Werk & Studie alle pijlers

Hertentamens tijdens afstuderen? (HBO)

20-08-2014 22:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,



Even een vraag voor m'n mede-hbo'ers op dit forum. Ik ga dit natuurlijk ook nog vragen aan mijn decaan, maar aangezien school pas 1 september begint hier alvast even mijn vraag. (Misschien dat mensen in dezelfde situatie hebben gezeten, who knows).



Ik studeer hbo Rechten en ben vierdejaars. Ik heb in het derde jaar van de opleiding een minor (1 semester) niet behaald, waardoor ik in principe studievertraging zou oplopen omdat ik dit half jaar dus moet herkansen/inhalen. Nu mailde mijn docent net dat ze samen met mij naar de examencommissie wil, omdat ze vind dat ik nog een kans verdien. De minor bestond voor het grootste deel uit een onderzoek, die ik niet goed heb kunnen afronden in verband met een groepslid wat gestopt is met de opleiding halverwege de periode, en een groepslid dat werkelijk waar niets uitvoerde, waardoor alles op mij terecht kwam.



Mocht het verzoek gehonoreerd worden, dan mag ik in september a.s. starten met de herkansing van de minor, plus de minor waarvoor ik me had ingeschreven. Mijn docente gaf aan dat het wel zwaar zou worden, maar dat ze er wel vertrouwen in heeft dat ik dit kan. Dit zou betekenen dat ik geen studievertraging oploop (ik heb m'n stage al behaald), en in februari kan gaan afstuderen.



Door wat issues op persoonlijk vlak in dat jaar heb ik nog een paar tentamens openstaan van studiejaar 2, die ik in studiejaar 3 niet heb kunnen afronden ivm de drukte van de minor en stage. Deze drie tentamens vallen in semester 2, de periode dat ik zou kunnen gaan afstuderen, waardoor ik geen studievertraging op loop.



Vraag: mag je alvast beginnen aan je afstudeerstage, ook al heb je nog niet alle tentamens gehaald?
Dat staat als het goed is in het onderwijs- en examenregelement van je studie.
Alle reacties Link kopieren
Dat is per opleiding helemaal verschillend, check inderdaad het OER!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu de decaan al mailen, de meeste docenten e.d. zijn nu echt wel weer aanwezig op de hogeschool (tenminste, bij mij wel).



Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het wel te doen is, maar dat het wel erg zwaar is, ik denk dat het heel erg afhangt van hoeveel je voor die minor + vakken moet doen. Ik was ook a met mijn afstudeerstage bezig (onderwijs) en had nog 1 tentamen open staan, ik moest een minimaal aantal studiepunten hebben om aan die stage te mogen beginnen. Check idd het OER van je opleiding.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Klopt wat hierboven staat. In het OER staat hoeveel ECTS je behaald moet hebben alvorens je op stage mag. Daarnaast kan specifiek vermeld staan dat je bepaalde vakken of bepaald jaar behaald moet hebben.

Je mag dan bijvoorbeeld niet op stage als je nog een vak uit het tweede jaar hebt open staan, ook al heb je alles uit jaar 3 behaald. Dit even als voorbeeld.

Het moet in je OER staan.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn opleiding had het een dikke vette nee geweest. Je mag pas afstuderen als je alle EC's gehaald hebt.



Ik zou sowieso starten met de minor in september (moet je een hele minor volgen, hoeveel EC's was die minor dan en hoeveel heb je er niet gehaald?) En naast de minor ook nog mn andere tentamens halen. Je gaat pas in februari afstuderen, dus je hebt nu alle tijd (en waarschijnlijk zul je ook wel moeten).



Het verbaasd me trouwens dat je een studie doet die van regeltjes en voorwaarden aan elkaar hangt, maar dat je op zn eenvoudige vraag niet eens de juiste weg weet te bewandelen!
Waarom doe je twee minors, of waren ze beide maar 15 studiepunten? Ik denk dat er komende week wel wel mensen aanwezig zijn, dus dan kan je vast wel bellen.



Over je laatste vraag: verschilt per opleiding. Bij mijn opleiding mag je niet eens aan jaar 4 beginnen als je niet alle 180 studiepunten behaald hebt en aan overige voorwaarden hebt voldaan (toetsen behaald waar je geen studiepunten voor krijgt), dus bij mij zou je pech hebben. Wellicht is jouw studie een stuk minder streng en kan het wel. Bel volgende week even en sla de OER na.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn opleiding mag dit niet! Maar je kunt het vast terug vinden in de OER
Bij mijn opleiding mag het officieel ook niet, maar als het om 1 vak gaat kan je meestal een extra (mondeling) herkansing krijgen via een aanvraag bij de examencommissie. Maar als het om meerdere vakken gaat heb je bij ons pech.



Maar het verschilt idd per opleiding, als ik jou was zou ik nu contact met je decaan opnemen want zoals iemand anders al benoemde zijn die op de meeste plekken gewoon alweer aan het werk.



En even iets anders: Waarom vind je het zo erg om wat vertraging op te lopen? En waarom 2 minoren? Zou het voor jezelf niet veel prettiger zijn om wat ruimte te hebben zodat je gewoon rustig al je vakken kan doen en niet al uitgeblust bent als je aan je afstuderen begint (wat meer mensen tegen- dan meevalt).
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie antwoorden! Ik heb het inmiddels kunnen vinden, OER was hier niet heel duidelijk over maar de afstudeerhandleiding wel. Blijkt dat ik wel kan beginnen met afstuderen, als ik maar 120 punten van de hoofdfase binnen heb. Als ik de twee minoren heb afgesloten heb ik dat sowieso. Ik dacht dat opleidingen hierin uniform beleid voeren, maar dat valt tegen dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:buaya schreef op 21 augustus 2014 @ 00:32:

Bij mijn opleiding mag het officieel ook niet, maar als het om 1 vak gaat kan je meestal een extra (mondeling) herkansing krijgen via een aanvraag bij de examencommissie. Maar als het om meerdere vakken gaat heb je bij ons pech.



Maar het verschilt idd per opleiding, als ik jou was zou ik nu contact met je decaan opnemen want zoals iemand anders al benoemde zijn die op de meeste plekken gewoon alweer aan het werk.



En even iets anders: Waarom vind je het zo erg om wat vertraging op te lopen? En waarom 2 minoren? Zou het voor jezelf niet veel prettiger zijn om wat ruimte te hebben zodat je gewoon rustig al je vakken kan doen en niet al uitgeblust bent als je aan je afstuderen begint (wat meer mensen tegen- dan meevalt).



Ik heb hiervoor een andere opleiding gedaan, waarmee ik ben gestopt na het halen van m'n propedeuse. Ik loop dus al wat extra uit, ook omdat ik nu in de leenfase van de studiefinanciering zit. Ook vind ik het mooier staan op m'n CV, de studie afgerond in 4 jaar



Van de minor die ik niet heb gehaald heb ik wel een paar onderdelen al met een voldoende kunnen afronden. Zou dus betekenen dat de studielast van die minor een stukje lager is.



Ik moet zeggen dat ik ook nog wel twijfel hoor, ook omdat ik er nog een baan naast heb. Bezoekje aan de decaan lijkt me slim inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een studieloopbaanbegeleider? Ook die kan dan met jou een rooster per semester maken wat voor jou te doen is, waarmee je dus goed op koers blijft, en niet op 1 vakje nog eens een jaar inschrijfgeld moet betalen.



Let er wel op dat men in het hoger onderwijs strenger gaat worden; geldigheid van behaalde vakken gaat vervallen na x-jaar.

Geldt overigens niet voor je propedeuse, die is voor altijd geldig.
I can explain it to you, but I can't understand it for you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven