Werk & Studie alle pijlers

Kan mijn werkgever mij dit verplichten?

22-05-2007 11:14 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een uitzendcontract voor 36 uur per week, tot en met september. Daarna krijg ik een contract aangeboden van mijn werkgever en kan ik dus als ´eigen medewerker´ aan de slag.

Nu is het zo dat een collega per juni vertrekt naar een andere afdeling en nog een andere collega zit ziek thuis. Dan blijven ik en 1 andere collega over. Wij hebben beiden een contract voor 36 uur en hebben elke vrijdagmiddag vrij. Nu is het natuurlijk zo dat er dan vrijdagmiddag niemand aanwezig is en bij ons is de afspraak dat er altijd bezetting moet zijn.Kan mijn werkgever mij nu verplichten mijn vrijdagmiddag vrij op te geven en die in te ruilen op een ander tijdstip? Ik wil dit nl. absoluut niet, mijn moeder is ernstig ziek en om de vrijdag zorg ik voor haar. De andere vrijdagmiddag heb ik dan dus voor mezelf en mijn huishouden en die heb ik echt wel nodig. Ik weet dat je die dingen ook op een andere middag kan doen, maar ik wil gewoon graag die vrijdagmiddag behouden. Hoe pak ik dit aan of heb ik geen andere keuze?
het ligt aan je contract. Als er in jouw contract expliciet staat vermeld op welke uren je werkt, en dat je dus opm vrijdagmiddag niet werkt, dan kan de werkgever je dat niet verplichten.

 Staat er alleen maar dat je 36 uur werkt, dan kan het in principe wel, hoewel officieel je werkgever dan "zwaarwegende"bedrijfsbelangn moet aantonen.

Echter, je bent uitzendkracht en als je hier niet flexibel mee omgaat, dan zou dat wel eens kunen betekenen dat je dat eigen medewerker wodren wel op je buik kunt schrijven.  het is voor jou te hopen dat die andere collega er geen problemen me heeft om haar vrije vrijdagmiddag te verschuiven, anders zou ik voorstellen dat je om de week op vrijdag vrij houdt, zodat je voor je moeder kunt blijven zorgen, en de andere week een andere dag vrij neemt, zodat jullie het "leed"delen.
Alle reacties Link kopieren
En als je het nu eens bekijkt vanuit het oogpunt van je werkgever? Is het zo raar om een bezetting te vragen, notabene tijdens kantooruren? Bovendien, als je hier zo inflexibel mee omgaat, wat zegt dat over de toekomst? Volgens mij een kwestie van geven en nemen: dus ik zou voorstellen om en om de vrijdagmiddag aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook niet beter dan dat je bedrijfsbelangen voor gaan, tenzij inderdaad expliciet in je contract vermeld staat dat je op vrijdagmiddag niet werkt.

Maar zolang je nog geen vast contract hebt, zou ik adviseren om flexibel te zijn. Is er geen andere oplossing te vinden voor de verzorging van je moeder?
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel dat je dan misschien een andere dag van de week voor haar zou kunnen zorgen? En iemand anders die vrijdag voor je pakt?
Alle reacties Link kopieren
Om en om de vrijdagmiddag vrij en de andere keer de donderdagmiddag vrij?



Donderdagen zijn ook best lekker om vrij te hebben omdat je daarna nog maar 1 dagje hoeft te werken en best wel wat gedaan kunt krijgen.



Als de verzorging van je moeder dusdanig geregeld is dan kan ik me voorstellen dat dat wat minder verschuifbaar is, maar gewoon een middag voor jezelf is ook prima naar een andere dag te doen. Wat al gezegd is, als je je nu niet flexibel toont op dit vlak kan dat in je nadeel werken voor een eigen contract en dat is ook niet handig net nu je die kans gaat krijgen.



En wellicht is het maar een tijdelijke situatie, gaat je baas nog een nieuwe medewerker aannemen? Dan zou je kunnen laten vastleggen dat zodra er een nieuw persoon bijkomt je gewoon altijd weer alleen de vrijdagmiddag vrij hebt?



Sterkte met je moeder *;
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet 4 x 9 gaan werken en dan om de week op vrijdag de hele dag vrij, kan je 's ochtends thuis dingetjes doen en 's middags voor je moeder zorgen.

De andere week ben je dan op donderdag bijvoorbeeld vrij... is natuurlijk erg lekker als je dus 1 x per week de hele dag vrij bent ipv half dagje. Een uurtje langer werken per dag merk je echt niet, ik spreek uit ervaring. Hoop dat het gaat lukken en je eruit komt met je werkgever, suc6!
Alle reacties Link kopieren
Is het geen idee om om de week ieder de hele vrijdag vrij te nemen. Dan kun je eventueel 's morgens wat in je huis doen en dan rustig naar je moeder gaan. Of eerst naar je moeder en dan het huishouden doen.

De andere week ben jij dan op het werk en is je collega de hele vrijdag vrij.

Dan is er altijd iemand aanwezig op kantoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven