Werk & Studie alle pijlers

HBO Rechten / Sociaal Juridisch dienstverlener... ervaringen

01-08-2014 09:41 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het helemaal over een andere boeg gooien en in februari starten met een voltijd HBO opleiding.

Ik twijfel enorm tussen deze twee opleidingen en heb nog niet precies in kaart wat de toekomstperspectieven zijn in deze branche.



Ik heb weleens begrepen dat afgestudeerde rechten studenten van het HBO nog niet altijd overal met open armen ontvangen worden, hoe is dit in de praktijk? en voor mensen die deze studie hebben gevolgd, wat zijn jullie daarna gaan doen ?



Sociaal juridisch dienstverlener, de sociale aspecten van deze opleiding spreken me erg aan en ook hierbij ben ik er benieuwd naar ervaringen van anderen.



Ik heb de afgelopen 10 jaar bij de overheid gewerkt, ga hier nu stoppen dus het is een behoorlijke stap voor mij.

Ook ga ik het combineren met kinderen dus alle tips en ervaringen zijn welkom.



Even ter info, ik ga bewust voor de voltijd opleiding omdat ik nog net recht heb op studiefinanciering en ik me dan volledig kan focussen op de opleiding



alvast bedankt !
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat er nog steeds heel veel mensen met rechten afstuderen van de universiteit en dat bedrijven en instellingen die liever in dienst nemen dan een vorm van HBO-rechten. Gevolg, veel HBO-rechten mensen gaan alsnog proberen een master rechten aan de uni te behalen.



Tof dat je alles omgooit, succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 12 jaar geleden SJD afgerond. Ik vond het een leuke opleiding. Als ik de achtergrond had gehad, had ik liever voor MER gekozen. In combinatie met een zorgachtergrond, werk ik nu als leidinggevende bij een zorginstelling. Ik vind mijn juridische kennis handig. Begrip van wet en regelgeving is zinvol voor mijn functie. Geen spijt van!
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden was het eerste jaar van SJD en HBO Rechten aan de Hogeschool Leiden hetzelfde. In het eerste jaar had je atudieonderdelen van beide studies. Aan het einde van jaar 1 koos je welke studie je wilde gaan doen. Is dat een idee voor je?
Alle reacties Link kopieren
Dappere keuze . Geen ervaring in die richting, maar veel succes toegewenst!
The road to hell is paved with good intentions
Hier zelf al 18 jaar sjd-er. Wat ik zie dat er door bezuinigingen in

mijn werkveld wel minder werk voorhanden is. Wel nog nodig gezien de financiëlenciële problemen en digitalisering. Leuke opleiding en goed aangeschreven bij werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
Je zou inderdaad ook nog naar MER kunnen kijken, maar kies dan wel voor een instituut die ook echt een rechten minor aan bied. Het recht-gedeelte op mijn MER opleiding was minimaal.
Ik heb geen ervaring met deze opleidingen, maar weet wel dat HBO rechten tegenwoordig een opleiding is met een zeer slecht toekomstperspectief. De arbeidsmarkt wordt overspoelt met afgestudeerden van de universiteit en die pakken alle banen aan die ook maar enigszins juridisch zijn. Werkgevers zullen altijd een WO geschoolde verkiezen boven HBO op dit gebied. Ik zou dan eerder voor MER kiezen als het economische je ook ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat er op het rechten gebied inderdaad meer aanbod is dan vraag.



Waarom ga je trouwens voltijd studeren? Een 4jarig HBO MER opleiding in deeltijd is goed te doen. De eerste 3 jaar zijn niet heel ingewikkeld, het 4e jaar zit je alleen met een stage en afstuderen. Maar als jij kunt aantonen dat je de afgelopen jaren op HBO niveau hebt gewerkt binnen de overheid, dan kan je ook ontzettend veel vrijstelling krijgen (EVC-traject) Klasgenoten van mij deden soms maar 1,5 jaar over deze studie. Ik had zelf helaas niet de juiste achtergrond, dus ik heb de volledige 4 jaar volgemaakt.

Bij mij in de klas zaten ook moeders met fulltime banen en gezinnen. Zij konden de studie er makkelijk naast doen.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je in Rotterdam gaan studeren dan raad ik je een meeloopdag aan bij zowel voltijd als deeltijd. Ik ben derdejaars deeltijd student maar afgelopen half jaar heb ik veel les gehad met de voltijd en dat was geen succes. Grote drukke klassen waardoor de stof slechts heel oppervlakkig behandeld werd.
Ik werk al 13 jaar als SJD'er.



Ik ken de opleiding HBO recht niet inhoudelijk maar wat ik fijn vond aan de SJD opleiding is dat je ook het sociale aspect erbij hebt. Dus gespreksvoering, onderhandelen enz.
Ik zou het alleen doen als je aspiratie hebt om ook een universitaire master te gaan halen. Bij alle interessante banen wordt je namelijk doodgeconcurreerd door de enorme hoeveelheid net afgestudeerde WO juristen.



Anders zou ik oprecht naar iets anders kijken. Je doet dit namelijk toch ook (neem ik aan) gedeeltelijk vanwege het toekomstperspectief? Dat is met alleen HBO rechten erg slecht helaas.
ben ook sjd-er.

heb alleen als sjd-er gewerkt tot ik klaar was met de opleiding en ben daarna hele andere dingen gaan doen.

idd handig om het 'juridische' toe te kunnen passen wat suomi zegt.
Ja het is jammer van de uni concurrentie. Zeker omdat imo de juristen weinig tot geen kaas hebben gegeten van het in begrijpelijke taal uitleggen van wet en regelgeving. Ook de gesprwkstechnieken missen ze vaak is mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor uit mijn omgeving niet anders dat afgestudeerden HBO recht heel moeilijk aan een baan komen momenteel omdat de markt ermee overspoeld is en velen nog geen goede werkervaring hebben op dat gebied. Hoe het met SJD zit weet ik niet maar verwacht niet al te veel banen daarin. Ook over 4 jaar zal de concurentie moordend zijn op dat gebied.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven