Werk & Studie alle pijlers

Naar wie kijk jij op?

21-08-2014 18:16 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn werk hoor ik weleens dat cliënten opkijken naar bijvoorbeeld hun baas. Ooh dat is mijn baas hoor, daar durf ik het echt niet aan te vragen.

Ook merk ik vaak dat iemand anders tegen iemands anders doet omdat hij arts is of iets in die trant. Merken jullie dat ook? En merk je dat bij jezelf ook?

Is iemand zijn beroep?

Ik moet natuurlijk aftrappen. Ik probeer diep na te denken, maar zover ik het kan zien maakt het mij echt niet veel uit wat iemand doet. Ik behandel iedereen ook gelijk. Maarja is dat ook zo, of doe ik onbewust toch iedereen anders behandelen?
Alle reacties Link kopieren
Tegen niemand.



Iedereen moet poepen en vegen. (Pa VanDetta)
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Ik kijk naar niemand op.

Misschien dat dat op een bepaalde leeftijd (rond de 30) niet meer gebeurt.

Het is denk ik iets voor jongeren die soms wat onzeker in het leven kunnen staan en zoekende zijn.
Ik behandel ook iedereen hetzelfde. Tenzij ik je niet mot, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta, 4 minuten geleden

Tegen niemand.



Iedereen moet poepen en vegen. (Pa VanDetta)Pa VanDetta is een wijs man.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Voor sommige mensen heb ik meer respect, omdat ik vind dat ze goed in het leven staan, goede dingen doen, knap omgaan met tegenslag etc.

Maar ik kijk niet naar ze op in de zin dat ik erdoor geintimideerd raak, meer in de zin dat ik bewondering voor ze heb.
Ik kijk tegen niemand op, maar ik hou wel rekening met iemands positie. En dan bedoel ik niet dat ik mijn houding aanpas (ik ben tegen iedereen vriendelijk), maar wel dat ik mijn vragen of antwoorden aanpas. Als voorbeeld: een junior medewerker heeft wellicht behoefte aan een antwoord + motivering of toelichting, terwijl een senior medewerker aan alleen het antwoord genoeg heeft, en de CEO wil het misschien in een simpele grafiek of beknopte bulletpoints zodat het minimale tijd kost om de info te verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Die clienten hoeven niet meteen tegen hun baas op te kijken alswel dat ze zich sneller bij hun baas geïntimideerd voelen. Dat is echt wat anders.



Ik kan me bij heel dominante personen ook snel geïntimideerd voelen, waardoor ik ze liever ontloop dan een directe vraag stel. Maar dan kijk ik alles behalve tegen ze op.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Maar dat hoeft niets met mijn werk te maken te hebben. Dat kunnen ook mensen zijn die ik privé ken.
Ik ben altijd benieuwd hoe lang dat soort stoere verhalen stand houden als mensen echt te maken krijgen met mensen buiten de hen bekende kring.



Maar goed, tot die tijd klinkt het vast heel wijs ja.
Wilhelmina koningin der Nederlanden
quote:Merisi schreef op donderdag 21 augustus 2014 18:24 Voor sommige mensen heb ik meer respect, omdat ik vind dat ze goed in het leven staan, goede dingen doen, knap omgaan met tegenslag etc.

Maar ik kijk niet naar ze op in de zin dat ik erdoor geintimideerd raak, meer in de zin dat ik bewondering voor ze heb. Respect hebben is iets anders dan tegen iemand op kijken. Tenminste, voor mij staat "tegen iemand op kijken" gelijk aan "je dus kleiner dan de ander voelen".
quote:eldorado schreef op donderdag 21 augustus 2014 18:25 Ik ben altijd benieuwd hoe lang dat soort stoere verhalen stand houden als mensen echt te maken krijgen met mensen buiten de hen bekende kring.



Maar goed, tot die tijd klinkt het vast heel wijs ja. Hoe bedoel je dat?
Alle reacties Link kopieren
Eldorado



NummerZoveel legt het weer eens prima uit.



Maar intimideren laat ik mij nooit meer.

Door niemand.

Dat is in mijn privéleven teveel gebeurd en laat ik niet meer toe.



Werktechnisch gezien sta ik mijn mannetje ook als vrouw in de bouw.

Je moet wel.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
quote:NummerZoveel schreef op 21 augustus 2014 @ 18:26:

[...]





Respect hebben is iets anders dan tegen iemand op kijken. Tenminste, voor mij staat "tegen iemand op kijken" gelijk aan "je dus kleiner dan de ander voelen".



Kan, ik gebruikte het hier meer in de betekenis van iemand bewonderen.

Overigens pas ik mijn manier van doen op het werk ook aan aan degenen met wie ik te maken heb, net als jij. In het verleden heb ik me wel eens laten intimideren door "meerderen", maar dat gebeurt nu niet meer.
Ik ben niet zo snel onder de indruk van iemands positie. Ik zit vanwege mijn werk regelmatig met (voor mij tot dat moment onbekende) directieleden van grote (zorg en onderwijs)instellingen en wethouders e.d aan tafel. Het zijn allemaal mensen, weinig bijzonders aan.



Ik denk wel dat heel veel mensen snel onder de indruk zijn. Kijk maar eens hoe weinig mensen bij vergaderingen enz daadwerkelijk meepraten. Het zijn vaak dezelfde mensen die hun zegje durven doen.



Ik herken wel wat nummerzoveel zegt, ik pas mijn reactie of acties wel aan aan degene waar ik tegenover zit. Met medestudenten of directe collega's sla ik een andere toon aan dan wanneer ik tegenover een wethouder zit.
ik kan vaak op kijken tegen mensen (en ik bedoel dat positief) die of wel in een gebied buiten mijn vak gebied heel veel weten, of juist in mijn vak gebied echt in een andere wereld lijken te zitten qua kennis. In mijn vak gebied kan ik heel veel begrijpen en veel inzichten komen van nature, maar dan heb je altijd nog mensen die die kennis ademen en het inzicht net zo makkelijk verkrijgen als een ander zijn sokken aan trekt in de ochtend.



Daar heb ik bewondering voor, voel ik me soms klein door, en heb ik een drang om van te leren.
O en in ontwikkelde landen kijk ik minder tegen mensen op dan in andere gebieden, het is hier geen kunst te over leven.
Naar Neelie -Powervrouw- Kroes



Neelie for president !
Ik heb voor niemand ontzag. (oh nee, dat durf ik niet)

Ik heb enorm veel respect en bewondering voor mensen binnen mijn werkveld met verstand van zaken. (Andre Moerman of John Wisseborn bijvoorbeeld)

Ik kijk op, in de trant van, van wie kan ik nog wel eens wat leren, naar mensen die daar zijn waar ik wil komen.
Alle reacties Link kopieren
Oke, niemand kijkt hier op tegen iemand. Maar zien jullie het wel bij anderen gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde in eerste instantie antwoorden dat ik wel naar mensen opkijk maar het heeft inderdaad eerder te maken met intimidatie. Ik vind bepaalde dingen lastig om te vragen omdat het een negatieve reactie kan opleveren van mijn baas bv, maar ik kijk tegen hem als mens absoluut niet op.
quote:Tomatensoep schreef op 21 augustus 2014 @ 18:59:

Ik wilde in eerste instantie antwoorden dat ik wel naar mensen opkijk maar het heeft inderdaad eerder te maken met intimidatie. Ik vind bepaalde dingen lastig om te vragen omdat het een negatieve reactie kan opleveren van mijn baas bv, maar ik kijk tegen hem als mens absoluut niet op.Herkenbaar, zulke leidinggevenden heb ik ook wel gehad. Erg naar soms.
Ik werkte vroeger als studente ergens waar destijds nog Koningin Beatrix regelmatig inkopen kwam doen. Mijn collega's konden letterlijk geen woord uitbrengen zodra ze binnenstapte, mij liet het volkomen koud. Gewoon uitgebreid gesproken altijd en geholpen zonder trillende vingers.



Ook ik kijk niet echt tegen iemand op, ik kan wel immens respect en bewondering voor iemand hebben. Kunnen bekende mensen zijn, maar vooral mensen in mijn persoonlijke kring.
Opkijken is niet het goede woord, bewondering wel. Ik heb bewondering voor mensen die hun droom najagen door daar hard voor te werken en niet op te geven. Ik bedoel dan op het carrièrevlak.



Ik heb een bijv. vriendin die freelancer is in de culturele sector, geen makkelijke op het moment. Zij bedenkt een project, gaat daar helemaal voor en doet dat dan en ook gelijk goed. Ze werkt alles uit, schrijft iedereen aan, zorgt voor een goede website, etc., geen half werk dus, alles voor de volle honderd procent. Op die manier bereikt ze steeds meer en daar heb ik bewondering voor, het vergt een lange adem. Zij dóet het gewoon, is altijd ergens mee bezig en heeft altijd nieuws.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven