Werk & Studie alle pijlers

Freelancer inschrijven KvK

28-07-2014 18:01 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Ik wil me binnenkort gaan inschrijven als Freelance vormgever bij de KvK. Eigenlijk alle informatie die ik nodig heb gevonden, maar graag zou ik willen weten of het hierbij verplicht is om een bepaald inkomen per jaar te halen of dat dit niets uitmaakt? Ik wil dit werk naast mijn fulltime baan doen (in de avonden en het weekend). Uiteraard verwacht ik hier wel wat mee te verdienen (denk aan zo'n 200-400 per maand), maar dit is geen ZEKER inkomen.



Mijn vraag is dus of het verplicht is om een bepaald inkomen per jaar te hebben om extra betalingen hiermee te voorkomen. Heeft iemand hier verstand van? Ik heb al wat op internet gezocht en dat zijn niet de recentste antwoorden, vandaar dat ik het op deze manier probeer.



Ook heb ik een afspraak proberen in te plannen bij de KvK voor advies hierover, maar helaas doet de KvK niet meer aan gratis advies, enkel informatieavonden waar je 50 euro voor moet betalen (wat ik best scheef vind).



Bedankt voor jullie hulp alvast.
don't eat yellow snow
Alle reacties Link kopieren
Je mag best 10 uur per jaar aan je onderneming besteden, alleen heb je dan geen recht op bepaalde belastingvoordelen (zelfstandigenaftrek bv). De belastingdienst beschouwt je dan namelijk meer als bijklussen dan als zelfstandige.
Je kan best parttime zzpen, en bij de belastingdienst kan je precies navragen ( ik kreeg een heel dik boek mee bij het inschrijven waar alles in stond) wanneer je wat moet betalen en wat je kan afschrijven ect. Starters aftrek.. enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op maandag 28 juli 2014 18:21 Je mag best 10 uur per jaar aan je onderneming besteden, alleen heb je dan geen recht op bepaalde belastingvoordelen (zelfstandigenaftrek bv). De belastingdienst beschouwt je dan namelijk meer als bijklussen dan als zelfstandige.Bedankt voor je reactie. Dat dacht ik idd zel ook al. Is het dan niet zo dat ik extra bij moet betalen omdat ik bij wijze van spreken maar 10 uur werk in een jaar?
don't eat yellow snow
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op maandag 28 juli 2014 18:31 Je kan best parttime zzpen, en bij de belastingdienst kan je precies navragen ( ik kreeg een heel dik boek mee bij het inschrijven waar alles in stond) wanneer je wat moet betalen en wat je kan afschrijven ect. Starters aftrek.. enz.Handige tip. Bedankt.
don't eat yellow snow
Bij het inschrijven kun je aan de KvK ook je vragen stellen, soms zijn er nog wel gratis bijeenkomsten. Vraag of je de nieuwsbrief kan ontvangen.

Eventuele kosten die je maakt kun je ook opgeven bij je kwartaal bte aangifte.



Succes!!!
quote:bijbeau schreef op 28 juli 2014 @ 18:32:

[...]





Bedankt voor je reactie. Dat dacht ik idd zel ook al. Is het dan niet zo dat ik extra bij moet betalen omdat ik bij wijze van spreken maar 10 uur werk in een jaar?



Meestal werk je wel meer dan je denkt , alles wat je doet voor je zzpschap is werk, info opzoeken, bestellingen doen, spullen halen, facturen maken, klanten bellen, enz.. echt alles.

En om aan de starteraftrek uren te komen is alles wat je tot nu toe gedaan hebt en uitgezocht hebt uren die je gewerkt hebt.
Alle reacties Link kopieren
Doe je dit naast je reguliere werk, dan heb je geen recht op zaken zoals zelfstandigenaftrek e.d. Je inkomsten moet je opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Hou er rekening mee dat je in dat geval een groot gedeelte ervan (de helft zeg maar) kwijt bent aan belasting en zorgpremie etc. Wel mag je je kosten aftrekken.
quote:mater_matuta schreef op 28 juli 2014 @ 18:43:

Doe je dit naast je reguliere werk, dan heb je geen recht op zaken zoals zelfstandigenaftrek e.d. Je inkomsten moet je opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Hou er rekening mee dat je in dat geval een groot gedeelte ervan (de helft zeg maar) kwijt bent aan belasting en zorgpremie etc. Wel mag je je kosten aftrekken.Zorg premie? Ze doet dit naast een baan in loondienst.
Alle reacties Link kopieren
Inschrijven bij de KvK is iets anders dan je 'inschrijven' bij de belastingdienst. Om een voorbeeld te geven: als je een stichting opricht hoef je ook niet direct belastingplichtig te worden o.i.d.



Na inschrijving geeft de KvK je gegevens door aan de belastingdienst.

Van de belastingdienst krijg je vervolgens een formulier over je nieuwe bedrijf. Aan de hand van de gegevens die je invult, bepaalt de belastingdienst of je ook volgens hen een ondernemer bent.

Zoja, dan krijg je een BTW-nummer en moet je BTW gaan heffen en afdragen (tenzij je iets doet dat vrijgesteld is van BTW maar dat is meestal niet zo) en moet je ook inkomstenbelasting als ondernemer betalen.

Zonee, dan ben je géén ondernemer volgens de belastingdienst en moet je in april je inkomsten opgeven als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Dat doe je bij je 'gewone' belastingaangifte. Daar moet je dus belasting over betalen.



Het kan dus zeker consequenties hebben om je in te schrijven.

Echter betaal je natuurlijk alleen belasting over hetgeen je verdient.

Dus waar ben je precies bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Om concreet op je vraag terug te komen: nee, het is niet verplicht om een bepaald inkomen te halen. De hoogte van je omzet/inkomsten kan wel iets zeggen over of men je als ondernemer ziet of niet.

Wellicht schat de belastingdienst je inkomsten als ondernemer te hoog in, waardoor je voorlopige aanslag te hoog uitvalt. In dat geval kan je bezwaar maken. Volgens mij wordt het dan altijd wel (maar die info is bij mij niet meer recent) naar beneden aangepast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven