Werk & Studie alle pijlers

HBO, tweedehands boeken?

02-09-2014 22:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week ben ik gestart met een HBO opleiding. Nu ben ik aan het rondkijken voor boeken. Als ik ze allemaal nieuw koop zit ik rond de 1200 euro



Ik vroeg mij dus af of het vervelend is om tweedehands boeken te hebben, waarvan de druk een eerdere is dan die de school op de lijst heeft gezet.

Wie heeft hier ervaring mee?

Zijn nieuwe boeken het geld waard of is het prima om oudere boeken te hebben?



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ik koop ze ook wel eens tweedehands. Vervelend aan een oudere druk is dat de paginanummers vaak niet meer kloppen met de meest recente druk. Als je dan bijv. bladzijde 10-50 moet lezen komt dat niet altijd overeen met het oudere boek. Ik leg vaak de oudere druk naast een nieuwe druk en besluit dan of ik een nieuwe koop. Ook ben ik lid geworden van de bibliotheek en kan ik een gedeelte van de boeken bij de bieb lenen.

Het scheelt een beetje per boek hoeveel verschil er zit tussen de drukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrok ook al van de prijs van mijn boeken (nog wel een stuk minder dan de jouwe) maar tweedehands kon ik ook alleen maar de vorige versie krijgen. Heb wel serieus t idee dat de uitgevers het erom doen, elk jaar een nieuwe versie zodat iedereen nieuwe boeken koopt, dus ik vermoed ook dat de verschillen niet zo groot zijn. Maar weten doe ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijna alles tweedehands gekocht. Je gebruikt ze 8 weken en daarna kijk je er in de meeste gevallen niet meer in. Paar keer oudere versie gehad en nooit last van gehad. Enkel wat hier boven ook staat dat je soms de juiste pagina's erbij moet zoeken. Doorverkopen via bol.com vind ik trouwens ook een aanrader.
Ligt er waarschijnlijk een beetje aan over welke boeken en welk vakgebied het gaat. Soms kan er in verschillende drukken wel een groot verschil zitten. Wat ik vaak doe is in de bieb van de faculteit even kijken welke boeken ik daar kan lenen. Als ik besluit ze toch te kopen dan kan ik daar vaak ook wel even de drukken vergelijken, of er daadwerkelijk veel verschil tussen zit. Zo niet, dan wordt het lekker de oude druk en let ik wel wat beter op
Zou sowieso nog niet alle boeken meteen aanschaffen, ik heb nu nog boeken van acht jaar geleden in de kast staan die ik maar een paar keer ingekeken heb, maar door de nieuwe druk het jaar erna vrijwel niets meer waar waren.. Gewoon even bekijken welk boek je echt gaat gebruiken, dan kan je ze altijd nog via bol.com bestellen en heb je ze een dag later in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook veel tweedehands gekocht en ook geleend bij de bieb. Je moet even checken wat de verschillen zijn tussen de versies, zo nodig kun je de missende pagina's kopiëren. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Soms hadden we van een boek ook maar een paar hoofdstukken nodig, die kopieerde ik dan uit het biebboek.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden!



Waar hebben jullie de boeken vergeleken? Want als je bijvoorbeeld naar de bieb gaat, hebben ze daar dan het oudere en het nieuwere exemplaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je af om nu alle boeken nieuw aan te schaffen, maar om per periode te bekijken welke boeken je nodig hebt. Tijdens de colleges e.d. werd bij mij aangegeven welke druk nodig was, of dat je een eerdere druk kon aanschaffen. Dat scheelt geld. Ik zou dat dus echt even afwachten.

En daarnaast kun je tijdens een les/college zelf inschatten of je een boek nodig hebt, maar je kunt het ook lenen bij de bieb of kopiëren. Tweedehands zou ik echt naar kijken hoor, er zijn genoeg studenten die na een periode hun boeken gewoon op BOL zetten.



Ik heb behoorlijk wat boeken aangeschaft het eerste jaar van mijn studie, maar werd daar later in mijn opleiding wel voorzichtig mee. Succes !
Misschien moet je eerst jezelf tegen komen, voordat je het kunt zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:rosun schreef op dinsdag 02 september 2014 22:51 Bedankt voor de antwoorden!



Waar hebben jullie de boeken vergeleken? Want als je bijvoorbeeld naar de bieb gaat, hebben ze daar dan het oudere en het nieuwere exemplaar? Google is je beste vriend! Gewoon even googelen naar de verschillen, vaak heeft iemand die al beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk mijn studieboeken nog regelmatig in hoor, die staan hier fijn in de kast. Mijn man is nu dezelfde studie gaan doen (2e bevoegdheid 2e graads lerarenopleiding) en veel boeken moest ie toch nieuw kopen, daar zat teveel verschil in. Sommige kon ie nog wel gebruiken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
En idd wacht even met boeken aanschaffen tot je weet of je ze wel echt nodig hebt. Voor drie pagina's koop je ook geen tweedehands. Die kopietjes werden ook gewoon gedeeld onder medestudenten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet de verkeerde druk gaan aanschaffen. Dan kan je inderdaad het probleem krijgen met de paginanummers, maar soms staan er ook gewoon hele hoofdstukken niet in en dan schiet je dus uiteindelijk niks op met deze boeken.

Ik zou inderdaad kijken per periode welke boeken je nodig hebt en alleen de echt noodzakelijke boeken aanschaffen. Soms gebruik je namelijk echt maar een paar bladzijden en dan kan je het beter kopiëren uit de bieb of van een klasgenoot. Ook zijn best veel studieboeken online wel als pdf te vinden. Vraag studiegenoten eens of er geen pdf studieboeken in de omloop zijn. Bij ons is dat wel zo namelijk en dat is gratis.
Je kunt ze via torrents vaak ook downloaen als het gaat om engelstalige boeken. Maar veel boeken heb je nauwelijks nodig, koop alleen de boeken die je vaak gebruikt als je wil kopen. Derest kun je in de bieb bekijken. Ook kun je met klasgenoten een boek kopierenin een printshop, hoe meer tegelijk, hoe voordeliger vaak
Alle reacties Link kopieren
Tip bij ons op de studie zijn heel veel latere jaars (dus tweede jaars) aan eerste jaars verkopen enzovoort.

Ik weet niet of je bij je studie je boeken langer nodig hebt dan een blok. Anders is dat het proberen waard. Bij ons gebeurt het veelal op facebook dan vragen ze dat gewoon in onze facebook jaargroep.

Ik koop boeken meestal tweedehands, anders leen ik ze van jaargenootjes
Alle reacties Link kopieren
Per periode bekijken. Ik heb veel 2e hands gekocht maar dan wel de juiste druk.

Wat ook super was een lidmaatschap bij de bibliotheek. Dan de boeken daar vandaan halen als je ze nodig hebt. Keer verlengen of iets te laat terug brengen ;) Altijd nog goedkoper dan kopen.
Ik kreeg de tip hier om studenten die verder zijn te vragen om boeken. Mijn dochter heeft er 4 2e hands kunnen overnemen.



Belachelijke prijzen die studieboeken, tel daarbij je schoolgeld op en je zit zo al aan een lening van 3000¤

We zitten nu al in shock hier thuis :0
Alle reacties Link kopieren
kijk bij bol.com! Daar krijg je 2e hands studieboeken.. Je heb vaak niet alle studieboeken nodig! Ga maar navragen wat je echt nodig hebt
quote:micnick schreef op 03 september 2014 @ 07:15:

Per periode bekijken. Ik heb veel 2e hands gekocht maar dan wel de juiste druk.

Wat ook super was een lidmaatschap bij de bibliotheek. Dan de boeken daar vandaan halen als je ze nodig hebt. Keer verlengen of iets te laat terug brengen ;) Altijd nog goedkoper dan kopen.Oh wat stom dat ik daar nooit aan gedacht heb. Ik heb net gisteren boeken besteld, maar ga toch eens even bij de bieb kijken nog. Goeie tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven