Werk & Studie alle pijlers

Hoe moe ben jij na het werk?

22-10-2014 13:52 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Laatst merkte ik op dat ik na het werk gewoon moe ben! En weinig energie meer over heb voor andere dingen.

Persoonlijk kan ik me ook wel eens boos maken, omdat ik 2 avonden achter elkaar op de bank zit.



En dit in een tijd waarin we zoveel moeten/willen/kunnen.

Het huishouden moet worden gedaan, er moet worden gekookt, de kinderen moeten naar sport/vereniging etc., bepaalde televisie programma's willen we volgen, de spannendste boeken willen we lezen, de baas verwacht nog een bijscholingscursus. de ander wenst een carriéreswitch te maken na het werk, de ander heeft nog een bedrijf ernaast. Zelf moeten we uiteraard ook nog een keer naar de sportschool en sociale contacten onderhouden.



Hoe houden we het eigenlijk vol? Daarom vroeg ik me af, hoeveel energie hebben jullie nog over na het werk?

Kunnen jullie je motiveren om nog van alles te ondernemen of zijn jullie ook blij als de bank eindelijk in zicht is?



Voor mij zelf is dit:

Ik werk fulltime, 5 dagen.

Sta op rond 6:45 om om 8:30 te beginnen met werk, dit tot 17:00 en ik ben ongeveer rond 17:45/18:00 thuis. Vervolgens even kopje koffie met mijn man, eten koken en huishouden een beetje doen. Zo is het vaak al 8 uur. Vaak kan ik me nog een uurtje motiveren iets te doen, maar dan is dit meestal wel achter de pc of iets dergelijks. Ik heb ook nog een eigen bedrijf, waar ik niet heel veel tijd aan kwijt ben. Geef af en toe een training. Sporten vindt ik al heel lastig na het werk! En vanaf 9 uur lig ik toch meestal voor de tv.



En ik heb dan ook nog eens geen kinderen! Ik ga trouwens rond 23:30/0:00 slapen.



Hoe is dit voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik ook zo teleurstellend. Volgens de klok kan ik nog allerlei leuke dingen doen 's avonds, maar als ik heb gekookt en gegeten en de was gedaan, ben ik zo moe dat ik verder niks meer doe.

Het is meer een probleem van energie hebben of niet dan van tijd.
Alle reacties Link kopieren
Na een dagvlucht of meerdere korte vluchten binnen Europa heb ik altijd nog meer dan genoeg energie, omdat ik energie van mijn werk krijg.

Een nachtvlucht vraagt echter alles wat je hebt, dus daarna kan ik niks meer.



(Nu werk ik tijdelijk op kantoor en kom ik volledig afgepeigerd thuis, maar dat is omdat ik zwanger ben)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt dood- en doodmoe als ik thuiskom. Ik heb niet eens energie om te koken, dus ik maak van tevoren diepvries maaltijden en warm die op.



Het enige wat ik doe 's-avonds is lezen, film kijken enz.
Alle reacties Link kopieren
Serieuze tip: laat je vitamine D-waarde eens checken.

Ik heb tijdenlang op mijn tandvlees gelopen totdat bleek dat ik een ernstig lage vitamine D had. Na een stootkuur (dus niet even een paar pilletjes extra) was het weer op niveau en voelde ik me weer veel fitter en energieker.



Zwaar onderschat in NL hoeveel mensen er met te lage vitamine D waarde rondlopen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Ik werk dagen van twaalf uur en ben veertien uur van huis. Ik kwam vroeger ook moe thuis maar ik ben erachter gekomen dat ik meer moet eten. Nu eet ik ongeveer 2500 kc naar binnen en ben ik fit genoeg om voor mijn werk te sporten en na mijn werk wat in het huishouden te doen en daarnaast nog iets leuks te doen. Eet je wel goed?
Alle reacties Link kopieren
Ligt er eigenlijk vooral aan hoe goed ik heb geslapen. Maar ik doe nu een studie (betaald) en dat is misschien toch wel anders.

Ik wil wel dingen doen als ik thuis ben, maar heb gewoon niet zo veel tijd, dat is het vooral.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal kapot na mijn werk. Dat had ik na mijn vorige kantoorbaan helemaal niet trouwens.



Het is zelfs zo dat ik amper energie heb om te koken of boodschappen te doen. De dagen dat ik hobby moeten absoluut volgens een strak schema waarin in doorraas, anders kom ik niet meer de bank af. Nu is het ook nog zo dat mijn vriend in een andere plaats woont en ik merk dat daar naartoe reizen ook energie kost.



Nu ben ik met verlof en heb met de baby van een paar weken veel meer energie over dan na het werk;)
En wat miss.innuendo zegt, laat je checken op vitamine D.
Ik ben altijd moe. Gelukkig kookt mijn vriend, want daar zou ik geen puf voor hebben.

Ik ga om 22.30 slapen en in het weekend moet ik echt bijkomen van de week. 's Avonds doe ik maar zelden iets.



Ik snap niet hoe mensen met kinderen het doen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ontbreekt het me soms ook nog wel aan energie na het werk hoor. Ik zit wel eens bijna te knikkebollen in de auto, op weg naar huis. Maar ik ben dan ook wel slecht in filerijden, daar word ik heel gaar van.



De ene dag is echter anders dan de andere dag, dus het is bij mij niet meer iets chronisch (dat was het wel toen ik dat vit D tekort had).



Ik kan wel jaloers zijn op mensen die van die eindeloze energie lijken te hebben en 's avonds na een drukke dag nog liggen te stuiteren in bed. Dat verschijnsel ken ik niet, maar dat had ik wel graag gehad.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
O, en nog een tip: sleep je vermoeide lijf naar een sportschool.

Het is echt zo dat als je sport, je inspant, je toch weer energie krijgt. Dat komt door de aanmaak van endorfine



Al sport/beweeg je maar een half uurtje.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Geen last van.

Ik sta om 04:15 op, ga eerst sporten, dan werken (ong 08:00-17:00 soms sport ik nog een uurtje tijdens werktijd).Vervolgens naar huis. Eten, kinderen in bed doen. Nog wat aan mijn eigen bedrijf doen en rond 21:30 ben ik er wel klaar mee en ga ik naar bed. Dat gehang voor de tv voegt niets toe aan mijn leven dus dat sla ik over.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk fulltime (mijn dag begint om 06.00 uur en 22.00 uur ben ik al ko).



Door mijn Fibromylagie (reuma aan mijn spieren zeg maar) ben ik meestal doodop als ik thuis kom. Ik doe dan ook meestal alleen nog maar koken, even in bad springen en wat tv kijken. Ik zou veel meer willen doen, maar mijn lichaam gaat op de rem. Heel frustrerend.



Ben net 28 jaar en vraag me wel eens af hoe dat moet gaan als ik een gezin krijg... Daar pieker in dan ook regelmatig over.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 22 oktober 2014 @ 14:09:

Ik ben altijd moe. Gelukkig kookt mijn vriend, want daar zou ik geen puf voor hebben.

Ik ga om 22.30 slapen en in het weekend moet ik echt bijkomen van de week. 's Avonds doe ik maar zelden iets.



Ik snap niet hoe mensen met kinderen het doen.Die gaan gewoon door en dan blijkt dat je eigenlijk meer energie hebt dan je dacht. Op kamp kan ik ook opeens 24/7 werken. Ok, dan lig ik na die week het hele weekend met migraine op bed, maar op kamp zelf trek ik dat allemaal gewoon.
Ligt er aan wat ik heb gedaan op mijn werk. Er zitten dagen tussen dat het vanaf 8.30 tot 17 hectisch is met vragen, veel telefoon, veel ad hoc dingen. Dan heb ik in de avond wel eens moe.



Er zijn ook dagen dat het tot 17 uur hectisch is maar dat ik heel veel heb kunnen afronden en realiseren. Dan ben ik minder moe.



Heb wel een hele tijd een heel vermoeid gevoel gehad, maar toen had ik een fiks B12 tekort.
Ik herken het wel van een paar jaar geleden, ik moest me van mezelf om de één of andere reden helemaal kapot werken en studeren en zelfs de leuke dingen had ik het gevoel bij dat het allemaal moest, dus afspreken met vriendinnen zag ik meer als verplichting dan als ontspanning.

Om een lang verhaal kort te maken ben ik toen een dag minder gaan werken en vanuit daar met zoveel mogelijk dingen gestopt waar ik negatieve energie van krijg en weer dingen gevonden waar ik juist positieve energie van krijg, stap voor stap. Echt gaan ontdekken wat mij moe maakt en wat mij juist oplaadt.

Ik ben echt veranderd, ik voel veel meer rust en heb niet meer de drang om het zo druk mogelijk te hebben. Terwijl ik juist veel meer (verschillende dingen) doe op een dag, voel ik me over het algemeen heel vrolijk en uitgerust.

Af en toe is het denk ik wel goed om even van een afstand naar je leven te kijken, hoe je die indeelt, en te schrappen en veranderen.



Waar zou je echt de tijd voor willen hebben 's avonds, wat zou dit met je doen als je dat deed en wat zou je kunnen schrappen?
quote:Mevrouw75 schreef op 22 oktober 2014 @ 14:11:

[...]

Die gaan gewoon door en dan blijkt dat je eigenlijk meer energie hebt dan je dacht. Op kamp kan ik ook opeens 24/7 werken. Ok, dan lig ik na die week het hele weekend met migraine op bed, maar op kamp zelf trek ik dat allemaal gewoon.iedereen kan even een sprintje trekken, maar structureel werken en leven zoals jij op een kamp doet gaat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik om half 5 vrij ben begint mijn tweede baan; boodschappen doen, kinderen ophalen, koken+eten, sausspetters van het plafond schrapen, beetje globaal poetsen en stofzuigen, kinderen om de beurt in bad, pyama's aan.

En pas dan komt mijn man thuis!

En dan gaan we verder;-) Kinderen in bed!!!!

En dan ga ik of bezig met de was, of een stuk hardlopen of idd lekker op de bank tv kijken met wijntje.

Maar genoeg energie over iig!
Alle reacties Link kopieren
quote:DrFeel schreef op 22 oktober 2014 @ 14:18:

[...]





iedereen kan even een sprintje trekken, maar structureel werken en leven zoals jij op een kamp doet gaat dus niet.Is ook zo, maar ik denk dat veel mensen die moe na het werk op de bank hangen eigenlijk best nog wel wat energie over hebben, structureel, om toch nog te gaan sporten, de kinderen naar bed doen of eten te koken etc. Inclusief ikzelf trouwens.
Ik ben beduidend moe-er geworden na mijn 36e levensjaar. Daarvoor werkte ik (80%), ging ik 1 avond sporten en vaak ook nog 1/2 avonden weg van huis. Op mijn 30e kreeg ik mijn eerste kind.



Ik heb mijn activiteiten moeten aanpassen aan mijn energieniveau. Dat betekent minder sociale activiteiten en meer thuis zijn en rust





Ik zie wel om mij heen dat er grote individuele verschillen zijn in energie. Maar iedereen heeft een grens en dat die bij jou eerder bereikt is dan bij de buurman of je collega is dan maar gewoon zo.
Alle reacties Link kopieren
Op de dagen dat ik niet werk ben ik veel fitter, dus het zal geen vit b tekort zijn.
quote:Mevrouw75 schreef op 22 oktober 2014 @ 14:20:

[...]





Is ook zo, maar ik denk dat veel mensen die moe na het werk op de bank hangen eigenlijk best nog wel wat energie over hebben, structureel, om toch nog te gaan sporten, de kinderen naar bed doen of eten te koken etc. Inclusief ikzelf trouwens.Waar baseer je dat op?
quote:Mevrouw75 schreef op 22 oktober 2014 @ 14:20:

[...]



Is ook zo, maar ik denk dat veel mensen die moe na het werk op de bank hangen eigenlijk best nog wel wat energie over hebben, structureel, om toch nog te gaan sporten, de kinderen naar bed doen of eten te koken etc. Inclusief ikzelf trouwens.



ja, wat moet dat moet he?



Ik lig wel eens al half te slapen als ik na het voorlezen met mijn kinderen nog even in mijn bed lig. Ik kan zeker 1 keer in de week wel tegelijk met hen in bed duiken.



Maar dan sta ik toch op en doe nog even wat huishouden, klets met man, internet of glotz tv.
Alle reacties Link kopieren
ik herken het ook hoor. Ik werk 4 dagen in de week, heb een kind van ruim 2,5 jaar oud.

En ik vind het vaak erg vermoeiend om na een dag werken, thuis te komen en weer door te gaan met kind en huishouden (ondanks dat ik ook een partner heb en we verdelen de taken evenredig). Hij ligt om 9 uur in bed (eerder lukt niet), dus om half 10 plof ik op de bank voor de buis. Ik kan dan echt geen leuke, sportieve, sociale dingen meer doen. Telefoneren heb ik bijv ook een hekel aan 's avonds. Geen gezeur aan mijn hoofd!

Ik zou graag meer bij willen slapen, maar dat is best lastig met een kleintje dat voortdurend aandacht wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven