Werk & Studie alle pijlers

Onderhandelen over salaris

29-08-2014 09:51 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik vanuit zzp positie aan het kijken of ik een vaste baan kan krijgen. Ik zit in de culturele sector, dus vaste banen liggen niet voor het oprapen. Maar ze zijn er zeker wel.

Ik ben altijd zzp er geweest, nog nooit een vaste baan gehad. Onderhandelen over vergoedingen zit er vaak niet in.
Alle reacties Link kopieren
Ok half bericht, zit op telefoon.



Ik heb dus nog nooit onderhandeld over salaris, het was gewoon niet aan de orde. Ik ben bang dat als ik dat straks bij een mogelijk nieuwe functie niet doe, ik niet goed genoeg voor mezelf op kom.

Mijn vraag is dan ook: hoeveel kun je boven het door de werkgever minimaal aangegeven salaris gaan zitten?
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet te zeggen. In de ene baan wordt er raar opgekeken als je niet stevig onderhandelt, in de andere is het functiehuis zo strak dat er weinig tot niks te onderhandelen valt. Daarnaast hangt het er natuurlijk vanaf hoe graag ze je willen hebben. Als je CEO van Phillips wordt, valt er vast te praten. Maar als je bij de Albert Heijn achter de kassa gaat werken, denk ik dat ze je keihard uitlachen. Voor jou 600 anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ja snap ik. Ik solliciteer op functies waarin ik doorgroeimogelijkheden verwacht. Ik volg naast mijn werk een master dus ik heb ook de kennis en ambitie in huis om door te groeien. Het gaat om functies waar het ook gewenst is om dat te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dus in dat opzicht denk ik dat het normaal is om te onderhandelen. Alleen: wat is realistisch?
Alle reacties Link kopieren
Wat weet je van het marktconforme salaris wat er voor jouw functie wordt geboden?

Hoe veel waard schat jij jezelf in?

Welk salaris heb jij zelf in gedachten?

Welke argumenten draag jij aan die dat salaris staven?