Werk & Studie alle pijlers

Met autisme in een winkel werken

24-07-2014 20:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Ik heb zelf PDD-NOS en ben van plan te gaan werken in een winkel.



Ik vroeg me af hoe andere 'soortgenoten' dit ervaren of in het verleden ervaren hebben.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je wel vertellen hoe mijn contact was met iemand met ASS achter de balie. Ik wist trouwens niet wat hij had, daar kwam ik later achter. Ik wilde een maaltijd met sate en groente en zondet brood. Dus ik vroeg het. Hij zegt dat kan niet. Ik zeg, ik betaal de volledige prijs hoor, wil je alleen het brood weg laten. Hij loopt weg en komt niet meer terug.



Het ging prima in de keuken met veel aansturingen, echter iets anders dan de gebaande regels kon hij niet aan en een afwijkende vraag ook niet.



Niet elke persoon met ASS is hetzelfde. Dit is een extreem voorbeeld, maar je moet je kunnen inleven in de behoefte van een ander. Je moet lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen goed kunnen interpreteren en je moet verkoopsignalen opppakken ook wanneer deze niet helemaal duidelijk zijn.



Verkoop past vaak niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In wat voor winkel wil je werken? Iets wat nauw aansluit op je interesses?



Zelf geen ervaring trouwens. Ik zou het gewoon proberen (vakantiebaantje?) en dan kom je er vanzelf wel achter of het je ligt.
Alle reacties Link kopieren
@Viva-Amber, dat is inderdaad wel een heel extreem voorbeeld,. Ik ben gelukkig wel sociaal ingesteld dus dat zal mij niet overkomen ;)



En ikeaverslaafde, in een brillenzaak, ik ben zelf bril dragend en dit leek me wel wat! Maar nu ik bijna moet beginnen begin ik toch te twijfelen. Je leest zoveel over niet sociale autisten, dat ik ontzettend aan mezelf begin te twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Even op mijn vorige post, nogal tegengestelde opmerkingen. Ik ben sociaal ingesteld maar ben bang dat het toch niet voldoende is :(
Mijn zoon heeft een ASS. Hij heeft een beroepskeuze traject gevolgd; werken in een winkel viel absoluut af vanwege trekjes die je niet bij een verkoper wil zien (gapen en andere tics, niet altijd iemand recht aankijken, niet goed articuleren).
Moet je om in een brillenzaak te werken, niet een diploma voor opticien hebben? Omdat je de oogmeetapparatuur moet kunnen bedienen en dergelijke?



Edit: je hebt de baan al dus gefeliciteerd! Hartstikke goed gedaan!
Je hebt de baan al binnen? Nou, gefeliciteerd! Je was enthousiast, laat je dan nu niet tegenhouden door wat andere mensen met autisme misschien zou tegenhouden. Iedereen is anders. En het zou toch jammer zijn als je het nu niet meer aandurft...?



Alleen door te proberen weet je het! Zet hem op!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen en vragen om goede begeleiding. (Mits je het wilt vertellen op je werk) wij hadden vroeger een autistische collega werken in het magazijn ......in 1 woord de beste die er was! Hij wist alles precies uit zijn hoofd te liggen en wij wisten wat we wel en niet konden verwachten.
Brillen is een deel technisch, en dat is vrij onpersoonlijk, dus dat lijkt me prima als je denkt dat je niet al te sociaal over komt (wellicht valt het gewoon mee). En nou ja, beetje in schatten welk montuur iemand staat, kan je dat? En je krijgt begeleiding, iedereen moet worden in gewerkt. Komt vast goed
Alle reacties Link kopieren
Brillen is idd wel technisch en secuur, echter ook echt verkopen en mensen aanspreken. En ook mensen uitleggen wanneer zij naar hun huisarts moeten wanneer je afwijkingen signaleert in het oog. Het is wel peroonlijk, want je komt aan mensen hun gezicht, je werkt met mensen met een visus beperkingen en het gaat ook om uiterlijk, dus het is persoonlijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een opticien diploma is niet verplicht. Er wordt vaak wel een MBO opleiding aangeboden en er bestaat ook een HBO opleiding die soms wordt aangeboden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met deze baan!



Het lijkt me goed om wel een collega 'achter de hand' te hebben voor als je lastige klanten hebt of mensen met ingewikkelde klachten oid.



Dat is voor niet-autisten al erg lastig maar ik kan me voorstellen dat zoiets voor jou een struikelblok zou kunnen zijn. Omdat je soms de regels dan even los moet laten om toch een tevreden klant te hebben.



Als je op zo'n moment zegt: Moment ik haal er even een collega bij, komt dat volgens mij heel netjes over.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Hier in huis een pddnos-er met winkelervaring. Het blijft lastig. Soms zegt zij zulke onhandige dingen dat het niet acceptabel is. Daarom blijft ze elke keer maar max. Een jaar ergens werken. Vooral in het contact met collega's komt haar sociale onhandigheid naar boven. Maar.... geen enkele autist is gelijk, dus wellicht lukt het jou wel. Dat hoop ik echt van harte!
leef, geniet en eet!
mijn buurjongen werkt in de winkel, inmiddels twee jaar tot volle tevredenheid van collega`s en hem zelf.

Hij heeft PDD-NOS.

Bij mijn man in de winkel werkt een jonge man ,autistisch, hij heeft afgebakende taken en het werkt perfect.

Zijn afdeling is de netste van de winkel. keurig aan en ingevuld, alles op data.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een ril en lenzen aan laten meten behoorlijk persoonlijk. Je moet als verkoper een vertrouwensband kweken met de klant, hij vertrouwd echt wel op jouw mening of die bril je goed staat of je wel goed opmeet. Daarvoor moet je de klant kunnen 'lezen' en dat is iets anders dan sociaal zijn. Ben je daar niet goed in, zul je ook niet veel verkopen.

Je werkt met mensen dus je moet met onverwachte situaties om kunnen gaan. Klachten en boze klanten op je collega's afschuiven kun je niet maken. Die gaan daar niet blij mee zijn.

Ik heb gern goede ervaringen met mensen die een vorm van autisme hebben en (commercieel) klantcontact. Noet doen dus is mijn mening.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ik (Asperger) heb in een boekenwinkel gewerkt (lang geleden).

Klantcontact ging eigenlijk prima, ik ben ook een echte boekenwurm dus dat werkte denk ik in mijn voordeel.

Contact met collega's ging ronduit slecht en dat is ook de reden dat ik na een half jaar weg moest.
Alle reacties Link kopieren
Zo raar is dat toch niet als je een klant hebt die je niet verder kunt helpen (boos, ingewikkelde klacht) dat dan een meer ervaren collega of de manager inspringt?



Toen ik in winkels werkte was ik nog erg jong en kon ik ook niet alles zelf oplossen. Daarvoor werk je in een team.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Vraag het anders eens aan mensen om jou heen, mensen die jou goed kennen. Zij kunnen misschien inschatten of deze baan bij je past, mogelijke dinhen benoemen die moeilijk voor je kunnen zijn in deze baan en tips geven. Ik denk inderdaad ook dat het veel verschil maakt of je collega's en leidinggevende op de hoogte zijn. Je kunt ze wat korte informatie geven over pdd-nos en vooral hoe dit zich uit bij jou, want niemand is hetzelfde. Heb jij bijvwveel structuur nodig? Wil je graag duidelijke instructies? Vind je het fijn om iemand anders in te schakelen als er een lastige situatie ontstaat? Helpt het je om feedback te krijgen op je werk en omgang met klanten? Dit soort zaken zou ik van tevoren doorspreken, zodat voor jou en voor hen duidelijk vanaf de start duidelijk is wat jullie aan elkaar hebben.
Het proberen waard TO, wie niet waagt die niet wint. Succes!
Ik vind het ook niet raar om er een collega bij te roepen als je iets niet weet of even hulp nodig hebt. Deed ik ook wel eens als ik in de winkel stond en ik wist even iets niet. Wat ik wel irritant vind is dat je in sommige winkels naar personeel moet zoeken en dan hoor je soms "dat moet je bij die en die collega vragen op die afdeling want daar ga ik niet over." terwijl ze nog niet eens de hele vraag hebben gehoord.



Ik zou zeggen ga ervoor en als het even niet lukt hulp inschakelen. Is misschien wel moeilijk maar je kunt beter hulp vragen dan zelf aan blijven modderen als iets niet lukt.



Even een toevoeging: Als je bij die opticien al bent aangenomen heeft je werkgever iets in jou gezien waardoor hij/zij denkt dat je het kan anders was je nooit aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Een brillenwinkel lijkt mij best een goede keus, mits je verstand van brillen hebt.

Het is iig niet zo druk als tijdens de lunch in bijvoorbeeld een broodjeszaak. Waar het dus echt aanpoten is en misschien wat lastiger om alles te overzien.



Veel succes op je eerste werkdag!
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 24 juli 2014 @ 22:30:

Zo raar is dat toch niet als je een klant hebt die je niet verder kunt helpen (boos, ingewikkelde klacht) dat dan een meer ervaren collega of de manager inspringt?



Toen ik in winkels werkte was ik nog erg jong en kon ik ook niet alles zelf oplossen. Daarvoor werk je in een team.Klopt. Maar op een gegeven moment moet je het eel zelf kunnen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Je hebt je blijkbaar goed gepresenteert, ik ga er dan ook niet van uit dat jij van dezelfde dingen last hebt als die die bij mijn zoon spelen. Mag ik vragen of er problemen zijn die voortvloeien uit jouw diagnose? Ik ben bij diverse gesprekken geweest op scholen en het UWV waar mijn zoon zelf deze vraag moest beantwoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven