Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 11:07.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Werk & Studie
  4. Geneeskunde doctoraal, wat kun je ermee?

Dit onderwerp heeft 23 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 24-05-2010 17:26.

[ Geneeskunde doctoraal, wat kun je ermee? ]

Ga naar een onderdeel

1. Dit is toch te eng om onder mijn gewone username te plaatsen, dus toch maar met een nieuwe account.

In 2006 heb ik mijn propedeuse Geneeskunde gehaald, en besloot een half jaar later te stoppen met die studie.
    Aan de ene kant waren er erg nare omstandigheden in mijn privéleven waardoor ik wel moest stoppen, aan de andere kant wist ik, na twee en een half jaar studeren, dat ik geen dokter wilde worden, geen patiënten wilde behandelen. Arts zijn is een roeping, maar het is niet de mijne.

Nu, 4 jaar later, wil ik nog steeds geen arts worden, maar denk ik er toch weer over om de studie op te pakken en af te maken tot aan de co-schappen. Dus mijn bachelor en/of doctoraaldiploma wél te halen, maar daarna niet door te gaan.

Is er iemand die me kan vertellen wat ik kan met het doctoraaldiploma? Kan ik er een baan mee vinden, wat zijn de opties?
    Google is wat dit onderwerp betreft helaas niet mijn vriendje, en voor ik naar de studieadviseur stap, wil ik graag wat extra informatie en ervaringen.

Take care. Say nothing about me. Watch your tongue at all times.

1. Medisch redacteur bij een wetenschappelijke uitgeverij? Ik ken iemand met een doctoraal Farmacie die dat doet. Of bij een farmaceut werken? Medische apparatuur ontwikkelen? Beleidsfunctie in de zorg? Ik noem maar wat. Wat voor werk wil je dan wel doen eigenlijk?

2. Promoveren?

Misschien moet je even toelichten wat je niet bevalt binnen de geneeskunde. Is het puur het arts-zijn, dus het patientencontact? Dan is onderzoek een reele optie.

3. anoniem185186168
    Afbeelding van anoniem185186168
    11-05-2010, 18:12

Waarom ga je niet gewoon iets anders doen?

4. Overstappen naar Biomedische gezondheidswetenschappen?
    Heb begrepen dat een deel van de studie hetzelfde is, vooral het begin?

5. Ik vind het vakgebied nog steeds interessant, daarom wil ik graag dezelfde studie weer oppakken. Het feit dat ik dan niet weer helemaal opnieuw moet beginnen bij een andere studie en 5 jaar verder ben, speelt ook een rol.

Wat mij binnen de geneeskunde niet bevalt is het patiëntencontact en de "vernummering" van de zorg, dus het steeds minder aandacht kunnen geven aan de individuele patiënt.

Onderzoek zuo inderdaad een goede optie kunnen zijn.

Aventura, al die opties zijn ook langsgekomen in mijn hoofd, maar ik weet eerlijk gezegd gewoon niet of je met dat diploma voor die functies in aanmerking komt.

Macha wijzigde dit bericht op 11-05-2010 18:17 met 1%: aanvulling

6. quote:
    rilana_xx schreef op 11 mei 2010 @ 18:13:
    Overstappen naar Biomedische gezondheidswetenschappen?
    Heb begrepen dat een deel van de studie hetzelfde is, vooral het begin?
    Is uiteindelijk een optie, maar ik wil graag eerst weten wat mijn opties zijn met het doctoraal van geneeskunde

7. Bestudeer eens wat vacatures op inet. Op de meeste sites kun je op branche/sector en functienaam zoeken. Kan je inzicht geven in gevraagde diploma's

8. artsenbezoeker?

wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.

9. Aventura, da's een mooie tip, dankjewel!!

Stratego, dat is denk ik niet helemaal mijn ding, maar dat kan natuurlijk veranderen ;-)

10. Universitair docent..maar dat is nog een lange weg te gaan voor je. Bovendien weet ik niet zeker of dat kan in de geneeskunde..(zonder praktische ervaring dan) en het leven van een wetenschapper is ook een roeping.....Maar goed, hypothetisch gezien kan het wel.

11. quote:
    Brr dat lijkt me nou echt helemaal niet leuk. Maar ik wil dan ook geen vertegenwoordiger worden.

Happy period my ass!

12. quote:
    twompie schreef op 11 mei 2010 @ 18:39:
    [...]

Brr dat lijkt me nou echt helemaal niet leuk. Maar ik wil dan ook geen vertegenwoordiger worden.

Mij ook niet :)

Universitair docent is inderdaad een lange weg. Wetenschapper is uiteraard ook een roeping, maar voor mij zeker wel een optie, denk ik.
    Door het advies om op vacaturesites te kijken is me een hoop duidelijk geworden, maar meer tips en/of ervaringen blijven van harte welkom!

13. Wat mij binnen de geneeskunde niet bevalt is het patiëntencontact en de "vernummering" van de zorg, dus het steeds minder aandacht kunnen geven aan de individuele patiënt.

wat voor werkervaring heb je opgedaan

14. Ik weet niet of je je studie in de huidige vorm nog kan afmaken omdat het doctoraal-artsexamenstelsel helemaal is omgezet in bachelor-master. Dus dat zou ik eerst proberen uit te zoeken.

15. Elmira, daar ben ik inderdaad mee bezig. Het ziet er naar uit dat dit gewoon nog mogelijk is.

Maansa, ik snap je vraag, maar ik ga hier verder niet op in. IK ben er enorm tegenaan gelopen, patiëntencontact is niet mijn ding, en dus heb ik besloten dat ik dat niet wil. Die discussie ga ik niet nog een keer voeren. Niet persoonlijk bedoeld verder :)

16. Onderzoek is zeker een reeele optie (en mijn werk, heeeeel leuk, zei ze geheel objectief :-p), maar je moet er wel rekening mee houden dat je dan in principe de 'verkeerde' vooropleiding hebt. Wij nemen mensen aan na zowel biomedische wetenschappen als geneeskunde, maar geneeskunde wel met name na de co-schappen omdat ze dan iets extra meebrengen. Zonder dat zijn ze eigenlijk meer slecht opgeleide biologen (bedoel het niet zo hard, maar zo wordt het in het veld vaak wel gezien). Als dat iets is waar je ambitie uiteindelijk ligt, kan het wel, maar zorg dan dat je tijdens het afmaken vna je studie zo veel mogelijk vast die kant op gaat. Dus als wetenschapsstage geen statusonderzoek van 10 tot 4, maar op een lab, en bij voorkeur nog een extra stage. Of kijk of je ergens als student-assistent kunt helpen bij onderzoek oid. Dan maak je het alvast een stuk makkelijker voor jezelf om daarna aan de slag te gaan.

En hoe geweldig ik mijn werk ook vind (zelfs na al wel 8 jaar...), probeer van tevoren te kijken wat je van echt onderzoek vindt. Practica zijn een ding, maar echt onderzoek is een heel ander verhaal. Je bent altijd bezig met dingen waar we nog niet zoveel/niks van weten, dus mislukt er erg veel (ook als je goed bezig bent) en moet je een behoorlijke frustratie-tolerantie hebben.

Succes met verder uitzoeken!

17. TO, er zijn hele volksstammen die wèl werken op academisch niveau, maar niet het werk doen waar ze voor zijn opgeleid. Een academische studie brengt een aantal vaardigheden met zich mee, die maken dat je jezelf ook kennis en vaardigheden op aanpalende vakgebieden eigen kunt maken.

Waar je ook nog aan zou kunnen denken, docent op een HBO-v.

Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!

18. nausicaa, onderzoek na een studie geneeskunde hoeft toch niet perse in de bio-richting te gaan? psychologie-gerelateerd is bv ook een optie (en toevallig mijn onderzoeksrichting ;-))

19. en bij verzekeringen, technische bedrijven, farmacie etc. zoeken ze vaak ook geneeskundigen

20. Nausicaä, dankjewel voor de tips, is zeker handig om te weten. en littlemissvixen, jij ook bedankt, dat is een kant waar ik nog niet over na had gedacht.
    Verzekeringen, farmacie en aanverwanten had ik aan gedacht, maar twijfelde of dat echt zo was.

Noanne, je hebt helemaal gelijk. Ik vroeg me onder andere af of een doctoraal geneeskunde gezien werd als een volledig afgeronde academische opleiding, of dat je dan toch niet voor "vol" wordt aangezien. Misschien een rare redenering.

21. quote:
    Macha schreef op 11 mei 2010 @ 20:52:

Noanne, je hebt helemaal gelijk. Ik vroeg me onder andere af of een doctoraal geneeskunde gezien werd als een volledig afgeronde academische opleiding, of dat je dan toch niet voor "vol" wordt aangezien. Misschien een rare redenering.
    Ja joh! Tegenwoordig wordt vaak 'academisch denkniveau' gevraagd. Geneeskunde staat niet aangeschreven als een studie voor lichtgewichten, dus met jouw denkniveau is zeker niets mis!

22. Littlemissvixen: natuurlijk kun je ook ander onderzoek gaan doen dan bio-medisch, maar ik denk dat daar hetzelfde voor geldt: bij psychologisch onderzoek bv moet je concurreren met mensen die wel psychologie hebben gestudeerd en dus 'beter voorbereid' zijn. Ook als je zoiets wilt zou ik dus tijdens het afmaken van de studie me alvast in die richting verdiepen en contacten gaan leggen.

En zo'n rare redenering vind ik het dus niet dat je misschien niet voor 'vol' aangezien zou worden, binnen het veld wordt het idd wel vaak gezien als 'niet helemaal afgemaakte opleiding', dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Dat wil niet zeggen dat je er niks mee kunt, maar wel dat je van tevoren moet bedenken waar je tegenaan kunt lopen, om dat zo veel mogelijk te ondervangen. Wellicht dat het minder lastig is als je bv een traineeship bij de overheid wilt doen waar ze alleen 'academisch denkniveau' vragen, maar zelfs dan denk ik dat je uit zult meoten leggen waarom je niet de heel studie afgemaakt hebt.

23. quote:
    Elmira schreef op 11 mei 2010 @ 18:46:
    Ik weet niet of je je studie in de huidige vorm nog kan afmaken omdat het doctoraal-artsexamenstelsel helemaal is omgezet in bachelor-master. Dus dat zou ik eerst proberen uit te zoeken.

Ligt eraan in welk jaar ze instroomt. Ik ben derdejaars en ons jaar is nog doctoraal. Het jaar na ons is BaMa.

In mijn jaar zit een meisje met autisme. Ze wilde heel graag Geneeskunde doen en heeft iets moeten ondertekenen waarin staat dat ze geen co-schappen gaat lopen en geen arts mag worden. Ik neem aan dat zij ook iets kan worden met alleen haar theoretische opleiding. Ik weet er alleen het fijne niet van, ik geloof dat ze onderzoeker wil worden.