Werk & Studie alle pijlers

Negatieve capaciteitentest sollicitatie

02-09-2014 01:11 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet slapen omdat ik zo enorm baal.

Ik ben vandaag officieel werkloos omdat mijn contract niet is verlengd. Ik solliciteer al ruim 3 maanden, netwerk als een malle en ben vooral niet kieskeurig mbt vacatures.



Ik solliciteer per week zeker 3 keer, zondag mijn meest recente sollicitatie uitgestuurd. Maandagochtend werd ik gebeld door bedrijf X waar ik solliciteerde. Ik was enorm verrast en blij totdat ze zei dat ik voorafgaand een capaciteitentest moest doen. Als deze voldoende op hbo-niveau is gescoord, dan zouden ze met mij in gesprek gaan.



Nu heb ik een WO-achtergrond maar ben ik cijfermatig nogal zwak. Daarom kijk ik altijd enorm tegen dit soort testen op. Maargoed ik wil natuurlijk wel proberen. Ter voorbereiding heb ik dan ook alle oefentoetsen gemaakt die ik maar kon vinden.



Met een goed gevoel begon ik aan de testen. Maar die nummerieke test was veel moeilijker dan ik heb geoefend! Het was voor hbo/Wo niveau en ik had per vraag maar 30 sec de tijd. Ik ben vrijwel zeker gezakt op dat gebied. Taalkundig ging het nog wel...



Dus nu ben ik nogal van slag en bereid ik me voor op het ergste. Sorry voor de hele lap tekst, maar ik zit hier nogal mee en wilde het van me afschrijven.



Hebben jullie misschien ervaring met een negatieve capaciteitentest bij een sollicitatie?
Alle reacties Link kopieren
Misschien valt het allemaal nog wel mee joh.

Je kunt er nu toch niets meer aan veranderen, ga dus maar lekker slapen. Hierover stressen is prematuur en heeft geen enkele zin.



Slaap maar lekker en droom maar fijn!
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je lieve woorden, maar ik denk echt dat het megaslecht is gemaakt. Je hebt ook gelijk dat het al gebeurd is, maar toch baal ik wel van mezelf. Ik ga proberen te slapen. Trusten!
Waarom bereid je je voor op het ergste? Als je cijfermatig nogal zwak bent dan is een baan waar je cijfermatig sterk voor moet zijn toch ook helemaal niets voor je?



Ik ken die tests wel, die passen doorgaans ook erg goed bij mijn eigen profiel namelijk. Ik krijg dan weer geen enkele energie van banen die vooral talige of sociaal ingestelde mensen erg liggen. Ieder zijn ding.



Wat voor baan zou je graag willen?
Alle reacties Link kopieren
Loslaten en het gewoon als één van de drie sollicitaties van deze week zien. Je bent door of niet door. Geen extra reden om te gaan stressen dus.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga van het ergste uit omdat ik heel veel vragen heb moeten gokken. Ook vanwege de tijdnood.



Je hebt een goed punt hoor! Ik zit cijfermatig op denk ik hbo-niveau. Ik heb wat meer tijd nodig om cijfermatige verbanden te kunnen leggen maar ik kan dit wel! Tijdens de oefentoetsen ging dit heel goed, wel altijd rond de 75% goed. Alleen hele moeilijke cijferreeksen kan ik no way in 30 sec oplossen.



De test is standaard Terwijl de functie eigenlijk weinig cijfermatig is maar wel meer op administratie gericht.



Ik zou wel wat meer op management niveau willen werken maar daar liggen de banen niet voor het oprapen momenteel. En helemaal niet als je beperkt aantal jaren werkervaring hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet het idd loslaten. Op naar de volgende dan maar

Ooit komt het wel goed. Mss niet vandaag of morgen, maar ooit! Ikgeef het nog niet op!
Nou ja, als je graag een baan wil waar wel cijfermatig inzicht voor nodig is dan zou ik wel een plan om dat te gaan verkrijgen opstellen.



Het is in ieder geval wel zo dat de beta-banen zeg maar, een stuk meer voor het oprapen liggen dan de alfa-banen. Dat is al jaren zo (al ver voor de crisis) en ik durf te stellen dat dat voorlopig ook nog wel zo zal blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me van mijn zwakke cijfermatige inzicht bewust en ik ben dan ook hard bezig om hier aan te werken

Het is alleen helaas nog niet op wo-niveau, terwijl ik wel in een bètarichting ben afgestudeerd. *gniffel*

Alleen was dat cijfermatige meer in statistische analyses en niet in cijferreeksen.



Ik denk idd ook dat er meer beta-banen zijn dan alfabanen. Vandaar dat ik me daar ook op richt. Ik maak me iig niet meer Zo heel druk. Ooit komt wel een werkgever die ook mijn kwaliteiten kan inzien en verder kijkt dan een test. Ik ben nog niet hopeloos!
Alle reacties Link kopieren
Joh, doe niet zo dramatisch. Je hebt de uitslag nog niet eens. Daarna kan je sippen
Wat voor baan zoek je dan?



Je bent meer van de statistische analyses dan van cijferreeksen, heb je soms psychonometrie gestudeerd?



De meeste bèta's die ik ken vinden cijferreeksen gewoon leuk. Maar ik zit dan ook wel aan de nerdy kant van het werkende volk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een combinatie van zorg en commerciële sector. Heb mij niet gericht op 1 bepaalde functie omdat ik opensta voor meerdere functies. En nee ik heb niet de stidie gedaan wat jij noemt. (Klinkt wel interessant overigens)



Ik heb een studie gevolgd met biostatistiek en statistische analyses+berekeningen. Vanwege privacy wil ik niet teveel kwijt over mijn achtergrond en zoektocht naar werk.



Cijferreeksen vind ik ook leuk hoor, mits het niet te moeilijk is (opeens overgaan naar breuken) en ik de tijd voor krijg om het op te lossen (merr dan 30 sec).
Alle reacties Link kopieren
Haha nerdy kant van het werkende volk. Mag ik vragen wat jij doet/studeerde?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de uislag afwachten. Wie weet is de uitkomst verrassene goed!
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, de stress van die 30 sec. Heb dus ooit ook zo´n test gedaan en dacht dat ik het rekenkundige gedeelte totaal verknald had. Ook ik sliep er niet van, en mijn zelfvertrouwen kreeg een grote knauw.



Tot ik de uitslag kreeg:

Qua taalbeheersing scoorde ik off the charts, heel hoog.

En rekenkundig was score ´gemiddeld´. HBO niveau.



Zo slecht was het dus niet. Maar vergeleken met mijn talenkennis ervoer ik een ´gat´. Wat ook klopte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Grrrlstar schreef op dinsdag 02 september 2014 07:01 Gewoon de uislag afwachten. Wie weet is de uitkomst verrassene goed!Dat hoop ik natuurlijk wel maar stiekem ben ik toch bang dat het niet zo is. En het wachten op feedback...vreselijk voor je zenuwen!
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op dinsdag 02 september 2014 07:25 Heel herkenbaar, de stress van die 30 sec. Heb dus ooit ook zo´n test gedaan en dacht dat ik het rekenkundige gedeelte totaal verknald had. Ook ik sliep er niet van, en mijn zelfvertrouwen kreeg een grote knauw.



Tot ik de uitslag kreeg:

Qua taalbeheersing scoorde ik off the charts, heel hoog.

En rekenkundig was score ´gemiddeld´. HBO niveau.



Zo slecht was het dus niet. Maar vergeleken met mijn talenkennis ervoer ik een ´gat´. Wat ook klopte. Wat goed dat je het alsnog goed had gedaan! Hopelijk valt het bij mij ook mee. Ik heb gewoon wat meer tijd nodig bij de cijferreeksen. Dan kan ik prima oplossen. Ik wacht nu af maar ik word er wel nerveus van!
Alle reacties Link kopieren
Idd gezakt en volgens de testen ben ik op mbo niveau.
Alle reacties Link kopieren
Wat balen! Niet te veel door laten demotiveren hoor. Er valt veel te winnen door veel te oefenen.



Tegenwoordig zijn deze testen regelmatig onderdeel van de procedure. Niet alleen voor technische functies. Voor mijn richting (consultancy) is het ook standaard. Oefenen helpt echt en dan bedoel ik niet een paar dagen voor de test, maar echt een langere periode. Sowieso zijn er vaak slimmigheidjes waar je na oefening sneller op komt (ook bij de reeksen) en bij mij koste het ook even voordat ik hier weer in kwam.
Alle reacties Link kopieren
Dank je miss Kiek. Ik voel me nu wel beetje minderwaardig, dat wel. Het oefenen zal ik wel blijven doen dan. Toch vind ik het echt heel erg dat ik op mbo-niveau uitkom terwijl ik toch echt wel op wo-niveau ben afgestudeerd...



Ik mocht contact met hen opnemen, maar ik twijfel of ik dit zal doen. Er verandert denk ik voor hun beslissing niks.
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, niks minderwaardig! Ik snap dat het even zorgt voor een knauw in je zelfvertrouwen. Deze testen kan je oefenen.



Bij mijn eerste capaciteitentest vond ik dat ik met m'n WO opleiding gewoon moest gaan, heb wel even geoefend, niet zo veel. Mijn idee; als ik dit niet kan, ben ik misschien niet geschikt voor de functie. Niet gehaald. (Dit hoor ik van meerdere slimme studiegenoten)



Nou ben ik heel perfectionistisch. Als ik onbeperkte tijd heb, dan doe ik de reeksen vaak foutloos. Met de tijdsdruk lukte het niet. Oefenen loont. De 2 testen erna prima gehaald. En tijdens m'n werk nooit het idee gehad dat ik iets mis qua intelligentie;)



Dus; nu flink balen. Nog niet gaan wanhopen en veel oefenen! Heb je al van die boekjes in huis?
Een slechte test betekent echt niet veel. Er zijn heel veel slimme mensen die goed zijn in hun vak, maar niet in meerkeuzevragen of bepaalde testen..... Tja, het kán iets zeggen, maar ook hememaal niks. Jammer, maar na oefenen lukt het vast beter.



Ik zou wel contact opnemen, niet gecshoten is altijd mis toch?
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je opbeurende woorden. Ik oefen nu online met uitleg erbij na afloop.



Ik ben echt enorm blij dat ik niet de enige ben die het zo ervaart. Ik ken dat van tijdsdruk niet kunnen presteren! Dat benauwde mij dus ook enorm. Ik ben al wel gelijk weer aan het oefenen geslagen, al blijf ik het wel jammer vinden dat ik op basis van de test niet mee word genomen in de sollicitatieprocedure.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbelma schreef op 02 september 2014 @ 13:14:

Een slechte test betekent echt niet veel. Er zijn heel veel slimme mensen die goed zijn in hun vak, maar niet in meerkeuzevragen of bepaalde testen..... Tja, het kán iets zeggen, maar ook hememaal niks. Jammer, maar na oefenen lukt het vast beter.



Ik zou wel contact opnemen, niet gecshoten is altijd mis toch?Ja dat dacht ik dus ook. Ik ben gewoon niet goed met testen maar als ik de tijd krijg gaat het echt prima. Maar ik ben wel gewoon goed in mijn vak. Mss ga ik wel zo even bellen, kijken wat zij vinden. Al heb ik wel het gevoel dat zij meerdere kandidaten hebben en niet wanhopig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 02 september 2014 @ 12:53:

Dank je miss Kiek. Ik voel me nu wel beetje minderwaardig, dat wel. Het oefenen zal ik wel blijven doen dan. Toch vind ik het echt heel erg dat ik op mbo-niveau uitkom terwijl ik toch echt wel op wo-niveau ben afgestudeerd...



Ik mocht contact met hen opnemen, maar ik twijfel of ik dit zal doen. Er verandert denk ik voor hun beslissing niks.



Balen! Maar kop op, alleen op dit onderdeel score je dus op MBO nivo. Niet elk persoon die op een technische universiteit heeft gestudeerd scoort WO nivo taal.



Iedereen heeft zo zijn/haar eigen kwaliteiten.



Neem de uitslag van deze test mee, en laat je adviseren waar je kwaliteiten wel liggen. Deze baan was kennelijk niet zo geschikt jou, maar er zullen vast banen zijn die veel beter bij je passen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven