gestuurd



naar mijn idee heb je alles gedaan om het half uur te werken, maar als iemand je echt wegstuurt houdt het op. Goed noteren ( en niet na een paar dagen)



Wel heel lullig dat je LG klakkeloos ervan uitgaat dat hetgene wat die meneer zegt klopt.

Schrijf even op wat er precies is gebeurd voor haar



Sterkte, is altijd vervelend zoiets



Als ik jou was zou ik vragen om te wisselen van werkadres
Alle reacties Link kopieren
Flink balen zeg.



Geen gesprek aangaan. Hij heeft niet gebeld met jouw leidinggevende, dat heeft zijn dochter gedaan. Je weer niet wat hij zijn dochter heeft verteld, zij kan net zo goed de waarheid van haar vader verdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niets over zeggen en ook echt niet meer eerder weggaan.Stalen smoelwerk en doorwerken maar.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Vaak genoeg zulke momenten meegemaakt toen ik nog bij de thuiszorg werkte.



Als ze zeiden dat ik kon gaan zei ik (al naar gelang mijn bui en bij welke client ik was)

* ik moet mijn uren vol maken dus verzin toch maar iets om te doen

* prima maar ik moet de volledige tijd schrijven want anders maak ik mijn uren deze week/maand niet

*ok dan trek ik een half uur van de gewerkte tijd af(als ik genoeg uren had tenminste)

* blijf ik volgende week een half uur langer en dan gaan we kelder opruimen(oid)



Maar heb ook wel eens gehad dat er door client het een werd gezegd en door jou iets anders. Heel vervelend dat jouw leidinggevende niet achter je staat.



Mocht je nu bij die meneer vaker tijd over hebben zou je de indicatie kunnen laten aanpassen dat je er sowieso korter heen gaat.

En inderdaad misschien zou je om een ander adres kunnen vragen als het niet meer klikt. Ik heb dat in 15 jaar maar 2 of 3x gedaan bij echt vervelende situaties.
Mijn beste vriendin werkt ook in de thuiszorg huishoudelijke hulp maar nu naar een paar jaar en zoveel van dit gezeur is het ze het goed zat leugens worden altijd verteld.

IK zelf heb een tijd paar zomers gewerkt bij ze toen ik jonger was, een man heeft mij betast en me proberen te zoenen ik ben weggegaan gelijk naar het hoofd kantoor paniek ze belde de man ik zou te sexy gekleed zijn... Ik was die zelfde dag naar kantoor had een oude lelijke trui een en jeans totaal niet strak of mooi.... Dus ik vind het maar gezeur daar mij niet meer gezien bij ze.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval niet meer eerder weggaan hoe graag hij dat ook zou willen. Ik zou hem, als hij mij wel eerder wegstuurt, ook vertellen waarom ik niet eerder wegga. Op eigen initiatief kun je in die tijd wellicht toch de schone ramen nog een keer zemen o.i.d..
Als het kan dan kan het, als het niet kan dan kan het niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de afspraak dat als een hulp weg wordt gestuurd door een client dat we de uren gewoon schrijven. Dit omdat je anders niet aan je contracturen komt als dit vaak voorkomt, en dan gaat het ten koste van onze medewerkers. (tenzij meer dan 48 uur van te voren aangegeven door de client aan de planner, dan dan er nog een ander adres worden gezocht ter aanvulling).



Als de hulp zelf eerder weg moet (doktersbezoek, kinderen hebben iets etc) dan schrijven we minder uren op.



Ik denk dat je even met je leidinggevende moet overleggen dat je het heel vervelend vind wat er is gebeurd, en even moet vragen wat de regels zijn als een cliënt je eerder naar huis stuurt.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je leidinggevende zo reageert.



Als het nog een keer voorkomt zou ik direct naar mijn leidinggevende bellen met de opmerking dat meneer geen klusjes meer heeft en dat hij graag wil dat je weggaat. Wat je dan nu moet doen.
Je kunt je toch niet ongewenst opdringen bij een klant? Als hij jou zat is nadat je de basics hebt gedaan, dan heb je maar op te zouten. Maar als jij daar gezeik mee krijgt met je baas, dan laat je hem jou telefonisch afmelden, zodat je baas weet dat je op verzoek van je klant weg bent gegaan omdat hij geen behoefte meer had aan jouw aanwezigheid.
Je had meteen je LGV op de hoogte moeten stellen. Nu komt het inderdaad niet zi geloofwaardig over. En waarom vragen wat je moet doen.als je eerder klaar bent ga je toch uit jezelf verder met een andere taak tot het tijd is? Er is altijd wel wat te doen
Alle reacties Link kopieren
quote:an_dre_a schreef op 02 augustus 2014 @ 09:59:

Bij ons is de afspraak dat als een hulp weg wordt gestuurd door een client dat we de uren gewoon schrijven. Dit omdat je anders niet aan je contracturen komt als dit vaak voorkomt, en dan gaat het ten koste van onze medewerkers. (tenzij meer dan 48 uur van te voren aangegeven door de client aan de planner, dan dan er nog een ander adres worden gezocht ter aanvulling).





