Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 11:11.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Werk & Studie
  4. Ik kan er niet meer tegen dat collega me wegpest

Dit onderwerp heeft 831 reacties, en bestaat uit 34 pagina's. Je bent momenteel op pagina last van 34.
De laatste reactie is geplaatst op 25-11-2010 11:25.

[ Ik kan er niet meer tegen dat collega me wegpest - Laatste pagina ]

Ga naar een onderdeel

1. Ik zit er even helemaal doorheen.
    Ik heb problemen met een collega, zit gelukkig niet bij mij op de kamer maar wel in hetzelfde gebouw.
    Echt goed gegaan tussen ons heeft het nooit, ze praat tegen mij alsof ze mijn baas is, op een schooljuffen toontje en daardoor raak ik geirriteerd.
    Het is echt niet zo dat alles haar schuld is hoor, zeker niet, maar steeds dat betweterige, ik wordt er gek van.

Ik vervang haar regelmatig met vrije dagen. Daartussen door hebben we wel eens contact, en maak ik een keertje een fout, wat kan gebeuren want ik zit daar niet zo vaak, dan hoor ik dat maanden later nog....

Drie maanden geleden echt woorden gehad, waarbij ze tegen mij zij: Jij gaat NU naar mij luisteren. Ik ben toen weggelopen en sindsdien wordt ik genegeerd
    Ik groet haar gewoon, maar ze zegt niks en keurt me zelfs geen blik waardig.

Ik heb het uiteraard overlegd, mijn leidinggevende zegt er niks mee te kunnen, omdat hij niet haar leidinggevende is...
    Ik voel me echt in de kou staan.
    Daarna aangegeven bij P&O, daar kon ik mijn verhaal kwijt en werd en goed naar me geluisterd. Maar dan zeggen ze dat zij (collega) nu eenmaal altijd zo fel reageert.

Maar dat niemand haar dan eens op aanspreekt, dat steekt me echt. Zij werkt er langer en haar felheid wordt geaccepteerd.

Dat ze me negeert vind ik erg, ik zit ermee, maar probeerde het naast me neer te leggen.
    Maar nu kwam ze vandaag in mijn kantoor, gooide papieren op tafel en liep weer weg.
    ik zeg nog : Hoi.
    Niks, geen woord, geen blik, echt bespottelijk.
    Ik kon me toen niet meer inhouden en vroeg of ze me nu de rest van het jaar blijft negeren.
    Ja, zegt ze, want ik vind het raar om nu opeens normaal tegen je te doen, want ik ben nog steeds erg boos op je .
    Let wel, we zijn 3 maanden verder!!!!!!!!!!!!!

En nu heb ik het helemaal gehad. Ik ga morgen zeggen dat ik niet meer voor haar wil invallen, ze bekijkt het maar, dan ziet ze maar wie er in de zomer 3 weken haar werk gaat overnemen en dan kan ze maar geen vrije dagen tussendoor meer opnemen.

Wat ik het ergste vind is dat P&O enzo er zo laconiek mee omgaat. Ik ben nummer 2 al die ze heeft weggepest, een paar jaar geleden is precies hetzelfde gebeurd met een collega van me, die valt nu ook niet meer voor haar in.

Waarom wordt ze nooit eens aangesproken op haar gedrag????

gelukkig heb ik die collega, die dus ook weggepest is, om mijn hart te luchten, en mijn naaste collega's van mijn eigen kantoor.

Vorige week zat ik er ook doorheen, ik zie me nog zitten aan tafel om kwart over 8. Ik moest overeind komen om naar het werk te gaan, maar het kostte me zoveel moeite.
    Toen ik onderweg was had ik de afslag voorbij willen rijden, gewoon doorrijden en nooit meer naar het werk....En ik ging altijd zo graag naar mijn werk, want het is echt leuk werk.

Gelukkig zie ik haar maar 2 dagen per week, maar dat zijn 2 dagen waarop ik mezelf naar kantoor moet slepen.

Misschien klinkt het kinderachtig, maar ik zit er helemaal doorheen, ik ga morgen weer naar P&O en misschien willen ze me dan eens vertellen waarom dit alles maar mag, waarom iemand een collega maar mag blijven negeren alsof ze koningin zelf is.

Ik laat me niet helemaal wegpesten van kantoor, maar ik kijk stiekum al naar een andere baan. Ik heb geen zin om jaren zo door te gaan. Ik slaap er slecht van en op de dagen dat zij er ook is, zit ik niet op mijn gemak op mijn werk.

Maar het is toch van de gekke dat zo'n heks me wegpest?? Zelf lijkt het alsof het haar allemaal niks doet.

Sorry, moest het even kwijt

1. Overigens, over duidelijk zijn in wat je bedoelt en over het loskoppelen van persoonlijke emoties van een niet-persoonlijke conflictsituatie (dus: waarbij je de communicatielijn juist weer open gooit), kan ik het boekje "How2talk2kids" aanraden. Een situatie met een onwillig kind is bij uitstek een situatie waarin het van belang is om niet zelf óók te vervallen in persoonlijke emoties en/of slachtoffergedrag. De handvatten die geboden worden zijn hetzelfde als die je toe kunt passen in een volwassen (werk-)situatie.

qwertuu wijzigde dit bericht op 29-10-2010 13:53 met 17%

2. Jammer Pearle, dat je dit niet wilt lezen. In mijn ogen is wat Madelief hier doet namelijk een schoolvoorbeeld van wat jij ook doet, qua opvatten van gedrag en het betrekken op jou als persoon (zij het behoorlijk wat extremer). Zoals ik in het begin van het topic al heb gezegd, heb jij de controle over hoe je je voelt bij het gedrag van je collega en hoe je dat gedrag opvat. Maar goed, ik heb geen zin om dat voor de 100e keer uit te leggen.

Ik hoop dat je er uit komt, maar leer er alsjeblieft wel van.

Succes :rose:

3. Wauw Q! Wat een super post! Helemaal mee eens.

4. Er zit veel werk en aandacht voor je in de post van Q, Pearle.
    ik hoop dat je het leest en dat je er wat mee kan!

5. anoniem38546811
    Afbeelding van anoniem38546811
    29-10-2010, 14:39

quote:
    madelief77 schreef op 28 oktober 2010 @ 00:28:
    @ Rider
    Huilen op het werk vindt je niet kunnen? Dat heeft toch helemaal niks met niet kunnen te maken..pff...huilen is een emotie, geen feitelijke gebeurtenis ofzo. Kan jou ook overkomen. Het feit dat jij hier niet mee om kan gaan zegt meer iets over jou.
    Het verdere verloop van dit topic is een boeiend voorbeeld van zelf-illustrerend-argumenteren :rofl:

6. quote:
    rider schreef op 29 oktober 2010 @ 14:39:
    [...]

Het verdere verloop van dit topic is een boeiend voorbeeld van zelf-illustrerend-argumenteren :rofl:

He Rider, ik heb voor de 'Madelief-discussie' een nieuwe topic geopend. Zodat we Pearle haar topic niet verder hoeven te vervuilen.

AQua9Girl in "Over lief zijn, lief doen en lief (wille..."

Als je in de spiegel kijkt... wat zie je dan?

7. In grote lijnen heeft qwertuu zo bijna alles gezegd wat er valt te zeggen. Wat ik als tip wil toevoegen, is: verplaats je eens in de ander.

Stel jij bent vervelende collega van jezelf en jij zit iedereen op kantoor af te bekken en af te snauwen (en hebt dat zelf misschien niet eens door). En op een dag moet je naar P&O komen voor een gesprek, omdat een collega over je heeft geklaagd.

Persoonlijk zou ik dan pissed off zijn, want waarom komt die collega niet eerst zelf naar me toe en wordt het direct via P&O of mijn leidinggevende gespeeld?

Met andere woorden: hoe zou jij willen dat die collega (die zich slachtoffer van je voelt) dit probleem met jou (jij, die tegen iedereen snauwt) oplost? En pas dit dan op die vervelende collega toe.

Afstand nemen en de situatie nog eens neutraal (zonder emoties) bekijken en bekijken vanuit de positie van de ander. Dan kan nogal eens verhelderend werken.

8. Nu eens een omgekeerde situatie, ter illustratie hoe het ook kan.

Een collega van mij dacht ooit dat we het goed met elkaar zouden kunnen vinden en nodigde me een paar keer voor de lunch uit. Voor haar waren die lunches een succes, maar ik kreeg eerlijk gezegd de kriebels van haar. En dat heb ik de 2e keer geloof ik ook tegen haar (heel diplomatiek) gezegd.

Een tijdje later kwam ze naar me toe (of nee: mailde me) dat ze zich behoorlijk door mij gekwetst had gevoeld en een paar dagen van streek was geweest. Oeps... Mijn antwoord was natuurlijk dat dat niet de bedoeling was en ik bood mijn excuses aan.

Sindsdien: zakelijk gaan we met elkaar om net zoals we met alle andere collega's omgaan. Als we op de gang elkaar tegenkomen zegt ze alleen iets minder enthousiast gedag. Dat vind ik werkelijk heel knap en heel professioneel van die collega.

De kunst is om het zakelijke en het persoonlijke van elkaar te scheiden. Ik heb het idee dat jij de zakelijk onprofessionele houding van je collega je persoonlijk aantrekt. Niet doen! Doe gewoon je werk goed en als je voor haar invalt doe je werk dan nog veel beter. Zodat iedereen kan zien hoe geweldig je bent.

En als ze je begint af te snauwen, loop dan weg en zeg dat je wel weer terug komt zodra ze op normale toon met je kan praten.

9. Ik ga zeker alles nog eens lezen, er zullen zeker handige postings voor me bijstaan.
    Ja, ik trek het me teveel persoonlijk aan, moet wel zeggen dat ik, mede door dit draadje, er wel wat verder vanaf sta.

Nog wel even dit (ik vind het zelf wel kinderachtig klinken, maar is als reactie op de voorgaande post).
    Ik heb het de dag erna met mijn LG besproken, zij zat een kwartier na het incident al bij P&O.
    Ja, dat heb je met een klein kantoor, je ziet en hoort alles van elkaar..

ja ik heb het daarna met LG en met P&O besproken. Ik had weer juist te horen gekregen dat , als er iets is, ik altijd aan mag kloppen en er niet mee moet blijven lopen.

Maar ik ga dit weekend het hele draadje nog eens doornemen :)

10. ;-)

anoniem1735 wijzigde dit bericht op 30-10-2010 05:32 met 100%

11. quote:
    madelief77 schreef op 29 oktober 2010 @ 18:14:
    @ Aqua ik heb gezegd te stoppen hier, toch wordt er ongevraagd een topic over mij geopend, dat mag niet, zal dat dus melden bij de angels.

Oh, en dat had ik ergens uit die 12-pagina's lange offtopic moeten halen? Sorry dat ik dat niet zag. En het topic is voor iedereen, maar ik vind het eerlijk gezegd niet netjes dat Pearles topic wordt gekidnapt door iets anders.

Maar goed, meldt maar gerust.

12. ;-) .

anoniem1735 wijzigde dit bericht op 30-10-2010 05:32 met 109%

13. quote:
    madelief77 schreef op 29 oktober 2010 @ 06:20:
    @ hercke Daar was ik al bang voor dus, dat het om een groepje ging..

Sorry Madelief, ik maakte maar een grapje. Er wordt zo nu en dan op het forum geschreven over en mysterieus groepje dat bij elkaar komt om mensen af te zeiken.
    Ik hoop dat je m'n grapje niet te zwaar opvat, het was onschuldig bedoeld.

Ik las vanochtend wat er allemaal gepost was en was echt verbaasd dat het de hele avond was door gegaan. En ook dat je bleef reageren! Ik bewonder je vasthoudendheid, maar ikzelf zou allang gedacht hebben: "ik laat het maar even bezinken, misschien zie ik het fout." Of: "ze bekijken het maar, ik ga lekker pitten"
    Ik ga niet alle dertig pagina's doorlezen maar wat ik zo hier en daar zag leek het me trouwens niet dat men jou het vel over de oren probeerde te trekken hoor.

beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.

14. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste dagen opeens alles veel beter naast me neer kan leggen.
    Waar je hart luchten al niet goed voor is ;-)

Ik vind de titel van het topic nu ook erg dramatisch overkomen.

15. fijn dat het heeft opgelucht Pearle, vaak is het opschrijven al heel verhelderend en ook de reacties van anderen kunnen helpen. Als je alles in je hoofd houdt, blijf je in cirkeltjes draaien en wordt het meestal groter dan dat het is

I was born in the sign of water, and it\'s there that I feel my best

16. quote:
    pearle schreef op 29 oktober 2010 @ 20:10:
    Ik moet wel zeggen dat ik de laatste dagen opeens alles veel beter naast me neer kan leggen.

Ik vind de titel van het topic nu ook erg dramatisch overkomen.

X-D

Good for you.

Je moet maar zo denken, als zij nog na al die maanden zo boos is dat ze je zelfs negeert, dan doet het haar wat. Zij heeft er dus ook last van. Dus in plaats van het op jezelf te betrekken zou je er beter aan doen het bij haar te laten. En als je er toch over nadenkt, bedenk dan ook eens dat zij er misschien wel zo mee zit omdat ze bijvoorbeeld denkt dat jij die fout bewust gemaakt hebt. Om haar te pesten. Ik noem maar iets geks. En omdat jullie dus niet rechtstreeks met elkaar praten kan dit soort onzin zomaar blijven bestaan.

Fijn weekend.

17. Hoephoephoephiera
    Afbeelding van Hoephoephoephiera
    29-10-2010, 22:09

quote:
    pearle schreef op 29 oktober 2010 @ 20:10:
    Ik moet wel zeggen dat ik de laatste dagen opeens alles veel beter naast me neer kan leggen.

Yay! :cheer:

The sun does not compare or judge. It shines for all life.

18. Zit ik mij een paar dagen geleden te ergeren aan, in mijn ogen, onnodig gehak. Zit ik nu, een paar dagen later, te bewonderen hoe geduldig, integer, geduldig, mooi en geduldig gereageerd wordt door gedeeltelijk dezelfde forummers.

Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg...

19. quote:
    pearle schreef op 29 oktober 2010 @ 12:43:
    Ik heb zeker wel diverse keren actie ondernomen om de zaak op te lossen.
    Vlak erna ben ik bij mijn leidingevende geweest, die zei dat er in mijn vakantie, ik ging de dag erna 3 weken met vakantie, een gesprek met haar zou zijn.
    Na mijn vakantie ging zij 3 weken weg. Dus op de dag dat ik terugkom vraag ik ernaar, er is dus in de 3 weken dat ik weg was geen gesprek met haar geweest, terwijl dat wel beloofd was.
    Dat was het moment waarop ik me midner serieus genomen voelde.
    Er werd toen wederom een gesprek beloofd als ze terug zou zijn.
    Toen ze terugkwam werd ik dus genegeerd, heb haar een paar keer gegroet, en als ik wat op haar kamer moest hebben, zei ik: Ik kom even wat opzoeken.
    reactie 0,0
    Na een paar keer ben ik ook gestopt met wat zeggen.
    Ik hoorde toen dat er wel een gesprek in de planning stond met haar, maar dat was zonder mij.
    P&O zei toen letterlijk tegen me: Zoek deze week maar geen contact verder tot wij haar hebben gesproken.

Dat was, achteraf gezien, dus het gesprek waarin zij te horen kreeg dat ze wat moest gaan doen aan haar kwaadheid waar ze in vast bleef zitten.

Na dit gesprek werd ik summier ingelicht, ik kreeg alleen te horen dat er over 2 weken weer een gesprek met haar zou zijn.

Pas nadat ik gisteren weer bij P&O ben geweest, omdat collega toen wel tegen me zei dat ze nog steeds erg kwaad op me was, heb ik meer van het gesprek gehoord.
    Ik moet nu weer een week afwachten en dan hoor ik wel weer hoe en wat.

Ik heb me gisteren pas voor het eerst serieus genomen gevoeld, maar ik snap werkelijk niet waarom het allemaal zo eeuwig lang moet duren, we zijn nu bijna 3 maanden verder.
    En ik heb er genoeg van, ik wil normaal gegroet worden en als ze werk hier brengt wil ik dat er normaal gezegd wordt hoe en wat, en niet dat het neergegooid wordt.
    Dat is voldoende, ik hoef geen gezellige kletspraatjes.

Ik wil niet meer invallen voor iemand die niet her respect kan opbrengen om beleefd te doen.

Ik druk me zeker niet in een slachtofferrol, ik zat er alleen mee. Dat mag toch> Ik heb ook heel gewone gevoelens, ik wil gewoon lekker en ontspannen kunnen werken.

Over dat ik hier ook weer wegren, slaat nergens op, ik logde vanmorgen om 7 uur even in, voordat ik ging werken, en ik zag, net als de dag ervoor, weer pagina's vol met een wellus/nietus spelletje.
    Ik heb geen behoefte om dat soort dingen te lezen, dus vandaar.. :)

Maar ben nu in de pauze toch weer even ingelogd

Over het incindent: ja ik ben toen weggelopen, ik ging naar haar toe, had tijdens het invallen een fout gemaakt.
    Ik heb altijd gezegd als ik een fout maak, zeg het dan gewoon.
    Dat had ze niet gedaan maar wel opgeschreven, en dan niet even een aantekening, maar een A4tje vol. Met daarin ondermeer: "" jij hebt die fout gemaakt, terwijl ik al diverse keren gezegd heb hoe het moest...waarom??WAAROM???????"""

Ik was daardoor geirriteerd, overdracht door briefjes werkt niet, en dan diverse keren waarom, waarom, met veel vraagtkens en uitroeptkens erbij.
    Ik had daar misschien niet geirriteerd over moeten zijn, maar goed, ik was het wel.
    Dus toen naar haar Buraeu, en toen begon het , ik wilde wat zeggen, en toen zei ze (dus echt letterlijk ik vergeet het nooit)
    "Jij houdt NU je mond dicht , want ik ben aan het woord" Toen ik daarop wilde reageren (ik was verbijsterd) zei ze : "Ga je nu naar me luisteren?"
    Daarna nog een keer dat ik moest luisteren en toen ben ik weggelopen.
    Ik laat me niet afblaffen.

dat heb ik ook tegen LG gezegd, dat ik het moeilijk te verkroppen vond dat ik terugkwam van vakantie en dus merkte dat ze niet eens op haar gedrag is aangesproken, dat er wordt gezegd: Ach ze is nu eenmaal soms wat fel.....

Ik begrijp werkelijk niet dat je lg zo reageert. 'Ach, ze is wat fel' terwijl het gewoon agressief genoemd kan worden.

Ik heb op mijn werk ook zo iemand gehad, die andere mensen afblafde. Het ging om iets heel futiels: een recept wat voor een personeelsdag in een blaadje moest komen. Ze trok keihard van leer tegen die persoon en die stond er bij. Ze liep weg en die man mompelde: "Zo. Mijn moeder is zelfs nog nooit zo tegen me te keer gegaan" en de hele afdeling bulderde van het lachen. Dat voelde die muts wel even. Ze dacht ook dat ik een on-demand engels woordenboek was: schreeuwde ze gewoon over de hoofden van 10 mensen heen naar een vertaling van een woord. Deed ik dus eventjes niet aan mee; werd ze nog bozer. ;-)

Jij wil dat ze normaal tegen je doet. Dat wil zij niet. Je wil dat er respectvol met elkaar om wordt omgegaan. Op het moment dat zij onrespectvol tegen jou is, heb jij de macht om heel rustig te zeggen: "Dit lijkt mij niet het goede moment er over te praten. Je reageert nogal emotioneel. Kom je bij me als de woede wat gezakt is?". En dan ga je even naar de wc en scheur je een wc-rol doormidden ofzo. Laat die valse labrador lekker niks merken. Is ze nou helemaal betoeterd om je zo toe te spreken. Er is overigens een verschil tussen gewoon zeggen dat je even het verhaal af wil maken en dat op zo'n manier doen. En die briefjes met uitroeptekens en vraagtekens moet je bij pz neerleggen en niet opvolgen. "Op zo'n manier wens ik niet te werken."

20. Ik zou haar echt niet meer blijven groeten, dat lijkt zo onderdanig, alsof je zo graag door haar geliefd wilt zijn.
    Ik zou proberen er boven te staan. En probeer je er niks van aan te trekken, hoe moeilijk ook.

21. o het gaat al een stuk beter lees ik nu pas!

Goed van je.

22. Hoi Pearle,

ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, in mijn geval is mijn collega formeel gezien coordinerend. Maar ze heeft het een beetje hoog in haar bol en ziet mij en mijn collega's als ondergeschikten, constante authoritaire houding, alles moet op haar manier terwijl we allemaal in principe een autonoom secretariaat beheren, daarbij houdt ze dossiers bij over wat we fout gedaan hebben en schermt hiermee. Kortom de druk steeg een aantal maanden lang, haar manier van benaderen is altijd heel dwingend en mijn haren gingen hier na de eerste week samenwerken al van overeind staan.

Na 9 maanden heeft P&O eindelijk de knoop doorgehakt en mag ze niet meer supervisen!! Ellelange gesprekken met P&O en mijn leidinggevende, en elke keer zei ze, ja ik ben zo en zo oud ik verander toch niet meer. Kortom ik en mijn andere collegaatjes moesten ons maar aanpassen..

Sinds de situatie aangepakt is zegt ze weinig tot niets meer tegen mij: ik ben geloof ik de aanstichter van dit alles volgens haar..Maar ik heb spontaan geen RSI klachten meer en zit weer lekker op mijn werk, geen onzekerheid meer omdat ik niet meer constant de grond in geboord wordt!

Werk is weer leuk!

Als er niets verandert zou ik toch wat stelliger zijn, want de rest van de afdeling heeft er niets aan als jij en eventueel anderen last hebben van 1 persoon.

Delfia wijzigde dit bericht op 16-11-2010 10:45 met 0%: Woordkeuze

23. geen RSI klachten meer, zo zie je maar dat zo'n verstoorde arbeidsrelatie ten koste gaat dan meer dan alleen maar een 'prettige werksfeer'!
    Hartstikke fijn Delfia dat het uiteindelijk weer ten goede gekeerd is voor jou :)

How much money makes you rich?

24. @ Tijgermeisje: Zeker weten! Werk moet geen last worden vind ik:)

25. Hoi,

Ik vind het :
    a) Onbegrijpelijk dat jouw leidinggevende en Personeelszaken hier niets aan doen.
    Liever sluiten zij de ogen dan een sluimerend ernstig werkconflict de kop in te drukken om erger te voorkomen.
    b) Mijn voorstel zou zeker zijn om nog een keer naar bovengenoemde partijen te stappen en een gesprek aan te vragen met jouw collega en jouw direct leidinggevende.
    Tevens kun je hiervan ook alvast melding maken bij de vertrouwenspersoon binnen jullie organisatie.
    Het is beslist niet raadzaam om aan te geven jouw collega niet meer te gaan vervangen omdat jou later werkweigering verweten zal worden. Tevens is het te adviseren om elke gebeurtenis te documenteren op tijd/datum/wat etc.
    Ik zou haast gaan denken dat jouw leidinggevende en personeelszaken bang zijn voor jouw collega of misschien is hier sprake van allerlei belangen ?
    Geef niet op, houd je aandacht bij het werk.
    Veel succes.