Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 11:11.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Werk & Studie
  4. Kiezen voor vastigheid of nieuwe uitdaging?

Dit onderwerp heeft 13 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 23-11-2010 09:56.

[ Kiezen voor vastigheid of nieuwe uitdaging? ]

Ga naar een onderdeel

1. Ik heb momenteel een contract voor onbepaalde tijd bij een overheidsinstelling. Behoorlijke vaste, zekere baan dus! De baan bevalt me ook nog, maar ik zou best wel eens in zijn (na 3,5 jaar) voor een nieuwe uitdaging en eerlijk gezegd ook voor meer salaris. Nu zag ik een interessante baan bij een onderwijsinstelling maar dat is een opdracht voor twee jaar. Ik heb al gesolliciteerd en ben ook uitgenodigd voor een gesprek! Maar nu twijfel ik eigenlijk enorm of ik dit wel zou moeten doen. Moet ik mijn vaste contract opgeven voor een baan van slechts twee jaar? Wat nou als ik daarna op straat sta? Ik ben 29, woon samen en heb een koophuis.... dus de hypotheek moet wel betaald blijven. Mijn vriend heeft (nog) geen vast contract.

Voordelen van de andere baan:
    - meer salaris
    - nieuwe uitdaging
    - ervaring opdoen

Nadelen van de andere baan:
    - onzekerheid na de periode van 2 jaar
    - langere reistijd
    - heb het momenteel naar mijn zin qua werkzaamheden en collega's, altijd een gok of dat in een nieuwe functie net zo leuk wordt

Kunnen jullie me helpen met mijn overwegingen? :)

1. Volgens mij moet je gewoon dat gesprek voeren en als ze je uitnodigen voor een tweede gesprek ook dat gesprek voeren (tenzij je dan al het gevoel hebt dat dit toch niet jouw baan is natuurlijk). Pas als je een goed beeld van de functie en de organisatie en eventueel toekomstige mogelijkheden hebt (je weet maar nooit...), kun je een beslissing nemen. En hierbij zou ik mijn gevoel uiteindelijk leading laten zijn...

2. kan je je niet vanuit je huidige werk daar laten detacheren?

3. Inhoudelijk kan ik je niet echt advies geven, maar misschien heb je hier iets aan:

Bij zulke beslissingen maak ik een lijst met aan de linkerkant dingen die ik belangrijk vind (in jouw geval bijv. zekerheid, uitdaging). Dan maak rechts twee kolommen, één voor de huidige situatie, één voor optionele situatie. Dan geef ik per punt een cijfer voor elke situatie. Bijv: uitdaging is nu een 6, uitdaging bij nieuwe baan is een 9. Uiteindelijk kan je van beide kolommen een totaal optellen en zie je wat het 'hoogste cijfer/ de meeste punten' heeft. Dit heeft mij vaak geholpen met het maken van een beslissing waarbij het nogal 'dicht op elkaar' lag.

Succes!

klaar als een

4. Ik vind 2 jaar niet zo kort eigenlijk.

Je best doen werkt

5. Bedankt voor jullie adviezen!
    @Gib: detacheren? geen idee, zou ik inderdaad kunnen proberen aan te kaarten...
    @lolapaloeza: 2 jaar is ook niet zo kort, maar nu heb ik natuurlijk een contract voor onbepaalde tijd! ik ben bang dat het na 2 jaar ophoudt en dat ik dan zonder werk zit

6. Het project van 2 jaar zou ook heel mooi op je cv kunnen staan waardoor je je positie op de arbeidsmarkt alleen maar vergroot. Dan heb je dus kans dat je over je 2 jaar aantrekkelijk bent voor andere partijen.

To school for cool

7. Twee jaar is inderdaad best wel lang!

Een andere mogelijkheid is wellicht om binnen de instelling waar je nu werkt een nieuwe uitdaging aan te gaan? Een leuk project, andere functie?

8. Je werk niet in een onzekere sector dus ik zou me niet laten leiden door...wat als...

Denk gewoon even heel eerlijk na.....wat wil je het liefst. Als je een gesprek krijgt, probeer dan ook echt te vragen naar dingen die voor jou belangrijk zijn. Het is een wederzijds gesprek he? Het gaat niet alleen om de perfecte kandidaat. Het is ook een kans voor jou om te kijken of het écht zo is als het lijkt.

Bedenk goed ook de praktische voorwaarden die je voor elkaar wilt hebben. Kunnen zij daaraan voldoen?

9. Vraag ook wat de mogelijkheden zijn na die 2 jaar.

10. De beste tip die ik je kan geven is pas een beslissing nemen als je alle informatie hebt. Die heb je (nog) niet. Maw, ga gewoon dat gesprek aan. Dan volgt er misschien een tweede gesprek. Als ze willen hebben is dát pas het moment om een beslissing te nemen. Nu heb je nog niets te verliezen.

Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...

11. Ja, ik ga zeker het gesprek aan en alles vragen wat ik wil weten. Daarna kom ik wel terug :).

@ zenga: helaas, ik kijk al een tijd uit naar doorgroeimogelijkheden bij mijn huidige werkgever maar die zijn er niet voor mij

@ mirremara: klopt, in dat gesprek moet eerst maar eens duidelijk worden of de baan wel echt zo leuk is als-ie lijkt. èn ze moeten mij nog wel uitkiezen haha!

12. Je kunt het ook zo bekijken: iedere andere baan zal je (ook) een tijdelijke contract bieden, dus daar zal je ook geen volledige zekerheid van krijgen. Als je je huidige baan eigenlijk niet zo leuk meer vindt moet je echt verder kijken hoor, het leven is te kort om er niet (genoeg) van te genieten!
    Ik zou de gesprekken even afwachten, dan kun je je een beter beeld vormen en op basis daarvan beslissen. Succes!

Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

13. Zoomix, op zich heb je gelijk maar ik zit toevallig in een zeer luxe positie... als ik naar een andere overheidsinstelling zou switchen zou ik weer meteen een vast contract krijgen. Goed geregeld he ;). Dus die tijdelijke contracten zijn nieuw en eng voor me!