Werk & Studie alle pijlers

Nullening aanvragen lukt niet

28-07-2014 08:59 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Helaas heb ik met mijn masterstudie een jaar uitloop 'bemachtigd'. Nu heb ik echter gehoord, dat er zoiets bestaat als een nullening, die je bij de DUO kunt aanvragen. Je kunt dan nog een jaar reizen met de studenten OV kaart, terwijl je verder geen geld meer ontvangt. Heeft iemand hier ervaring mee? Op de site van DUO staat het volgende:



Blijven reizen in de leenfase

Vraag een nullening aan

Je krijgt voor de meeste studies 4 jaar beurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en 1 jaar reizen. Wil je geen lening maar wel je studentenreisproduct houden, dan moet je voor dat jaar een lening van ¤ 0,- aanvragen.



Wat moet je doen?

Log in op Mijn DUO om een nullening aan te vragen.

Ga naar het scherm 'Persoon' en kies voor 'Studiefinanciering', achter 'aangevraagd'.

Ga naar het scherm 'Details studiefinanciering' en kies voor 'Wijzig' achter 'Studiefinanciering aangevraagd'.

Kies 'Nullening met behoud van reisrecht aanvragen'.



Echter, die laatste 'Nullening met behoud van reisrecht aanvragen' staat er bij mij niet tussen! En als ik gewoon een lening probeer aan te vragen en dan invul '0' , dan geeft hij ook een foutmelding... Help :P
Alle reacties Link kopieren
Bel ze even?
Alle reacties Link kopieren
Ja bellen zal het wel weer worden ben ik bang... 'Even' bellen is er bij duo niet bij :P Lang in de wacht, kastje naar de muur.. dus ik dacht als iemand hier ervaring heeft is dat makkelijker ;)
Kan het zijn dat je reisrecht al op is?
Alle reacties Link kopieren
kikkeranna nee in principe niet. Ik heb drie jaar gereisd tijdens bachelor en 1 jaar tijdens master, en deze nullening is er juist voor mensen die dan nog een jaar extra het reisrecht willen gebruiken. Tenminste, als ik het goed begrijp.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij begrijp je dat inderdaad goed. Je hebt 4 jaar lang recht op studiefinanciering en daarna nog 1 jaar recht op reisproduct. Dat beweert DUO zelf ook, dus als je maar 4 jaar hebt gebruikt zou je nog een jaar moeten hebben. Dan denk ik dat de enige optie die je hebt toch echt even DUO bellen is. Misschien dat ze een storing hebben waardoor een nullening tijdelijk niet aangevraagd kan worden of staan er gegevens verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik een formulier gevonden en geprint waar ik wel het juiste kan aankruisen, ga ik het zo maar doen! Bedankt voor jullie tips !
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik een formulier gevonden en geprint waar ik wel het juiste kan aankruisen, ga ik het zo maar doen! Bedankt voor jullie tips !
Alle reacties Link kopieren
Die nullening geld toch niet als je niet ingeschreven staat voor een studie?

Dan krijg je een kortingskaart van de NS, maar geen vrij reizen meer.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Lees in ieder geval heeeeeeel goed de kleine lettertjes!

Je moet met een nullening mét behoud van reisrecht aan ALLE voorwaarden voldoen, waar je tijdens ontvangst van stufi ook aan moest voldoen. Ook bv het maximaal bij te verdienen bedrag. Doe je dit niet....betaal je alles terug plus boete! Ik heb jaren terug helaas niet goed gelezen en heb vertrouwd op mailantwoorden die ik van DUO kreeg. Uiteindeljk bleek dat antwoord niet compleet maar volgens de rechter had ik de kleine lettertjes moeten lezen die in het onderschrift stonden... Gevolg: duizenden extra euries studieschuld.



Waarschijnlijk is deze post overbodig en wist je dit allemaal al, maar voor t geval dat ik je ergens voor kan behoeden....dan heeft het in ieder geval íets opgeleverd
Alle reacties Link kopieren
Ze staat toch gewoon ingeschreven voor een master?



Maar inderdaad, als je bent afgestudeerd krijg je geen studenten-ov van duo nee. En die kortingskaart moet je dan zelf aanvragen bij de NS.
Alle reacties Link kopieren
Oh en voorwaarde is inderdaad ook dat je staat ingeschreven voor een studie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Gigi, wat vervelend was dat bij jou zeg! Ja ik sta inderdaad gewoon ingeschreven voor de master en verdien op het moment niet superveel bij, dus kom zeker niet boven dat maximumbedrag uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven