Werk & Studie alle pijlers

Heb ik onjuist gehandeld ?

18-04-2014 00:01 30 berichten
Gisteren tijdens mijn werk werd ik gebeld door een bedrijf die informatie wilde over een bepaald product wat in de kinderschoenen staat, maar waar veel geld mee gemoeid is. (Doorverbonden door receptie) Deze man aan de telefoon gaf aan dat hij al contact had gezocht met mijn collega die over het product gaat, maar collega kon hem al 2x niet te woord staan en belde ook niet terug. Ook ik weet veel over dit product dus gaf wat antwoorden op zijn vragen. Geen rare vragen maar heel normale in mijn ogen. Ik heb voor zover ik kan nagaan absoluut geen onjuiste informatie gegeven.

Na dit gesprek mijn collega geinformeerd via mail omdat ze weer telefonisch niet te bereiken was.

Nu kreeg ik vandaag een hele pittige mail terug met cc naar onze leidinggevenden. In deze mail schrijft ze dat er afspraken zijn binnen de organisatie dat je nooit vragen mag beantwoorden die voor een ander bedoeld zijn. Mij is niets bekend van deze (ongeschreven) regel, ook een andere collega gevraagd over deze regel en ook die is daar niet van op de hoogte. Er wordt wel vaker gebeld en wanneer we antwoorden kunnen geven doen we dat.

Ook schreef ze waarin het min of meer op neer komt dat wanneer dit misloopt het mijn schuld is. Dat we dan veel minder geld daar voor krijgen of mislopen doordat ik onjuiste informatie heb gegeven.



Heb collega incl cc naar leidinggevenden terug gemailt dat mij niets bekend was over de regel/afspraak die ze noemt. En dat ik met mijn beste bedoelingen die man te woord heb gestaan en voor mijn gevoel geen onjuiste informatie heb gegeven.





Ik voel mij behoorlijk belabberd, zit elk zinsdeel van het gesprek te analyseren of ik niets verkeerds heb gezegd. Straks wel verkeerd woordje gezegd en lopen we veel geld mis. Ik lig op bed al 2 uur maar kan maar niet in slaap komen hierdoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat ze dat per mail doen! En niet even in een gesprekje aangeven. Ik snap het wel, andere bedrijven die proberen informatie los te peuteren die nog niet officieel bekend is.



Bij ons op het werk kwam die regel erdoor door;

- Persbericht volgt

- Dit zal op ... (Datum) gepresenteerd worden

- Op 1 mei staat dit op de website



Dat betekende voor ons dat je voor die tijd die info niet verstrekt of inboekt. En automatisch geef ik telefonisch geen bedrijfsinformatie; ik nodig ze dan uit een afspraak met me te maken.



Kun je overleggen dat je voortaan een seintje krijgt? Dat ze dat communiceren. Geef aan dat het niet duidelijk was, dat je je rot voelt en dat dit niet je bedoeling is geweest..

Als iemand belt met zulke vragen kun je ook altijd verwijzen naar de website, of gewoon verzoeken of ze een email willen sturen. Als je het typt denk je er beter over na én is het daarna terug te vinden..



(Ooit ook zoiets gehad, een oplichter die zei voor tv programma x van omroep y te werken, was niet wie die was, check bij omroep kwam nergens op uit, verlies gedraaid.. Maar kon er niks meer aan doen en baas was van al zijn acties op de hoogte.)
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, jij hebt het keurig netjes gedaan
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Geen idee welke functie je hebt, maar ik zou het niet gedaan hebben. Juist de brand managers, sales personen oid hebben daar alle informatie over en weten wat ze wel of niet mogen/kunnen vertellen. En in dit geval zou foute informatie een deal kunnen beïnvloeden. Het is vooral niet handig.

Wij kregen wel altijd mails als we over een speciaal onderwerp echt, maar dan ook echt niks mochten zeggen.



Het is nu gedaan en je weet alleen dat je de volgende keer gewoon niks moet zeggen.
Alle reacties Link kopieren
komt goed. Ik denk dat je collega gewoon pissig was omdat ze bang is dat haar resultaten eronder kunnen leiden. Wat ook begrijpelijk is, ze moest het gewoon even afreageren. Als dit zo belangrijk voor haar was, had ze moeten communiceren dat dit niet naar buiten mag komen.



De meneer aan de telefoon was ook niet netjes, want je collega had hem niet voor niks niet teruggebeld.
Geniet van elke dag!
Pienter het klopt dat ik voortaan mijn mond houd. Voel mij er erg rot door.
Mrsnem of het echt waar is weet ik niet , andere collega vertelde dat deze man wel terug had moeten bellen,maar dit vergeten is.
Alle reacties Link kopieren
Lullig om direct cc naar je baas te doen. Zou ik mijn collega niet in dank afnemen. Ook al zou t n fout zijn, zou t fair zijn dit eerst met jou even op te pakken en liever niet via mail vind ik
Alle reacties Link kopieren
Snap dat je je rot voelt. Ik denk dat iedereen dat gevoel wel kent. Heb ook wel eens een fout gemaakt, maar het werd wel direct aan mij vertelt dat dat niet goed was. Helaas stonden er vier collega's in de cc, dus kreeg het ook zeker vier keer te horen haha.



En wat dophertje zegt; lullig ja, om meteen de baas erbij te betrekken. Dit is echt dat ze direct haar handen hier vanaf wil trekken en jou bij voorbaat alle schuld wil geven voor een eventuele uitkomst. Tenzij die uitkomst natuurlijk positief is, dan zal ze zichzelf een veer in dr kont steken.
Alle reacties Link kopieren
Jou mail als reactie op haar is terecht. Vraag me wel af waarom je je leidinggevende nog niet hebt gesproken. Ik had na de mail er toch even een belletje aan gewaagd.
Alle reacties Link kopieren
Ik had haar na dat mailtje aan haar haren persoonlijk naar de leidinggevende gesleurd. Ik ga gvd zoiets toch niet via de mail oplossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 18 april 2014 @ 00:14:

komt goed. Ik denk dat je collega gewoon pissig was omdat ze bang is dat haar resultaten eronder kunnen leiden. Wat ook begrijpelijk is, ze moest het gewoon even afreageren. Als dit zo belangrijk voor haar was, had ze moeten communiceren dat dit niet naar buiten mag komen.

.Dit denk ik ook. Komt wel goed? Zoals ik het lees heb jij in alle opzichten juist gehandeld.
quote:calvijn1 schreef op 18 april 2014 @ 00:11:

Nee hoor, jij hebt het keurig netjes gedaan



Niet mee eens. Jij bent niet verantwoordelijk voor dit product en lijkt me dus ook niet voor de communicatie naar externe personen toe.

Jij weet niet eens wie die persoon aan de telefoon is, iedereen kan zich als een ander voordoen.



Je had kunnen vragen de vragen op email toe te sturen en daarna intern overleggen hoe deze beantwoord gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal wat, dat je vragen beantwoordt van een persoon, waar jij geen zaken mee doet maar je collega.

Als ik het zo lees, behoort dat niet tot jouw functie.

Dat je collega een mail stuurt met cc aan de leidinggevende, snap ik, want jij hebt haar eerst gemaild over jouw aktie.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de laatste 2 reacties. Ik denk dat je collega de mail naar leidinggevenden ge-cc'd heeft zodat zij al op de hoogte zijn, mocht er iets mis gaan en zo dan de schade zoveel mogelijk beperken.
Alle reacties Link kopieren
In het vervolg:



Collega x is er niet. Ik kan voor u vragen of ze u terug wil bellen. Waar gaat het over?



Of



U kunt uw vragen ook in een mail noteren en deze naar collega x versturen.



Verder snap ik goed dat de collega boos op je is. Voor grote accounts kunnen sommige voorwaarden wbt het product aangepast worden om zo een betere deal binnen te slepen. Met jouw antwoorden heb je de verkoopstrategie van je collega dwarsgeboomd.
Alle reacties Link kopieren
quote:paresseuse schreef op 18 april 2014 @ 07:52:

[...]





Niet mee eens. Jij bent niet verantwoordelijk voor dit product en lijkt me dus ook niet voor de communicatie naar externe personen toe.

Jij weet niet eens wie die persoon aan de telefoon is, iedereen kan zich als een ander voordoen.



Je had kunnen vragen de vragen op email toe te sturen en daarna intern overleggen hoe deze beantwoord gaan worden.Het is duidelijk dat ik niet in deze branche werk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Als er een product is waar zoveel geld mee gemoeid is en waarover geen informatie naar buiten gebracht mag worden dan moeten de regels behoorlijk aangescherpt worden in dit bedrijf. Als in: vragen van andere firma's, pers ed. alleen via de woordvoerder. Als die er niet is, jammer dan, dan belt u maar terug als die er wel is.

TO heeft naar eer en geweten gehandeld. Wellicht iets teveel verteld, maar nogmaals, dan had het bedrijf de regels strakker moeten aangeven.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Je collega had intern duidelijker moeten communiceren, en extern moeten zorgen voor bereikbaarheid richting prospect. Niet bereikbaar zijn en niet terugbellen, DAT is slecht voor je sales.



Wat een minkukel zeg, om zo te communiceren. Ik denk dat ik weet aan wie en wiens communicatie het ligt, als die deal niks wordt...

TO je hebt het naar eer en geweten gedaan. Ga lekker genieten van je paasweekeinde.
Is deze persoon mogelijk een belangrijk prospect? Indien dit zo is, is zij wellicht bang dat nu bekend wordt dat ze al twee keer vergeten is deze belangrijke prospect terug te bellen en reageert zij dit op jou af. Vind ik namelijk helemaal niet netjes... 1x kan gebeuren, maar 2x?
Alle reacties Link kopieren
Ehm, als zij verzuimt de man terug te bellen denk ik dat het traject daar eerder op zal spaaklopen. Deze mail was uit de categorie 'hachje redden' en zeker had ik met haar en de betreffende leidinggevenden een gesprek gepland. Ze heeft meermaals onprofessioneel gehandeld; meermaals niet terugbellen en direct naar leidinggevenden stappen.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft hem tot 2x toe niet te woord gestaan en ook niet teruggebeld. De 'regels' voor dit soort gevallen zijn ook niet duidelijk naar jou gecommuniceerd. Wel heb je netjes verslag gedaan van het gesprek.

Wiens fout is het nou dat de man door jou te woord gestaan is?
Alle reacties Link kopieren
(Dubbel)
quote:paresseuse schreef op 18 april 2014 @ 07:52:

[...]





Niet mee eens. Jij bent niet verantwoordelijk voor dit product en lijkt me dus ook niet voor de communicatie naar externe personen toe.

Jij weet niet eens wie die persoon aan de telefoon is, iedereen kan zich als een ander voordoen.



Je had kunnen vragen de vragen op email toe te sturen en daarna intern overleggen hoe deze beantwoord gaan worden.Eens, maar ook als het zo geheim is had receptie op de hoogte gesteld moeten worden dat ze niet mogen door verbinden en dat men op persbericht moet wachten. Je collega had na het eerste telefoontje al die actie kunnen ondernemen. Mijns inzien ligt de schuld niet alleen bij jou. Jammer dat er zoveel geld bij gemoeid is, zie het maar als leergeld al zal dat op dit ogenblik misschien niet het gevoel bij zijn.
Sommige mensen zijn ratten en gebruiken alles om bij de baas te slijmen, ken het maar al te goed. Zij heeft niet teruggebeld dus wat zou je anders moeten doen? Vind dat je goed hebt gehandeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven