Werk & Studie alle pijlers

Onderhandelen over salaris

29-08-2014 09:51 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik vanuit zzp positie aan het kijken of ik een vaste baan kan krijgen. Ik zit in de culturele sector, dus vaste banen liggen niet voor het oprapen. Maar ze zijn er zeker wel.

Ik ben altijd zzp er geweest, nog nooit een vaste baan gehad. Onderhandelen over vergoedingen zit er vaak niet in.
Alle reacties Link kopieren
Ok half bericht, zit op telefoon.



Ik heb dus nog nooit onderhandeld over salaris, het was gewoon niet aan de orde. Ik ben bang dat als ik dat straks bij een mogelijk nieuwe functie niet doe, ik niet goed genoeg voor mezelf op kom.

Mijn vraag is dan ook: hoeveel kun je boven het door de werkgever minimaal aangegeven salaris gaan zitten?
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet te zeggen. In de ene baan wordt er raar opgekeken als je niet stevig onderhandelt, in de andere is het functiehuis zo strak dat er weinig tot niks te onderhandelen valt. Daarnaast hangt het er natuurlijk vanaf hoe graag ze je willen hebben. Als je CEO van Phillips wordt, valt er vast te praten. Maar als je bij de Albert Heijn achter de kassa gaat werken, denk ik dat ze je keihard uitlachen. Voor jou 600 anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ja snap ik. Ik solliciteer op functies waarin ik doorgroeimogelijkheden verwacht. Ik volg naast mijn werk een master dus ik heb ook de kennis en ambitie in huis om door te groeien. Het gaat om functies waar het ook gewenst is om dat te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dus in dat opzicht denk ik dat het normaal is om te onderhandelen. Alleen: wat is realistisch?
Alle reacties Link kopieren
Wat weet je van het marktconforme salaris wat er voor jouw functie wordt geboden?

Hoe veel waard schat jij jezelf in?

Welk salaris heb jij zelf in gedachten?

Welke argumenten draag jij aan die dat salaris staven?



Heb je antwoord op bovenstaande vragen dan weet je in ieder geval welke kant je op wil. Dat is een stuk makkelijker onderhandelen dan zo maar iets roepen.
quote:mevrouwb schreef op 29 augustus 2014 @ 10:17:

Dus in dat opzicht denk ik dat het normaal is om te onderhandelen. Alleen: wat is realistisch?Het klinkt misschien wat bot, maar zo bedoel ik het niet, maar als je dat nog moet vragen, kan je niet al te hoog inzetten. Je eigen marktwaarde kennen is echt voorwaarde voor zinvol onderhandelen.
quote:eldorado schreef op 29 augustus 2014 @ 11:00:

[...]



Het klinkt misschien wat bot, maar zo bedoel ik het niet, maar als je dat nog moet vragen, kan je niet al te hoog inzetten. Je eigen marktwaarde kennen is echt voorwaarde voor zinvol onderhandelen.Eens. Alleen dan kun je een eerste bod goed beoordelen aan de hand van salaris + voorwaarden. Mijn tactiek is om een eerste bod te beantwoorden met een hogere salariseis én betere aanvullende voorwaarden (vergoedingen, laptop, telefoon, contractsduur, flexibele werktijden etc) voor te stellen. Als de werkgever een hoger salaris accepteert maar geen betere voorwaarden schept kun je nog een keer om hooggaan. Accepteert hij je hele voorstel dan heb je te laag ingezet . Accepteert hij niets dan moet je een goede reden verzinnen om alsnog de baan te kunnen accepteren of je bedankt voor de eer. Eventueel kun je in dat geval proberen te onderhandelen over een prestatiebonus of een toekomstige opslag bij goed functioneren proberen af te dwingen.
Overigens zijn mijn salarisonderhandelingen altijd hetzelfde gegaan:



- Wat denkt u te gaan verdienen?

- Nou, XXX, dacht ik.

- ok, doen we!



Ik geloof niet dat ik een erg goede salarisonderhandelaar was.
Alle reacties Link kopieren
Wow goede tips, dank! En goede vragen waarover ik me ga buigen. Want ik ben vanwege die master waarschijnlijk duurder dan iemand zonder master ( althans, hoop ik toch, studeer me niet voor jan lul het leplazarus).



Ik ben me wel bewust van wat ik in mijn mars heb. Maar hoe breng je dat nou zo zelfverzekerd mogelijk? Ben echt een groentje hierin!
Alle reacties Link kopieren
Ga er niet van uit dat een Master zich vanzelfsprekend uitbetaald in méér geld. In mijn branche is het toch de ervaring die telt.



Verder is het ook een kwestie van vraag en aanbod en hoe goed kun je jezelf verkopen. Het wordt een beetje lastig om via een forum je de skills aan te leren die hiervoor nodig zijn.



Je bent al heel lang zzp' er zeg je. Daarin heb je je toch ook moeten verkopen? Het tarief stond misschien vast maar verder heb je je toch ook moeten onderscheiden van de rest waardoor jij de opdracht mee naar huis nam en niet de ander?
Alle reacties Link kopieren
Je bent door een master niet duurder, dat is een papiertje. Wat kun jij betekenen voor een werkgever, en wat heeft die master daar voor meerwaarde? Dat is waar ze in geinteresseerd zijn, en wat eventueel geld waard is. Ik zou wat meer denken als in je ZZP achtergrond. Toen moest je ook jezelf verkopen, zien te achterhalen wat een klant wil en hoe jij daar in past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven