Werk & Studie alle pijlers

Hoe omgaan met nare collega

30-09-2014 14:59 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega die achterbaks is. Ze doet leuk tegen iedereen maar roddelt er net zo hard over. Op zich kon ik wel met haar omgaan (ondanks dat ze al 1 keer naar leidinggevende is gestapt over mij wat onterecht was). Laatst heb ik een aanvaring met haar gehad en ben er helemaal klaar mee. Nu werken we alleen met vrouwen en je kan elkaar niet vermijden, want we zitten in 1 ruimte. Hoe ga je met zo iemand om? Ik heb geen zin meer om leuke small talk met haar over haar leven wat me geen bal interesseert. Normaal gaan we ook in groepen eten en ik heb ook geen zin meer om met haar te moeten lunchen. Maar met drie anderen kan ik wel goed overweg en daar wil ik wel leuk mee kletsen. Hoe ga ik hier nu mee om? Het kan namemlijk goed zijn dat ik (als ik met haar alleen nog zakelijk mee omga) gezeik krijg over het feit dat ik wel leuk en gezellig doe tegen anderen en niet tegen haar.



Ik wist niet dat ik in korte tijd zo'n gruwelijke hekel aan iemand kon krijgen zeg. Pff
Alle reacties Link kopieren
Hou het met al je collega's zakelijk. Je bent er immers om te werken en niet om vrienden te maken. Zakelijk betekent dus niet onvriendelijk, maar beperk de smalltalk.
Alle reacties Link kopieren
Sta erboven. Zolang jij je druk maakt om haar krijgt zij aandacht. Die energie moet je er niet in willen steken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het met alle collega's zakelijk houden. Dan krijg je ook nooit gezeur.
Je vertelt haar vanaf nu niets wat jij haar niet wil laten weten. Je houdt je dus op de vlakte. Hoor haar aan, maar ga niet mee in het geroddel. Als ze roddelt, zeg je: ik heb niet zo'n behoefte om over andere mensen te praten. Als ze je begint uit te horen zeg je: ik heb niet zo'n behoefte om daarover te praten.

En als ze verhalen over zichzelf verteld, dan kun je het beluisteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken: bring it on!

Allereerst natuurlijk alleen maar positieve dingen over jezelf vertellen die niet als roddel verpakt kan worden. En inderdaad aangeven dat als ze over anderen begint, gewoon zeggen dat je daar geen zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat zij geen voer heeft om te roddelen, dus inderdaad hou het oppervlakkig. Verder eens met het zakelijke opstellen.



PS het lijkt mij verschrikkelijk om met alleen vrouwen te werken, dan krijg je volgens mij sneller dit gezeur. Balans is fijner
Grow up en gedraag je professioneel.
Alle reacties Link kopieren
Hou de gesprekken met haar zakelijk. Vertel niets wat je niet kwijt wilt, ook niet aan de anderen want die praten nog wel over privédingen met haar. En praat niet met anderen over haar, want daar krijg je zeker gezeik van,



Als jullie als groepje uit eten gaan, beperk dan je contact met haar. Of ga niet mee met het groepje waar zij in zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik beperkte mijn contact met haar laatst aanzienlijk en dan wordt het weer gezien als negeren.

Maar hoe zouden jullie doen als je dus een koffiepauze houdt tussendoor en de ander dan iets vertelt wat je totaaal oninteressant vindt zonder dus het gezeik te krijgen dat ik dan weer iemand aan t negeren ben?



Ja ik vind het ook niet echt top om met alleen vrouwen te werken. Door dit onnozele gezeik heb ik zin om een andere baan te zoeken. aan de ene kant denk ik ja zakelijk tegen iedereen is beter. Want ze roddelen altijd over een andere afdeling waar groepjesvorming is. En aan de andere kant zou ik het jammer vinden om niet meer zo leuk kan doen met die anderen waar ik goed mee overweg kan
Je humt gewoon, zegt op goed geluk ja en amen en stelt vervolgens een vraag of brengt het gesprek op iets anders. Leer small talk aan dat niet over jou of anderen gaat. Het weer, het nieuws, politiek, nieuwe wetgeving, weet ik veel. Als het maar niet zo persoonlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Maar ook small talk over haarzelf. Dan vertelt ze bijv een verhaal in de koffiepauze over wat ze heeft meegemaakt in het weekend waar ik eigenlijk niet op wil reageren omdat ik het niet boeiend vindt.



Misschien maar een voorbeeld nemen aan een andere collega die zoch best goed "afzijdig" houdt zonder dat het storend is.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben toch niet met z'n tweeën koffiepauze, maar met meer dames? Dan zal het misschien niet zo opvallen als jij niet reageert.
Als zij de leiding van het gesprek heeft en daarin over zichzelf verteld, dan kun je knikken en hummen hoor. Ene oor in, andere weer uit. En als zij bijvoorbeeld zegt: mijn kinderen gingen naar voetbal, dat je dan zegt: wat leuk! Ik was erg blij trouwens dat FC Groningen had gewonnen zondag! Wel met een magere 1-0, maar het is weer gelukt! Om even iets te noemen.
quote:groentheetje1 schreef op 30 september 2014 @ 16:33:

Ik beperkte mijn contact met haar laatst aanzienlijk en dan wordt het weer gezien als negeren.

Maar hoe zouden jullie doen als je dus een koffiepauze houdt tussendoor en de ander dan iets vertelt wat je totaaal oninteressant vindt zonder dus het gezeik te krijgen dat ik dan weer iemand aan t negeren ben?



Ja ik vind het ook niet echt top om met alleen vrouwen te werken. Door dit onnozele gezeik heb ik zin om een andere baan te zoeken. aan de ene kant denk ik ja zakelijk tegen iedereen is beter. Want ze roddelen altijd over een andere afdeling waar groepjesvorming is. En aan de andere kant zou ik het jammer vinden om niet meer zo leuk kan doen met die anderen waar ik goed mee overweg kan



Wat houd je tegen om haar aan te spreken op het moment dat ze roddelt? Persoonlijk zou ik op haar afstappen en benoemen dat je moeite hebt met haar manier van communiceren en dat deze manier niet binnen jouw professionele waarden en normen passen. En dat je daarom het contact met haar puur professioneel en dus zakelijk zal houden.

Als jij je niet uitspreekt, dan verandert er niets. En misschien verandert er nu ook niets, maar kun je het wel loslaten en als antwoord geven (mocht ze een sneer geven) dat je je afvraagt welke professionele toegevoegde waarde haar sneer heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:groentheetje1 schreef op 30 september 2014 @ 16:42:

Maar ook small talk over haarzelf. Dan vertelt ze bijv een verhaal in de koffiepauze over wat ze heeft meegemaakt in het weekend waar ik eigenlijk niet op wil reageren omdat ik het niet boeiend vindt.



Misschien maar een voorbeeld nemen aan een andere collega die zoch best goed "afzijdig" houdt zonder dat het storend is.Dit is een kinderachtige opstelling. Heb zo vaak met mensen gewerkt wiens prive leven mijlenver van me afstond. Maar een ach en och en huhu op z´n tijd gaat niemand dood aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven