Werk & Studie alle pijlers

HRM'ers: volgorde in open sollicitatiebrief

25-07-2014 12:57 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag aan de hrm'ers (of ervaringsdeskundigen, of anderen die sollicitatiebrieven onder ogen krijgen en beoordelen):



Wat is een goede (en logische) volgorde voor een open sollicitatie?



Ik ben bezig met het schrijven van een motivatiebrief op een open sollicitatie. Ik heb nu 2 A4'tjes vol, en wil het hier ook bij houden. Ik begrijp dat wellicht niet mijn hele brief gelezen zal worden. Maar ik wil de kans dat dit wel gebeurt zo groot mogelijk maken.



Wat wil je als beoordelaar als eerste lezen in een dergelijke brief? Is dat 'wie is Leonidas?' of de reden waarom Leonidas deze brief stuurt? Is dat de alinea waarin Leonidas vertelt waar ze naar op zoek is?



Ik merk aan mezelf dat ik het lastig vind om de perfecte indeling te vinden. Ik hoop hier dan ook tips op te doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de brief inkorten. 2A4 vol is wel erg lang. Ik zou willen weten wie jij bent en waarom jij een toevoeging zou kunnen zijn aan het bedrijf/organisatie. Dat zou ik willen lezen.
Alle reacties Link kopieren
2A4, maar daar 1 A4 van.

Leg uit wat je kunt en wat je wil toevoegen.



Leuk om te lezen dat je hobby's hebt en een gezin en een motor en dat je elke zaterdag maar de sportschool gaat, dat je van havo naar vwo mocht en daarna mbo deed en uiteindelijk je master haalde, maar dat lees ik wel in je CV.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Veeel te lang.

1e alinea.: formaliteiten zoals ik wil hier en daar om.bij jullie solliciteren

2e: dit heb ik gedaan

3e: deze.kwaliteiten breng ik mee

4e: formaliteiten persoonlijk gesprek



CV toespitsen op de gewenste functie. Max 2 A4-tjes.



Ik vraag me echt af hoe je 2 kantjes gevuld krijgt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt inkorten...

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te laten blijken dat ik mijzelf helemaal in de functie zie zitten. Denk dat ik daar dan een beetje in ben doorgeslagen en dat wat moet inkorten. Misschien laat ik mijn gevoel teveel spreken in de brief en moet ik het wat zakelijk houden.



Bedankt voor de tip allen.



Wellicht nog meer goede ideeën die ik mee kan nemen in het herschrijven van mijn brief?
Alle reacties Link kopieren
Korte zinnen to the point maken. Geen wollig taalgebruik. Vermijd het werkwoord worden. Geen zelfde woord twee keer gebruiken.

Ik schrijf 1 a4 voor een brief met 4 korte alinea's en 1 a4 voor CV. Alleen relevante functies ed melden. Hou het dus kort en bondig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leonidas schreef op vrijdag 25 juli 2014 13:46 Dat wordt inkorten...

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te laten blijken dat ik mijzelf helemaal in de functie zie zitten. Denk dat ik daar dan een beetje in ben doorgeslagen en dat wat moet inkorten. Misschien laat ik mijn gevoel teveel spreken in de brief en moet ik het wat zakelijk houden.



Bedankt voor de tip allen.



Wellicht nog meer goede ideeën die ik mee kan nemen in het herschrijven van mijn brief?



Niet teveel "gevoelens uiten"

Blijf zakelijk daarin.



Voor mij betekend het bv heel veel dat ik nu een nieuwe baan zou krijgen, dat zou een enorm zware periode afsluiten en nieuwe hoop geven voor de toekomst. Niks hiervan staat in mijn brief daar komen ze vanzelf achter in het gesprek.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 25 juli 2014 @ 14:03:

[...]





Niet teveel "gevoelens uiten"

Blijf zakelijk daarin.



Voor mij betekend het bv heel veel dat ik nu een nieuwe baan zou krijgen, dat zou een enorm zware periode afsluiten en nieuwe hoop geven voor de toekomst. Niks hiervan staat in mijn brief daar komen ze vanzelf achter in het gesprek.



En dát stukje vind ik nou juist zo lastig. Omdat de baan die ik voor ogen heb heel goed bij mij past. Dat dit met name uit mijn gevoel komt. Natuurlijk kan ik dit onderbouwen met ervaring en opleidingen, maar de nr. 1 reden voor mijn sollicitatie is: mijn gevoel.



Hhmm... ben er nu al een aantal dagen mee bezig, wil gewoon dat het (in de buurt van) perfect wordt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad: veel te lang. Mijn ervaring is dat in veel bedrijven de motivatiebrieven niet eens gelezen worden, dus een half A4'tje is voldoende. Ik zou kort aangeven waarom je juist op die functie solliciteert en waarom jij de aangewezen persoon bent om daarvoor aan te nemen. En dan niet allerlei zaken uit je cv erbij gaan halen, maar qua sterke punten in je karakter etc. Verder goed je enthousiasme door laten klinken.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
laat de brief en je CV voor versturen aan 2 andere mensen lezen voor feedback.



en natuurlijk max 1 A4, zie eerdere tips.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leonidas schreef op 25 juli 2014 @ 14:09:

[...]





En dát stukje vind ik nou juist zo lastig. Omdat de baan die ik voor ogen heb heel goed bij mij past. Dat dit met name uit mijn gevoel komt. Natuurlijk kan ik dit onderbouwen met ervaring en opleidingen, maar de nr. 1 reden voor mijn sollicitatie is: mijn gevoel.



Hhmm... ben er nu al een aantal dagen mee bezig, wil gewoon dat het (in de buurt van) perfect wordt. Dit kan je dus kort aangeven door te laten zien dat je heel enthouasiast bent over deze functie en dat je er veel affiniteit mee hebt. Een paar punten van jezelf aangeven die goed bij de functie aansluiten. Dat hoeft echt geen bladzijde in beslag te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leonidas schreef op vrijdag 25 juli 2014 14:09 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mrsnem in "HRM'ers: volgorde in open sollicita..."" class="messagelink">mrsnem schreef op 25 juli 2014 @ 14:03</a>:</b>

[...]





Niet teveel "gevoelens uiten"

Blijf zakelijk daarin.



Voor mij betekend het bv heel veel dat ik nu een nieuwe baan zou krijgen, dat zou een enorm zware periode afsluiten en nieuwe hoop geven voor de toekomst. Niks hiervan staat in mijn brief daar komen ze vanzelf achter in het gesprek.</div></blockquote>



En dát stukje vind ik nou juist zo lastig. Omdat de baan die ik voor ogen heb heel goed bij mij past. Dat dit met name uit mijn gevoel komt. Natuurlijk kan ik dit onderbouwen met ervaring en opleidingen, maar de nr. 1 reden voor mijn sollicitatie is: mijn gevoel.



Hhmm... ben er nu al een aantal dagen mee bezig, wil gewoon dat het (in de buurt van) perfect wordt. Dat dacht ik al. Vond ik ook. Maar heb gewoon een "standaard" sollicitatiebrief geschreven en in het gesprek aangegeven hoe mijn afgelopen 2 jaar waren maar VOORAL wat ik elke dag doe om te herstellen, wat ik wil voor de toekomst en hoe ik nu in het leven sta.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 25 juli 2014 @ 14:18:

[...]





Dat dacht ik al. Vond ik ook. Maar heb gewoon een "standaard" sollicitatiebrief geschreven en in het gesprek aangegeven hoe mijn afgelopen 2 jaar waren maar VOORAL wat ik elke dag doe om te herstellen, wat ik wil voor de toekomst en hoe ik nu in het leven sta.



In een gesprek zou ik inderdaad heel goed kunnen toelichten waarom ik mijzelf zo ontzettend graag in de functie zie. Dat is het probleem denk ik niet.

Mijn grootste obstakel voor nu is: hoe laat ik doorschemeren dat ik écht ontzettend goed binnen de organisatie en in de functie pas, zonder hier 2 pagina's aan te wijden. Hoe val ik op? Hoe trigger ik zodat de lezer meer over mij te weten wil komen en ik op gesprek mag komen?



Ik weet dat dit op de huidige arbeidsmarkt een vaker voorkomend 'probleem' is. Alleen nu ik zelf de stap heb genomen om te gaan solliciteren maakt dit wel dat ik tientallen keren mijn brief doorworstel een aanscherp...
Alle reacties Link kopieren
Max 1 A4, en zakelijk, niet te veel gevoel. Ik wil weten wat jouw toegevoegde waarde zou zijn, waar je een link ziet tussen 'mijn' bedrijf en jou, wat je in het verleden al gepresteerd hebt, wat je bij ons komt brengen.

En als je slim bent, heb je je voorbereiding goed gedaan, en kun je ook qua team en qua soort mens je plaatsje voorbereiden. Wat ontbreekt er in het team waarin jij wilt werken, welke zwakte moet versterkt worden, of welke sterkte benadrukt? En hoe pas jij daar in?



En dat allemaal kort dus :-D



SUCCES!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven