Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan: Hoe referentie/getuigschrift vragen bij vertrek

23-07-2014 11:42 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb misschien een nieuwe baan gevonden, het is nog even het laatste gesprek afwachten, maar waarschijnlijk wordt ik het wel.



Alleen zie ik er nu al tegenop om het nieuws aan mijn huidige baas te vertellen. Ik wil graag op goede voet vertrekken, het liefst zelfs met de mogelijkheid om hem in de toekomst als referentie op te kunnen geven. Maar ik ben bang dat hij zich verraden zal voelen als ik het nieuws breng en heel negatief zal reageren.



Heeft iemand advies over hoe ik zo'n gesprek het beste kan aanpakken? Wanneer vraag je naar een referentie en hoe breng je dat?
Beste baas,

ik heb altijd met veel plezier voor je gewerkt. Echter, ik wil me graag verder ontplooien/meer verdienen/een betere afstemming tussen werk en privé/je eigen reden. Helaas is dat hier niet mogelijk en dus ben ik om me heen gaan kijken en heb nu een baan gevonden bij X.

Ik wil alles goed afsluiten en netjes afronden dus meld ik dit nu op tijd zodat er genoeg tijd is om een nieuwe collega aan te nemen en in te werken.

Ik hoop dat onze samenwerking voor u ook altijd positief was. Mag ik in de toekomst rekenen op een referentie?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je er al vannuit dat iemand een negatieve referent zal worden? Mensen zijn meestal niet zo rancuneus hoor.



Starshine geeft een prima voorbeeld van hoe je het kan vragen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Je moet dit soort dingen altijd zakelijk benaderen, je baas gooit jou ook eruit als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Een baas is wettelijk verplicht jou een getuigschrift te verstrekken wanneer je daar om vraagt. Verder wat Star zegt.
Er is een verschil tussen een getuigschrift en een referentie.

'

Een getuigschrift is een verklaring van werkgever dat jij vanaf een bepaalde datum t/m een bepaalde datum in dienst bent geweest bij deze werkgever. Hier heb je altijd recht op. Het is een document op schrift en het wordt afgegeven aan het einde van de dienstbetrekking en niet specifiek voor een bepaalde gebeurtenis.

Meestal zet een werkgever er ook wel iets positiefs in over jouw functioneren, maar dit is hij niet verplicht.



Een referentie is een beschrijving van jou als werknemer die jouw huidige baas eventueel in de toekomst kan geven als je daarom vraagt. Bijv. als je gaat solliciteren of je aan wil melden voor een opleiding die referenties vraagt. Een referentie is dan gekoppeld aan die gebeurtenis. Hierin worden jouw kwaliteiten als werknemer beschreven. Dit kan op schrift of mondeling gebeuren.

Een werkgever is niet verplicht om jou een referentie te geven, en als is het niet de bedoeling, soms geven ex werkgevers ook negatieve referenties af.



Succes met je nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
Wordt dat eigenlijk veel gedaan, dat werkgevers bellen naar de vorige werkgevers van een sollicitant?



Ik heb daar in mijn arbeidsverleden nooit wat over vernomen van mijn werkgevers. Bij mijn huidige werkgever werd mijn contract niet verlengd, om budgettaire redenen, en gaf mijn leidinggevende wel aan dat ze een positieve referentiebrief kon schrijven voor mij. Nu heb ik sneller een andere baan gevonden dan zij en ik hadden verwacht (huidig contract loopt tot november, maar ik kon gelukkig eerder vertrekken), en had ik die brief ook niet nodig.



Het enige wat ik had gedaan, was in mijn CV mijn leidinggevende bij mijn huidige werkgever als referentiecontact vermelden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven