Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 11:08.
Dit onderwerp heeft 13 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 08-02-2012 15:58.
[ Hoe hiermee om te gaan? ]
- Hallo allemaal,
Mijn man is na een arbeidsconflict (ik wil niet te veel in detail gaan ivm herkenbaarheid, maar het gaat om het gebruik van prive goederen) met zijn werkgever overeengekomen dat een beeindigingsovereenkomst de beste oplossing is voor beide partijen. Hier is een lange periode van dreigementen, zware gesprekken, zwart makerij en een ontslag aanvraag via het UWV aan vooraf gegaan.
Hij is gedurende de onderhandelingen van de overeenkomst vrijgesteld van arbeid. In die periode (3 weken), heb ik hem weer zien opleven, en was hij een heel ander mens.
Nu er getekend is verlangt werkgever dat hij nog de helft van de 'uitwerkperiode' komt werken (zo'n 12 weken), en heeft hij maandag de arbeid weer hervat.
In die dagen heb ik hem weer zien instorten tot een klein hoopje ellende, hij is misselijk ochtends, kan niet slapen, en is hardstikke onrustig en zenuwachtig. Dit heeft natuurlijk ook zijn weerslag op 'ons'.
Het heeft er voornamelijk mee te maken dat werkgever juist de reden van het arbeidsconflict weer wil verplichten aan mijn man, voor de resterende tijd. Werkgever is niet voor rede vatbaar, en man mag bijvoorbeeld ook niet meer het terrein betreden van het bedrijf. Werkzaamheden vinden op locatie plaats.
Ik wil voorkomen dat hij hier nu psychisch aan onderdoor gaat. Het zijn nog 'maar' 12 weken, maar voor hem voelt het echt als een hel. Heeft een gesprek met de huisarts zin? Een ziekmelding?
We zijn beiden geen ziekmelders, maar ik vraag me af hoe lang hij het nog volhoudt zo, zonder dat de bom barst. Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt voor jullie advies!
- Ik begrijp het verhaal niet helemaal, maar als jouw man ziek wordt vanwege de werkzaamheden welke hij moet verrichten is dit een terechte reden om zich ziek te melden lijkt mij. Hij kan bij de ziekmelding meteen vragen om naar de ARBO-arts gestuurd te worden voor een controle.
- Ik zou zeker met de bedrijfsarts gaan praten. En waarschijnlijk ook met de huisarts. Ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is of veranderd is, maar als je man werk moet doen wat hij eerder ook heeft gedaan, als onderdeel van zijn baan en dat nu opeens niet meer kan, hij er aan onderdoor gaat en het betitelt als de hel, dan moet er aardig wat aan de hand zijn. Het klinkt zodanig getraumatiseerd dat begeleiding me wel op zijn plaats lijkt. Ik laat bewust even in het midden of dat komt omdat de werkgever wellicht bizarre eisen stelt of dat jouw man wellicht een slechte copingstrategie heeft. Het kan ook een combinatie zijn. Sowieso zijn zijn klachten, zoals beschreven door jou, voldoende reden om hulp te vragen.
- Hij kan fysiek de werkzaamheden zoals hij die eerder deed gewoon uitvoeren, echter heeft werkgever ook bij de ontslag aanvraag zo veel woorden verdraaid, zo veel leugens verspreidt, en ook echt zwart op wit dingen geschreven die pertinent onwaar zijn, dat dit hem heel erg heeft aangegrepen.
De reden waardoor het conflict is ontstaan, komt nu door de hervatting van de arbeid weer terug.
Maar welke volgorde hanteren? Ziekmelding - Huisarts en dan uiteindelijk Arbo, of huisarts - ziekmelding.quote:aikidoka schreef op 08 februari 2012 @ 13:53:
Ik zou zeker met de bedrijfsarts gaan praten. En waarschijnlijk ook met de huisarts. Ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is of veranderd is, maar als je man werk moet doen wat hij eerder ook heeft gedaan, als onderdeel van zijn baan en dat nu opeens niet meer kan, hij er aan onderdoor gaat en het betitelt als de hel, dan moet er aardig wat aan de hand zijn. Het klinkt zodanig getraumatiseerd dat begeleiding me wel op zijn plaats lijkt. Ik laat bewust even in het midden of dat komt omdat de werkgever wellicht bizarre eisen stelt of dat jouw man wellicht een slechte copingstrategie heeft. Het kan ook een combinatie zijn. Sowieso zijn zijn klachten, zoals beschreven door jou, voldoende reden om hulp te vragen.- Ik snap al niet als er een arbeidsconflict is met ontslag etc. dat de werkgever eist dat hij nog 12 weken komt werken, maar dat komt waarschijnlijk omdat we niet het hele verhaal kennen.
Hij kan dan wel fysiek de werkzaamheden aan, maar psychisch duidelijk niet. Dat lijkt me een hele goede reden om je ziek te melden en zelf gelijk een afspraak te maken bij de bedrijfsarts.Sometimes I pretend to be normal. But it gets boring, so I go back to being me!
Eerst ziekmelden en gelijk een afspraak maken bij arbo-arts. Ik weet niet wat de huisarts hiermee kan eigenlijk?quote:Asset schreef op 08 februari 2012 @ 14:06:
[...]
Maar welke volgorde hanteren? Ziekmelding - Huisarts en dan uiteindelijk Arbo, of huisarts - ziekmelding.Sometimes I pretend to be normal. But it gets boring, so I go back to being me!- quote:ketricken schreef op 08 februari 2012 @ 14:07:
Ik snap al niet als er een arbeidsconflict is met ontslag etc. dat de werkgever eist dat hij nog 12 weken komt werken, maar dat komt waarschijnlijk omdat we niet het hele verhaal kennen.
Hij kan dan wel fysiek de werkzaamheden aan, maar psychisch duidelijk niet. Dat lijkt me een hele goede reden om je ziek te melden en zelf gelijk een afspraak te maken bij de bedrijfsarts.
Wij snappen het zelf ook niet, maar werkgever heeft bewezen nogal wispelturig te zijn. Beeindigingsovereenkomst meegeven, na aanpassings punten van onze advocaat toch aanvraag via UWV. Aanvraag via UWV, complete zooi ingediend, verweer van onze kant, toch weer beeindigingsovereenkomst aanpassen etc.
Werkgever moet hem na die 12 weken nog 1 maand doorbetalen, en ik zelf heb het idee dat dit zijn manier van 'stimuleren' is dat mijn man dan al nieuw werk heeft gevonden. Als man nieuw werk heeft hoeft hij die maand niet door te betalen.
Kun je gewoon zelf contact opnemen met een Arbo arts? Het bedrijf waar man werkt is niet groot, en ik kan ook in het personeelshandboek hier geen gegevens over vinden.quote:ketricken schreef op 08 februari 2012 @ 14:08:
[...]
Eerst ziekmelden en gelijk een afspraak maken bij arbo-arts. Ik weet niet wat de huisarts hiermee kan eigenlijk?- quote:Asset schreef op 08 februari 2012 @ 14:06:
[...]
Maar welke volgorde hanteren? Ziekmelding - Huisarts
en dan uiteindelijk Arbo, of huisarts - ziekmelding.
Hij kan het niet aan, dus ziek melden. De bedrijfsarts of arbo arts komt er dan vanzelf aan te pas, hoe en wat hangt van je bedrijf af. Het doel van de bedrijfarts is je weer aan het werk krijgen, maar ik weet niet hoe dat gaat als er al een contract beeindiging in zicht is, dus wie weet wordt er dan verder geen hulp geboden. Als je man denkt dat die hulp wel nodig is, omdat eea door hem als erg traumatiserend ervaren is en hem eventueel in zijn dagelijks leven of in een volgende baan zou kunnen belemmeren, dan kan hij die hulp via de huisarts zoeken. Die kan adviseren hierover.
Verder heeft een huisarts niets met ziekmelding voor werk te maken, maar kan natuurlijk wel een prettig klankbord zijn. Maar de huisarts kan niet zeggen dat jouw man niet meer mag werken. Hij kan je man adviseren, maar het bedrijf heeft daar een eigen arts voor. - quote:Asset schreef op 08 februari 2012 @ 14:15:
[...]
Kun je gewoon zelf contact opnemen met een Arbo arts? Het bedrijf waar man werkt is niet groot, en ik kan ook in het personeelshandboek hier geen gegevens over vinden.
Ja dat kan zeker, maar jullie weten niet bij welke arbo-dienst het bedrijf is aangesloten begrijp ik? Als je dat wel weet kun zeker zelf een afspraak maken hoor. Als ik je man was zou ik me in ieder geval per direct ziek melden.Dit gaat hij niet volhouden 12 weken lang!
Wat een vreselijke werkgever trouwens! Sterkte!Sometimes I pretend to be normal. But it gets boring, so I go back to being me! - Het is inderdaad niet een heel duidelijk verhaal voor iemand die dit begrijpend moet lezen, maar ik maak er wel uit op dat je bang bent dat je man er psychisch aan onderdoor gaat wat betreft zijn werk en 12 weken uitlooptijd, wat waarschijnlijk in zijn contract staat aangegeven.
Allereerst vind ik het erg vervelend voor hem en voor jullie samen. Ik begrijp dat het ook ten koste kan gaan van jullie relatie als hij er gestresst onder is. Wat ik zou adviseren is om er in ieder geval voor hem te zijn tijdens die 12 weken. Steun hem, praat er met hem over en laat hem zijn verhaal doen. Bied een luisterend oor en respecteer het. Het klinkt heel zoet, maar als hij zich begrepen voelt, verzacht dit wellicht de stress die hij ervaart.
Daarnaast de praktische kant, inderdaad een bedrijfsarts / mediator inschakelen die hierover meer kan zeggen en die kan bemiddelen tussen je man en zijn werkgever.
Nu klinkt 12 weken lang, maar voor je het weet is het voorbij! Sterkte ermee!Carpe diem - quote:btje90 schreef op 08 februari 2012 @ 14:25:
Het is inderdaad niet een heel duidelijk verhaal voor iemand die dit begrijpend moet lezen, maar ik maak er wel uit op dat je bang bent dat je man er psychisch aan onderdoor gaat wat betreft zijn werk en 12 weken uitlooptijd, wat waarschijnlijk in zijn contract staat aangegeven.
Allereerst vind ik het erg vervelend voor hem en voor jullie samen. Ik begrijp dat het ook ten koste kan gaan van jullie relatie als hij er gestresst onder is. Wat ik zou adviseren is om er in ieder geval voor hem te zijn tijdens die 12 weken. Steun hem, praat er met hem over en laat hem zijn verhaal doen. Bied een luisterend oor en respecteer het. Het klinkt heel zoet, maar als hij zich begrepen voelt, verzacht dit wellicht de stress die hij ervaart.
Daarnaast de praktische kant, inderdaad een bedrijfsarts / mediator inschakelen die hierover meer kan zeggen en die kan bemiddelen tussen je man en zijn werkgever.
Nu klinkt 12 weken lang, maar voor je het weet is het voorbij! Sterkte ermee!
De periode (in totaal 4 maanden) betreft de wettelijke opzegtermijn omdat werkgever in zijn arbeidsovereenkomst is afgeweken van de opzegtermijn van 1 maand, en dit 2 maanden zijn. Vanuit het UWV krijgt man dus pas na 4 maanden ww. In beeindigingsovereenkomst is deze termijn dus ook overeengekomen. Werkgever heeft dus na ondertekening geeist dat partner weer de arbeid hervat. Tot een maand voor de 'echte einddatum' .
Advocaat gaf aan dat man moet voorkomen dat werkgever hem op staande voet ontslaat, en dus geadviseerd weer te gaan werken.
Tijdens de periode dat dit speelde heb ik hem al zoveel mogelijk gesteund, en ik heb me dit zo aangetrokken dat ik er zelf fysiek ziek van ben geweest.
Gelukkig leven mijn collega's met mij en man mee, en ook mijn leidinggevende is hiervan op de hoogte.
Ik zal vanavond nog eens met man praten, jullie alvast bedankt voor de adviezen, en sorry voor het warrige verhaal.
Ik zou het heel graag allemaal duidelijk beschrijven, maar ik wil niet dat dit naar ons te herleiden is.... - Per welke datum is de arbeidsovereenkomst beëindigd dmv de vaststellingsovereenkomst?
Normaal gesproken is het zo dat de wettelijke opzegtermijn mee wordt genomen in de vaststellingsovk. Ik meen uit je verhaal op te maken dat dit nu ook gebeurd is? en dat je man nu die 12 weken tot de datum genoemd in de vaststellingsovereenkomst door moet werken? Is er verder niets bepaald hierover in de arbeidsovk?
Als je man op staande voet ontslagen wordt en dat is terecht verspilt hij zijn recht op WW (er van uit gaande dat het recht op WW is veiliggesteld in de vaststellingsovk). Ik denk dat dat advocaat daarom zegt dat het voorkomen moet worden. Hij zal er wel de beste kijk op hebben ivm de haalbaarheid van een ontslag op staande voet.
Dit onderwerp heeft 13 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 08-02-2012 15:58.