Bij ons zeiden ze de laatste jaren dat je dan maar verlofuren moest inleveren! Echt idioot, als een client 2 dagen van tevoren afbelde en ze dus geen vervangend adres hadden moest ik vakantie opnemen.

En dan achteraf horen van andere clienten dat zij over hebben moeten slaan omdat er niemand was.. Alles voor de bezuinigingen..

(snap wel dat er op het geld gelet moet worden maar toch)



Ben niet voor niks weggegaan. Heb er echt de eerste jaren met heel veel plezier gewerkt maar de laatste jaren niet meer vanwege dat soort dingen.
quote:suzyq007 schreef op 02 augustus 2014 @ 09:58:

Ik zou in ieder geval niet meer eerder weggaan hoe graag hij dat ook zou willen. Ik zou hem, als hij mij wel eerder wegstuurt, ook vertellen waarom ik niet eerder wegga. Op eigen initiatief kun je in die tijd wellicht toch de schone ramen nog een keer zemen o.i.d..Die man is toch de klant die een dienst afneemt? Je kunt toch niet ongewenst bij hem in huis blijven? Als die man genoegen neemt met de klusjes die je in 2 uur gedaan hebt en je aanwezigheid dan zat is, dan is dat zijn goed recht. Hij betaalt, dus hij bepaalt.
Als de klant voor 3 uur een poetshulp in huurt maar stuurt haar weg na 2 uur, moet ie uiteraard wel 3 uur betalen, want hij heeft je voor 3 uur ingehuurd. Maar hij moet dit dan zelf aan de leidinggevende melden, zodat de poets geen problemen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan he elninjoo. In een groot aantal gevallen is het de gemeente die betaald en dus ook bepaald.

Ik zou overigens bozer zijn op m'n lg en het feit dat die mij op voorhand al niet geloofd.

Wat meneer betreft zou ik t goed in de gaten houden want zo een plotselinge omslag in karakter is op z'n minst vreemd. En volgende keer dat je eerder weg moet mag ie eerst zelf met je lg bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 02 augustus 2014 @ 10:05:

[...]





Bij ons zeiden ze de laatste jaren dat je dan maar verlofuren moest inleveren! Echt idioot, als een client 2 dagen van tevoren afbelde en ze dus geen vervangend adres hadden moest ik vakantie opnemen.

En dan achteraf horen van andere clienten dat zij over hebben moeten slaan omdat er niemand was.. Alles voor de bezuinigingen..

(snap wel dat er op het geld gelet moet worden maar toch)



Ben niet voor niks weggegaan. Heb er echt de eerste jaren met heel veel plezier gewerkt maar de laatste jaren niet meer vanwege dat soort dingen.



Dat is inderdaad belachelijk. Al maak ik wel de kanttekening dat je dan wel beschikbaar moet zijn voor een extra client. (Komt nog wel eens voor dat de hulp vervolgens dan geen enkel dagdeel beschikbaar is, tja dan lukt het niet)



En niemand inplannen terwijl er wel mensen beschikbaar zijn heeft niks te maken met bezuinigingen. De organisatie verdiend namelijk niets als ze niemand sturen.

Zorguren die je niet levert kan je namelijk ook niet declareren.
Alle reacties Link kopieren
Eerder had ik een goeie klik met deze meneer,maar nu hij geopereerd is. Is die klik totaal verdwenen.





Ik denk dat hier het probleem zit. na een operatie en dan vooral de narcose gaan veel ouderen geestelijk erg achteruit. Het schijnt zelfs dat beginnende dementie dan een extra stoot krijgt, om het zo maar te zeggen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 02 augustus 2014 @ 10:19:

Eerder had ik een goeie klik met deze meneer,maar nu hij geopereerd is. Is die klik totaal verdwenen.





Ik denk dat hier het probleem zit. na een operatie en dan vooral de narcose gaan veel ouderen geestelijk erg achteruit. Het schijnt zelfs dat beginnende dementie dan een extra stoot krijgt, om het zo maar te zeggen.





Dit.

Je hebt goed kans dat dochter 's avonds heeft gevraagd waarom je eerder weg was. En er toen maar een punt aan heeft gedraaid" misschien ook uit "angst" voor een preek van bezorgde dochter, waarom hij jou eerder heeft weggestuurd.

Maar vooral het veranderde gedrag van meneer is iets wat mij zorgen zou baren. Operaties kunnen zo'n impact hebben bij oudere mensen. Leg dit ook aan je leidinggevende voor.
Alle reacties Link kopieren
Pearle, bedankt voor je reactie!



Ja inderdaad vond ik zelf ook al lullig.

Daar ben ik al mee bezig.



Het probleem is dat ik totaal niet overweg kan met mijn leidinggevende.

Nou ja leidinggevende,ze is een vervangster.

Mijn leidinggevende is een half jaar met zwangerschapsverlof.

Ik werk er nu een half jaar en heb (sinds zij mijn leidinggevende is) iedere keer conflicten met haar.



Heb een jaar-contract en er is mij al meerdere keren gezegd dat deze niet verlengd word,omdat ze mij spuugzat is met mijn gezeik.

Volgens haar heb ik iedere keer wat,dan ben ik ziek,dan is er wat met mijn zoontje,dan weer dit,dan weer dat.



Ik ben 1 keer ziek geweest in een half jaar tijd en de eerste week van mijn vakantie was ik erg ziek.

Maar toen heb ik me niet ziek gemeld.

Als ik een dag vrij moet hebben,regel ik dat zelf met de cliënt waar ik dan zou moeten werken.

En haal ik die uren dezelfde week nog in.

Dus gezeik heeft ze bij mij niet.



Ik kan verder niet teveel vertellen i.v.m herkenbaarheid..



Mijn vader heeft mij gistermiddag geadviseerd om overplaatsing naar een andere locatie (zijn nog twee andere locaties die ook dichter bij mijn huis zijn) aan te vragen,omdat ik telkens conflicten met haar heb.



Maar nu moet ik uitzoeken of dat mogelijk is,of ze daar überhaupt mensen nodig hebben.

Dus ik ga aankomende week bij de andere locaties langs.

Maar daarvoor daar wel goeie redenen voor bedenken.

En niet alleen zeggen dat is dichter bij mijn huis,want dat is alleen maar in mijn voordeel.

Zeggen: ik kan niet met mevrouw... overweg.

Is helemaal niet slim.

Ik moet het zo brengen dat het in hun voordeel is.



Wisselen van werkadres hoef ik bij haar denk ik niet te proberen.
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren
Wat blies zegt.

Ik werkte bij een zenuwslopende client waar ik de plinten met een tandenborstel moest schoonmaken. Ze werd steeds vriendelijker en vond schoonmaken steeds minder belangrijk. Bleek idd dement te worden.

Karakterverandering, vooral na ingrijpende gebeurtenis doet daar wel aan denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 02 augustus 2014 @ 09:48:

Flink balen zeg.



Geen gesprek aangaan. Hij heeft niet gebeld met jouw leidinggevende, dat heeft zijn dochter gedaan. Je weer niet wat hij zijn dochter heeft verteld, zij kan net zo goed de waarheid van haar vader verdraaien.Dat is ook weer zo.
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:manoislief schreef op 02 augustus 2014 @ 09:57:

Mijn beste vriendin werkt ook in de thuiszorg huishoudelijke hulp maar nu naar een paar jaar en zoveel van dit gezeur is het ze het goed zat leugens worden altijd verteld.

IK zelf heb een tijd paar zomers gewerkt bij ze toen ik jonger was, een man heeft mij betast en me proberen te zoenen ik ben weggegaan gelijk naar het hoofd kantoor paniek ze belde de man ik zou te sexy gekleed zijn... Ik was die zelfde dag naar kantoor had een oude lelijke trui een en jeans totaal niet strak of mooi.... Dus ik vind het maar gezeur daar mij niet meer gezien bij ze.Wat erg zeg!
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 02 augustus 2014 @ 10:03:

Je kunt je toch niet ongewenst opdringen bij een klant? Als hij jou zat is nadat je de basics hebt gedaan, dan heb je maar op te zouten. Maar als jij daar gezeik mee krijgt met je baas, dan laat je hem jou telefonisch afmelden, zodat je baas weet dat je op verzoek van je klant weg bent gegaan omdat hij geen behoefte meer had aan jouw aanwezigheid.



Zo denk ik er dus ook over.

Dat telefonische afmelden is wel een goeie tip,dank je wel!
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 augustus 2014 @ 10:03:

Je had meteen je LGV op de hoogte moeten stellen. Nu komt het inderdaad niet zi geloofwaardig over. En waarom vragen wat je moet doen.als je eerder klaar bent ga je toch uit jezelf verder met een andere taak tot het tijd is? Er is altijd wel wat te doenIk overleg zulke dingen altijd,ik ga niet ongevraagd in iemands kastjes zitten of dingen opruimen/verplaatsen.
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:advies schreef op 02 augustus 2014 @ 10:11:

Dat ligt eraan he elninjoo. In een groot aantal gevallen is het de gemeente die betaald en dus ook bepaald.

Ik zou overigens bozer zijn op m'n lg en het feit dat die mij op voorhand al niet geloofd.

Wat meneer betreft zou ik t goed in de gaten houden want zo een plotselinge omslag in karakter is op z'n minst vreemd. En volgende keer dat je eerder weg moet mag ie eerst zelf met je lg bellen.



Hier is het inderdaad zo dat de gemeente betaald en bepaald.

Daar was ik ook boos om,cliënt is koning word er dan gezegd.

Dat ga ik ook zeker doen,meneer in de gaten houden én zelf mij lg óf meneer de lg laten bellen. Dat komt wat geloofwaardiger over.
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven