Werk & Studie alle pijlers

Onderwijs: van LB naar LD

27-12-2010 15:04 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het voortgezet onderwijs. Met dank aan de functiemix ga ik met ingang volgend schooljaar van de LB-schaal naar de LD-schaal. Momenteel zit ik in LB-6. Ga ik volgend schooljaar dan naar LD-7 (dus horizontaal oversteken met een periodiek erbij) of word ik ingeschaald in LD op basis van mijn loon in de LB-schaal? Dat zou dus betekenen dat het nu nauwelijks voordeel oplevert maar dat het op lange termijn wel mijn doorgroeimogelijkheden vergroot. Iemand hier die dat weet? Kan er in de CAO niets over vinden...
Alle reacties Link kopieren
Ik ken deze specifieke CAO niet, maar bij ons is het zo dat wanneer je naar een functie met een hogere schaal gaat je ingeschaald wordt op het salaris gelijk of naar bovenafgerond op je huidige salaris, plus 1 periodiek. Je gaat er dus niet meteen grandioos op vooruit maar wel een grotere uitloop en grotere stappen per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wat een mooie stap zeg in je carriere! Gefeliciteerd!



Je gaat dus over naar de schaal LD die het meest overeenkomt met je LB schaal. Maar je uitgroei wordt hoger en gaat harder.



Dus voor komend jaar scheelt het nog niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Maar wat snaai zegt dus. De komende jaren zul je er nog meer van genieten qua salaris, nu is het vooral het mooie idee dat je inspanningen beloond worden!



Goed om te horen dat de functiemix wel bezig is en verwezenlijkt wordt. Toch durf ik het pas te geloven als we ook hier in het Oosten des lands met velen in LC/LD beland zijn...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ben idd erg blij met de waardering. Ik ben aan het kijken of ik het me kan veroorloven om ouderschapsverlof op te nemen volgend jaar. Dan is het wel handig om te weten met welke getallen je moet rekenen
Alle reacties Link kopieren
bij mij op school stap je over naar gelijk in salaris.

Ik ga dus van LB5 naar LC4.

Maar vraag het salariskantoor eens, die weten het.
Alle reacties Link kopieren
quote:orchis schreef op 27 december 2010 @ 16:18:

Toch durf ik het pas te geloven als we ook hier in het Oosten des lands met velen in LC/LD beland zijn...welke school als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
De streefpercentages liggen in de Randstad inderdaad een stuk hoger. In de provincie heb je nog weinig kans op iets anders dan LB.



Momenteel staat wel in de CAO dat elke eerstegrader die structureel lesgeeft in de bovenbouw vanaf 2014 recht heeft op LD. Maar de werkgevers willen die bepaling er weer uit hebben. Voor de bonden zou het een schande zijn als ze dat laten gebeuren (over de eerste keer dat ze dat lieten gebeuren, in 1985 bij de HOS-nota, krijgen ze nu nog ladingen kritiek), maar of ze het kunnen tegenhouden zal afhangen van de actiebereidheid van hun achterban en die is doorgaans laag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 27 december 2010 @ 23:06:

bij mij op school stap je over naar gelijk in salaris.

Ik ga dus van LB5 naar LC4.

Maar vraag het salariskantoor eens, die weten het.Ik ook, ik ging van LB9 naar LC6.
Hoi,

Ik heb ook een vraag over die schalen...

Ik zit nu in LD7. Klopt het dat door de verkorting van het aantal schalen ik over 8 jaar al aan de top zit? Dat zou betekenen dat ik gigantisch ga groeien (van ongeveer 3400 naar 5000 bruto op full time basis)

Klopt dat wel?



Ik heb begrepen dat je altijd per 1 januari iets er bij krijgt en per 1 augustus altijd een periodiek erbij krijgt. Moet ik dan in de salaristabel bij LD7 horizontaal naar rechts gaan voor 1 januari en dan per 1 augustus 1 tree verticaal naar beneden (LD8)?

Hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord....

Volgens mij klopt het wat ik zeg, maar ik schrik in positieve zin van de jaarlijkse stijging!
Alle reacties Link kopieren
Het klopt idd dat de schalen verkort worden. In 2014 zijn er zelfs nog maar 12 treden, dus over 5 jaar zit jij al aan je max. De stappen die je in LD maakt zijn echt gigantisch. En als je aan je top zit krijg je, naar ik heb begrpepen, jaarlijks een bindingstoelage. Dus eenmaal per jaar een bedrag van ongeveer 1000 euro. In augustus ga je idd een trede omhoog (in jouw geval dus naar LD8). Is de verhoging in januari niet gewoon een bepaald percentage? Een soort inflatiecorrectie? Volgens mij staat die verhoging compleet los van de schalen en treden.
Hoe zit het eigenlijk met de functiemix, heb je er verantwoordelijkheden bij gekregen, en welke zijn dat dan? Of heb je een opleiding gedaan? Ik heb LB, werk in SO........
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naar LD gegaan vanwege mijn eerstegraadsbevoegdheid. Als je tweedegraadsbevoegd bent kun je naar LC gaan door extra taken op je te nemen (coordinator oid). Scholen kunnen dit gedeeltelijk zelf invullen.

Bij mij op school moet je solliciteren naar vrijgekomen LC/LD-functies. Je moet in een brief aangeven dat je denkt te beschikken over de benodigde vaardigheden/kennis/ervaring. Bij mij op school werden naast de eerstegraads bevoegdheid aanvullende eisen gesteld aan de LD-functie.
Is dat zo? Ik kan toch echt niet geloven dat ik in 5 jaar tijd dan 1600 euro per maand ga stijgen. Zit er nergens een kink in de kabel?



Ik heb overigens schaal LD gekregen omdat bij ons bestuur (OMO) elke 1e grader dat na 2 jaar krijgt, mits je minimaal de helft in bovenbouw havo/vwo lesgeeft.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij klopt het wel. De kink in de kabel is dat je wanneer je eenmaal op je max zit de rest van je loopbaan niet meer stijgt. Maar wanneer je het een mooi bedrag vindt is dat niet erg.
Ik heb het nog even nagezocht en goed bekeken en inderdaad: op 1 augustus 2015 zit ik in de hoogste schaal van LD.

Jee, ben ik 37 en al aan mijn max, dat is het mindere inderdaad. Aan de andere kant is 5000 bruto natuurlijk een behoorlijk salaris, waar ik niet over zal klagen.



Wat je er per 1 januari steeds bijkrijgt is inderdaad gewoon inflatiecorrectie.
En als reactie op Ubentuu; toen ik van LB naar LD ging , kwam ik in de LD schaal op basis van mijn LB loon. Leverde toen dus nauwelijks voordeel op, maar nu, 4 jaar later, begint ik te merken dat je steeds harder stijgt. En het verschil in eindloon tussen LB en LD is iets van 1400 euro bruto. Ik zit nu al bijna aan het eindloon van LB.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet je eigenlijk doen om van LB naar LC of LD te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Goed om te horen, volgens mij is het bij ons op school ook zo uitgelegd. Ik ga van LB naar LC, en dat scheelt op dit moment waarschijnlijk weinig in salaris, maar in de komende jaren gaat het wel verschil maken. Tegen die tijd hoop ik in LD te komen omdat ik bezig ben met mijn eerstegraads.



Overigens hebben alle docenten bij ons op school die een tweedegraads bevoegdheid hebben LC gekregen, daar hebben ze niets extra's voor hoeven doen.

Ik werk trouwens in de Randstad, kennelijk zit daar verschil in?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed DarkEnchantress, da's bij ons wel anders. Je moet echt solliciteren naar een LC-functie en aantonen dat je niet zomaar een docent bent (ook in de Randstad).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat solliciteren dus helemaal niets! Bij ons kwamen 2FTE LD vrij, daar hebben 8 man op gesolliciteerd. Omdat niet iedereen fulltime werkt hebben er 3 het wel gekregen en 5 niet. Dat gaf een hoop haat en nijd, 1 is gaan solliciteren en gaat nu weg, 2 geven aan dit over een jaar te gaan doen als er dan geen nieuwe LDfuncties bijkomen.

Het heeft de sfeer op school geen goed gedaan.

Zit trouwens zelf nog steeds in LB, mét sinds kort een 1e graadsbevoegdheid. Ik hoop toch minstens op LC het komende jaar, maar ze blijven maar uitstellen om nieuwe vacatures uit te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik realiseer me ook wel dat het bij ons op school echt goed is geregeld, ik hoor eigenlijk alleen maar minder goede verhalen.

Wij zijn nu een lc/ld school, bij ons heeft ook 30% ld gekregen, dus eerstegraads bevoegdheid en in de bovenbouw werken. Geen verdere eisen of wat dan ook.



Bij dat solliciteren kan ik me ook niets voorstellen. Net als wat Juf_deetje schrijft, zo ontstaat er gewoon een hoop haat en nijd omdat er vaak genoeg mensen gekwalificeerd zijn.

Ik vind 2 fte LD wel erg weinig hoor, weet niet hoe groot jullie school is natuurlijk.

Hoe gaan die scholen dat dan doen om zoveel procent in LC en LC te krijgen..
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe ze dat willen gaan doen. Er wordt steeds gezegd dat in 2014 er nauwelijks meer LB'ers zijn in onze school. Maar ze stellen maar uit met nieuwe rondes.

Onze school is niet groot, maar in % nog te weinig nieuwe plekken. Geen idee hoe ze dat willen gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven