Werk & Studie alle pijlers

Interne sollicitatie & zwanger willen worden.

27-08-2014 23:01 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit met een gevoelskwestie.

Ik ben moeder van een bijna 3-jarige.

Een half jaar geleden zijn we gestopt met de pil, want we willen graag een tweede kindje.

Nu is het zo dat ik al ruim 2 jaar iemand ondersteun in functie wat te maken heeft met plannen van diensten.

Nu komt er binnenkort een zelfde functie vrij van een collega die met pensioen gaat.

Het is ook op hetzelfde kantoor.

Nu vind ik dit werk enorm leuk, het is ook een enorme kans.



Maar nu twijfel ik enorm wat te doen met de zwangerschap wens?

Als ik solliciteer en ik word aangenomen, kan ik het natuurlijk niet maken om snel erna zwanger te worden.

Maar aan de andere kant als ik de wens in de ijskast zet wanneer dan wel?

Ga ik weer aan de pil en proberen we het over een half jaar weer?

Ik ben enorm aan het twijfelen.

Wat zouden jullie doen?

Het gaat om een functie in een echte mannen wereld.

Je hebt wel een vervanger voor als je ziek bent of op vakantie.

Maar dus niet echt een collega waar je dagelijks mee samenwerkt.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon solliciteren en je fijn vier maanden laten vervangen. Zo is het leven nou eenmaal.
Go green, fuck a vegetarian
Alle reacties Link kopieren
Gewoon solliciteren! En gestopt blijven met de pil. Misschien word de sollicitatie hem wel niet of lukt het voorlopig nog niet om zwanger te raken! Hoop beide niet voor je maar sommige dingen kun en moet je niet willen plannen. Gewoon doen anders krijg je miss spijt, succes!
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Je hebt natuurlijk gelijk. Zo is het inderdaad nou eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de fijne reacties!
Alle reacties Link kopieren
Hoezo kan je het niet maken om snel zwanger te worden als je wordt aangenomen? Wie zegt dat?

En so what?



Los daarvan kan iedere werkgever op zijn vingers natellen dat een vrouw met al een kind eventueel nog wel een tweede zou kunnen willen.
Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten Gewoon doen dus.
Ik ben 14 jaar geleden intern van baan gewisseld. Ik was toen een paar maanden van de pil af en kwam er 1 dag voor mijn overstap achter dat ik zwanger was...

Vorige maand was ik 25 jaar in dienst...
Alle reacties Link kopieren
Ik word helemaal blij van jullie reacties. Ik ga me gewoon niet meer druk. Het komt zoals het komt
Alle reacties Link kopieren
Als een willekeurige bekende met een kindje van drie je vertelt dat ze een tweede kindje verwacht, ben je dan verbaasd? Waarom zou je werkgever dat wel zijn? Je bent al in dienst dus als je zwanger raakt zullen ze je moeten vervangen, ongeacht welke functie je dan hebt. Sowieso is een zwangerschap wat mij betreft ideaal verzuim: je ziet het aankomen, weet vooraf de duur in de meeste gevallen en de vervangingskosten worden vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een vrouw in vruchtbare leeftijd met één kind van drie. Je werkgever is ook niet gek, die weet ook wel dat er een risico is dat je een tweede kind krijgt, dus echt misleiding is het ook niet.



succes met je sollicitatie
Als je nu 'n vast contract hebt, begin je wellicht weer met 'n jaarcontract in 'n nieuwe functie. Dan kan je werkgever je wel lozen als je besluit zwanger te worden, maanden lang niet kan werken en daarna wellicht wil gaan parttimen.
Ik ben iedere keer weer verbaasd over deze mentaliteit! En het dan gek vinden dat er werkgevers en collega's zijn die liever niet met vrouwen werken.



Dat is toch een naaistreek eerste klas!
Alle reacties Link kopieren
Nee contract blijft vast. En parttimen is sowieso geen optie. Dat is ook niet het probleem
Je hebt een kind van 3. Domme werkgever die niet ziet aankomen dat daar binnenkort wel eens een tweede bij zou kunnen komen. Je aanstelling blijft toch vast. Go for it.
Alle reacties Link kopieren
Ze kennen je, je werkt er al. Of je nu of over 2 jaar zwanger wordt ik zie het verschil niet. Ik zou mijn kinderwens hierdoor niet uitstellen. Heb ik zelf ook niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Het is aan je werkgever om een inschatting te maken van jouw kwaliteiten en geschiktheid voor die functie.



Stel dat die functie alleen goed te doen is in minimaal 32 uur p/w en jij wilt na een zwangerschap nog maximaal 24 uur werken... de werkgever moet dat meenemen in de overweging, dat de kans bestaat dat er nog een kind komt.



Ik zou het dan ook niet vreemd vinden dat de werkgever je vraagt of je nog plannen hebt voor gezinsuitbreiding. Dat vinden veel mensen niet netjes, maar het is natuurlijk net zo goed niet netjes om een kinderwens verborgen te houden tijdens een sollicitatie, om de werkgever er een paar maand later mee te confronteren.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Maar je weet toch niet of je snel zwanger gaat worden? Misschien lukt het wel helemaal niet om weer zwanger te worden. En daar sta je dan met je goede gedrag en in veel gevallen zonder nieuwe baan.



Vorig jaar kreeg ik te horen dat ik aangenomen was voor een nieuwe klus/baan (intern) en er meteen een vast contract bij kreeg. Dat contract was ik al maanden mee bezig. Net zoals ik bezig was met zwanger worden. In alle gevallen schoot het niet op en in 1 keer had ik alle drie: zwanger, vast contract en nieuwe interne baan. Gelukkig werd er goed gereageerd.



Je weet gewoon echt niet hoe lAng het kan duren voordat je zwanger bent. Wie weet nog wel 2 jaar. En dan heb je daar nu een baan voor laten schieten.
En ivankar: dat is nou eenmaal zo geregeld in Nederland. Werkgevers mogen het niet vragen. En terecht m.i.

Ik heb naast een kinderwens ook een reiswens en een emigratiewens, moet ik dat dan ook maar vertellen? Net alsof ik dan nog aangenomen ga worden.
Alle reacties Link kopieren
Joh kinderen krijgen hoort erbij. Hoe moeten de toekomstige werknemers anders worden gecreeerd.
Gewoon doen! Zoals al velen zeggen kan de werkgever ook wel verwachten dat je wellicht weer zwanger wordt.



Ik heb zelf een zoon van 1,5 en we willen dolgraag een 2e. Gisteren heb ik dus mijn eerste werkdag gehad bij een nieuwe bedrijf. Mijn manager (meewerkend op de vloer) zei al lacherig "er komt toch wel nog een 2e he?" Dus die snapte t iig wel . Al wachten we wel even op een vast contract (ben nog niet gestopt met de pil)
Alle reacties Link kopieren
quote:missesjn schreef op 28 augustus 2014 @ 08:04:

En ivankar: dat is nou eenmaal zo geregeld in Nederland. Werkgevers mogen het niet vragen. En terecht m.i.

Ik heb naast een kinderwens ook een reiswens en een emigratiewens, moet ik dat dan ook maar vertellen? Net alsof ik dan nog aangenomen ga worden.



Het lijkt me als werkgever wel handig dat je enigszins op de hoogte bent van zaken die de inzet / prestaties van een werknemer beïnvloeden, ja. Zodat je er ook op kunt inspelen.



Een baan is niet alleen voor jou als werknemer een middel om geld te verdienen en jezelf te ontplooien. Het is in beginsel een overeenkomst met een werkgever om tegen bepaalde arbeidsvoorwaarden een bepaalde inspanning / prestatie te leveren. En daarbij mag de werkgever m.i. best kritisch zijn.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
grote nadeel van dat vrouwen er geheimzinnig overdoen, is dat alle andere vrouwen er last van hebben.

Heel eerlijk (don't shoot the messenger, ben er van overtuigd, dat het bijna overal gebeurt) als bij ons een functie vrij komt, dan is een pasgetrouwde vrouw (of eentje met een kind van 2) niet degene die op de eerste plaats staat voor deze functie. Omdat iedereen op zijn klompen aanvoelt, dat die vast met verlof gaat binnenkort.

En dat is knap lullig, als ze dat helemaal niet van plan is.
quote:viavia2013 schreef op 28 augustus 2014 @ 07:12:

Ik ben iedere keer weer verbaasd over deze mentaliteit! En het dan gek vinden dat er werkgevers en collega's zijn die liever niet met vrouwen werken.



Dat is toch een naaistreek eerste klas!





Ah gossie, jij wordt echt met de dag schattiger. Of je bent zelf rond de twintig, of je IQ. Of beiden.
Gewoon solliciteren. Baren en baby's horen bij het leven van veel mensen, dus je hoeft je hier geen moment schuldig over te voelen. Als je werkgever hier van baalt moet hij iets aan zijn mentaliteit doen, er valt jou niets te verwijten buiten dat het voor je werkgever gewoon weer wat geregel is. Het is aan jou om te zorgen dat je je hier in de eerste plaats al niet schuldig over voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven