Werk & Studie alle pijlers

Keuzes...

30-09-2014 22:14 15 berichten
Mijn vriend werkt nu drie jaar in een functie waar hij niet gelukkig mee is. Hij is al maanden aan het solliciteren op allerlei (betere) functies. Telkens afwijzing na afwijzing. Tot sinds kort. Hij is uitgenodigd op gesprek en aangenomen. Het is een iets betere baan dan de vorige, maar zeker niet zijn droombaan. Daarnaast staat het vast dat hij na drie jaar geen vast contract zal krijgen.



Vandaag kreeg hij een e-mail van een ander bedrijf met daarin een uitnodiging voor een gesprek. De baan is geweldig, maar is wel aan de andere kant van het land.



Wat is wijsheid? Gaan voor de nieuwe baan waar hij al is aangenomen? Of gaan voor zijn droombaan, maar met kans dat hij niet wordt aangenomen. Dan heeft hij niets en blijft hij dus in zijn oude baan zitten, waar hij ongelukkig is.



Daarnaast speelt ook mee dat we dan op korte termijn zouden moeten verhuizen. Ik weet niet of ik daar gelukkig van word, maar ik wil hem zijn droombaan ook niet ontnemen.



Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Alle reacties Link kopieren
Het is echt niet te bereizen?
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Alle reacties Link kopieren
Een baan met perspectief en kansen is veel waard. Als ik hem was, zou ik in ieder geval naar het gesprek gaan. Hij heeft de baan nog niet hè? Dus ik zou even afwachten hoe het gesprek verloopt en wat voor indruk hij van het bedrijf en de functie krijgt. Dan kunnen jullie nog altijd verder kijken.

Heb jij zelf een baan? Wat betekent dit voor jouw carrière?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Krijgt hij bij zijn droombaan-waar-hij-nog-niet-is-aangenomen wel direct een vast contract?



En waarom dan meteen verhuizen? Collega's van mij kwamen maandagochtend vroeg naar de werkplek, sliepen dan 4 nachten in een betaalbare kamer (vaak goed te regelen als je langere tijd regelmatig komt) en dan vrijdag weer naar huis.



Ja, dat is even afzien, maar dan kan hij kijken of het echt wel zijn droombaan is, jij daar ook een baan zoeken en dan daar een huis zoeken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik studeer nog, dus dat is niet zo'n probleem. Het is meer dat ik dan alles moet achter laten. Ik heb best veel contact met vrienden en familie. Daarnaast huren we een grote woning, in een leuke wijk, voor weinig geld. Dat krijgen we nooit terug.

Het betreft een vaste aanstelling, maar wel met een proeftijd.



Het lastige vind ik dat hij zijn zekerheid van zijn nieuwe baan gaat opzeggen voor het onzekere van een leukere baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het lastige vind ik dat hij zijn zekerheid van zijn nieuwe baan gaat opzeggen voor het onzekere van een leukere baan.Tja, die keuze is grotendeels aan hem? Jij hoeft niet iedere dag met tegenzin naar je werk?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Beginnen bij de nieuwe baan en ook gaan praten bij de droombaan. Als hij wordt aangenomen bij de droombaan, kan hij de andere nieuwe baan altijd nog afzeggen, dat gebeurt wel vaker.
Alle reacties Link kopieren
Behalve "we moeten verhuizen" zie ik jou in de hele OP niet terug. Heb jij geen leven daar? Een baan, vrienden, familie?
Ga in therapie!
@Wolkewitje, voorwaarde van zijn nieuwe baan is dat hij tijdens de cursus die hij eerst gaat volgen geen vrije dagen opneemt. Het is dus of of.



@Dubiootje, daarom schreef ik ook dat ik niet weet of ik wil verhuizen. Zie eerder bericht. Mijn familie en vrienden wonen allemaal hier. Ik weet niet of ik dat voor langere tijd wil missen. Ik kan nu op de fiets stappen en naar iedereen toe gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tja, een baan hebben is al heel fijn in deze tijd, de keuze hebben uit twee of misschien drie, waaronder je vermeende droombaan, is een luxe. Het is natuurlijk aan je vriend, maar ik neem aan dat hij naast een droombaan ook andere prioriteiten in zijn leven heeft, waaronder zijn relatie met jou en jouw belangen.



Denk niet in termen van "tussen hem en zijn droombaan in staan" maar in termen van wat voor jullie beiden het beste is, naargelang waar jullie beiden jullie prioriteiten leggen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Waarom is die ene baan na drie jaar afgelopen?
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
De iets betere baan nemen en door blijven zoeken naar dé baan binnen jullie regio.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heb je wel eens een baan met tegenzin gedaan? Misschien doordeweeks latten. Tot meer zekerheid is. Als hij de baan krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou overigens nog niet mijn hele hebben en houwen naar de andere kant van het land verhuizen zolang die fantastische baan nog niet uit de proeftijd is.

Een punt wat voor mij zwaar zou wegen: stel je verkast naar de andere kant van het land, hoe baanzeker ben je daar überhaupt? Stel dat die mooie baan alsnog fout loopt - bedrijf failliet ofzo - hoe snel vindt hij (of jij) daar een baan? Er zijn nl. regio's waar de banen echt helemaal niet voor het oprapen vinden.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Dan vraagt hij of er een mogelijkheid is om te solliciteren buiten de uren van de cursus, lijkt me geen wereldschokkend probleem.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven